Uskooko kukaan muu, että tuleva nuoriso on parempaa kuin me vanhat?
Vai olenko ainoa? Aina sanotaan, että nuoriso sitä ja nuoriso tätä, mutta nykynuorison trendinä on vähäisempi viinanjuonti ja tupakointi, ovat tiedostavampia ja globaalimpia. Tuntuu, että jokainen ''vanha patu'', oma ikäpolveni mukaanlukien, on aina sitä mieltä, että vain oma sukupolvi on hyvä ''koska ei ollut somea'', ''talvella oli lunta ja kesällä lämmin'' ja mitä näitä nyt on kuullut.
Kommentit (22)
Kaikki on aina ajatelleet noin, aina on sanottu "nuoret on paljon fiksumpia kuin me", kuulin tuota kun olin itse nuori ja nyt en ole.
Kyllä ne jotenkin on hyviä. En oikein edes osaa perustella. Jotenkin hyväitsetuntoisen ja hyvinvoivan oloista porukkaa. Tunnen itseni joskus vähän tönköksi surkimukseksi niiden kanssa (olen yli 30 v.).
Uskon. Järkyttävän paljon fiksumpia ja osaavat ajatella myös muita kuin itseään. En ymmärrä miten olenkin onnistunut kasvattamaan noin humaanin ihmisen ja tällä en tarkoita ulkosuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on aina ajatelleet noin, aina on sanottu "nuoret on paljon fiksumpia kuin me", kuulin tuota kun olin itse nuori ja nyt en ole.
Haha, aina on sanottu, että nykynuoriso on pilalla ja nykynuoriso on velttoa ja nykynuoriso on laiskaa.
Nuoret puhuvat aika rohkeasti sellaisistakin asioista, jotka olivat 80-luvulla tabu, esim mielenterveyden ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, aina on sanottu, että nykynuoriso on pilalla ja nykynuoriso on velttoa ja nykynuoriso on laiskaa.
Joo, siis osa on aina puhunut noin, ja osa sitten hämmästelee nuorison fiksuutta. Itse uskon että ihminen on sukupolvi toisensa jälkeen samanlainen pohjimmiltaan.
Nuorille kuuluu oma kulttuuri ja vahvat asenteet vanhempia vastaan. Mitä siitä, jos ei ole raitis. Elämäntapa muuttuu aikuistuessa.Nykynuoret ovat liikaa terveyteen ja ulkonäköön paineistettuja. Muka suvakkeja ja kaikesta huolissaan. Siksi varmaan vetävät mielialalääkkeitä ja ovat depressiivisiä.
Define "kunnollinen". Toivon ainakin, että olen osannut kitkeä pois vanhempieni sukupolven ansiollisen rakkauden ja perfektionismin. Enkä lyttää heitä kerskailemalla, miten hiihdin kesät talvet 10 km ylämäkeä kouluun - molemmin päin. Vaikka tottahan se on.
Toinen asia mitä mulle on teroitettu on moraali, miten ennen vanhaan oltiin kurissa ja nuhteessa. Mummo ei enää jaksanut itsetehostaa vaan kertoi todellisuuden siitä, miten tanssilavojen katveessa ja ulkomailla hommailtiin ja miksi osa suvusta on etelä-eurooppalaisen näköisiä. Siinä rinnalla meidän riettaat opiskelubileet oli pelkkää statistin hommaa :) Mutta kukin tyylillään.
Nuoret käyttävät huumeita mieluummin kuin viinaa, eivät osaa sitoutua parisuhteisiin, harrastavat seksiä monisuhteisesti tai vain itsensä kanssa, ovat avoimia muka kaikelle mutta salaa onnettomia ja oma ulkonäkö on kaikki kaikessa. Nuoriso on pahaa eri tavalla kuin edellinen sukupolvi.
Minkä ikäisiin aloituksessa viitataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis osa on aina puhunut noin, ja osa sitten hämmästelee nuorison fiksuutta. Itse uskon että ihminen on sukupolvi toisensa jälkeen samanlainen pohjimmiltaan.
Mä en tätä niele. Nykynuorisolla on paljon vaikeammat selviytymisolosuhteet verrattuina vanhempiinsa ja isovanhempiinsa. Opiskelupaikat kilpailutettava rahalla ja sisäänpääsykursseilla, tutkinto ei takaa työpaikkaa, elinikäkerroin, leikatut eläkkeet ja nyt viedään vielä leskeneläkkeet. Ymmärrän nykynuoria, en itsekään tekisi näissä olosuhteissa yhtään lasta tähän maahan sekopäisten poliitikkojen pompoteltaviksi. Jos elämässä ei ole mitään turvaa, tulevaisuutta tai vakautta, lapsia ei synny. Hyvä niin.
EI EN USKO, ne on kyllä niin uusavuttomia että 95% ei saa nuotiota syttymään vaikka halot ja tulitikut on vieressä.
Nykynuorissa on ikävää opportunismia ja ylenkatsetta aiempia sukupolvia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret myös helposti luulevat olevansa etevämpiä kuin edellinen sukupolvi, kun elämänkokemus puuttuu. Ja toisaalta ehkä luulevat, että ihminen muuttuu paljon iän mukana ja se edellinen sukupolvi tietää jotain salaista - oikeasti hirveästi henkistä kasvua ei tapahdu, mitä nyt vanhempana maailmaa tarkkailee vähän rauhallisemmin ja osaa odottaa tiettyjen asioiden toistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiin aloituksessa viitataan?
Kysyn siksi, koska nykyään nuorisosta puhutaan aika laveassa mielessä? En osaa vastata, sillä en tiedä puhutaanko tässä nyt alle 30-vuotiaista vai teini-ikäisistä. Ovat eri sukupolvea (y/z).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tätä niele. Nykynuorisolla on paljon vaikeammat selviytymisolosuhteet verrattuina vanhempiinsa ja isovanhempiinsa. Opiskelupaikat kilpailutettava rahalla ja sisäänpääsykursseilla, tutkinto ei takaa työpaikkaa, elinikäkerroin, leikatut eläkkeet ja nyt viedään vielä leskeneläkkeet. Ymmärrän nykynuoria, en itsekään tekisi näissä olosuhteissa yhtään lasta tähän maahan sekopäisten poliitikkojen pompoteltaviksi. Jos elämässä ei ole mitään turvaa, tulevaisuutta tai vakautta, lapsia ei synny. Hyvä niin.
Niin no, kaikki nuo stressaa minuakin joka olen lähempänä neljääkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista sontaa. Joka väittää nykyajan haasteiden olevan suurempia, ei tunne lähihistoriaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, kaikki nuo stressaa minuakin joka olen lähempänä neljääkymppiä.
Mä olen vähän yli ja mieti tuo nuorisolle kertaa kymmenen.
Ovat parempia puhumaan ja ilmaisemaan itseään, huomaa että kotona on puhuttu kuten normaalit ihmiset puhuu, tunteista toiveista ja peloistakin. Huomaa esim tv- haastatteluissa, ihan kuka tahansa kadulta repästy lapsi/nuori puhuu kuin ammattilainen. Ja jotkut toimittajat kysyvät vinoillen tyhmiä juttuja, toivoen että lapsi hämmentyy söpösti ja kihertää jotain tyhmää kaikkien huviksi.
Ja kun ei ole kasvatettu huudolla, hiljaisuudella ja häpeällä, niin esimerkiksi tytöt ovat todella avoimia. Sukulaistyttöä oli ahdistellut joku mies, oli heti soittanut äidilleen ja kertonut suoraan ne asiat, mitä mies sanoi ja teki. Omalla kohdallani a) en olisi kehdannut b) minua olisi jotenkin varmaan pilkattu c) ei olisi ollut sanoja siihen.
Vanhan liiton mies oli sitten hämmentynyt kun ei ollutkaan nuori vaan hämmentynyt. Sai tytön isältä muutaman valitun... sanan.
Kyllä, mutta osa on liian suvakkeja. Heidän pitäisi ymmärtää myös monikulttuurisuuden vaarat.