Pesukoneet päällä öisin
Mikä tämä homma oikein on, miksi se tiski/pyykkikone pitää laittaa aina yöksi päälle? Miksei voi pestä päivän aikana? Taas jollain naapurin idiootilla oli kone pyörimässä ja jouduin kaivamaan korvatulpat kun vesiputket tymähteli vähän väliä. Eikö sitä pesukonetta pitäisi sitäpaitsi valvoa kun voi syttyä vaikka palamaan kuten jollain oli käynyt? Siinä sitten parhaassa tapauksessa poltattavat koko talon ja tap-attavat kaikki.
Kommentit (225)
Elämä on nykyään työtä ja työtä. Aamulla lähdet töihin, työmatkat toiseen työhön ja vasta illaksi kotiin. Pesukone ja tiskikone käy aamuyöllä, aamulla puran koneet ennen töihin lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yösähkö, enkä ole kotona päivisin. Kun on ensin töissä, ja sitten iltapäivät hoitaa asioita ja kuskaa muksuja, kotityöt jää viimeiseksi iltaan. Pyykkikone yleensä ehtii pyöriä illalla mutta kuivausrumpu menee väkisin yöhön. Lisäksi meidän kuopus ei anna astianpesukoneen pyöriä rauhassa joten se on laitettava päälle vasta nukkumaan mennessä jo tästäkin syystä.
Noi on kaikki ihan täysin sun omia ongelmia, eikä pitäisi haitata naapureiden elämää millään tavalla. Miten nykypäivän ihmiset on näin järkyttävän itsekkäitä?!
Minulla nyt ei edes ole naapureita, mutta vaikka olisikin, jos naapuria häiritsee yöllä käytössä olevat hiljaiset kodinkoneet (nukummehan me itsekin ihan hyvin niiden ollessa päällä) tai putket, ehkä se olisi sitten sen naapurin oma ongelma ja hänen pitäisi harkita jonnekin metsään muuttamista missä muiden aikataulut ei häiritse omaa elämää?
Kannatat myös sitä, että kiusattu koulussa siirretään eikä se kiusaaja? Tilannehan on hieman vastaava, kun aina hiljaisuutta yms. sääntöjä rikkovan pitäisi saada vapaasti elää äänekästä elämäänsä (koska eihän se häntä itseään haittaa), mutta häiriintyvän ja sääntöjen mukaan elävän pitäisi aina häipyä muualle. Ettekö te tajua olevanne v*ttumaisia ihmisiä?
Sekin vähän riippuu miten asiaa katsoo, kumpi tässä on kiusaaja. Ainakaan useimmiten pesukoneen käyttö ei ole kiellettyä säännöissä, eikä sitä voida laskea "äänekkääksi, muita häiritseväksi elämäksi". Minusta on siis enemmänkin kiusaamista vaatia muita elämään oman aikataulun mukaan vedoten sääntöihin, joita ei ole tarkoitettu kieltämään kyseistä asiaa... Ehkä naapurillasi on poikkeuksellinen työ ja vuorokausirytmi ja hän pyykkää yöllä ennen töihin lähtöä (pitämättä muuta meteliä)? Minusta kiusaaja tässä olisi henkilö joka vaatisi häntä sopeutumaan omaan vuorokausirytmiinsä korvatulppien hankkimisen sijaan...
No ketään ei varmasti haittaa jos rupean imuroimaan keskellä yötä?
Meidän taloyhtiössä ja myös jokaisessa aikaisemmassa taloyhtiössä on pesukoneden käyttö kielletty hiljaisuuden aikana.
Se ääni kuuluu rakenteita pitkin todella hyvin muihin asuntoihin.
Myös pesutuvassa on kielletty koneiden käyttö klo 22-06.
"Kiinteistöliiton päälakimies Jenni Huplin mukaan taloyhtiöiden asukkailla tuntuu olevan monenlaisia käsityksiä erityisesti WC:ssä tai suihkussa käymisestä yöaikaan.
– WC:ssä tai suihkussa voi käydä ihan huoletta mihin vuorokauden aikana tahansa. Se on tavanomaista elämää.
Myös pesukonetta saa Huplin mukaan käyttää lähtökohtaisesti yölläkin. Sekin on tavanomaista elämää."
Taloyhtiöiden järjestyssäännöillä voi pyyhkiä ahteriaan, jos ne ovat laittomia. Tätä pesukoneasiaa on ratkottu oikeudessakin, ja taloyhtiö hävisi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä ja myös jokaisessa aikaisemmassa taloyhtiössä on pesukoneden käyttö kielletty hiljaisuuden aikana.
Myös pesutuvassa on kielletty koneiden käyttö klo 22-06.
Kiva että olet löytänyt asunnon mieleisestäsi talosta. Niin minäkin, olen asunut taloissa joissa pesukoneita käytetään ympäri vuorokauden normaalielämään kuuluvina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesukone metelöi, se on käyttöikänsä päässä. Kohta se siis hajoaa ja vaihtuu uuteen ja hiljaiseen. Taloyhtiön pesutuvasta on määräykset yhtiöjärjestyksessä.
Käytä korvatulppia, niin muutkin herkkäkuuloiset taloyhtiöissä tekevät.
Kyse ei ole pesutuvasta, koska sellaista ei ole, vaan asunnossa olevasta pesukoneesta. Ja eikö kaikki pesukoneet iästä riippumatta ota aika raakasti katkomalla sitä vettä verkosta, joten ei auta jos talon putket on alimitoitetut tai muuten huonosti kiinnitetty yms. ja siksi ääntelevät. AP
Mitä??
Niin, eli kone katkaisee veden tulon terävästi niin että putkissa kajahtaa. Vähän vastaavasti kuin suihkussa napsahtaa se suihkun nappula alas ja katkaisee nopeasti veden suihkulta. Onko vielä jotain epäselvää? AP
Onko tuo raakka jokin murresana?
Kyllä sitä raakaa vaan raakasti käytetään Pohjanmaalla. Muuta kysyttävää? Tällainen kova henkkoht kiinnostus hieman hämmentää. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalin lapsiperheen pyykit ehtii pestä klo 18-23 välillä tai aamulla klo 7-8. Itse herään usein aamusta ja laitan pyykkikoneen päälle ennen töihin lähtöä. Toinen koneellinen päälle, kun tulen töistä. Pyykkikonetta ei voi jättää päälle valvomatta, koska aina on tulipalon tai vesivahingon riski olemassa.
Nää on kyllä mahtavia nää "kyllä normaaleissa perheissä tehdään näin"-kommentit. Koska MINÄ teen näin kyllä kaikki muutkin ihmiset tekee niin tai ovat epänormaaleja, itsekkäitä hulluja.
Niin, ja pätee jännästi myös toiseen suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalin lapsiperheen pyykit ehtii pestä klo 18-23 välillä tai aamulla klo 7-8. Itse herään usein aamusta ja laitan pyykkikoneen päälle ennen töihin lähtöä. Toinen koneellinen päälle, kun tulen töistä. Pyykkikonetta ei voi jättää päälle valvomatta, koska aina on tulipalon tai vesivahingon riski olemassa.
Nää on kyllä mahtavia nää "kyllä normaaleissa perheissä tehdään näin"-kommentit. Koska MINÄ teen näin kyllä kaikki muutkin ihmiset tekee niin tai ovat epänormaaleja, itsekkäitä hulluja.
Niin, ja pätee jännästi myös toiseen suuntaan?
Tottakai pätee kaikkiin suuntiin. Mutta minä en olekaan ollut vaatimassa muita ihmisiä sopeutumaan mun elämänrytmiin tai esittämässä outoja olettamuksia. Elä ja anna elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone ei pidä mulla ääntä eli ei häiritse naapuria. En missään tapauksessa jätä päälle ja menen nukkumaan. Pesukone pitää ääntä ainakin lingotessaan eli viimeistään n klo 22 pyykit kuivumaan.
Hienoa, että peset pyykkisi ennen hiljaisuutta. Mutta se itse koneen ääni ei tässä ollut se ongelma, vaan vesiputkissa jysähtää voimakkaasti aina naapurin pesukoneen ottaessa vettä. Ensin jysähtää kun kone alkaa ottamaan vettä, hetken suhisee vaimeasti ja sitten lopuksi jysähtää taas. Sitä ei vissiin moni tule ajatelleeksi, jos edes ylipäätään ajattelee naapureita. AP
AP, varaudu siihen, että teille on mitä pikimmin tulossa putkiremontti...
Sitähån tässä myös pelätään, kun taloyhtiö leikkii kuin tuota "vasaralla hakataan putkea"-ääntä ei ole tai sitten se ei ole mitenkään erikoista. Vielä saattaisi ehkä selvitä jollain putken kiinnikkeen kiristyksellä yms. pienellä. Kyllä minä veikkaan, että jos menisin tällaisen " äänet ei haittaa"-tyypin patteriputkea lyömään kovaa vasaralla kesken unien makuuhuoneessa, niin varsin häiriintyneenä heräisi.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Paivan aikana ollaan toissa.
Kyllä siinä 16-23 välilläkin on hyvin aikaa pyöritellä konetta, mutta jostain syystä se on aina mukavampi napsauttaa päälle juuri ennen nukkumaanmenoa.
Minulla ei ole, kun toimin illat töistä päästyäni lasten harrastuskuskina minuuttiaikataululla, mutta onneksi asutaan omakotitalossa, niin ei häiritä naapureita, vaikka pesukone pyörii yömyöhällä. Pyykkikone pyörii lähes päivittäin, kun ollaan urheileva perhe. t. totaaliyksinhuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pesutuvassa on kielletty koneiden käyttö klo 22-06.Kiva että olet löytänyt asunnon mieleisestäsi talosta. Niin minäkin, olen asunut taloissa joissa pesukoneita käytetään ympäri vuorokauden normaalielämään kuuluvina.
Minäkin löysin unelmieni kämpän täältä slummeista, missä ei välitetä säännöistä ja riehutaan kellon ympäri. Voin vaikka keskellä yötä mureuttaa lihaa lihanuijalla. Se on sitä normaalia elämää ja valittajat menköön metsään.
Miksi täällä toiset perustelevat pesukoneen käyttöä yöaikaan sillä, että "asun omakotitalossa" tms. soopaa. Se, että asuu omakotitalossa, ei suojaa teiltä tulipalon tai vesivahingon riskeiltä, jos konetta pyörittää yöaikaan, valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä toiset perustelevat pesukoneen käyttöä yöaikaan sillä, että "asun omakotitalossa" tms. soopaa. Se, että asuu omakotitalossa, ei suojaa teiltä tulipalon tai vesivahingon riskeiltä, jos konetta pyörittää yöaikaan, valvomatta.
En minä sitä pesukonetta päiväsaikaankaan mitenkään erikseen valvo, siellä sekä käydä ronksottaa kylpyhuoneessa yksinään. Seisotko sinä koko ohjelman ajan siellä kylpyhuoneessa valvomassa kun perukoneesi käy?
(ei pakollinen) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä pesukonetta päiväsaikaankaan mitenkään erikseen valvo, siellä sekä käydä ronksottaa kylpyhuoneessa yksinään. Seisotko sinä koko ohjelman ajan siellä kylpyhuoneessa valvomassa kun perukoneesi käy?
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin maksavat sitten itse vahinkonsa, eikä taakkaa jaeta kaikille taloyhtiön asukkaille.
(ei pakollinen) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syvässä unessa oleva ihminen reagoi huomattavasti hitaammin palohälyttimen äänen kuin hereillä oleva. Sama koskee pesukoneen aiheuttamaa vesivahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
En päivälläkään seiso pyykkikoneen vieressä. Minulla on palohälytin joka ärsyttävästi reagoi jo vesihöyryyn jos joku taloudessani viihtyy liian pitkään suihkussa, joten paloriskistä en ole yöllä sen enempää huolissani kuin päivälläkään, en silloinkaan huomaisi paloa ennen palohälytintä. Mitä vesivahinkoon tulee, pyykkikone on täysin kaakeloidussa, lattiaviemärillä varustetussa kylpyhuoneessa, joten riski vesivahinkoon on melko olematon. Ja jos nyt rehellisiä ollaan, jos sellainen vesivahinkoylläri jota en osaa edes kuvitella tapahtuisi, en todennäköisesti osaisi sille heti mitään tehdäkään vaikka seisoisin pesukoneen vieressä, joten vahinko tapahtuisi silti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesukone metelöi, se on käyttöikänsä päässä. Kohta se siis hajoaa ja vaihtuu uuteen ja hiljaiseen. Taloyhtiön pesutuvasta on määräykset yhtiöjärjestyksessä.
Käytä korvatulppia, niin muutkin herkkäkuuloiset taloyhtiöissä tekevät.
Kyse ei ole pesutuvasta, koska sellaista ei ole, vaan asunnossa olevasta pesukoneesta. Ja eikö kaikki pesukoneet iästä riippumatta ota aika raakasti katkomalla sitä vettä verkosta, joten ei auta jos talon putket on alimitoitetut tai muuten huonosti kiinnitetty yms. ja siksi ääntelevät. AP
Mitä??
Niin, eli kone katkaisee veden tulon terävästi niin että putkissa kajahtaa. Vähän vastaavasti kuin suihkussa napsahtaa se suihkun nappula alas ja katkaisee nopeasti veden suihkulta. Onko vielä jotain epäselvää? AP
Onko tuo raakka jokin murresana?
Kyllä sitä raakaa vaan raakasti käytetään Pohjanmaalla. Muuta kysyttävää? Tällainen kova henkkoht kiinnostus hieman hämmentää. AP
Kyllä kuuluu yleissivistykseen tietää raakasti -sanan käyttö. Linnakin käytti sitä Tuntemattomassa sotilaassa -Nurmolaaset on raakasti myöhässä! (Nurmolaiset ovat kovasti myöhässä.)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalla syttyi uudehko astianpesukone palamaan perheen nukkuessa, kun heräsivät palohälyttimen ääneen oli savua katossa jo paksu pilvi. Savukaasut ovat tappavia ja tainnuttavia. Palomestarin mukaan pelastautuivat viime hetkillä.
Sukulaisillani syttyi uudehko pyykkikone. Onneksi ei ollut yö ja olivat kotona niin vahingot jäivät vähäisiksi.