70-luvulla syntyneiden eläkeikä vs. eliniänodote
Olen syntynyt v. 1974. Eläkeikääni tarkennettiin ja yli 68-vuotiaaksi pitäisi käydä töissä. Eli ehdin naisena olla eläkkeellä noin 7 vuotta. Kyllä on mukavaa! Mieheni ei tämän mukaan ehdi eläkkeelle ollenkaan.
1972 66,57 74,87
1973 66,94 75,48
1974 66,90 75,41
1975 67,38 75,93
1976 67,59 76,32
1977 67,94 76,93
1978 68,47 77,55
1979 68,95 77,51
1980 69,22 77,81
Kommentit (30)
On kahdenlaisia suomalaisia:
1) nettomaksajat
2) kaikki muut
Ykkösryhmän työssäoloaikaa on venytettävä mahdollisimman pitkälle, muuten he putoavat kakkosryhmään.
Ahne sukupolvi on ahne sukupolvi.
Olen syntynyt 1968 ja eläkeikäni alaraja on 65 v 6 kk. Siihen muutama vuosi päälle, niin saan täyden eläkkeen. Eläkkeeni määrä tällä hetkellä on 1322 e. Olen ollut 24 v yhteen putkeen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten meillä muka on noin alhainen keski-ikä. Nykyisin iso osa elää yli 90-vuotiaiksi, ja vähintään 80-vuotiaiksi, ellei joku syöpä korjaa sitä ennen.
Tosin kyllähän me eletään nyt epäterveellisemmin kuin nykysatavuotiaat, ei ollut karkkia ja sipsejä silloin... Mutta silti, e usko että ihan noin alhainen eliniänennuste on.
Koska kosminen säteily tulee korjaamaan valtavan sadon tuhoutuneina eliminä yms syöpänä. Magneettikentät heikkenee nopesti parhaimmillaan. 1890 asosta mennään 10% alas 5 vuodessa. Ja tahti nopenee.
Mee vaan sairaalaan kysymään mikä on odote koskien siirtoelinten tarpeelle. Heillä on seurantaa ja mallit. Eivättsin ihan pysty selittämää lukujaan mutta trendi on selvä. Kysy seuraavaksi onko nämä kaikki leikattavia ja oisko mahdollisesti samalla menossa verisuonikatastrofi joka estää noita leikkauksia? Hupsis.
Ei varmaan kannata ihmetellä, miksi syntyvyys laskee. Työelämä vie kaiken energian ja samaa vaativaa tuötä pitäisi jatkaa 70-vuotiaaksi. Lasten kasvatukselle ei jää yksinkertaisesti aikaa ja lasten saaminen lisää riskiä menettää työ.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1968 ja eläkeikäni alaraja on 65 v 6 kk. Siihen muutama vuosi päälle, niin saan täyden eläkkeen. Eläkkeeni määrä tällä hetkellä on 1322 e. Olen ollut 24 v yhteen putkeen töissä.
Toivottavasti on puolen millin osakesalkku josta toiset ~2500e/kk osinkoja. Muuten voi olla vähän hankalaa koska hinnatkin nousee ja indeksit on leikattu.
1322 saattaa kuulostaa kivalta, mutta kun se ostovoima ei tule hirveästi eroamaan nykyisestä toimeentulotuesta. tai no 469e vs 850e et onhan se parempi ...mutta...
Vierailija kirjoitti:
En tajua sitä että eläkkeelle pääsyn määrittää pelkkä ikä. Joku paino pitäisi olla työvuosillakin. Itse olen syntynyt -67 ja työvuosia putkessa nyt 31 kpl. Vielä pitäis jaksaa 12-15 v lisää jos aikoo saada sellaisen eläkkeen jolla pärjää. Samaan aikaan osan kansasta ei tarvi tehdä mitään vaan yhteiskunta maksaa kaikki kulut. Toisten täytyy käydä 40-45 vuotta töissä ennen kun voi heittäytyä muiden elätettäväksi. Nettomaksajan osa ei häävi ole.
Tätä juuri mietin itsekin. Eli tyypit, jotka ovat pelailleet pleikkaa sohvalla maaten ja sipsejä toisella kädellä suuhunsa mättäen lähes kolmikymppisiksi ennen kuin edes harkitsevat siirtymistä työelämään, saisivat kyllä painaa senkin edestä sitten kun sinne pääsevät. Toiset ovat ehtineet olla jo lähes 10 vuotta hommissa samassa ikävaiheessa. Tällä pitäisi olla painoarvoa myös eläkeikää - ei pelkästään maksettavaa eläkesummaa - huomioiden.
Ja vaikka selvää pässinlihaa, niin ihmisen toimintakyky vaan ei jatku samanlaisena enää tiettyjen ikävuosien jälkeen, vaan heikkenee nopeastikin, joten turha olettaa, että eläkeikää voidaan koko ajan vain nostaa. Sen tajuaa typerämpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua sitä että eläkkeelle pääsyn määrittää pelkkä ikä. Joku paino pitäisi olla työvuosillakin. Itse olen syntynyt -67 ja työvuosia putkessa nyt 31 kpl. Vielä pitäis jaksaa 12-15 v lisää jos aikoo saada sellaisen eläkkeen jolla pärjää. Samaan aikaan osan kansasta ei tarvi tehdä mitään vaan yhteiskunta maksaa kaikki kulut. Toisten täytyy käydä 40-45 vuotta töissä ennen kun voi heittäytyä muiden elätettäväksi. Nettomaksajan osa ei häävi ole.
Tätä juuri mietin itsekin. Eli tyypit, jotka ovat pelailleet pleikkaa sohvalla maaten ja sipsejä toisella kädellä suuhunsa mättäen lähes kolmikymppisiksi ennen kuin edes harkitsevat siirtymistä työelämään, saisivat kyllä painaa senkin edestä sitten kun sinne pääsevät. Toiset ovat ehtineet olla jo lähes 10 vuotta hommissa samassa ikävaiheessa. Tällä pitäisi olla painoarvoa myös eläkeikää - ei pelkästään maksettavaa eläkesummaa - huomioiden.
Ja vaikka selvää pässinlihaa, niin ihmisen toimintakyky vaan ei jatku samanlaisena enää tiettyjen ikävuosien jälkeen, vaan heikkenee nopeastikin, joten turha olettaa, että eläkeikää voidaan koko ajan vain nostaa. Sen tajuaa typerämpikin.
Mites sitten meikäläinen 1974 syntynyt, ensimmäinen ammattiin valmistuminen 1992 suoraan kortistoon, tosin eihän siinä moneen vuoteen eläkettä kertynytkään, 5,5 vuoteen. Mutta kuitenkin, olen opiskellut tuon jälkeenkin pari-kolme uutta ammattia että pääsisin paremmin töihin, ollut yrittäjänäkin muutaman vuoden, mutta niin sitä vaan taas ollaan pitkäaikaistyöttömänä vaikka edellisessä työpaikassa niin kovasti tykkäsivät.
Meinaatko että kun minä olen köyhyydessä ikäni kituuttanut pienillä rahoilla ja saanut olla töissä normaalipalkalla vain muutaman vuoden, niin minä en ole ansainnut mitään eläkettä? Mulla on tosiaan täyteen eläkkeeseen matkaa vielä yli 20 vuotta, mutta tässä sitä ihmetellään että miksi ei pääse töihin vaikka mihin hakee, alkaa ikä olla jo este tämän työttömyyden lisäksi. Kyllä minä menisin töihin heti huomenna tai vaikka jo tänään jos joku ilmoittaisi että palkkaa mulle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit vain onnellinen työpaikastasi. Pitäisikö jonkun työskennellä 100-vuotiaaksi asti vain siksi, että ei ole saanut työpaikkaa? Vaikka sellainenhan tulevaisuus nykynuorilla onkin: työttömyyttä ja pätkätöitä ja lopussa ei eläkettä, koska rahat ei enää riitä.
Miksi viittaat elinikäennusteisiin, jotka on tehty syntymävuosinamme? Jo nykyvanhukset kuolevat keskimäärin kymmenisen vuotta vanhempina kuin nuo ennusteet.