Millaista on olla sairaanhoitajana töissä psyk. Puolella?
Ei missään suljetulla todellakaan, mutta esim. Psyk poliklinikalla tai jossain muissa psyk. Paikoissa joissa asiakkaat on kuitenkin ihan kadulla tallustavia ihmisiä eikä mitään lukkojen takana olevia ja täysin sekoja.
Olen miettinyt, että voisi olla hyvä alue aloittelevalle sairaanhoitajalle. Moni sanoo ettei erityisiä kädentaitoja vaadita tolla osastolla? Ja yleensä psyk. Puolella työilmapiiri on huomattavasti parempi? Ja työ siistiä, ei likaista ja paljon eritteitä..?
Kokemuksia ja mielipiteitä? :D
Kommentit (25)
Suljetulla voi olla ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat syystä tai toisesta romahtaneet.
Että (hyvin tehtynä) yksi vaativimmista hoitotyön alueista sopisi nuorelle aloittelijalle jolla on helppoheikin asenne??
Pysy poissa.Mielellään koko alalta.
Jos nyt ihan totta puhutaan, niin kaikkein vähiten tänne tarvitaan porukkaa joka ajattelee homman olevan nuorelle vastavalmistuneelle helppoa ja hyvää hommaa. Tuolla asenteella tulee itku aika äkkiä. Meille ei edes oteta töihin ketään joka ei ole tehnyt täällä harjoittelua/kesätöitä ensin TAI ole tehnyt hommaa jo vuosia jossain muualla. Tämän jälkeen on toki vielä koeajat sun muut. Moni täällä on käynyt pyörähtämässä, mutta ovat huomanneet että voi olla helpompa somatiikan puolella, vaikka joutuisi vähän enemmän käsillä tekemäänkin. Toki itse olen siellä "hullujen puolella".
Aloittavalle hoitajalle psykiatrian poli?????
Juu, työilmapiiri on yleensä hyvä, mutta ei todellakaan mikään helppo paikka.
Kannattaa ensin selvitellä asioita, ennen kuin mietit edes psykiatriaa.
Oletko sh? Jos olet, niin silloinhan sinulla on harjoittelu jakso ollut psykan puolella. Jos vasta mietit sh:n ammattia, niin jätä siihen mietinnän tasolle.
Mun mies meni kesäpojaksi suljetulle, opiskeluaikanaan, kun muualle ei päässyt, ihastui "hulluihin" ja "hullut" häneen, ja on nyt siellä tiellä ollut 17 vuotta. Olet ilmeisesti vasta opiskelemassa? Kyllä sh:n koulutukseen kuuluu harjoitteu psykan puolella, joten näet sitten millaista hommaa se on. Niin, ja polilla on tiedettävä millaista materiaalia on osastoilla, eli koko psyk. puoli pitää olla hallussa.
Mä oon aikuinen, pian 40. Luen nyt sh:ksi, alanvaihtaja siis. Pitäisi päättää syventävät opinnot. Mielenterveyspuoli kiinnostaisi. Harkan tein hieman erilaisessa paikassa niinpä tuo hoitopuoli ei ole hallussa, kiinnostaisi kyllä sekin. Vaikea päättää mihin syventyisi kun kaikki paikat olleet ihan jees.
Jos kädentaidot huolestuttaa niin ei vielä tiedä mitään , ne on se pienin juttu ,jokaisella osastolla. Ja myös ne on se helpoin juttu.
Avopuolella tarvitaan myös jonkinverran kädentaitoja 🙄 ja on myös kotikäyntejä, joten ei kannata, jos haluat "siistiä toimistotyötä".
Harva koko ikäänsä suljetulla on, vaan ne samat potilaat on suurimman osan ajasta avohoidossa. Eli törmää myös ihan "täysiin sekopäihin" ja tehtävänä on olla henkisenä tukena myös heille.
Poliklinikkatyö on itsenäisempää hoitotyötä ja vaatii laajaa osaamista. Yleensä polin hoitajilla on taustalla muunlaisia työpaikkoja esim osastoilla.
Mitä se työ oikeasti on? Takana siis teoriat ja harkka. En vaan ehkä oppinut.
Polille yleensä vaaditaan kokemusta. Työ on vaativaa ja itsenäistä. Ensin ainakin muutamaksi vuodeksi osastolle oppimaan.
Mielialahäiriö puolelta olisi ehkä helpompi aloittaa jos psykoottiset potilaat pelottavat. Osastolla tietenkin, poliklinikka työ on aloittelijalle liian vaativaa. Tai jokin kuntouttava asumisyksikkö ehkä?
Te kerrotte että työ on vaativaa ja itsenäistä. Olisiko jotain konkreettista kertoa sairaanhoitajan työstä psyk. puolella. Muutakin kuin adjektiiveja.
"Täysin sekoja" kuvastaa hyvin suhtautumistasi eli älä mene sinne töihin.