Matkustatko / matkustaisitko yksin?
Mietin, kun paljon sitä hehkutetaan. Itsellä tunne, et haluaisin jakaa kokemuksia läheisen kanssa. Mut miten on - miksi matkustat yksin? Työmatkoja ei lasketa tähän.
Kommentit (25)
Euroopassa voisin ihan hyvin reissata yksin, ja olen reissannutkin lapsen kanssa eli ainoana aikuisena. Tuntuu kuitenkin kivalta jakaa kokemukset jonkun kanssa. On matkakohteita, jotka eivät kiinnosta ainakaan omia perheenjäseniä, ja ehkä saan aikaiseksi lähteä niihin joskus yksin. Muiden kanssa matkustaessakin voi kyllä välillä hajaantua kukin sinne minne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^No ihan vaikka kännykän tai lompakon katoaminen/varastaminen tai muuta arkista, ei ainoastaan tapahdu Saudi-Arabiassa. Olisi aika kamalaa. Oon tykännyt matkustaa seurassa, koen sen itselleni sopivaksi.
Mä pidän aina reissussa kortin, käteisen ja kännykän eri paikassa. Eli jos käsilaukkuni vietäisiin, mulla olisi silti jotain, millä voisin joko soittaa tai maksaa. Ostaa vaikka uuden puhelimen, jos kännykkä vietäisiin. Reissaan aika paljon työnikin puolesta enkä voi sanoa pomolle, että tarvitsen jonkun työkaverin mukaani.
En mä osaisi todennäköisesti ulkomailla toimia. Mistä uusi liittymä? Pitääkö johonkin ilmoittaa varkaudesta? Mihin? Miten kuoletan kortin ilman puhelinta? Passi varastettiin mitä tehdä? Mistä löydän edes tietokoneen käyttöön? Miten sanotaan englanniksi ongelmani? Mitä mistä miten apua paniikki!
Suomessa tiedät heti miten toimia tai ainakin tiedät jonkun tutun jonka oven taakse ilmestyä ryöstettynä apua pyytämään. Ja kyllä, olen käynyt vain pari kertaa Suomen ulkopuolella ja kärsin paniikkihäiriöstä. Nyt saatte nauraa.
Olen eri vastaaja. En naura, miksi nauraisin. Eivät kaikki ole samanlaisia eivätkä nauti samoista asioista.
Jos joutuisit yksin ulkomailla tuohon tilanteeseen ensimmäistä kertaa niin varmasti menisit pahasti tolaltasi. Vaikka shokki voi olla kova niin tuollaiseen tilanteeseen ei kuitenkaan kuole. Pikkuhiljaa tulisit takaisin jonkinlaiseen toimintakuntoon ja alkaisit selvittää asiaa jotenkin, palanen kerrallaan. Keneltä tahansa voi kysyä apua, vaikka kaupan myyjältä. Aina joku osaa kertoa jotain uutta, mihin kannattaa mennä tai mitä tehdä. Tai neuvoa seuraavan paikan josta kysyä. Ystävällisiä ihmisiä on maailma täynnä.
Todellisuudessa jos menisit yksin ulkomaille, olisit ehkä jo selvittänyt suunnilleen että mitä tehdä ensiksi jos passi katoaa. Niin on käynyt ihmisille lukemattomia kertoja ja aina jotenkin on selvitty. Itse lueskelin matkailuvinkkejä netistä, löytyy hyviä yleisiä ohjeita ja maa- ja kaupunkikohtaisia vinkkejä.
Ei sinun tarvitse lähteä yksin ulkomaille, jos ei siltä tunnu. Mutta uskon että pärjäisit kyllä!
Eihän matkustamisen ole pakko olla ulkomaan reissu. Moni oletti heti näin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän matkustamisen ole pakko olla ulkomaan reissu. Moni oletti heti näin.
Mutta onko paljonkin aikuisia ihmisiä, jotka eivät matkusta kotimaassakaan koskaan yksin?
Tuo on juuri se asia, miksi en ole nauttinut yksin tehdyistä reissuista niin paljon kuin seurassa tehdyistä, ettei saa jaettua kokemusta kenenkään kanssa. Plus yksin syöminen on ankeaa, viimeistään illallisella olen kaivannut seuraa, jos muuten päivät ovatkin kuluneet vauhdilla ja hyvin.