Mitä nämä Rotary-ja Lions-klubilaiset ovat?
Vapaamuurareitako? TV7 :lla olen nähnyt entisen vapaamuurarin haastattelun. Ulkopuolelle näytetään olevansa hyväntekijöitä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaisia on ollu lionseissa.
Tekevät hyväntekeväisyyttä. Ne ovat sellaisia tapailukerhoja. Ainakin ennen oli niin, että jonkun piti suositella uutta jäsentä.
Niihin kuuluu yleensä koulutettuja ja hyvätuloisia. Heillä on kokouksia, joissa on yleensä jonkun aiheen puhe tai esittely ja sitten ruokailu ja vapaata keskenään juttelua. Moni ilmeisesti kuuluu siksi, että saa solmittua tuttavuuksia toisiin ja siten hyötyvät toisistaan puolin ja toisin.
Usein on jokin jokavuotinen tempaus, jonka avulla kerätään rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen.
Ovatko kaikki puhujat heidän porukkaa vai kutsuvatko ollenkaan ulkopuolisia?
Ainakin rotareissa käy usein paljon ulkopuolisia puhujiakin. Esim. politiikan, tiedemaailman, kulttuurin, teollisuuden yms. edustajia. Rotariklubiin kuuluminen on hyvä mahdollisuus laajentaa omaa maailmankuvaa.
Eivät liity vapaamuurareihin mitenkään, joskin muutamia henkilöitä toki on , jotka kuuluvat molempiin.
Vapaamuurareissa olin itse viitisen vuotta, mutta kyllästyin, kun homman ideana oli rakentaa jäsenestään "parempaa ihmistä". Tällaista muutosta en huomannut itsessäni, saati kenessä muussakaan tapahtuneen, joten erosin
Vierailija kirjoitti:
Se kiinnostaa, kun olen nähnyt ainakin yhden kirkonmiehen nimen tuollaisen kerhon yhteydessä. Että ovatko a) hölmöjä, naiiveja, kieltäytyvät tiedostamasta asiaa omassa kunniankaipuussaan vai b) tarkoituksella palvelevat toista herraa ja ovat kirkossa kuin mitkäkin agentit?! Alkaa kyllästyttämään uskovaisena kirkon jäsenenä.
En ihan ymmärrä pointtia, mutta rotareissa on mahdollisimman monipuolisesti eri ammattialojen edustajia. Teologia (vai mikä onkaan tässä yhteydessä oikea termi) on rotarien silmissä ammattiala niin kuin mikä tahansa muukin. Kirkon näkökulmasta taas rotaritoimintaan kuuluminen on harrastustoimintaa, jota "kirkonmiehet" voivat vapaa-aikanaan harrastaa samalla tavalla kuin vaikkapa sauvakävelyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lions kerho. Laitetaan ihmiset arvailemaan markkinoilla esim. paljon painaa nosturista riippuva tukkikuorma. Tai montako lasikuulaa on akvaariossa. Sitten se pakollinen pyramidin näköinen rahankeruu pömpeli s-marketin tai prisman aulassa. Hyvin arvonsa tietävää sakkia ja sellaisia kun meidän " Mauri " juuri vaihtoi siihen isompaan bemariin...
Jos oikeasti tuntisi arvonsa niin tarvitsisiko mitään lisäpönkitystä...
No... Jokainen ihminen pitää siitä kun hänet tunnustetaan ihmisenä. Joko oman etunsa ajajana tai sitten muiden etujen.
Rotari on aikoinaan ollut herrakerho, mutta ei enää yli 20 vuoteen. Vilkaiskaa tätä Tallinn Reval rotariklubin sivua, jossa kansikuvana on kuva klubin jäsenistä. Herrakerhoko?
https://www.facebook.com/Tallinn-Reval-Rotary-Klubi-828707013924919/
Kansainvälisesti rotarit ovat esimerkiksi rakentaneet Intiaan kouluihin WC-tiloja, jotta tyttöjen koulunkäynti ei esty saniteettitilojen puuttumisen vuoksi. Suomessa tukevat myös esim. Ice Hearts -toimintaa.
Tässä on nyt kolmatta sivua näitä kommentteja, mutten vieläkään tajua, mihin noita kerhoja tarvitaan?
Eikö ihmiset nyt muualla voi tavata toisiaan? Jonkun oikean harrastuksen tai yhdistyksen toiminnoissa. Nämä ihme rotaryt, lionsit, vapaamuurarit vaikuttaa väkinäiseltä, mystiseltä, salaiselta, sisäsiittoiselta, turhalta pelleilyltä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kolmatta sivua näitä kommentteja, mutten vieläkään tajua, mihin noita kerhoja tarvitaan?
Eikö ihmiset nyt muualla voi tavata toisiaan? Jonkun oikean harrastuksen tai yhdistyksen toiminnoissa. Nämä ihme rotaryt, lionsit, vapaamuurarit vaikuttaa väkinäiseltä, mystiseltä, salaiselta, sisäsiittoiselta, turhalta pelleilyltä.
Voi ihmiset tavata toisiaan muuallakin ja monet tapaavatkin. Miksi rotarit eivät mielestäsi ole "oikea harrastus tai yhdistys"? Kerro tarkemmin, mistä vihasi kumpuaa, niin voin yrittää vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulaisia on ollu lionseissa.
Tekevät hyväntekeväisyyttä. Ne ovat sellaisia tapailukerhoja. Ainakin ennen oli niin, että jonkun piti suositella uutta jäsentä.
Niihin kuuluu yleensä koulutettuja ja hyvätuloisia. Heillä on kokouksia, joissa on yleensä jonkun aiheen puhe tai esittely ja sitten ruokailu ja vapaata keskenään juttelua. Moni ilmeisesti kuuluu siksi, että saa solmittua tuttavuuksia toisiin ja siten hyötyvät toisistaan puolin ja toisin.
Usein on jokin jokavuotinen tempaus, jonka avulla kerätään rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen.
Ovatko kaikki puhujat heidän porukkaa vai kutsuvatko ollenkaan ulkopuolisia?
Ainakin rotareissa käy usein paljon ulkopuolisia puhujiakin. Esim. politiikan, tiedemaailman, kulttuurin, teollisuuden yms. edustajia. Rotariklubiin kuuluminen on hyvä mahdollisuus laajentaa omaa maailmankuvaa.
Monilla klubeilla on muuten ohjelma julkisena webbisivuillaan. Pienellä googlettamisella saa hyvän käsityksen toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain menneen maailman herrakerhoja.
http://rye.fi/ Tutustu esim. rotareiden nuorisovaihtotoimintaan, niin huomaat, että kyse ei ole menneestä maailmasta.
Hienompia ihmisiä tai luulevat olevansa ;). Ikäihmisten puuhakerho lähinnä, kun ei muutakaan tekemistä ja päiväkoti-ikä jo mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Lions kerho. Laitetaan ihmiset arvailemaan markkinoilla esim. paljon painaa nosturista riippuva tukkikuorma. Tai montako lasikuulaa on akvaariossa. Sitten se pakollinen pyramidin näköinen rahankeruu pömpeli s-marketin tai prisman aulassa. Hyvin arvonsa tietävää sakkia ja sellaisia kun meidän " Mauri " juuri vaihtoi siihen isompaan bemariin...
Ovat myös hyvin tietoisia kuka on kuka.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vinkki herroille: aloittakaa hyväntekeminen vaikkapa verojen maksamisesta kuten muukin kansa.
Mistä kuvitelma ettei? Noudatetaan vaan lakia. Ja aika usein sa itse valita minkä veron maksaa. Eikä memitään sille voida että palkkaveroa ei voi maksaa kuin palkasta ja palkka taas vaatii työntekoa. Minkä sille voi että on pääoma eikä ihminen joka tekee työn?
Vierailija kirjoitti:
Eivät liity vapaamuurareihin mitenkään, joskin muutamia henkilöitä toki on , jotka kuuluvat molempiin.
Vapaamuurareissa olin itse viitisen vuotta, mutta kyllästyin, kun homman ideana oli rakentaa jäsenestään "parempaa ihmistä". Tällaista muutosta en huomannut itsessäni, saati kenessä muussakaan tapahtuneen, joten erosin
Niin no paremmaksi ihmiseksi muuttuminen on aktiivista työtä vaativaa. Ei se kaikilta onnistu eikä varsinkaan noin lyhyessä ajassa. Itseltä meni 15v ennenkuin edes löysin tieni, kristilliset hyveet.
Mutta joo ei sitä veljiä aikä loosiakaan tarvita suureen työhön. Avuksi voivat ehkä olla.
Mene ja tiedä näenkö koskaan solominen temppeliä ;)
Mutta kaikki rakennetaan ashlar laadulla siihen asti. Ainakin jos osaan.
Vierailija kirjoitti:
Noihin suositellaan sisäpiiristä.
En tiedä, onko jossain päin niin paljon tunkua, että pitää oikein kuulua sisäpiireihin, että pääsisi mukaan. Itse en esim. ole missään bisnespiireissä mukana, mutta on kysytty pariin otteeseen mukaan lionsseihin, koska vapaaehtoistyöhön sitoutumaan halukkaita tuntuu ennemminkin olevan pulaa. En ole vielä ainakaan lähtenyt. Mukana olevat tuttavat ovat sanoisinko nyt sivistynyttä konservatismia edustavaa väkeä, eli tietyllä lailla varmaan jäsenhankinta valikoituu sen mukaan. Tosin itse olen aika sosdem tuohon porukkaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi liittyä?
Rotareissa pääperiaate on se, että jäsenet kutsutaan. Jos muuten kokee mielenkiintoa kyseistä yhdistystä kohtaan, voi myös ottaa yhteyttä klubin presidenttiin ja tulee yleensä kutsutuksi klubikokoukseen tutustumaan jäseniin ja toimintaan.
Tärkeintä uusien jäsenten on ymmärtää, että kyseessä on hyväntekeväisyysjärjestö ja on kaikkien on hyväksi ainakin jollain tasolla olla valmiita sitoutumaan hyväntekeväisyysprojekteihin. Rotareiden slogan on "service above self".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin suositellaan sisäpiiristä.
En tiedä, onko jossain päin niin paljon tunkua, että pitää oikein kuulua sisäpiireihin, että pääsisi mukaan. Itse en esim. ole missään bisnespiireissä mukana, mutta on kysytty pariin otteeseen mukaan lionsseihin, koska vapaaehtoistyöhön sitoutumaan halukkaita tuntuu ennemminkin olevan pulaa. En ole vielä ainakaan lähtenyt. Mukana olevat tuttavat ovat sanoisinko nyt sivistynyttä konservatismia edustavaa väkeä, eli tietyllä lailla varmaan jäsenhankinta valikoituu sen mukaan. Tosin itse olen aika sosdem tuohon porukkaan nähden.
En tiedä Lionseista, mutta rotareissa ainakin pääperiaate on se, että jokaisen klubin jäsenistön pitäisi koostua mahdollisimman monipuolisesti eri alojen edustajista. Tällöin esim. humanisteja, teknisten alojen ihmisiä, kulttuuriväkeä yms. olisi yhtä paljon.
Pääkaupunkiseudun rotarit tekevät paljon hyväntekeväisyystyötä Itämeren suojelemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmisten puuhakerho lähinnä, kun ei muutakaan tekemistä ja päiväkoti-ikä jo mennyt.
Eikö mitä tahansa yhdistys- tai kerhomuotoista harrastustoimintaa voi pitää puuhakerhona? Se, että onko siinä mitään pahaa, on sitten toinen asia. Ihminen yleensä voi paremmin kun tekee jotain itselleen mieluisaa, oli se sitten hyväntekeväisyystyötä (kuten rotarit) tai vaikkapa kuntonyrkkeilyä.
Rotaryt on hyvin tunnettu myös nuorisovaihtotoiminnasta. Lähettävät ja vastaanottavat lukioikäisiä vuosivaihto-oppilaita sekä järjestävät kesä- ja leirivaihtoa. Rotareiden kautta on edullisempaa lähteä vuosivaihtoon, joten sitä kautta tarjoutuu mahdollisuus myös monelle sellaiselle nuorelle, joiden ei taloudellisista syistä ole mahdollista käyttää kaupallisia toimijoita. Rotareiden vuosivaihto-ohjelma on usein myös kaupallisia laadukkaampi.