Matkustatko / matkustaisitko yksin?
Mietin, kun paljon sitä hehkutetaan. Itsellä tunne, et haluaisin jakaa kokemuksia läheisen kanssa. Mut miten on - miksi matkustat yksin? Työmatkoja ei lasketa tähän.
Kommentit (25)
Joskus. Kivaa siinä on riippumattomuus muista, saa syödä milloin ja missä haluaa, mennä omaan tahtiin ilman että toinen tai itse joutuu odottamaan, nähdä/tehdä just niitä juttuja mitkä itseä sillä hetkellä kiinnostavat jne.
Mutta myös seurassa on kiva matkustaa. Kummassakin on puolensa.
En uskaltaisi ja lisäksi huono kielitaito, joten pulassa olisin jos jotain odottamatonta tapahtuisi.
Tottakai. Varmaan kiva olisi jakaa läheisen kanssa, jos sellainen ylellisyys olisi. Parempi lähteä edes yksin, kuin ettei pääsisi ollenkaan, kun ei ole kaveria.
Yksin matkustaessa tulee ryhdyttyä juttusiin ihmisten kanssa.
Matkustan aina yksin kun mahdollista. Saa omaa aikaa, voi tehdä just sitä mitä haluaa, syödä missä ja milloin tahtoo jne.
Yksin matkustaminen ja seurassa matkustaminen ovat eri kokemukset. Molempia teen ja molemmista pidän. Olen +40 nainen.
En uskalla, pelkään että jos jotain sattuu, niin olenkin sitten ihan omillani vieraassa maassa
Muuten tykkäisin matkustaa yksin ja viihtyisin kyllä, mutta huonon suuntavaiston takia minun on parempi matkustaa seurassa. Suomen ulkopuolella en ole käynyt yksin, mutta Suomen eri kaupungeissa olen.
Ulkomailla matkustaessa tutun ihmisen seura lisää turvallisuutta, jos tapahtuu jotain yllättävää, esim. sairastuminen, onnettomuus, rikos.
Muihin pohjoismaihin joten kuten uskaltaisin matkustaa yksin linja-autolla tai laivalla, kun niissä kulttuuri on saman tyyppinen kuin Suomessa, ja olisi yhteinen kieli.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
En uskalla, pelkään että jos jotain sattuu, niin olenkin sitten ihan omillani vieraassa maassa
Ei sun eka matkakohde tarvitse olla joku Saudi-Arabia.
Monet maat on ihan turvallisia.
^No ihan vaikka kännykän tai lompakon katoaminen/varastaminen tai muuta arkista, ei ainoastaan tapahdu Saudi-Arabiassa. Olisi aika kamalaa. Oon tykännyt matkustaa seurassa, koen sen itselleni sopivaksi.
Olen matkustanut yksin silloin kun en ole saanut seuraa. Eli mieluiten matkustan seurassa, mutta on ylsi matkustaminenkin kivempaa kuin jättää matka tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
^No ihan vaikka kännykän tai lompakon katoaminen/varastaminen tai muuta arkista, ei ainoastaan tapahdu Saudi-Arabiassa. Olisi aika kamalaa. Oon tykännyt matkustaa seurassa, koen sen itselleni sopivaksi.
Mä pidän aina reissussa kortin, käteisen ja kännykän eri paikassa. Eli jos käsilaukkuni vietäisiin, mulla olisi silti jotain, millä voisin joko soittaa tai maksaa. Ostaa vaikka uuden puhelimen, jos kännykkä vietäisiin. Reissaan aika paljon työnikin puolesta enkä voi sanoa pomolle, että tarvitsen jonkun työkaverin mukaani.
Jos reissu on lyhyt (max viikko), matkustan mieluummin yksin. Ehtii nähdä kaiken haluamansa. Jos on enemmän aikaa, voin reissata jonkun toisenkin kanssa. Silloin ehtii näkemään myös ne paikat, mitä toinen haluaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän aina reissussa kortin, käteisen ja kännykän eri paikassa. Eli jos käsilaukkuni vietäisiin, mulla olisi silti jotain, millä voisin joko soittaa tai maksaa. Ostaa vaikka uuden puhelimen, jos kännykkä vietäisiin. Reissaan aika paljon työnikin puolesta enkä voi sanoa pomolle, että tarvitsen jonkun työkaverin mukaani.
Niin nämähän oli mielipidekysymyksiä. Aika rajusti vaan argumentoit vastaan. Hienoa, että oot noin itsenäinen ja varmasti taitavampi kielissä kuin minä :)
Matkustan aina yksin, se on ihan parasta. Ei tarvitse tehdä kompromisseja kenenkään kanssa, ja saa mennä juuri sinne minne haluaa, tehdä ja syödä mitä haluaa jne.
Palasin juuri viikon matkalta, jolla olin yksin. Upea kokemus! Sai tehdä juuri mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä osaisi todennäköisesti ulkomailla toimia. Mistä uusi liittymä? Pitääkö johonkin ilmoittaa varkaudesta? Mihin? Miten kuoletan kortin ilman puhelinta? Passi varastettiin mitä tehdä? Mistä löydän edes tietokoneen käyttöön? Miten sanotaan englanniksi ongelmani? Mitä mistä miten apua paniikki!
Suomessa tiedät heti miten toimia tai ainakin tiedät jonkun tutun jonka oven taakse ilmestyä ryöstettynä apua pyytämään. Ja kyllä, olen käynyt vain pari kertaa Suomen ulkopuolella ja kärsin paniikkihäiriöstä. Nyt saatte nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Toki matkustaessa perus turvallisuusasioista kannattaa huolehtia vaikka olisi kaverikin mukana. Ainaki pari eri korttia ja nämä eri paikkoihin (ei kaikki lompakkoon), ja käteistä taskuun tai ohueen vyöhön paidan alle. Ja jos kännykkä tai kortti menee, niin ei se kaveri toisaalta niitä takaisin saa, kaikkeen pitää varautua.
Minulle ei ole tosin koskaan mitään sattunut vaikka olen aina hyvin varautunut. Olen matkannut yksin Euroopassa ja Aasiassa. Kun pitää järjen päässä niin mukavasti menee. Ja ihmiset ovat yleensä avuliaita ja asiat osataan yrittää selvittää vaikka merkkikielellä tai piirtämällä jos yhteistä kieltä ei ole.
Ymmärrän tuon saa tehdä ja syödä mitä haluaa eikä tarvii tehdä kompromisseja.
Mulle tuntuu vaan tärkeältä se, et saan jutella nähdystä ja koetusta. Ihmetellä ja ihastella ääneen. Olisin yksinäni ihan painajainen, kun keräisin seuraa sieltä ja täältä. Ainakin siltä tuntuu. Pitäis ehkä joskus kokeilla. Vaikka työmatkoilta onkin jo kokemusta. /ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä osaisi todennäköisesti ulkomailla toimia. Mistä uusi liittymä? Pitääkö johonkin ilmoittaa varkaudesta? Mihin? Miten kuoletan kortin ilman puhelinta? Passi varastettiin mitä tehdä? Mistä löydän edes tietokoneen käyttöön? Miten sanotaan englanniksi ongelmani? Mitä mistä miten apua paniikki!
Suomessa tiedät heti miten toimia tai ainakin tiedät jonkun tutun jonka oven taakse ilmestyä ryöstettynä apua pyytämään. Ja kyllä, olen käynyt vain pari kertaa Suomen ulkopuolella ja kärsin paniikkihäiriöstä. Nyt saatte nauraa.
Onneksi kukaan ei pakota sinua matkustamaan yksin ulkomaille. Paras varmasti niin.
Itse olen reissannut, mutta vasta kokeneempana, kun perusjutut on olleet jo hallussa.
Yksi olen jäänyt reissuun esim . Työmatkan jälkeen.
Voisin matkustaa nii edelleenkin. Mieluummin kuitenkin matkustan mieheni ja poikani ( jo täysi-ikäinen) kanssa.