Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain omaa työpaikkaani enkä päässyt edes jatkokierrokselle haastateluissa

Vierailija
13.07.2019 |

Hain omaa työpaikkaani enkä päässyt haastatteluissa edes toiselle kierrokselle ryhmähaastatteluista. Asia ilmoitettiin automaattisella viestillä, enkä kysellyt asiasta sitten sen enempää. Sain kuitenkin jatkaa samoissa tehtävissä samalla työnantajalla, mutta en juuri tuossa kyseisessä työssä. On jäänyt vaivaamaan, että pitäisikö tuosta tehdä jotain johtopäätöksiä? En mitenkään olettanut, että juuri minut valittaisiin siihen, mutta on silti jäänyt vaivaamaan mieltä, kun en päässyt edes jatkokierrokselle. Pitääkö tuosta tehdä jotain päätelmiä? Olenko jotenkin epäonnistunut tai huono työntekijä vai missä on vika?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota tapahtuu myös julkisen ulkopuolella. Hyvä sijainen/osa-aikainen on vaikeampi löytää kuin vakituinen joten tietenkin työnantajan kannalta on fiksumpi pitää se sijainen paikallaan ja etsiä pätevä vakituinen. Itse vaihdoin tässä vaiheessa firmaa.

Vierailija
42/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikään ikävässä julkisuudessa olleet yksityiset hoiva-alan yritykset tekee tätä (ei yllätä ketään?). Itse ollut nollasopimuksella ( tai nykyään se on 1-116,5 h/3vkoa-sopimus) 6 vuotta. Uusia nuoria likkoja palkattu kk-palkkalaisiksi varmaan kymmeniä tänä aikana.

Lisäksi monet esimiesten omat lapset on saaneet näitä vakipaikkoja pitkäaikasten sijaisten nenän edestä ja moni mahtava sijainen onkin lähtenyt ovet paukkuen minkä ymmärrän.

Itse olen vapaaehtoisesti ei-kuukausipalkkalainen. Töitä riittää ja saan valita työaikani. Lomat pyörii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakipaikkaa ei kannata pitää liian suuressa arvossa. ainakin niillä työpaikoilla, joissa olen itse ollut, niin vakipaikaltakin on pistetty porukkaa heppoisin perustein ulos. samalla vakipaikka monesti estää kehittymisen, kun junnaa siinä samassa työssä. 

Vierailija
44/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kunta, mutta sen tarkemmin en halua kertoa. Alan koulutus on. Tuosta tapahtumasta on sen verran aikaa, etten kehtaisi enää kysyä. En ole saanut kehityskeskusteluissa mitään radikaalia palautetta tai kehittämisen kohteita. Sen takia olen luullut olevani tavallisen hyvä työntekijä. En luule enää.

Ap

Sä ootkin hyvä,koska hommat on pitkään jatkuneet.Voi tehdä sulle itsellesi hyvää hakea se vakipaikka muualta,jos alalla on hyvä työtilanne ja saat uuden paikan.6-7 vuotta sijaisuuksissa on liikaa kenelle tahansa.Ala etsiä aktiivisesti uutta.Jos et saa uutta paikkaa ennen seuraavaa keh.kesk. ota asia puheeksi siellä.Kerro,että se olisi sulle tärkeä asia,joka motivoi.Voit myös kertoa,että olet muuten viihtynyt,mutta rekryt on vähentäneet omaa motivaatiota ja sitoumusta.Erityisesti se,että olet jäänyt vaille perusteluja.Kun mietit sanasi tarkoin ja valmistaudut hyvin,pääset sanomaan sanottavasi vähän puskista ja saat rehellisempiä vastauksia mieltäsi painavaan asiaan.

Kysymys on heikosta esimiestyöstä,jos rekryn jälkeen ihmiset ottaa ritolat tai on surullisia.Ei sen näin pitäis mennä.

Vierailija
45/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kunnan hommissa tula raja vastaan ettei määräaikaisuutta ei saa vuodesta toiseen jatkaa määräaikaisena, vaan virka täytyy vakinaistaa. Otahan selvää tuosta onko tuo edes laillista, jos 6-7 vuotta olet tehtävää hoitanut. Tsemppiä!!

Aina ei ole kyse siitä että sijaisuus olisi samassa virassa vaan voi olla vaikka 10 henkilöä jotka tekevät töitä samalla nimikkeellä mutta eri virkanumerolla. Sitten useampi sijainen lomittaa nämä kaikki 10 virkaa, yhteensä sijaisten määräaikaiset kestävät sen 5 vuotta. Mutta ei ole osoittaa mitään yhtä tehtävää jota sijainen olisi tehnyt joten ei voi vakinaistaakaan.

Tuo on jo selvää kikkailua!! Jos olisin 6-7 vuotta määr.aik ollut eikä vakaistamista kuulu, lähtisin liiton kautta asiaa tarkastelemaan. Eihän tuolainen kohtelu ole mistään kotoisin.

Entä sitten jos sijainen on tullut alkaen äitiysvapaan (3 vuotta) sijaiseksi ja äitiyslomalainen saa toisenkin lapsen ja on yhtä soittoa pois 5 vuotta jonka jälkeen palaa takaisin. Mihin virkaan sijainen osoitetaan kun ei ole kuin 1 virka jota sen oma, vakinainen haltija tulee tekemään eikä jatkossa tarvetta sijaiselle ole kuin vuosilomat?

Äitiysloman sijaisuus tai muu selkeä syy on eri asia. Silloin sijaiselle on selvä asia, että sijaisuus kestää tietyn ajan ja loppuu aikanaan. Kunnalla ja hoitoalalla ym. on tyypillistä määräaikaisuuksilla kikkailu ilman mitään selkeää syytä. Meidän työpaikassa noin puolet on vakkareita ja puolet määräaikaisia kuka milläkin perusteella. Kukaan ei sijaista varsinaisesti ketään. Paikkoja ei vaan vakinaisteta. Määräaikaisia kierrätetään yksiköstä toiseen ja työntekijät vaihtuvat jatkuvasti, vaikka pysyvä tarve on. Se on raskasta vakituiselle henkilökunnallekin. Juuri kun saadaan porukka toimimaan hyvin yhteen, niin sijainen siirretään toiseen paikkaan ja tulee uusi sijainen. Kaikki alkaa taas alusta. Ei ole kenenkään edun mukaista.

Vierailija
46/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikään ikävässä julkisuudessa olleet yksityiset hoiva-alan yritykset tekee tätä (ei yllätä ketään?). Itse ollut nollasopimuksella ( tai nykyään se on 1-116,5 h/3vkoa-sopimus) 6 vuotta. Uusia nuoria likkoja palkattu kk-palkkalaisiksi varmaan kymmeniä tänä aikana.

Lisäksi monet esimiesten omat lapset on saaneet näitä vakipaikkoja pitkäaikasten sijaisten nenän edestä ja moni mahtava sijainen onkin lähtenyt ovet paukkuen minkä ymmärrän.

Itse olen vapaaehtoisesti ei-kuukausipalkkalainen. Töitä riittää ja saan valita työaikani. Lomat pyörii.

Olen myös päätynyt sote-alalla tähän.Välillä olen kyllä ollut pitkissäkin sijaisuuksissa.Koskaan ei ole työt loppuneet ja puhelin soi vähän liikaakin työtarjousten vuoksi.Huonon johtamisen ja ilmapiiriongelmien vuoksi olen tosi varovainen vakituisten paikkojen suhteen.Hakisin vain paikkaan,jonka johdon ja työkaverit tunnen hyvin.Viimeisestä vakipaikasta lähdin koeajalla ja niin oli lähtenyt edeltäjänikin.

Vierailija
47/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi sama, oma työpaikkani vakinaistettiin enkä päässyt edes haastatteluun. Loukkaannuin niin syvästi (olisivat edes kohteliaisuuden ja työmotivaation nimissä feikanneet jonkun haastattelun) että nostin kytkintä. Se oli eka kerta kun kieltäydyin tarjotusta työstä. Olisin siis saanut jatkaa määräaikaisena lähes samassa työssä, mutta en pystynyt. Työllistyin kyllä muualle.

Sama täällä, talossa tuli avoimia paikkoja työtehtävissä joita olen tehnyt ja kuulemma ihan kiitettävästi. Neljä kertaa meni joku toinen (minun jälkeeni taloon tullut) edelleni ja aina esimies sanoi että myöhemmin tulee taas paikka auki kun joku jää eläkkeelle. Tarjosi nollasopimusta, keski-ikäiselle erittäin kokeneelle työntekijälle kun samaan aikaan palkkasi vakituiseksi tyttösiä joilla ei paljonkaan kokemusta. Lähdin kävelemään, sitä päivää ei koskaan tulisi, tiedän sen. Ilkeä ja sairas esimies. Nautti siitä että sai minut aina pettymään.  Kusetuksellakin on rajansa. En käy siinä talossa enää edes etuovella, saati asiakkaana.

Vierailija
48/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kunnan hommissa tula raja vastaan ettei määräaikaisuutta ei saa vuodesta toiseen jatkaa määräaikaisena, vaan virka täytyy vakinaistaa. Otahan selvää tuosta onko tuo edes laillista, jos 6-7 vuotta olet tehtävää hoitanut. Tsemppiä!!

Ei virkaa voi vakinaistaa, jos se on jo vakinaistettu. Mikäli viranhalitija tai siis vakituisessa työsuhteessa oleva työntekijä tekee vaikkapa 5 lasta 3 vuoden välein ja pitää täydet perhevapaat, sama sijainen voi olla määräaikaisissa työsuhteissa tuossa tehtävässä 15 vuotta. Tämä on ihan laillista. Viransijaisuus ja avoinna oleva virka ovat ihan eri asioita. 

Vierailija
49/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepotismi kukoistaa Suomen työpaikoilla, pätevin ei todellakaan tule valituksi ja sen kyllä huomaa jo asiakkaana, kun palvelu on ala-arvoista ja ivallista. Moni työntekijä käyttää turvattua asemaansa (=suojatyöpaikkaa) hyväksi ja kaltoinkohtelee maksavaa asiakasta ja työkavereita. Surullista katsoa miten yritys saa huonon maineen sen vuoksi.

Vierailija
50/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin hommiin on nykyään todella paljon hyviä hakijoita. Tutut rekrytoijat ovat sanoneet, että haastatelluista voisi valita melkein kenet tahansa

Vierailija
51/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on ollut myös tuolileikkejä. Vakinaisissa viroissa olevat joutuvat hakemaan uudelleen omaa työtänsä tai joskus työtehtävää on hieman muutettu esim. nimike vaihdettu. Haku ei ole ollut auki julkisesti vaan ainoastaan sisäinen haku jo työssä oleville. Tuolileikki on yt-neuvottelun nimellä, joten osa voidaan irtisanoa. Tässä on tärkeää tajuta, että ei ole itsestään selvää, että työnantaja tietää, mitä itse kukin on tehnyt työkseen eli oman osaamisen esille tuominen on ihan yhtä tärkeää kuin jos hakisi töitä jostain muualta. Pitää osata luetteloida omaa osaamistaan, täydennyskoulutusta, jne. Vakituinen virka ei ole nykyään enää vakituinen siinä mielessä, että voisi heittäytyä tekemään työtä rennosti, vaan on kehitettävä itseään.

Vakituiseen virkaan on aina julkinen haku. Kaikki työsuhteet eivät ole virkasuhteita.

Vierailija
52/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Mulla on myös työkavereissa muutama ikuisuussijainen, joita ei vakinaisesta millään. Osa on ollut 10 vuotta määräaikaisilla sopimuksilla. Heissä ei ole työntekijöinä mitään vikaa ja he ovat mukavia työkavereita. He ovat tunnollisia ja tarkkoja ja kaikki asiat hoituvat. Yhteistyö sujuu niin hyvin ja töissä on mukava olla, kun hommat hoituu. En ymmärrä, miten heitä ei vakinaisteta. Alallamme on lisäksi vielä pulaa työntekijöistä, että luulisi hyvistä työntekijöistä haluttavan pitää kiinni. Kyllä täällä on kaikenlaista kokeilijaa käynyt ja joukkoon on mahtunut monenlaista lintsaria ja työnteon välttelijää. Niin en oikein tajua tuota logiikkaa, että miksi hyvistä työntekijöistä ei haluta pitää kiinni. Meiltäkin on monta hyvää työntekijää lähtenyt pois, osa ovet paukkuen. 

Nuo ikuisuuksia sijaisina olleet ovat vaan vähän ujomman puoleisia ja eivät oikein ole edukseen haastattelutilaisuuksissa. Yksi kertoi olevansa kova jännittämään eikä saa oikein sanaa suustaan noissa tilanteissa. Meillä esimiehet eivät ole mitään kaikkein empaattisimpia ihmisiä ja pelkään, että heillä ei vaikuta aiemmat hyvät kokemukset työntekijästä, jos haastattelu ei mene hyvin. Vaikka on kyllä näyttänyt vuosien aikana olevansa hyvä työntekijä. Varmasti vaikuttaa itsetuntoon tuollainen. Lisäksi he ovat vähän liiankin kilttejä, tunnollisia ja joustavia. Voi se olla jotain kiltteyden ja joustavuuden hyväksikäyttöäkin. Sijaisesta saa paremmin kaiken irti. 

Ja mielestäni joku automaattinen tekstiviesti hylkäyksestä on aika tökeröä laittaa pitkäaikaiselle työntekijälle. Se on vastuun pakoilua. Kyllä esimiehellä pitäisi olla velvollisuus soittaa tai kertoa kasvotusten, että miksi kävi näin ja vähän avata tilannetta. Automaattinen sähköposti ei anna mitään tilaisuutta kysyä. Työntekijälle jää kuva, että hänessä on jotain vikaa tai hän on huono työntekijä. Automaattiviesti on ok ehkä ulkopuoliselle hakijalle (ainakin parempi kuin täysi hiljaisuus), mutta pitkäaikaiselle työntekijälle se on aika tökeröä ja kylmää. Vähän sama kuin jättäisi jonkun tekstiviestillä.

Vierailija
53/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole kyse siitä että sijaisuus olisi samassa virassa vaan voi olla vaikka 10 henkilöä jotka tekevät töitä samalla nimikkeellä mutta eri virkanumerolla. Sitten useampi sijainen lomittaa nämä kaikki 10 virkaa, yhteensä sijaisten määräaikaiset kestävät sen 5 vuotta. Mutta ei ole osoittaa mitään yhtä tehtävää jota sijainen olisi tehnyt joten ei voi vakinaistaakaan.

Tuo on jo selvää kikkailua!! Jos olisin 6-7 vuotta määr.aik ollut eikä vakaistamista kuulu, lähtisin liiton kautta asiaa tarkastelemaan. Eihän tuolainen kohtelu ole mistään kotoisin.

Entä sitten jos sijainen on tullut alkaen äitiysvapaan (3 vuotta) sijaiseksi ja äitiyslomalainen saa toisenkin lapsen ja on yhtä soittoa pois 5 vuotta jonka jälkeen palaa takaisin. Mihin virkaan sijainen osoitetaan kun ei ole kuin 1 virka jota sen oma, vakinainen haltija tulee tekemään eikä jatkossa tarvetta sijaiselle ole kuin vuosilomat?

Äitiysloman sijaisuus tai muu selkeä syy on eri asia. Silloin sijaiselle on selvä asia, että sijaisuus kestää tietyn ajan ja loppuu aikanaan. Kunnalla ja hoitoalalla ym. on tyypillistä määräaikaisuuksilla kikkailu ilman mitään selkeää syytä. Meidän työpaikassa noin puolet on vakkareita ja puolet määräaikaisia kuka milläkin perusteella. Kukaan ei sijaista varsinaisesti ketään. Paikkoja ei vaan vakinaisteta. Määräaikaisia kierrätetään yksiköstä toiseen ja työntekijät vaihtuvat jatkuvasti, vaikka pysyvä tarve on. Se on raskasta vakituiselle henkilökunnallekin. Juuri kun saadaan porukka toimimaan hyvin yhteen, niin sijainen siirretään toiseen paikkaan ja tulee uusi sijainen. Kaikki alkaa taas alusta. Ei ole kenenkään edun mukaista.

Mulle kävi äippäloman sijaisena niin, että mut vakinaistettiin sen jälkeen. Kannattaa tehdä määräaikainenkin työ hyvin, jos tykkää työstä.

Vierailija
54/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valtiolla vakinaistaminen tarkoita julkista hakua. Siinä saa vain allekirjoitettavaksi työsopimuksen, jossa lukeekin päättymispäivän tilalla, että sopimus on toistaiseksi voimassa. Virka on eri asia, mutta työsuhteisiahan suuri osa on.

Vierailija
55/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi sama, oma työpaikkani vakinaistettiin enkä päässyt edes haastatteluun. Loukkaannuin niin syvästi (olisivat edes kohteliaisuuden ja työmotivaation nimissä feikanneet jonkun haastattelun) että nostin kytkintä. Se oli eka kerta kun kieltäydyin tarjotusta työstä. Olisin siis saanut jatkaa määräaikaisena lähes samassa työssä, mutta en pystynyt. Työllistyin kyllä muualle.

Sama täällä, talossa tuli avoimia paikkoja työtehtävissä joita olen tehnyt ja kuulemma ihan kiitettävästi. Neljä kertaa meni joku toinen (minun jälkeeni taloon tullut) edelleni ja aina esimies sanoi että myöhemmin tulee taas paikka auki kun joku jää eläkkeelle. Tarjosi nollasopimusta, keski-ikäiselle erittäin kokeneelle työntekijälle kun samaan aikaan palkkasi vakituiseksi tyttösiä joilla ei paljonkaan kokemusta. Lähdin kävelemään, sitä päivää ei koskaan tulisi, tiedän sen. Ilkeä ja sairas esimies. Nautti siitä että sai minut aina pettymään.  Kusetuksellakin on rajansa. En käy siinä talossa enää edes etuovella, saati asiakkaana.

Sivusta totean, että itsekin boikotoisin asiakkaana jos tietäisin mistä firmasta on kyse.

Vierailija
56/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin samanlaisia kokemuksia.

Lähes 10 vuotta sijaisena kunnalla hoitotyössä. Tänä aikana olin neljä kertaa vakituisen paikan haastattelussa, koskaan en tullut valituksi edes varasijalle. Tästä viimein lopullisesti pettyneenä hain määräaikaista työpaikkaa toiselta työnantajalta, sain paikan. Vuoden määräaikaisuuden jälkeen minut vakinaistettiin. Oli julkinen haku ja haastattelu.

Ehdottomasti suosittelen jättämään työnantajat, jotka tarjoaa aina vain sijaisuuksia.

Vierailija
57/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko toimistoduunissa, sihteerinä? Tai juurikin hoitsuna.... Yleistä on

Vierailija
58/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käyny keittiöhommissa noin. Tyyppejä tuli ja meni vakkari paikkaan ja minua ei siihen huolittu. Olin monta vuotta extrana. Sitten riitti ja opiskelin uuden ammatin. Kun valmistun niin yllättäen minulle olisikin ollut kokinpaikka auki :D En todellakaan mennyt. Nykyään on paljon parempi tuntipalkka ja mukava työympäristö, jossa osaamistani arvostetaan. :)

Vierailija
59/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kertoa alaani kovin tarkasti, mutta joku näissä viesteissä ehdotetuista. Ongelma on varmaan sama vähän joka puolella maata tällä alalla. Olen kuvitellut olevani liian herkkä, kun olen pahoittanut mieleni tällaisesta asiasta. Olisi varmasti jäänyt parempi mieli, jos se olisi hoidettu eri tavalla. Helpottavaa lukea, että muilla on samoja kokemuksia. Minulla tuosta on tosiaan jo jonkun aikaa, mutta vieläkin vaivaa. En ole kehdannut hakea sen jälkeen muihin avoimiin paikkoihin. Hävettää laittaa hakemuksia, kun en ole aikaisemminkaan kelvannut. 

Olen päättänyt, että teen vielä tietyn aikaa näitä hommia ja jos siihen mennessä ei tule mitään vakituisempaa ratkaisua, vaihdan työnantajaa tai lähden opiskelemaan ihan muuta alaa. Ihailen teidän rohkeutta, jotka olette uskaltaneet vaihtaa työpaikkaa. 

ap. 

Vierailija
60/84 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama käynyt itsellekin. Olin sijaisena sosiaalialan työpaikassa. Paikkani avattiin, kun siihen päätettiin hakea vakinaista. Olin tähän asti tehnyt neljässä pätkässä sijaisuuksia. Toinen sijainen vei paikan edestäni. Hän oli ollu pari kk siellä. Minä vuoden. Minulle annettiin uusi sijaisuus. Koin työpaikkakiusaamista esimieheltä ja jäin puolen vuoden päästä parin vuoden saikulle.