Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden eläkeikä vs. eliniänodote

Vierailija
14.07.2019 |

Olen syntynyt v. 1974. Eläkeikääni tarkennettiin ja yli 68-vuotiaaksi pitäisi käydä töissä. Eli ehdin naisena olla eläkkeellä noin 7 vuotta. Kyllä on mukavaa! Mieheni ei tämän mukaan ehdi eläkkeelle ollenkaan.

1972 66,57 74,87
1973 66,94 75,48
1974 66,90 75,41
1975 67,38 75,93
1976 67,59 76,32
1977 67,94 76,93
1978 68,47 77,55
1979 68,95 77,51
1980 69,22 77,81

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tässä on outoa?

Kun eläkeikä oli yleisesti 65 vuotta, niin silloin elinajanodote oli myös 65 vuotta.

Vierailija
2/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm. Olen syntynyt 1975 (maaliskuussa jos sillä nyt on väliä) ja eläkeikäni on nykyisin 66v2kk (katsottu suoraan eläkevakuutusyhtiöltäni) Tuntuu omituiselta että 1974 syntyneellä se olisi isompi kuin minulla eli pitäisi olla vanhemmaksi asti töissä kuin minun.

Mutta näinhän se noin yleisesti ottaen menee. Kun eläkejärjestelmä aloitettiin niin odotettu elinaika eläkkeellä oli alle 10v. Rahat oli laskettu sellaiselle maksuajalle noin keskimäärin.

Tosin ap minusta olet katsonut myös nyt väärin elinajanodotuksen koska nykylääketieteellä elinajan odote on meillä 70-luvulla syntyneilläkin jo paljon pitempi kuin tuo vajaa/runsas 70v. Nuo mainitsemasi luultavasti ovat elinajanodote syntyessä - eivät ota mitenkään huomioon lääketieteen ja yleisen elintason kehitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin eläkeikäni oli 63 v. eli onhan ehdot aika lailla huonontuneet. Eläkekertymä alle 50% tuloista ja alle 23 v. tienatusta palkasta ei kerry eläkettä. Kyllä tämä on sorsituin ikäryhmä.

Vierailija
4/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän jälkeemme vedenpaisumus.

Vierailija
5/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on se eläkeikä, jolla saa vasta maksimieläkkeen. Aiemmin tosiaan pääsee, mutta kärsii eläkkeen määrässä.

Vierailija
6/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Eihän tässä periaatteessa ole mikään muuttunut meillä 70-luvulla syntyneillä. Laskutapa on sama. Aikaisemmin juu toki sai jäädä eläkkeelle 63 vuotiaana mutta jos ei ollut kertynyt eläke vielä täydeksi (harvalla oli) niin sai sitten vain vajaata eläkettä. Moni siksi joka tapauksessa olisi tehnyt hieman pitempään töitä jotta saa sen täyden eläkekertymän.

Nyt pitää odotella sinne 65-68v asti riippuen iästä mutta samalla sitten ehtii kerryttää kokonaan eläkkeen täyteen.

Ei aikaisemminkaan ole ollut että 63veenä saa automaattisesti täyden eläkkeen. Omat vanhempani kummatkin työskentelivät sen vuoksi 65 ja 66 vuotiaiksi että eläke tuli isommaksi (=täydeksi) vaikka olisivat saaneet jäädä jo 63v eläkkeelle.

Eri asia sitten nämä johtajat, palomiehet, tmv joilla on erikoissopimus että voivat jäädä vaikka 55v tai 60v eläkkeelle täydellä eläkkeellä sen erikoissopimuksen vuoksi. Mutta nämä eivät ole koskeneet koskaan tavallista tallaajaa.

Vierailija
7/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän olisi syytä kehittää systeemiä näin, että katsottaisiin tehtyjen työvuosien määrää. Kotona tai muutoin "lorvineilla" eläkeikä venyisi pidemmälle ja aktiivisesti työelämässä olleet pääsisivät kohtuuikäisinä (viimeistään 60-vuotiaina) eläkkeelle nauttimaan oikeutetusta levosta.

Mitä tässä nyt ihmismassaa katsoo ympärillään, niin aika monet sairastuvat jo kovinkin nuorina ja työelämästä tullaan tipahtamaan pois joka tapauksessa ennen laskettua eläkeikää. Terveitä sitten rangaistaan ja he saavat raataa hautaan asti. Reilua?

Vierailija
8/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkemaksut on veroa ja eläkkeet on luusereiden sosiaaliturvaa jotka eivät ole osanneet järjestää passiivista tuloa itselleen joka vastaisi palkkaa.

Vierailija
9/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos järjestelmä halutaa kuntoon tekee jokainen oman eläkesopparin ja maksaa siihen mitä huvittaa ja kun on kertynyt sopiva määrä passiivista tuloa voivat siirtyä eläkkeelle nauttomaan osinkotuloista.

Silloin tuo perustuisi johonki oikeaan ja rehelliseen eikä tulonsiirtokusetukseen jossa taoisilta otetaan ja toisille annetaan

Vierailija
10/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinikä on yksi asia ja työkyky toinen. En usko että pystyn tekemään tarkkuutta ja sorminäppäryyttä vaativaa työtäni 68-vuotiaaksi, eikä työnantajilla ole tarjota mitään korvaavaakaan työtä.

Vierailija
11/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä mukaan olet noi luvut ottanut? Olen syntynyt 1979 ja alin eläkeikäni on laskurin mukaan näillä näkymin 67v. 7kk ja tavoite eläkeikä melkein 70v.

Vierailija
12/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm. Olen syntynyt 1975 (maaliskuussa jos sillä nyt on väliä) ja eläkeikäni on nykyisin 66v2kk (katsottu suoraan eläkevakuutusyhtiöltäni) Tuntuu omituiselta että 1974 syntyneellä se olisi isompi kuin minulla eli pitäisi olla vanhemmaksi asti töissä kuin minun.

Mutta näinhän se noin yleisesti ottaen menee. Kun eläkejärjestelmä aloitettiin niin odotettu elinaika eläkkeellä oli alle 10v. Rahat oli laskettu sellaiselle maksuajalle noin keskimäärin.

Tosin ap minusta olet katsonut myös nyt väärin elinajanodotuksen koska nykylääketieteellä elinajan odote on meillä 70-luvulla syntyneilläkin jo paljon pitempi kuin tuo vajaa/runsas 70v. Nuo mainitsemasi luultavasti ovat elinajanodote syntyessä - eivät ota mitenkään huomioon lääketieteen ja yleisen elintason kehitystä.

Elinajanodote voi olla mikä tahansa, mutta se, ovatko ihmiset työkykyisiä vielä noin 70-vuotiaina on toinen juttu. Osa tietenkin on, mutta kaikista ei ole enää raskaaseen ruumiilliseen työhön tai esim. tarkkaa näköä tai sorminäppäryyttä vaativaan ammattiin. Aletaanko ihmisiä sitten tulevaisuudessa kouluttamaan uuteen ammattiin 60-vuotiaana, jos ei entisessä pärjää. Saa nähdä, miten maailma muuttuu.

Vierailija
13/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinikä on yksi asia ja työkyky toinen. En usko että pystyn tekemään tarkkuutta ja sorminäppäryyttä vaativaa työtäni 68-vuotiaaksi, eikä työnantajilla ole tarjota mitään korvaavaakaan työtä.

Ehkä meidät laitetaan sitten puhelinmyyjiksi tai jotain. Saa nähdä, mitä poliitikot keksivät niiden varalle, jotka eivät pysty omassa ammatissa toiminaan enää yli 60-vuotiaina.

Vierailija
14/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 1973 ja kyllä minäkin viimeksi katsoin, että eläkeikä on taas siirtynyt vuodella eteenpäin, eli 67 vuotta ja jokunen kuukausi. Vastaavasti arvioitu eläke ei näytä ikinä nousevan, vaikka maksuja on kyllä mennyt tasaseen tahtiin. Onkohan tässä meidän iässä joku minikarttuma?

Vierailija
15/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toki silti mieltä, että kaikkien kynnelle kykevien pitää elättää itse itsensä ja antaa panoksensa, jotta hyvinvointiyhteiskunta (jos sellaiseksi suomea voi enää kohta sanka) pysyy pystyssä. Toisaalta tiedän jo, etten pysty työskentelemään tässä ammatissa eläkeikääni asti, enkä edes haluaisi. Siksi olen tehnyt muita suunnitelmia, jotta voin jäädä kokonaan pois töistä ennen eläkeikääni.

Vierailija
16/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten meillä muka on noin alhainen keski-ikä. Nykyisin iso osa elää yli 90-vuotiaiksi, ja vähintään 80-vuotiaiksi, ellei joku syöpä korjaa sitä ennen.

Tosin kyllähän me eletään nyt epäterveellisemmin kuin nykysatavuotiaat, ei ollut karkkia ja sipsejä silloin... Mutta silti, e usko että ihan noin alhainen eliniänennuste on.

Vierailija
17/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Eihän tässä periaatteessa ole mikään muuttunut meillä 70-luvulla syntyneillä. Laskutapa on sama. Aikaisemmin juu toki sai jäädä eläkkeelle 63 vuotiaana mutta jos ei ollut kertynyt eläke vielä täydeksi (harvalla oli) niin sai sitten vain vajaata eläkettä. Moni siksi joka tapauksessa olisi tehnyt hieman pitempään töitä jotta saa sen täyden eläkekertymän.

Nyt pitää odotella sinne 65-68v asti riippuen iästä mutta samalla sitten ehtii kerryttää kokonaan eläkkeen täyteen.

Ei aikaisemminkaan ole ollut että 63veenä saa automaattisesti täyden eläkkeen. Omat vanhempani kummatkin työskentelivät sen vuoksi 65 ja 66 vuotiaiksi että eläke tuli isommaksi (=täydeksi) vaikka olisivat saaneet jäädä jo 63v eläkkeelle.

Eri asia sitten nämä johtajat, palomiehet, tmv joilla on erikoissopimus että voivat jäädä vaikka 55v tai 60v eläkkeelle täydellä eläkkeellä sen erikoissopimuksen vuoksi. Mutta nämä eivät ole koskeneet koskaan tavallista tallaajaa.

Lasken opettajat aika tavallisiksi tallaajiksi, ja he pääsivät ihan laillisesti ja normimeinigillä eläkkeelle 60-vuotiaina vielä joku aika sitten.  Nyttemmin noussut heilläkin. Mutta kun sanoit "nämä eivät ole koskeneet KOSKAAN", niin että on kyllä.

Vierailija
18/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua sitä että eläkkeelle pääsyn määrittää pelkkä ikä. Joku paino pitäisi olla työvuosillakin. Itse olen syntynyt -67 ja työvuosia putkessa nyt 31 kpl. Vielä pitäis jaksaa 12-15 v lisää jos aikoo saada sellaisen eläkkeen jolla pärjää. Samaan aikaan osan kansasta ei tarvi tehdä mitään vaan yhteiskunta maksaa kaikki kulut. Toisten täytyy käydä 40-45 vuotta töissä ennen kun voi heittäytyä muiden elätettäväksi. Nettomaksajan osa ei häävi ole.

Vierailija
19/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 1973 ja kyllä minäkin viimeksi katsoin, että eläkeikä on taas siirtynyt vuodella eteenpäin, eli 67 vuotta ja jokunen kuukausi. Vastaavasti arvioitu eläke ei näytä ikinä nousevan, vaikka maksuja on kyllä mennyt tasaseen tahtiin. Onkohan tässä meidän iässä joku minikarttuma?

Tässä kuva sinulle (ja minulle):

http://2.bp.blogspot.com/-w92EB1jfNwE/Ti7waqYHkYI/AAAAAAAAE28/-W9tFHv4u…

Vierailija
20/30 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi