Air fryer -kokemuksia? Tuleeko läheskään uppopaistetun veroista?
Epäilyttää öljyn kanssa läträämisen vaiva normaalissa rasvakeittimessä.
Kommentit (102)
Ranskalaisista saa ihan hyviä uunissakin, tärkeintä on että unohtaa paistoaika ohjeen ja paistaa kunnes suurin osa selkeästi reunoista ruskistuneita. Sekin auttaa jos ritilän päällä pellin sijaan paistaa, ei kylmä pelti hidasta lämpenemistä alta päin.
Esim K menu ranskisten ohje 15min, vasta 25min kohdalla ovat mukavan rapeita.
Ja reilusti suolaa pälle, sekin oleellista jos haluaa pikaruokalan veroisia.
Tosi moni vetoaa uunin esilämmitysaikaan. Oikeasti uunia ei tarvitse esilämmittää kuin joitain leivonnaisia varten, joilla on tarkka paistoaika.
Muutenhan sapuskan voi työntää uuniin samalla kun laittaa uunin päälle. Siinähän se ruokakin alkaa lämmetä samalla kuin uunikin.
Ollaan käytetty parisen vuotta sellaista pienen uunin mallista fryeria, Princess-merkkistä. Alkuun oli vähän opettelemista, mutta nykyään jo tulee käytettyä päivittäin. Ranskikset, uuniperunat, lohkoperunat valmistuu hyvin ja rasvaa tarvitaan hyvin vähän. Ainoa miinus on se, että ritiläpeltien paikkaa pitää paiston aikana vaihdella, jotta tulisi tasainen lopputulos, koska lämpö tulee uunin yläosasta, ei joka puolelta.. Meidän mallissa on kolme peltitasoa, mikä riittää kolmihenkiselle perheelle hyvin. Pyörivä korikin on, mutta siihen mahtuu aika vähän tavaraa, joten ei juuri tule käytettyä. Kyllä tuolla saa tehtyä suunnilleen kaikkea, mitä tavallisella uunillakin. Pari vuokaa olen joutunut erikseen ostamaan, koska meidän uunivuoat eivät sinne mahtuneet. Kypsennysajat on jokseenkin puolet siitä, mitä tavallisessa uunissa, mutta riippuu myös ruuan määristä.
Ei ole uppopistetun veroista, mutta ihan ookoo jos riittävän pienissä erissä jaksaa niitä ranuja föönaa. Sopii sinkulle joka on menettänyt elämänilonsa.
Kiertoilmauunilla saa samaa, sinne mahtuu enemmän ja on älyttömän paljon helpompi putsata.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jonkun mainitsema ritilä on halpa ja hyvä hankinta uunissa paistamiseen. Tulee paljon rapeampia esim. kanankoivista, kokonaisesta broilerista, ranskanperunoista jne, kun ne eivät ui siinä irronneessa liemessä, eikä tarvitse käännellä kesken paistamisen. Kun laittaa pellille leivinpaperin ja ritilän sen päälle, niin on helppo puhdistaakin. Ostin joskus Ikeasta, taisi maksaa jotain 7 euroa.
Eikö joka uunin mukana tule ritilä?
Minä suosittelen
Vertailin ja päädyin tiettyyn merkkiin ( P xxxsin ).
Ensinnäkin ne ranskalaiset on parempia ja kana ruuat ehdottamasti parempia.
Itsetehdyt nugetit on ihan näppärä tehdä itse.
Pannaria ei onnistu, mutta esim muffinsit ja pikapulla onnistuu.
Liharuoat ja varsinkin lihapullista tulee täydelliset.
Teinköhän kerran kuivakakunkin rengasvuuassa, töytekakkupohja nousi vähän liiankin hyvin, mutta olipa mehevä.
Lohkoperunat nam.
Ainakin tuo minun kuumailmakypsennin on todella helppo pestä saa laittaa asitianpesukoneeseenkin, mutta toki vie siitä paljon tilaa.
Airfayerin hankin ihan siksi, että säästän sähkö, kun tykkään uuniruuista.
Ihan omia uunivuokia olen käyttänyt, eli kaikki jotka mahtuvat.
Idea on siis, mitä laittaisin sähköuuniin, voi laittaa airfyriin..
Minulla Bilteman airfryer. Rapeat, makoisat ranskalaiset tekee kahdelle hengelle. Kori irroitettavissa, eikä vie paljon tilaa. Edullinen ostos ja yllätti positiivisesti. Suosittelen
Täytetty broilerin ohutleike. Suola, pippurisekoitus, chili, juustoa. Rullaa ja sulje tikuilla. Mausta ja voitele oliiviöljyllä päältä. Pystyssä avarasti kopassa 16 -18 min 200 C. Mehevää!
Meidän uuni lämpiää 200 asteeseen 5min, ilmoittaa kun ruoka valmista, kaksi ajastusta uunille. Jokaisella levyllä turbo lämmitys, kiehumis tunnistus sekä ajastus. Induktioliesi uuni.
Tare kirjoitti:
Meidän uuni lämpiää 200 asteeseen 5min, ilmoittaa kun ruoka valmista, kaksi ajastusta uunille. Jokaisella levyllä turbo lämmitys, kiehumis tunnistus sekä ajastus. Induktioliesi uuni.
Ja mitä virkaa oli tällä tiedolla aloittajan airfryer kysymykseen?
On se hyvä laite yksinasuville . Annoin pois oman koska haluan ruskean kuoren ruokaan . Esim, kanan voi valmistaa eikä tarvi valvoa että on siiinä sekä hyvät että huonot puolet.
Näen sen tarpeettomana kapistuksena. Jos on vanhemmat töissä ja teini tulee koulusta voi hänelle olla paljonkin hyötyä siitä. Olen nähnyt kodeissa näitä vekotuksia enmminkin lapsiperheissä.
Air Fryerillä on kätevä tehdä nopeita välipaloja tai vaikka aamiaismunakas! https://minasydankoti.fi/parhaat-air-fryer-reseptit-aloittelijoille/
Täysin turha kapine jos on kiertoilmauuni kannattaa käyttää sitä, tällä ei tule hyviä esim. lohkoperunoita vaikka viipaloisi pieniksi niin kovia on ja saa tunnin pitää 200C että jonkinlaista saa. Vaimo voi lämmitellä perunoita ennen masiinan roskiin menoa. Minun mielestä on huijausta kehua laitette jolla ei tee mitään.
Minä en enää laitteesta luopuisi. Uppopaistaminen on yök !
Air fryerlla voi tehdä kaikkea muutakin, monipulisenpi laite.
Minulla on ollut rasvakeitinkin ja hyvänen aika sitä rasvan kanssa läträämistä ja puhdistamista.
Ei ikinä enää.
Rasvakeitin oli ehkä munkkijen paistoon hyvä, mutta ne kerran vuodessa syötävät munkit voi ostaa valmiinakin.
Suosittelen uunimallista. Helpompi käyttää, täyttää ja puhdistaa. Ritilät ja rasvapelti vaan pesuun ja sisäpinnan pyyhkäisy. Ei mitään hankalia vetolaatikoita. Uunimallin ikkunasta voi myös tarkkailla ruuan kypsymistä ei tarvitse turhaan availla..
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Onhan se näppärä kun tarvitsee nopeasti kypsentää jotain uunijuttua mutta ei voita frittikeitintä
rascan ja öljyn kanssa on kuitenkin hankalaa lotrata. Missä ihmiset säilyttävät keittoastiassa ollutta rasvaa? Sitä ei tietenkään voi kaataa viemäriin. Nimimerkki "Sitä on kokeiltu. En suosittele sama kenellekään."
Ei tietenkään voita trasvassa keittämistä, muttaihan hyvää tulee ja terveellisempää
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisista saa ihan hyviä uunissakin, tärkeintä on että unohtaa paistoaika ohjeen ja paistaa kunnes suurin osa selkeästi reunoista ruskistuneita. Sekin auttaa jos ritilän päällä pellin sijaan paistaa, ei kylmä pelti hidasta lämpenemistä alta päin.
Esim K menu ranskisten ohje 15min, vasta 25min kohdalla ovat mukavan rapeita.
Ja reilusti suolaa pälle, sekin oleellista jos haluaa pikaruokalan veroisia.
Mutta oikeita ranskalaisia ei saa muuten kun öljyssä keittämällä.
Ainut haittapuoli että osta samalla astianpesukone. Jos siis taloudesta ei löydy. Pirullinen pestä ja osat hiton isoja. Ruokaa tulee hyvin.