Vanha koulutehtävä opettaa lapsia toimimaan väärin
Selasin vanhoja koulukirjoja ja huomasin vanhassa matematiikan korjassa seuraavanlaisen tehtävän.
"Henkilöllä A on 3 euroa, Henkilöllä B on 15 euroa ja Henkilöllä C on 30 euroa. Kaverukset päättävät lähteä yhdessä kahville ja sen jälkeen lounaalle. Miten rahat pitäsisi jakaa jotta ne riittäisivät kaikille?"
En ymmärrä tätä tehtävää ollenkaan. Miksi ihmeessä Henkilön C pitää antaa omista rahoistaan henkilölle A? Eihän henkilöllä C ole mikään pakko. Jos henkilöllä A on tuhlannut omansa niin ettei hänellä ole rahaa lähteä mukaan kahville niin sitten hän ei vain lähde ja henkilö B ja C menee kahdestaan. Siinä ei ole mitään outoa ja kummallista.
Kommentit (28)
Oikea vastaus: A ja B antaa rahansa C:lle joka sitten päättää mitä kaikki juovat ja syövät, jos mitään.
Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.
Lieneekö oikea tapa että kaikki rahat lyödään yhteen ja jaetaan kolmeen jolloin kaikilla on 16 euroa. Tällöin C on ainoa joka lainaa rahaa A:lle ja B:lle.
Ratkaisu: Mennään mäkkäriin josta saa 3 eurolla 3 euron juustoa, muut ostavat mitä ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.
Eiffelin torni
Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.
No ei kyse olekkaan nyt mistään lukion tehtäväkirjasta. Tuo löytyy sivuilta missä käydään ja opetellaan vasta käyttämään jakolaskua. Mutta on se silti älytön että C joutuu antamaan muille omista rahoistaan vaikka C:llä ei ole siihen mitään tarvetta eikä velvollisuutta. A saisi hyvin pärjätä omillaan eikä loisia toisten rahoilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.
No ei kyse olekkaan nyt mistään lukion tehtäväkirjasta. Tuo löytyy sivuilta missä käydään ja opetellaan vasta käyttämään jakolaskua. Mutta on se silti älytön että C joutuu antamaan muille omista rahoistaan vaikka C:llä ei ole siihen mitään tarvetta eikä velvollisuutta. A saisi hyvin pärjätä omillaan eikä loisia toisten rahoilla.
Ap
Miten se tehtävä siis meni?
Etenkin alaluokilla pitää kysyä täsmällisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne alkaa siitä, että he ovat jo päättäneet lähteä yhdessä lounaalle. B ja C ovat siis suostuneet jakamaan A:lle rahastaan. Tehtävänannossa on ehkä häveliäisyyssyistä jätetty mainitsematta, miten A tämän heille korvaa.
Lieneekö oikea tapa että kaikki rahat lyödään yhteen ja jaetaan kolmeen jolloin kaikilla on 16 euroa. Tällöin C on ainoa joka lainaa rahaa A:lle ja B:lle.
Lounas ja kahvi maksaa 10€, jolloin kaikki lähtee kotiin 6€ taskussaan? Hyvä diili sosialisti-A:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin älytön tehtävä, jos siis tällainen olisi. Ei voi olöa matematiikan tehtävää ilman täsmällistä kysymystä. Tässä sellaista ei ole.
No ei kyse olekkaan nyt mistään lukion tehtäväkirjasta. Tuo löytyy sivuilta missä käydään ja opetellaan vasta käyttämään jakolaskua. Mutta on se silti älytön että C joutuu antamaan muille omista rahoistaan vaikka C:llä ei ole siihen mitään tarvetta eikä velvollisuutta. A saisi hyvin pärjätä omillaan eikä loisia toisten rahoilla.
Ap
Matematiikan tehtävissä katsotaan mitä kysytään ja suljetaan kaikki epäolennainen pois. Epäolennaista on juuri tuo mitä sinä jankkast. Sensijaan olennaista eli kysymystä ei tässä ole lainkaan
He menevät vain kahville ja C antaa A:lle euron jotta tämä saa keksin kahvinsa kanssa.
Alakouluiköiset tekee paljon tuota että ostavat kaikilla rahoillaan karkkia ja sitten tasaavat ne porukassa....
Vierailija kirjoitti:
He menevät vain kahville ja C antaa A:lle euron jotta tämä saa keksin kahvinsa kanssa.
Tässä on oletuksia kahvin ja keksin hinnasta. Ei sellaisia voi olla
Tuli ihan mieleen, kuinka kauan sitten treenattiin ekaluokkalaisen tyttäreni kanssa matematiikkaa:
Minä: "Jos sulla on 3 tikkaria ja annat niistä yhden pikkuveljellesi, mont........"
Tytär: "NO EN VARMANA ANNA!"
Se on tehtävä missä lasketaan yhteen ja jaetaan. Ei siinä tarvitse olla todellisia tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Se on tehtävä missä lasketaan yhteen ja jaetaan. Ei siinä tarvitse olla todellisia tapahtumia.
En nyt ymmärrä? 3+15+30/3=X olisi selkeä tehtävänaonto jossa on joku pointti mutta tuossa AP:n anatamassa esimerkissä ei ole päätä eikä häntää.
Vierailija kirjoitti:
Se on tehtävä missä lasketaan yhteen ja jaetaan. Ei siinä tarvitse olla todellisia tapahtumia.
Näin olisi, jos siinä olisi jokin kysymys
Kysymyksessä ei kysytty pitääkö rahat jakaa. Siinä kysyttiin miten pitäisi jakaa jotta rahat riittäisi. Ehkä rahoja ei tosiaan olla jakamassa. Halutaan vain tietää miten jako tapahtuisi jos sellaiseen ryhdyttäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä ei kysytty pitääkö rahat jakaa. Siinä kysyttiin miten pitäisi jakaa jotta rahat riittäisi. Ehkä rahoja ei tosiaan olla jakamassa. Halutaan vain tietää miten jako tapahtuisi jos sellaiseen ryhdyttäisiin.
Tällainenkin voisi olla, jos tiedettäisiin kuinka paljon rahaa tarvitaan. Tai jos tiedetään että rahat jaetaan tasan.
Ei voi olla mitään epämääräistä, johon voi vastata nitä tahansa
Köyhä antaa vähästään. Se on opetus tässä:D