Miksi monessa perheessä on "sääntö" , että täysi-ikäinen tulkoon toimeen omillaan?
Sitten pelastellaan aina välillä pikavippikierteestä. Eikö olisi helpompi antaa rahaa silloin kun sitä tarvitaan jos on varaa?
Kommentit (65)
Aika hullu ajatus, etenkin jos on varaa auttaa. Kummankin vanhemmat ovat auttaneet meitä, vaikka ollaan hyväpalkkaisessa työssä molemmat oltu aina. Vastaavasti omille lapsille pyritään antamaan kaikki apu, että esimerkiksi saavat hankittua ensimmäisen oman asunnon mahdollisimman nuorena, jolloin se toimii jatkossa pesämunana uusiin vaihtaessa. Käärinliinoihin ei saa rahaa mukaan, joten lapsillehan tässä koitetaan parempaa rakentaa.
Työnteolle ja rahan arvon ymmärtämiseen kyllä on omat vanhemmat kasvattaneet ja kesätöissä olen ollut 15v lähtien. Samoin vanhemmat edellyttivät lapsuudessa talon töihin osallistumista, mutta vastaavasti rahaa sai tarpeeseen ja sitä säästettiin tililleni pienestä pitäen. Omien lapsien kanssa sama, ikätasoon nähden on pitänyt olla mukana mm kotitöissä ja puuhommissa, mutta rahaakin on saanut.
En ole koskaan tuntenut tällaista perhettä.
En mä ainakaan tiedä tälläisiä perheitä. Kaikki tulevat lapsiaan pitkään.
en tunne yhtään tapausta, enkä todellakaan aio olla itse ensimmäinen tällainen vanhempi.
Esimerkiksi ajokortti, joka monessa työpaikassa on välttämättömyys. Paljon sellainen maksaa? Nuori joutuu tekemään hanttihommia parikin vuotta hankkiakseen sen, ja samalla toiset joille ajokortti on maksettu suoraan perheen lompakosta on jo rynninyt eteenpäin niille paremmin palkatuille aloille.
Opiskelujen aloittaminen? Mitä tyttöystäväehdokkaat sanovat opiskelijasta, jonka kämpässä on patja lattialla? Toiset rynnivät taas eteen ja varaavat varteenotettavimmat misut itselleen.
Jos ei ole varaa, niin se on toki ikävää, mutta se ettei halua auttaa lapsiaan vaikka varaa olisi on täysin käsittämätöntä.
Minun lapset saa heti vaikka ABCD-kortin pappa betalar-metodilla ja pari tonnia opiskelubudjettia alkuun, vaikken ole edes varakas.
Aika kermaperseitä tässä ketjussa kyllä kommentoi. Taitaa vanhemmat olla jotain tukiais-maanviljelijöitä tai muuta parempaa väkeä, jos on varaa maksaa opinnot, ennakkoperinnöt, huvit ja humputukset aikuiselle ihmiselle.
Se kai pistää unohtamaan, että löytyy niitäkin vanhempia joille ei yksinkertaisesti ole moiseen rahaa ja lapsensa saavat/joutuvat sitä kautta oppimaan rahan arvon ja rahan käytön nuorina? Toisaalta, saattavat juuri siksi välttyä pikavipeiltä ja tavaran hordaamiselta elämän pääsisältönä...
Ei ollut mitään sääntöä. Neljä lasta ja persaukiset vanhemmat.
Kun on pakko tulla omillaan toimeen, yllättäen tulee omillaan toimeen.
Se on sitä roskasakin meininkiä. Meillä paremmissa suvuissa autetaan lapsiamme vielä vaikka 50 -vuotiaina, jos apua ovat vailla. Ja vaikka eivät olisikaan, niin silti halutaan, että lapsemme pärjäävät optimaalisine hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aika kermaperseitä tässä ketjussa kyllä kommentoi. Taitaa vanhemmat olla jotain tukiais-maanviljelijöitä tai muuta parempaa väkeä, jos on varaa maksaa opinnot, ennakkoperinnöt, huvit ja humputukset aikuiselle ihmiselle.
Se kai pistää unohtamaan, että löytyy niitäkin vanhempia joille ei yksinkertaisesti ole moiseen rahaa ja lapsensa saavat/joutuvat sitä kautta oppimaan rahan arvon ja rahan käytön nuorina? Toisaalta, saattavat juuri siksi välttyä pikavipeiltä ja tavaran hordaamiselta elämän pääsisältönä...
Viestin nro 7 kirjoittajan vanhemmat muuten olivat näitä "tukiais-maanviljelijöitä", ja sillä hommalla ei tienaa _mitään_. Olen varma, että pienen maitotilan pitäminen on huonoimman tuntipalkan antavaa toimintaa, mitä Suomessa tehdään.
Minun vanhemmat antoivat rahaa aina kun meillä oli tarvetta. Siitä vaan voi olla vaikea päästä eroon. Sisareni on jo reilusti yli 50 v. ja vanhempani lähestyvät 90, ja sisareni edelleenkin ruinaa rahaa koska on koko ikänsä tottunut siihen. Ja hänellä jos kenellä on niitä pikavippejä. Hän tuhlaa ylellisyyksiin, mutta selittää muuta. Kotona pitää opettaa rahan käytön järkevyyttä, ja raha-automaatiksi ryhtyminen ei välttämättä ole sitä.
Vierailija kirjoitti:
No kuulepas nyt. Meidän perhe oli rutiköyhä ja pitkäaikaistyötön mutta jostain sitä vain revittiin rahat minun lukiokirjoihin ja ajokorttiin ja opiskeluaikana postissa tuli vielä ties mistä revittyjä viiskyteuroisia. Ja kyllä on näin, että se todennäköisesti säästi minut samanlaiselta köyhyysloukulta kuin missä vanhempani edelleen ovat. Pääsin yliopistoon, hyviin duuneihin jne...
Joitakin vanhempia taitaa ne lähipubin kaljat vaan enemmän kiinnostaa kuin lastensa tulevaisuus.
Ymmärrän kyllä että Suomessa on niin äärimmäisen köyhiä perheitä että yksinkertaisesti ei vain ole varaa, mutta ne ovat aika marginaalissa. Jos kaksi työtöntä pystyy tekemään tämän minulle, niin kuka ei pysty? Ehkä kaksi invalidoisoitunutta vanhempaa, jotka ovat joutuneet Kelan lääkärin pyöriteltäviksi ja joiden lääkkeitä ei korvata?
"Huvit ja humputukset" on kyllä täysin jääneet maksamatta.
No jotkut ovat itse kokeneet saman, että tyyliin 15-vuotiaana on heitetty pois kotoa ja on pitänyt elättää itsensä ja yrittää ehkä käydä kouluakin siinä samalla. Se katkeroittaa, ja jotkut luonnehäiriöiset ja muuten vain ongelmatapaukset laittavat paskan kiertämään ja kostavat sitten lapsilleen. Omille lapsilleen kateelliset vanhemmathan ei ole mitenkään superharvinainen ilmiö.
Tosin jotkut näistä ihmisistä ovat sitä mieltä, että tuohan vain vahvistaa, ja kun kerran itsekin on pärjätty aikanaan, niin totta kai oma lapsi saa kokea saman. Siinähän vain karaistuu ja oppii olemaan eikä haihattele turhia. Eli kaikki eivät edes ajattele, että se olisi jotenkin huono asia, jos lapsi joutuu jo tosi nuorena itsenäistymään.
Emotionaalisesti normaalit vanhemmathan haluaa aina, että omilla lapsilla menisi paremmin ja olisi helpompi elämä kuin itsellä aikanaan.
No me emme ole köyhiä, mutta emme tosiaan rahoita lastemme elämää, kun kotoa muuttavat. Toki auttaa voi hädässä, ja vaikka opiskelun kuluja tarpeen mukaan autella, antaa joskus jonkun ruokakassin ja lainata autoa, mutta mitään asuntoja tms emme aio maksella.
Jokainen rakentaa oman elämänsä itse aikuisena ja vain taloudellisesti riippumaton on aidosti itsenäinen. Henkisenä tukena olemme toki.
Koin eräänlaisen shokin yliopistossa, kun tajusin (vähitellen) että on ihan tavallista että vanhemmat tukee opiskelevia lapsiaan. Meillä ei ole kyse siitä, että vanhemmat olisivat kateellisia lapsille, vaan siitä, että he eivät ymmärrä elämän realiteetteja. Hirveät odotukset lasten menestymisestä, mutta silti mitenkään rahallisesti ei voida tukea (vaikka varsinkin toisella vanhemmallani on hyvät tulot). Mä olen niin pitkään ollut pienituloinen ja terveysongelmainen, että ovat nyt jotenkin ymmärtäneet, etten pärjää ilman apua. Mutta jotenkin sen aistii, että hiukan pettyneitä ovat.
En tunne yhtään perhettä, joka ei auttaisi lukion tai a.iksen loppuun ja senkin yli. Ei jatkossa avustaminen enää ole välttämättömyys
Me olemme pari ensimmäistä vuotta kotoa muutettuaan makselleet jotain pikkujuttuja, kuten puhelinlaskua ja bussilippuja mutta peruslähtökohta on kyllä ollut, että omillaan kun ollaan, niin itse tulee maksaa. Lapsina kyllä kohtuulliset osakesalkut kaikille perustettiin, ja saivat nämä kun tulivat aikuisiksi. Minusta on tärkeää, että nuori aikuinen oppii siihen, että itse hoitaa asiansa. Meihin vanhempiin voi turvata, mutta itse pitää yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme pari ensimmäistä vuotta kotoa muutettuaan makselleet jotain pikkujuttuja, kuten puhelinlaskua ja bussilippuja mutta peruslähtökohta on kyllä ollut, että omillaan kun ollaan, niin itse tulee maksaa. Lapsina kyllä kohtuulliset osakesalkut kaikille perustettiin, ja saivat nämä kun tulivat aikuisiksi. Minusta on tärkeää, että nuori aikuinen oppii siihen, että itse hoitaa asiansa. Meihin vanhempiin voi turvata, mutta itse pitää yrittää.
Eli mitään ei maksella mutta muhkea osakesalkku mukaan:) ? Joo.
Toki autetaan pois muuttaneita lapsia, mutta on totta, että lapsen on opittava elämään omillaan eli menot on pidettävä tulojen mukaisena. Vanhempi tekee karhunpalveluksen lapselleen, jos aikuinen lapsi oppii siihen, että mitä vaan voi ostella ja vanhemmat maksaa. Tarkoittiko "sääntö" tätä tilannetta, jossa vastuu raha-asioista on aikuisella lapsella itsellään, vai tilannetta, jossa vanhemmilta ei saa apua lainkaan?
Mun kaveri on yli 40 ja iäkkäät vanhemmat edelleen kustantaa hänen elämänsä. Hänen ja lastensa. Lapsia on 4 kahden eri miehen kanssa. Nainen ei käy töissä, koska pappa betalar kaiken. Ja kun vanhemmat kuolee, saa perinnön, jolla elää loppuikänsä. Ja silti kikkailee niin että saa kaikki sossun tuet mitä ikinä voi olla. Leveetä elämää.
Jotkut opettavat lapsensa olemaan tekemättä mitään ja tuhlaamaan rahaa. Miljoonien perinnöt odottaa pankkitilillä kunhan lapset täysi-ikäisiksi tulevat. Ei siis koskaan tarvitsekaan tehdä mitään. Mutta raha ei takaa terveyttä eikä onnea.
En myöskään ymmärrä. Miksi tehdä lapsia, jos ei ole valmis heistä huolilehtimaan.
Vanhempani kustansivat kaikki opiskelut sekä siihen päälle kaikki huvitukset ja lisäksi sain ennakkoperintöä asunnon ostoon. Kiitokset heille.
Nyt teen ihan saman omille lapsilleni. Laitetaan hyvä kiertämään.