Mitä kuritusta sinä olet saanut vanhemmiltasi, syntymävuotesi?
Ja onko se sinusta ollut silloin ymmärrettävää? Miksi se on nykyään kiellettyä?
Itse olen syntynyt 1976 ja sain isältäni piiskaa koivunoksalla sekä vyöllä. Olin esim.valehdellut. Äidiltä sain tukkapöllyä - ihan pienestäkin teosta. Olin katkera kauan, en koskaan voisi tehdä omille lapsilleni niin. En osaa itse sanoa oliko se silloin oikein.
Kommentit (132)
Tukistusta ja pari kertaa luunappi. Syntynyt -69.
62 syntynyt. Remmiä, vitsaa, läimäytyksiä, tukkapöllyjä jne. Syyt hyvin pieniä, läimäytyksiä tuli äidiltä syyttäkin, hänen kehno olonsa riitti syyksi kurittaa lapsia. Olin varsin arka lapsi, koulussa olisivat halunneet laittaa kasvatusneuvolaan mutta vanhemmat eivät siihen suostuneet. Aikuistuttuani olin hyvin vähän tekemisissä vanhempieni kanssa. Kävin terapiassa jossa opin ymmärtämään vanhempianikin, ei heidän oma lapsuutensa häävi ollut, eivät parempaan vanhemmuuteen kyenneet. Itse pysäytin lyömisen tradition, omia lapsiani en ole lyönyt, joskus murrosiässä kyllä huudettiin kilpaa mutta nuokin käsiteltiin yhdessä jälkikäteen. Olen nykyään jonkin verran vanhempieni kanssa tekemisissä, tuen heitä nyt kun vanhoina apua tarvitsevat. Katkeruus minusta olisi kehnoa minulle itselle, parempi ystävälliset mutta etäiset välit. Omat lapseni pidin suht kaukana varsinkin äidistäni, hän ei heitä lyömään päässyt.
Olen vl-kodista. Isälläni oli tapana antaa
vakavammista rikkeistä saman verran lyöntejä pyllylle kuin lapsella oli ikävuosia. Pieniä lapsia kurittaessa riitti pelkkä käsi, isommat saivat ohuesta kepistä.
Pari kertaa tukkapöllyä. S. 1988
En muuta kuin tiukkoja keskusteluja, joskus on tainnut olla huutoakin. Ruumiillista kuritusta ei lainkaan. 1968.
Olin aika kamala lapsi. Tukkapöllyä tuli, kun en uskonut muuten ja jäähylle laitettiin talvella niin kauan, kunnes lopetin kirkumisen. Pikkuveljeni oli säyseämpi tapaus, joka uskoi kun sanottiin, minä en. Ei jäänyt traumoja ja opinpahan käyttäytymään, kun tiesin, että huonosta käyttäytymisestä saa rangaistuksen eikä vaan pelkkää puheenhelinää.
1987
Ihan tutkitusti fyysistä kuritusta saaneista tulee tyhmempiä. Toki johtuu varmaankin geeneistä sillä fiksut osaavat kasvattaa käymällä pienemmän päälle kuin yleinen syyttäjä.
1969 kerran koivuvitsaa ja tukkapöllyä
1976. Tukkapöllyä ja henkistä lyttäämistä jatkuvasti. Joskus eteisen lattialle nukkumaan laittamista, potkimista tai nipistelyä. Kivat menot myös peruttiin, jos olin tuhma.
Hei sinä vl kodissa asuva . Kuulostaa tutulta . Sama mulla myös vl kodin lapsi . Mulla vielä kehitysvamma niin sain sen takia usein risua . Esim : jouksentelin kesken seurojen penkkien välissä , naulakoilla , juoksentelin ulos ja sisälle koko ajan . Olin 5-13 v äitini yritti joskus puhua iskälle ettei antaisi risua kun tekojani en ymmärrä . Ei se auttanut . Kerran seuroissa huutelin sanoja joita olin koulussa kuullut . No ei ollut uskovaisen yleistä kielen käyttöä . Kahvilla isältäni kysyttiin miten tyttö tuollaisia puhuu ? Iskäni vastasi että koulussa epäuskoisilta kuullut ja kotona saa risua ja raippaa . Kotiin päästyä tiesin hyvin että iskä toteuttaa sanomisen. Siinä minä 12 v itkuisella äänellä yritin että saanko uskoa anteeksi? Iskä vain toteaa ekana saat raipasta 40 napakkaa lyöntiä ja sit 20 risulla . Siinä mä vapisten housut laskin alas ja iskä antoi raipan laulaa ja sit seuraavaksi risun . Kun risu oli laulanut 5 napakkaa iskua niin iskä kysyi: joko osaat seuroissa käyttäytyä ? Ja uskotko anteeksi ? Sanoin itkien : iskä saanko uskoa anteeksi ? Sain anteeksi ja omatunto oli puhdas. Olin ansainnut aina kaikki risulla , raipalla tai kädellä annetut . Iskä rakasti mua kovasti ja rakkaudella ojensi . Onhan sanon että se joka lastaan rakastaa se myös häntä kurittaa . Kerran sain äiskältä pitkin korvia . Silloin olin 13 v äitini oli kuullut että oli koulussa laulanut karaokea . Kotiin pääsin niin äiskä kysyi taksista tulon jälkeen että : annoit pirulle pikkusormen … ja sit sisällä vetäisi pitkin korvia . Kysyi multa : uskotko syntisi anteeksi vai täytyykö iskälle kertoa ja uudestaan raipan laulaa ? Sanoin : saanko uskoa anteeksi ?
Rakkaudesta vanhempani kuritti. Kotiarestia sain usein . Se oli mulle kauheampaa . Väleissä vieläkin vaikka harvemmin .
Tukkapöllyä, luunappeja, selkäsaunalla ja kasvatuslaitoksella uhkailua. Olen syntynyt vuonna 80.
Olin aika kiltti ja tottelevainen lapsi, mutta toki joskus uhmasin ja venkoilin. Moni ongelma johtui siitä, että vanhemmat ei millään tavalla valmistelleet asioihin. Kaikki ikävät jutut salattiin viimeiseen asti, jolloin ne tulivat järkytyksenä, esim. lääkäriin meno, motiivina oli se, etten ala vastustella lähtöä. Totta kai lapsi pelkää, kun mistään ei puhuta etukäteen. Vanhemmat myös teki sitä, että lähtivät salaa kun nukuin, heräsin sitten siihen kun oli joku sukulainen vahtimassa, eikä vanhempia näkynyt missään. En arvosta vanhempieni kasvatusta kovinkaan korkealle monissakaan asioissa.
Hui, kuulostaa kamalalta. Tuliko opettajalle tuosta jotain seuraamuksia? Nykyään tuollaisesta saisi heti potkut. Minä vuonna olet syntynyt?