Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme on poika- ja tyttöoletettu?

Vierailija
13.07.2019 |

Käytättekö tuota termiä tosissaan vai vitsillä? Siis mikä ihmeen oletettu?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko36 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa sanassa on se vitsi?

Se, että elämme mielensäpahoittajien maailmassa. Siksi pitää käyttää ”oletettu”- liitettä, ettei kohdehenkilö/kukaan muu maailmassa loukkaannu, jos henkilö ei tunnekaan olevan oletettua sukupuolta.

Sukupuoli on siis mielestäsi "tunnetila"

Minä tunnen olevani 30 joten myy se kossu nyt heti.

Vierailija
22/25 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ajattelen, että meillä on kaksi poikaa ja yksi poikaoletettu. Nuo koululaiset ovat jo pitkään osanneet itse ilmaista mitä sukupuolta ovat ja onnekseen heidän kokemus täsmää ulkoiseen olomuotoonkin. (Voisi siis halutessaan sanoa myös, että he ovat cis-poikia, mutta arkipuheessa se on aika turhaa)

Nuorimmalla on samanlaiset vehkeet jalkovälissään kuin isoveljilläänkin, mutta koska tuon taaperon omasta sukupuolikokemuksesta ei vielä voi esittää, edes arvailua, niin ajattelen hänen olevan oletettavasti≠todennäköisesti poika. Täsmennän tätä sitten kun osaa itse ilmaista itseään.

Mutta yleensä kyllä puhun lapsistamme muutenkin ensisijaisesti lapsina. On hyvin harvoin tarvetta sukupuolittaa ketään missään muutenkaan. Minua kiinnostaa oikeastaan vain niiden ihmisten sukupuoli, joiden kanssa aion harrastaa seksiä. Missään muussa tilanteessa en osaa nähdä sillä olevan kovin suurta merkitystä, eikä se nyt minulle ole koko peliä ratkaiseva asia edes siinä. ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ulkoisista olemuksista jo tunnista sukupuolen, vain hyvin harvoissa tapauksissa ei. Sukupuoliahan on vain kaksi.

Erilaisia sukupuolia on yli 700.

Mielestäni kouluissa ja päiväkodeissa pitäisikin kiinnittää erityistä huomiota siihen, miten eri sukupuolten olemassaolosta kerrotaan lapsille. Nykyään ihmisillä on niin kapea käsitys sukupuolten kirjosta. Esimerkiksi minä en vanhanaikaisena ihmisenä mitenkään osaa olettaa kuin kaksi sukupuolta, koska kukaan ei ole koskaan kouluttanut minua ensinnäkään nimeämään eikä tunnistamaan muita sukupuolia. Esimerkiksi miten voit olettaa, että ihminen on "pansukupuolinen", kun ei ole mitään välineitä tunnistaa näitä ihmisiä väkijoukosta?

Joudunkin tekemään tällä heikolla koulutuksellani aivan valtavasti vääriä oletuksia. Biologian kursseilla sukupuolten kirjoon pitäisisi kiinnittää erityistä huomiota, koska nykyään siellä opetetaan sellaista harhaoppia, että suvullisesti lisääntyvillä lajeilla on vain kaksi sukupuolta ja että sukupuoli liittyy jotenkin lajin reproduktioon. Että sukupuolijärjestelmä on vahvasti binäärinen ja sillä on biologinen funktio. Tämä vakavasti muita sukupuolten identiteettiä ja olemassaoloa kyseenlalaistava harhaoppi pitäisi kyllä poistaa nopeasti koulujen opetusuunnitelmasta sillä se ylläpitää käytäntöjä, joissa ihmisistä oletetaan mitä sattuu ihan vain joidenkin yksittäisten ulkoisten piirteiden perusteella. 

Vierailija
24/25 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on transtaustainen sisko. Oli ihan kamalaa kasvaa hänen kanssaan kun näki miten toista yritettiin pakottaa elämään poikana. Oli hiustyyli, oli vaatteet, oli se painostus kaikkiin joukkuelajeihin ja jatkuva valitus siitä kuinka hän on vääränlainen ja yrittäisit edes olla niinkuin muutkin pojat ja toinen ois vaan halunnut samoihin piireihin ja puuhiin mun ja mun kavereiden kanssa. Murrosikä oli ihan helvettiä siskolle kun minä kehityin niinkuin muutkin tytöt ja hän muuttui omasta mielestään ihan hirveäksi.

Mun vanhemmat ja meidän lähipiiri ei paljon auttaneet asiaa työntämällä ja puskemalla häntä muottiin johon ei vaan sopinut. Mutta ei silloin oikein ollut tietoa ja ymmärrystä, on pakko antaa anteeksi se mitä ne tekivät. Ja onneksi siskollani on nykyään kaikki hyvin, oma perhe ja onnellinen elämä kaikinpuolin.

Nykyään kun sitä tietoa on, en voi mitenkään käsittää näitä väkivaltaisia ja julmia transfobisia kommentteja.

Mun lapset on tietysti ihmetelleet miksi Tiia-täti näyttää lapsuuskuvissamme ihan pojalta ja olleet vilpittömän tyrmistyneitä siitä, että hänet pakotettiin sellaiseksi. Omilla lapsillani on selkeä sukupuoli-identiteetti ja varmaan juuri siksi he osaavat kokea niin suurta myötätuntoa kun joku on pakotettu elämään sitä vastaan. Ja se selkeä identiteetti on, vaikka minä olen puhunut heidän sukupuolestaan lähinnä muodossa ”oletettavasti tyttö/poika, mutta eihän sitä vielä voi pariin vuoteen tietää”.

Ihan oikeasti, mitään vahinkoa ei synny siitä jos lastaan ei väkisin sukupuolita edes puheiden tasolla. Sillä cis-pojat kasvavat miehiksi vaikka mitä tekisi tai jättäisi tekemättä, mutta hei, niin kasvavat trans-pojatkin. Ja sama tyttöjen kohdalla. Kyse on vaan ja ainoastaan siitä miten helpoksi sen kasvun voi vanhemmat tehdä ja miten rakastetuksi lapsi kokee olonsa olipa hän sitten enemmistön mukainen tai tilastollinen poikkeus.

Vierailija
25/25 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään voi olettaa miksikään. On vain tyttöjä ja poikia sekä naisia ja miehiä.