Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha koulutehtävä opettaa lapsia toimimaan väärin

Vierailija
12.07.2019 |

Selasin vanhoja koulukirjoja ja huomasin vanhassa matematiikan korjassa seuraavanlaisen tehtävän.

"Henkilöllä A on 3 euroa, Henkilöllä B on 15 euroa ja Henkilöllä C on 30 euroa. Kaverukset päättävät lähteä yhdessä kahville ja sen jälkeen lounaalle. Miten rahat pitäsisi jakaa jotta ne riittäisivät kaikille?"

En ymmärrä tätä tehtävää ollenkaan. Miksi ihmeessä Henkilön C pitää antaa omista rahoistaan henkilölle A? Eihän henkilöllä C ole mikään pakko. Jos henkilöllä A on tuhlannut omansa niin ettei hänellä ole rahaa lähteä mukaan kahville niin sitten hän ei vain lähde ja henkilö B ja C menee kahdestaan. Siinä ei ole mitään outoa ja kummallista.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä antaa vähästään. Se on opetus tässä:D

Vierailija
2/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus: A ja B antaa rahansa C:lle joka sitten päättää mitä kaikki juovat ja syövät, jos mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.

Vierailija
4/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.

Lieneekö oikea tapa että kaikki rahat lyödään yhteen ja jaetaan kolmeen jolloin kaikilla on 16 euroa. Tällöin C on ainoa joka lainaa rahaa A:lle ja B:lle.

Vierailija
5/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: Mennään mäkkäriin josta saa 3 eurolla 3 euron juustoa, muut ostavat mitä ostavat.

Vierailija
6/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.

Eiffelin torni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.

Vierailija
8/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.

No ei kyse olekkaan nyt mistään lukion tehtäväkirjasta. Tuo löytyy sivuilta missä käydään ja opetellaan vasta käyttämään jakolaskua. Mutta on se silti älytön että C joutuu antamaan muille omista rahoistaan vaikka C:llä ei ole siihen mitään tarvetta eikä velvollisuutta. A saisi hyvin pärjätä omillaan eikä loisia toisten rahoilla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.

No ei kyse olekkaan nyt mistään lukion tehtäväkirjasta. Tuo löytyy sivuilta missä käydään ja opetellaan vasta käyttämään jakolaskua. Mutta on se silti älytön että C joutuu antamaan muille omista rahoistaan vaikka C:llä ei ole siihen mitään tarvetta eikä velvollisuutta. A saisi hyvin pärjätä omillaan eikä loisia toisten rahoilla.

Ap

Miten se tehtävä siis meni?

Etenkin alaluokilla pitää kysyä täsmällisesti

Vierailija
10/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.

Lieneekö oikea tapa että kaikki rahat lyödään yhteen ja jaetaan kolmeen jolloin kaikilla on 16 euroa. Tällöin C on ainoa joka lainaa rahaa A:lle ja B:lle.

Lounas ja kahvi maksaa 10€, jolloin kaikki lähtee kotiin 6€ taskussaan? Hyvä diili sosialisti-A:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.

No ei kyse olekkaan nyt mistään lukion tehtäväkirjasta. Tuo löytyy sivuilta missä käydään ja opetellaan vasta käyttämään jakolaskua. Mutta on se silti älytön että C joutuu antamaan muille omista rahoistaan vaikka C:llä ei ole siihen mitään tarvetta eikä velvollisuutta. A saisi hyvin pärjätä omillaan eikä loisia toisten rahoilla.

Ap

Matematiikan tehtävissä katsotaan mitä kysytään ja suljetaan kaikki epäolennainen pois. Epäolennaista on juuri tuo mitä sinä jankkast. Sensijaan olennaista eli kysymystä ei tässä ole lainkaan

Vierailija
12/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

He menevät vain kahville ja C antaa A:lle euron jotta tämä saa keksin kahvinsa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluiköiset tekee paljon tuota että ostavat kaikilla rahoillaan karkkia ja sitten tasaavat ne porukassa....

Vierailija
14/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He menevät vain kahville ja C antaa A:lle euron jotta tämä saa keksin kahvinsa kanssa.

Tässä on oletuksia kahvin ja keksin hinnasta. Ei sellaisia voi olla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan mieleen, kuinka kauan sitten treenattiin ekaluokkalaisen tyttäreni kanssa matematiikkaa:

Minä: "Jos sulla on 3 tikkaria ja annat niistä yhden pikkuveljellesi, mont........"

Tytär: "NO EN VARMANA ANNA!"

 

Vierailija
16/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tehtävä missä lasketaan yhteen ja jaetaan. Ei siinä tarvitse olla todellisia tapahtumia.

Vierailija
17/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tehtävä missä lasketaan yhteen ja jaetaan. Ei siinä tarvitse olla todellisia tapahtumia.

En nyt ymmärrä? 3+15+30/3=X olisi selkeä tehtävänaonto jossa on joku pointti mutta tuossa AP:n anatamassa esimerkissä ei ole päätä eikä häntää.

Vierailija
18/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tehtävä missä lasketaan yhteen ja jaetaan. Ei siinä tarvitse olla todellisia tapahtumia.

Näin olisi, jos siinä olisi jokin kysymys

Vierailija
19/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä ei kysytty pitääkö rahat jakaa. Siinä kysyttiin miten pitäisi jakaa jotta rahat riittäisi. Ehkä rahoja ei tosiaan olla jakamassa. Halutaan vain tietää miten jako tapahtuisi jos sellaiseen ryhdyttäisiin.

Vierailija
20/28 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä ei kysytty pitääkö rahat jakaa. Siinä kysyttiin miten pitäisi jakaa jotta rahat riittäisi. Ehkä rahoja ei tosiaan olla jakamassa. Halutaan vain tietää miten jako tapahtuisi jos sellaiseen ryhdyttäisiin.

Tällainenkin voisi olla, jos tiedettäisiin kuinka paljon rahaa tarvitaan. Tai jos tiedetään että rahat jaetaan tasan.

Ei voi olla mitään epämääräistä, johon voi vastata nitä tahansa