Paljonko auton pitäminen maksaa teidän taloudessa?
Kertokaahan paljonko teillä menee kk auton ylläpitoon ym?
Me olemme 5 henkinen perhe ja asutaan suht hyvien kulkuyhteyksien varrella. Kuitenkin ollaan nyt harkittu muuttoa ja luultavasti auton hankinta tulisi kyseeseen.
Millaisiin summiin meidän kannattaa varautua, realistisesti?
Korostan vielä, että auto ei tule meille edelleenkään olemaan mitenkään välttämätön, mutta kyllä tällä kokoonpanolla olemme valmiita siitäkin pulittamaan arjen helpottamiseksi. ;)
Kommentit (43)
Itsellä ei voi ole, mutta lapsen auton kuluja makselen. Liikennevakuutuksen kulut 40% bonuksilla 1000€/vuosi. Vapaaehtoisia vakuutuksia ei ole ja nehän on tosi kalliita. Vanhaan autoon ei kannata ottaa. Trafille veroja 800€/vuosi. Dieseliin menee älyttömästi, kun ajelee. Onneksi nyt on töissä ja itse makselee.
Itse autohan maksaa. Säästää kannattaa autoon. Jos ostaa osamaksulla niin sitten pitää olla niitä kattavia vakuutuksia. Ihan ok auton voi saada jopa alle 1000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei voi ole, mutta lapsen auton kuluja makselen. Liikennevakuutuksen kulut 40% bonuksilla 1000€/vuosi. Vapaaehtoisia vakuutuksia ei ole ja nehän on tosi kalliita. Vanhaan autoon ei kannata ottaa. Trafille veroja 800€/vuosi. Dieseliin menee älyttömästi, kun ajelee. Onneksi nyt on töissä ja itse makselee.
Itse autohan maksaa. Säästää kannattaa autoon. Jos ostaa osamaksulla niin sitten pitää olla niitä kattavia vakuutuksia. Ihan ok auton voi saada jopa alle 1000 eurolla.
Vanhassa autossa kasko on yhtä kätevä kuin uudessakin. Samalla tavalla vanhaan saa uuden tuulilasin kuin uudempaankin, jos ottaa tuulilasivakuutuksen.
Meillä velattomaan autoon (täyskaskolla) menee huoltoineen, veroineen, vakuutuksineen ja polttoaineineen n. 3000€/vuosi (tuo yläkanttiin)
Auto, josta on velkaa jäljellä menee n. 5500€/vuosi.
700e/v dieselvero, vakuutukset 500e. Dieseliin 50e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa autossa kasko on yhtä kätevä kuin uudessakin. Samalla tavalla vanhaan saa uuden tuulilasin kuin uudempaankin, jos ottaa tuulilasivakuutuksen.
No onpa kätevaa maksaa auton vakuutuksista tupla sen mikä auton arvo.
Dieselvero 550€
Vakuutukset 450€
Huoltokulut ja remontit 500€
Rengaskulut 250€
Polttoaine 2500€
Ei rahoituskuluja.
Kyl siihen äkkiseltään menee noin 5000€/v
Alkuinvestointi 65 000 €. Arvon alenema vuositasolla keskimäärin 4000 €. Ajan enintään viisi vuotta minkä jälkeen vaihdan n. 20 - 30 t€ kalliimpaan. Käyttökustannukset melko tarkkaan 50 snt / km. Työajoista tosin saa kilometrikorvauksen ja tämä ehkä n. puolet kaikista ajoista eikä tietenkään riitä kattamaan kaikkia kuluja.
Työttömällä siis ei voi ikinä olla varaa pitää autoa?
Terv. Pian työttömäksi jäävä autosta haaveileva
Riippuu aika lailla siitä, miten kalliin auton ostatte ja paljonko ajatte. Ja mitä pysäköinti maksaa.
Veroihin ja vakuutuksiin menee laskennallisesti noin 150 e kuussa. Pysäköinti noin pari kymppiä. Polttoaineeseen noin satanen.
Korjauskuluihin ja huoltoihin menee vanhassa autossa enemmän kuin uudessa. Katsastusmaksu, mahdolliset rengashotellit/renkaanvaihdot (kaikilla ei ole tilaa säilyttää ja vaihtaa itse), noista pari sataa e vuodessa.
Eli reilusta 300 e kuussa puhutaan.ja siihen siis päälle pääomakulut eli auton ostohinta.
Kannattaa myös muistaa, että auton arvo alenee 10 % vuodessa eli jos ostatte 20.000 € auton, pitää laskea 2000 €/vuosi. Tämä meno tietysti realisoituu sitten kerralla, kun vaihdatte autoa. Tuolla edellä mainittu verottajan hyväksymä km-korvaus sisältää jo auton arvon alenemisen.
Ei olla ostamassa mitään uutta autoa. Valitettavasti. Tarvitsemme nelipyöräisen jolla pääsee paikasta A paikkaan B.
Olemme myös leasingiä miettineet vakavasti.
Mutta tosiaan tässä vasta ajatuksen tasolla, joten ihan sen takia lähdinkin kyselemään.
Kiinnostaisi minuakin että miten työttömillä/pienempi tuloisilla on varaa autoon?
(Mekin olemme siellä kipurajoilla)
Ap
Kerran kun auton hankkii niin eipä tule laskettua mitä se maksaa.. se on fakta. Kaikki mitä tankkiin ostat menee ja laskut jotka tulee niin maksetaan kiltisti. Meillä 3 autoo.. oma: vm-12 vakuutukset täyskaskolla ja lasiturvalla 480e /vuosi, ukon auto vm -09 vakuutukset kaskolla ja lasiturvalla 440e+dieselvero 400e, pojan auto vm-08 (jota toistaiseksi ylläpidetään kunnes työt alkavat rullaamaan pääsi armeijasta juuri) vakuutukset täyskaskolla ja lasiturvalla 380e vuosi+dieselvero 600e. Siihen sitten polttoainekulut jotka n 200 e kuukausi, huollot omaan n 1000e vuosi, muut asentajamies huoltaa itse eli öljyt ja jarru jne 2:een autoon n. 500e meni viime vuonna+ katsastukset 150e/kolme autoo, yksi käy vain joka toinen vuosi. KULUT RIIPPUU IHAN AUTON MERKISTÄ!! OSTA JOKU MURHEENKRYYNI niin varmaan tulee hintaa, varsinkaan jos ei itse ymmärrä mitään autoista tulee helposti kusetetuksi ...ainakin yksityiset myyjät kyllä hoksaa jos ei oo ihan kartalla asioista.
Aivan mahdoton kysymys.
Vakuutus voi olla vuodessa mitä vaan väliltä 100e - 2000+e.
Vero voi olla vuodessa 100e-1000e (vai onko iso diesel jopa kalliimpi?)
Pysäköinti voi maksaa vuodessa 0-3000e
Huollot 0 - taivas rajana
Pääomakulut 0 - taivas rajana
Eli kokonaiskulut voi olla aika lailla mitä tahansa muutaman kympin ja muutaman tonnin välissä.. Tai enemmän 😄. Riippuu ihan siitä millaisen auton hankkii, missä asuu, ja paljonko ajaa sekä onko vakuutuksiin bonuksia. Ap ei siis tee muiden kuluilla mitään, vaan hänen pitää itse käyttää esim vakuutus- ja verolaskuria valitsemaansa malliin.
Vakuutukset, osakasko n. 500e/vuosi
Verot n. 250e/vuosi
Huoltokulut 500-1000e/vuosi
Bensa n. 100e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahdoton kysymys.
Eli kokonaiskulut voi olla aika lailla mitä tahansa muutaman kympin ja muutaman tonnin välissä.. Tai enemmän 😄. Riippuu ihan siitä millaisen auton hankkii, missä asuu, ja paljonko ajaa sekä onko vakuutuksiin bonuksia. Ap ei siis tee muiden kuluilla mitään, vaan hänen pitää itse käyttää esim vakuutus- ja verolaskuria valitsemaansa malliin.
Juuri katsoin että oman auton liikennevakuutus on 215€ (bonus 83%) ja kasko 410€ (bonus 70%). Verot isossa dieselautossa 803€ vuodessa. Eli noihin menee jo 1428€ vuodessa, vaikka ei ajaisi metriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahdoton kysymys.
Juuri katsoin että oman auton liikennevakuutus on 215€ (bonus 83%) ja kasko 410€ (bonus 70%). Verot isossa dieselautossa 803€ vuodessa. Eli noihin menee jo 1428€ vuodessa, vaikka ei ajaisi metriäkään.
Ja nolla-bonuksilla menisi tuplat...
Vierailija kirjoitti:
Verottaja laskee sen puolestamme. Verovapaa kilometrikorvaus on 43 senttiä kilometrilta ja se pätee hyvin keskimääräisen määrän ajamiseen keskimääräisellä autolla.
Eli uudehko perheauto ja 18 tonnia vuodessa, niin kokonaiskustannukset autoilulle on noin 7740€ vuodessa.
Tuo on se mitä työnantaja saa maksaa verottomasti jos työntekijä käyttää omaa autoa työasioihin. Siinä on huomioitu arvon aleneminen.
Esim työmatkavähennys verotuksessa on (muistaakseni) 24snt/km, siinä on suunnilleen käyttökulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottaja laskee sen puolestamme. Verovapaa kilometrikorvaus on 43 senttiä kilometrilta ja se pätee hyvin keskimääräisen määrän ajamiseen keskimääräisellä autolla.
Eli uudehko perheauto ja 18 tonnia vuodessa, niin kokonaiskustannukset autoilulle on noin 7740€ vuodessa.
Tuo on se mitä työnantaja saa maksaa verottomasti jos työntekijä käyttää omaa autoa työasioihin. Siinä on huomioitu arvon aleneminen.
Esim työmatkavähennys verotuksessa on (muistaakseni) 24snt/km, siinä on suunnilleen käyttökulut.
Verottaja osaa laskemisen ja huvittavaa, miten jotku pitää noita laskettuja kilomertihintoja jopa liian kalliina ja verovapailla korvauksilla muka tienaisi jotain. Ei tienaa, hyvä jos edes riittää. Eikä riitäkkään jos on keskimääristä kalliimpi ja suurempi auto.
Verottajan kilomertikorvauksella on tosiaan hyvä arvida kokonaiskustannusta 43 senttiä kilomertille ja käyttökulua 25 senttiä kilomertille ja tämä tosiaan pitää kutinsa keskimääräisella autolla 18 tonnin ajolla.
Renault Megane 1.5dci, 28000km/vuosi, ollut minulla vähän yli 2 vuotta
0,174€/km
13,42€/päivä
Pääomakulut tuosta ovat vähän arvioinnin varassa, arvonaleneman tarkka määrä ei selviä ennen kuin olen luopunut autosta.