Astmapotilaat, arkivinkkejä kuinka pärjäätte
Kommentit (21)
Myönteinen mieliala
Sisu pastillit
Höyryhengitys
Jos sinulla ruoka-aine allergioita niin vältä sopimattomia ruoka-aineita.
Muuten ihan perus terveellistä ruokaa jolla juuri sinä voit hyvin. Eli jos huomaat että jonkun tietyn ruoka-aineen jälkeen on aina henki ahtaalla niin kokeile välttää sitä ja sitten altistaa ja seuraa onko näin. Itselläni on ollut muutamia ruoka-aineita jotka eivät sopineet mutta pidemmän tauon jälkeen olen saanut ne taas hivutettua hitaasti takaisin köyttöön ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruokavalio auttaa?
Perinteinen välimeren ruokavalio ja hikiliikuntaan vähintään 3 kertaa viikossa.
Eläinpölyn välttäminen. Se tosin on vaikeaa julkisissa ja muualla on nykyään todella paljon eläimiä ja eläintenomistajia. Julkisia kulkuneuvoja vältän sen vuoksi. Samoin en käy tietyissä kaupoissa, joissa on kukkivia kukkia kassojen lähellä. Vältä myös hajustettuja pesuaineita, myös konetiskiaineissa on hajuttomia, minulle ne tekivät käheyttä ja limannousua. Siitepölyaikaan en ulkoile. Hiukset huuhtelen aina ennen nukkumaan menoa, jota en hengitä yöllä niistä mitään. Liikunta ja kuorolaulu vahvistavat keuhkoja.
Pulloon puhaltelu vahvistaa myös keuhkoja.
Pef-mittari kannattaa hankkia. Sitä kannattaa käyttää alussa ahkerasti, että tietää, millaiset arvot ovat silloin, kun on hyvä olla. Hitaaseen astman pahenemisvaiheeseen tottuu ja tilanne on vaikemapi palauttaa ennalleen mitä pahemmaksi se pääsee. Jos jatkuvasti väsyttää eikä jaksa mitään, kannatta tarkistaa pef-arvot.
Pyykkejä ei kuivata ulkona, vaan kuivausrummussa. Lakanat mankeloidaan ja tyynyliinat silitetään.
Pyykinpesuun hajusteeton ja zeoliititon pesuaine, huuhteluainetta ei tarvii jos käyttää kuivausrumpua.
Vaihda kosmetiikka mahdollisimman vähän hajustetuksi.
Ihon kunnosta huolehtiminen, ihon säännöllinen rasvaus (monella astmaatikolla on atooppinen iho ja atooppinen tulehdus lisää myös astmaoireita)
Riittävästi tai mielellään vähän yläkanttisesti (100 mcg) D-vitamiinia vuorokaudessa
Ainakin flunssakaudella maitohappobakteerit käyttöön
Kannattaa muistaa että sama limakalvo jatkuu yhtenäisenä poskionteloista suun ja nielun kautta keuhkoihin. Jos yhdessä osassa on tulehdusta, sitä tai siihen liittyvää turvotusta on silloin ihan varmasti muuallakin. Siksi tuo yleisen vastustuskyvyn hoitaminen d-vitamiinilla ja maitohappobakteereilla. Jos olet taipuvainen allergiseen nuhaan tai poskiontelontulehduksiin, niitä kannattaa torjua ennakolta Sarvikuono-nenänhuuhtelukannulla. Ja jos on allergisia nenäoireita, allergialääke sekä kortisoninenäsuihke käyttöön.
Muita hyviä neuvoja täällä jo tulikin, sauna ja reipasta liikuntaa ainakin.
Säännöllinen lääkitys, oman olon tarkkaileminen ja lääkityksen lisääminen tarvittaessa ohjeen mukaan. Jos yhtään tuntuu, että voisi tarvita lisähenkäyksen, niin tod.näk. se olisi pitänyt ottaa jo aiemmin.
Flunssat ja muu sairastaminen pitää ottaa tosissaan ja levätä ja lääkitä hyvin. Mulla on tänä vuonna pitkittynyt pari flunssaa ja vetänyt keuhkot tukkoon, kun ovat sattuneet hetkeen, jolloin en vaan pystynyt sairastamaan.
Säännöllinen, mielekäs liikunta auttaa, mutta liikunnassakin pitää kuunnella itseään. Jos lenkillä tökkii, niin ei kannata vaan sisulla painaa eteenpäin.
En pärjää ollenkaan. Kun tulee pidempi kohtaus, johon lääkkeetkään eivät auta, niin syön pari pakettia kyytabletteja. Astma pahenee iän mukana. Mun vaarini kuoli astmaan.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
En pärjää ollenkaan. Kun tulee pidempi kohtaus, johon lääkkeetkään eivät auta, niin syön pari pakettia kyytabletteja. Astma pahenee iän mukana. Mun vaarini kuoli astmaan.
No höpön höpön. Mä olen sairastanut astmaa nyt 39 vuotta. Olen ollut yhtäjaksoisesti saman erikoissairaanhoidon yksikön seurannassa 21 vuotta eikä spirometriassani ole tapahtunut minkäänlaista huononemista. Keuhkofunktiot on täysin normaalit lääkityksellä.
Onko sulla oikeasti riittävän tehokas lääkitys: kunnon kortisoni-inhalaatiot riittävän isolla annoksella, pitkävaikutteinen avaava, tulehdusta hillitsevä montelukasti, kortisoninenäsuihke, allergialääke...?
Itselläni hyvin rajuoireinen ja epästabiili astma, kun voin hyvin niin voin tosi hyvin mutta kun saan kohtauksen, se tulee minuuteissa rajuna. Kyllä silti siihen lääkkeet auttaa edelleen hyvin. En edes muista milloin olisin viimeksi joutunut menemään päivystykseen astmakohtauksen takia vaikka hengenahdistusta tulee ajoittain.
Sitäpaitsi sairaanhoitajana olen huomannut työurallani että nykyaikaisten lääkkeiden tuoma muutos potilaiden kunnossa on ihan huomattava. 20 vuotta sitten sai joka viikko olla tiputtelemassa astmatippaa (teofyllamiinia) jollekulle. Nyt en muista milloin olisin sitä viimeksi kenellekään antanut. Ja suurin osa mun potilaista on vanhuksia jotka on sairastaneet astmaa kauan- astman suhteen ovat kuitenkin hyvässä kunnossa. Mistä ihmeestä olet siihen käsitykseen tullut että astma pahenee vanhetessa?
T: nro 12
Väsyttääkö teitä koko ajan?
Onko loppuelämä tätä, ettei henki oikein kulje
Vierailija kirjoitti:
Väsyttääkö teitä koko ajan?
Onko loppuelämä tätä, ettei henki oikein kulje
Ei väsytä. Eikä pitäis olla loppuelämän myöskään sitä että henki ei kulje. Jos ei kulje niin lääkettä on liian vähän tai lääkkeet on väärät.
Jos lääkitys on vasta aloitettu, kestää jonkin aikaa että olo alkaa kohentua. Jos ei kohennu, ota yhteyttä hoitavaan yksikköösi.
T: 12
Paras lääke mun kolmenkymmenen vuoden kokemuksen jälkeen on Symbicort. Illalla otettuna saa nukkua yhteen pötköön, kun siinä on pitkävaikutteinen avaava ja hoitava kortisoni samassa lääkkeessä. Kaikkea tätä ennen kokeilin.
Kuten ap varmaan huomasi, astmapotilaita on hyvin monenlaisia.
Itselläni on todettu astma 7- vuotiaana.
Arkeeni se ei vaikuta juuri mitenkään.
Sillointällöin työssäni altistun allergisoivalle pölylle ja vetää hengityksen raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paras lääke mun kolmenkymmenen vuoden kokemuksen jälkeen on Symbicort. Illalla otettuna saa nukkua yhteen pötköön, kun siinä on pitkävaikutteinen avaava ja hoitava kortisoni samassa lääkkeessä. Kaikkea tätä ennen kokeilin.
Mulla on toiminut ihan loistavasti Seretide, siinäkin kortisonia ja pitkävaikutteinen avaava.
Vinkit riippuu varmaan paljon siitä millaisesta astmasta kärsiii. Minulla ei ole kokemusta esim rasitusastmasta.
Anoppilla astma näkyy lähinnä pitkittynienä flunssina. Monena talvena oli 3 kk flunssa kunnes sai astmalääkkeet. Lääkkeiden kanssa flunssa kuten normaali ihmisillä.
Itsellä astma kohtaus tulee yleensä vain jos vähintään kaksi ärsykettä yhtäaikaa. Ärsykkeinä esim. Flunssa, tupakansavu, pakokaasut, kova pakkanen, voimmakkaat hajuvedet ym tuoksut, homeet. Eli kun oppii huomaamaan mikä haittaa itseään kannattaa sitä välttää mahdollisuuksien mukaan.
Eli käytä lääkkeitä ohjeiden mukaan, huolehdi suun huuhtelusta erityisen hyvin lääkkeiden jälkeen. Syö terveellisesti. Liiku riittävästi. Älä polta kynttilöitä sisällä. Pidä kotisi ilma hyvänä eli siivoa ainakin kerran viikossa, älä käytä turhia kemikaaleja ja hajusteita. Nauti elämästä.