Montako päivää lapselle voi syöttää samaa ruokaa?
Ei siis kyse kyllästymisestä vaan kauanko ruoka säilyy jääkaapissa hyvänä? Ystäväni tekee aina maanantaisin ison kattilallisen jotain keittoa + ison vuoan makaronilaatikkoa ja hän syö tyttärineen niitä vuoropäivinä ruuaksi koko viikon. Toiseen jättikattilaan hän tekee aamupuurot viikolle kun siitä on kuulemma nopea ottaa sopivasti ja lämmittää aamukiireessä. Ylijäävän puuron hän käyttää leipätaikinaan (josta viikonloppuna tulevan viikon leivät). Ihailen hänen suunnitelmallisuuttaan mutta säilyykö ruoka todella hyvänä koko viikon? Ainakin viikonloppuna haluaisin myös itse syödä jotain muuta. Aikaa tuo varmasti säästäisi.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa voi jatkojalostaa esim.
Su: valmista iso kattilallinen tomaattikastiketta, lihapullat ja pasta erikseen
Ma: paista sekaan pkt jauhelihaa ja keitä perunat
Ti: lisää kastikkeen sekaan 1 pss italian/meksikon/hawaiin pata-aineksia + keitä riisi
Ke: lisää sekaan juustokuminaa, pilko salaatti ja lämmitä tortillat
Juu-u - olin ravintolassa töissä ja maanantaina oli tomaattisalaatti, tiistaina tomaattinen ratatouille, keskiviikkona tomaattikeitto, torstaina tomaattinen jauhelihakastike, perjantaina pizzaleivät (kaikki samasta maanantaisesta jämästä jatkettua) ja jos näitä leipiä jäi, niin ne olivat sitten viikonloppuna vitriinituotteina - eli sanonko mitä olen mieltä tuollaisesta kierrättämisestä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sunnuntaina kokkauspäivä, koska se on ainoa päivä viikossa kun mulla on 2-3h vapaata. Muut päivät menee töissä, lasten harrastuksissa tai omissa harrastuksissa. Joten sunnuntaina teen ison satsin paria, kolmea eri ruokaa pakastimeen, heittelen annosrasioihin ja sieltä saa ottaa. Ei ole helppoa olla työssäkäyvä, neljän lapsen yksinhuoltaja ja pitää itsestäänkin huoli.
Miksi siihen ruoanlaittoon pitäisi mennä 2-3t, eikö tosiaan ole päivässä repästä 15min ruoanlaittoon? Kokojyväriisiäkin saa 10min valmistusajalla ostettua nykyään, voisit vaikka yhen satsin pottuja keittää su muuten teet vartissa kunnon eväät lapsille ja itselles.
Millaisia ihmehelloja teillä ihmisillä on, jotka onnistutte keittämään riisit ja perunat ja kaiken 10-15 minuutissa? Voisin hankkia samanlaisen, kun keittiöremppa alkaa olla ajankohtainen. Nykyisellä hellalla (tavis, noin 10 vuotta vanha) saa 10 minuutissa vasta veden kiehumaan.
Kuinka paljon teiltä, jotka joka päivä kokkaatte uuden ruoan, menee ruokaa roskiin? Todennäköisesti aika paljon. Kai se on hyvä, että joku elättää kauppiaita, kun kallista ruokaa heivataa jätesankoon, mutta nykyään, kun korostetaan mm. ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, niin ruokahävikki, on mielestäni yksi pahimmista ympäristörikoksista. Välillä kun kuuntelee millaisia ruokia ihmiset kokkaavat, tyyliin yhdelle hengelle viiden munan munakas, josta 4 keltuaisista erotetaan roskiin, koska rasva, niin suorastaan ällöttää, ja kun näin toimivassa perheessä on se 4 henkeä, niin miettikää mitä tuhlausta. Samat proteiinit saisi jostain muusta, mutta kun kiireiselle munakas on helppo.
Ruoat säilyvät hyvinkin sen viisi päivää, tosin kalan kanssa itsellä on rajana 3 päivää, jolloin vielä saatan tehdä jämälohesta vaikka piirakan ja "jatkaa" käyttöä pari päivää. Jos epäilyttää, niin riittää, että ruoan kuumentaa hyvin ja jos on hysteerinen, annokset voi pakastaa.
Hirveä haloo, jos toiset ei viitsi panostaa ruuanlaittoon. Toiset nauttii ruuasta, toiset juoksemisesta, antaa jokaisen tehdä niin kuin lystää, kunhan kehenkään ei satu, eikä lakia rikota.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien tulisi nauttia kokkaamisesta ruoan olla jonkin suurikin nautinto? Kyllä sen pitäisi riittää että sillä saa mahan täyteen.
Ei toki tartte tykätä ja nauttia yhtään mistään. Mökötys ja ankeilu ovat ok. Mutta on se iso ilo, jos nauttii. Ihmisen arkisessa elämässä ei ole muutenkaan liikaa ilonaiheita, ruoka on kumminkin aika helposti järjestettävissä oleva nautinto.
Hävikkiruoka kirjoitti:
Kuinka paljon teiltä, jotka joka päivä kokkaatte uuden ruoan, menee ruokaa roskiin? Todennäköisesti aika paljon. Kai se on hyvä, että joku elättää kauppiaita, kun kallista ruokaa heivataa jätesankoon, mutta nykyään, kun korostetaan mm. ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, niin ruokahävikki, on mielestäni yksi pahimmista ympäristörikoksista. Välillä kun kuuntelee millaisia ruokia ihmiset kokkaavat, tyyliin yhdelle hengelle viiden munan munakas, josta 4 keltuaisista erotetaan roskiin, koska rasva, niin suorastaan ällöttää, ja kun näin toimivassa perheessä on se 4 henkeä, niin miettikää mitä tuhlausta. Samat proteiinit saisi jostain muusta, mutta kun kiireiselle munakas on helppo.
Ruoat säilyvät hyvinkin sen viisi päivää, tosin kalan kanssa itsellä on rajana 3 päivää, jolloin vielä saatan tehdä jämälohesta vaikka piirakan ja "jatkaa" käyttöä pari päivää. Jos epäilyttää, niin riittää, että ruoan kuumentaa hyvin ja jos on hysteerinen, annokset voi pakastaa.
Ei minulla mene yhtään ruokaa roskiin, koska ruuanlaittotaitoihin liittyy mitoituksen taito.
Joskus harvoin jää tähteitä, jotka joko pakastan lounasannokseksi tai hyödynnän seuraavina päivinä uusissa ruuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sunnuntaina kokkauspäivä, koska se on ainoa päivä viikossa kun mulla on 2-3h vapaata. Muut päivät menee töissä, lasten harrastuksissa tai omissa harrastuksissa. Joten sunnuntaina teen ison satsin paria, kolmea eri ruokaa pakastimeen, heittelen annosrasioihin ja sieltä saa ottaa. Ei ole helppoa olla työssäkäyvä, neljän lapsen yksinhuoltaja ja pitää itsestäänkin huoli.
Miksi siihen ruoanlaittoon pitäisi mennä 2-3t, eikö tosiaan ole päivässä repästä 15min ruoanlaittoon? Kokojyväriisiäkin saa 10min valmistusajalla ostettua nykyään, voisit vaikka yhen satsin pottuja keittää su muuten teet vartissa kunnon eväät lapsille ja itselles.
Millaisia ihmehelloja teillä ihmisillä on, jotka onnistutte keittämään riisit ja perunat ja kaiken 10-15 minuutissa? Voisin hankkia samanlaisen, kun keittiöremppa alkaa olla ajankohtainen. Nykyisellä hellalla (tavis, noin 10 vuotta vanha) saa 10 minuutissa vasta veden kiehumaan.
Induktioliesi. On muuten oikeasti nopea, kattilallinen vettä kiehuu parissa minuutissa, iso kattila viidessä.
Ja en minä ainakaan seiso siinä vahtimassa veden kiehumista, vaan vaikkapa teen pyykkihuoltoa. Joten varsinaiseen aktiiviseen ruuanlaittoon en laske sitä aikaa, jolloin teen jotakin muuta.
Kannattaa katsoa vaikka Jamie Oliverin ohjelmasarjaa nopeista aterioista. Niistä saa ideoita ja hyvän kuvan siitä, miten hommaa voi helpottaa ja nopeuttaa mausta tinkimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Induktioliesi. On muuten oikeasti nopea, kattilallinen vettä kiehuu parissa minuutissa, iso kattila viidessä.
Ja en minä ainakaan seiso siinä vahtimassa veden kiehumista, vaan vaikkapa teen pyykkihuoltoa. Joten varsinaiseen aktiiviseen ruuanlaittoon en laske sitä aikaa, jolloin teen jotakin muuta.
Kannattaa katsoa vaikka Jamie Oliverin ohjelmasarjaa nopeista aterioista. Niistä saa ideoita ja hyvän kuvan siitä, miten hommaa voi helpottaa ja nopeuttaa mausta tinkimättä.
Niin, eli oikeasti sitä aikaa meneekin paljon enemmän kuin se 10-15 minuttia. Minulle ja monelle muulle arkipäivisin tärkeää ei ole ”aktiivinen kokkailuaika”, vaan se aika joka menee ruuanlaiton aloittamisesta siihen, että ruoka on pöydässä. Kun tulen päiväkodin kautta kotiin, on kello jo 17.30, ja lapsilla alkaa olla kova nälkä, päiväkodin pienestä välipalasta kun on kulunut jo monta tuntia. Siksi tarjolla pitää olla ruokaa, jonka ihan oikeasti saa pöytään mahdollisimman nopeasti. Ja se sujuukin sitten nopeimmiten, kun lämmitetään viikonloppuna kokkailtua ruokaa.
Jamie Oliverillä onkin kyllä hyviä reseptejä. Tosin hänen ”tosi helppo ja nopea, 15 min” kestävät reseptinsä vievät minulta huomattavasti enemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-3 päivää.
Viikon säilyy kylmässä. pitää vaan jäähdyttää nopsati. itse jäähdytän ruoan kattilassa laittamalla sen kylmään veteen ja vaihtamalla veden aina kun se lämpenee.
Talvella parvekkeelle. Ei niissä kaupan eineksissäkään ole säilöntäaineita, tutkipa niitä mikä niissä on parasta ennen päivä. Yleensä se on ainakin viikon. Sen jälkeenkin on syötävää, haista ja maista. Järkeä saa käyttää.
Ja minä en viikkoa syö samaa ruokaa, vaan sen 2-3 pvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien tulisi nauttia kokkaamisesta ruoan olla jonkin suurikin nautinto? Kyllä sen pitäisi riittää että sillä saa mahan täyteen.
Ei toki tartte tykätä ja nauttia yhtään mistään. Mökötys ja ankeilu ovat ok. Mutta on se iso ilo, jos nauttii. Ihmisen arkisessa elämässä ei ole muutenkaan liikaa ilonaiheita, ruoka on kumminkin aika helposti järjestettävissä oleva nautinto.
Tyypillistä palstamammailua: jos joku ei nauti samasta asiasta kuin sinä, hän on ankeileva mököttäjä. Useimmat aikuiset ymmärtävät, että ihmiset pitävät eri asioista. Esim. minä en pidä kokkaamisesta, se on pakollinen, ikävä askare, joka on vaan pakko suorittaa, koska lapset pitää ruokkia. Jos minulla ei olisi lapsia, söisin työpaikkaruokalassa lounaan, ja iltaisin vain leipää/jogurttia/hedelmiä/satunnaisen ravintola-aterian. Syödä pitää, muuten kuolee, mutta en minä siitä mitään erikoisia kicksejä saa. Kun hoidan koko viikon kokkailut kerralla, jää viikolle enemmän aikaa tehdä asioita joista oikeasti nautin, kuten vaikkapa lukeminen ja pyöräily.
Teen itse kyllä sinkkunakin monen päivän ruuan kerrallaan. Ts. kokkaan ison satsin ruokaa sunnuntaina, jota voi sit ottaa viikon mittaan jääkaapista ja lämmittää mikrossa. Mun mielestä parempi näin kuin yrittää joka päivä keksiä jotain ruokaa, etenkin kun en todellakaan pidä kokkailusta.
Kissanlihakeitto kuulostaa iljettävältä.