Air fryer -kokemuksia? Tuleeko läheskään uppopaistetun veroista?
Epäilyttää öljyn kanssa läträämisen vaiva normaalissa rasvakeittimessä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo paljon nopeampi kuin tavallinen uuni, kanan rintafileet valmistuvat 20 minuutissa ja niistä tulee tosi hyviä.
Halpismalli ja ihan tyytyväinen olen.
Siis rintafileet tulee uunissa 20 minuutissa kyllä varmasti.
Einestyöntekijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo paljon nopeampi kuin tavallinen uuni, kanan rintafileet valmistuvat 20 minuutissa ja niistä tulee tosi hyviä.
Kuinka hidas uuni sulla on jos sen kanssa menee paljonkin yli 20 minuuttia rintafileiden kypsentämiseen?
Tietäähän sen jo lapsikin, että broileria/kanaa ei kannata mediumina syödä!
No ei sitä tarvi kuivalihaksikaan valmistaa. T. Lämpömittarin omistava ammattikokki.
Vierailija kirjoitti:
- Vastaa lähinnä kiertoilmauunia, toki valmistaa ja lämpiää nopeammin kuin iso uuni, mutta keittimeen mahtuu tosi vähän ruokaa kerrallaan
- Ruoan tulos vastasi hyviä, mutta tavallisia uunissa tehtäviä ruokia"(
Ei ole mitään järkeä hommata taas yhtä vimpainta nurkkiin.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, uppopaistettua ruokaa en ole kotona tehnyt koskaan, mutta me hommattiin airfryer pari kuukautta sitten ja siitä on tullut ihan korvaamaton. Meillä on kaksi teiniä, jotka tekee jatkuvasti jotain pientä naposteltavaa (nugetit, lihapullat, poppikset, ranskalaiset, hampurilaiset jne.) ja ne tulee tolla fryerillä paljon nopeammin ja tulee todella rapeiksi, paljon paremmiksi kuin tavallisessa kiertoilmauunissa =O
Itse olen kokeillut siinä tehdä kanafileitä ja niistä tuli taivaallisia! Mä en luovu tosta laitteesta enää ikinä!
Niin ja meillä on siis tämä, eikä vie edes paljon tilaa:
https://www.tokmanni.fi/ilmafriteerauskeitin-philips-airfryer-hd9216-80…
Meillä vähän sama juttu. Teinien jatkuvassa käytössä. Oma ateria esim ranskalaiset plus sipulirenkaat tulevat 6min ja ovat rapeita ja hyviä. Toistaiseksi tyypit pysyneet hoikkina. Pitänee jossain vaiheessa piilottaa koko vehje, koska epäterveellistä safkaahan ne siinä vetelee. 😁
Itse en ole testannut vielä sen kummemmin, mutta taidan koittaa noita kanafileitä.
Meillä Philipsin joku karvalakkiversio.
Huono puoli on, että vie tilaa, muuten ei pahaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis rintafileet tulee uunissa 20 minuutissa kyllä varmasti.
Broilerin rintafilee tulee kyllä. Jos on oikeaa kanaa, aikaa menee pidempään. Jos on luullinen rintapala ja oikeaa kanaa, tunti voisi ollakin hyvä. Tosin oikea kana tulee harvoin uunissa hyväksi, se kannattaa keittää semmoiset pari-kolme tuntia niin kuin esim riistalinnutkin.
Aivan sama tulos kuin uunissa. Hirveä lemu käytön jälkeen. Frittiruoat kuuluu friteerata, jos haluatte terveellisempää niin valmistakaa jotain muuta voi hyvä luoja.
Sellane mikä olis todella helppo puhdistaa tiskikoneessa, vois olla ok. Mut tuntuu et noi metalliset osat aina tulee suht huonosti puhtaaks konepesussa. Ja sitä rasvaa joka lähtee lihasta ni saa olla aina kaapimassa ettei tuki putkia.
Siis sehän on kiertoilmauuni. Meillä Philips XXL ja käytössä lähes päivittäin.
Valmistamme mm.
- keitetyt kananmunat 13 minuuttia (meillä ei ole induktioliettä, joten pelkän veden saaminen kiehuvaksi vie 15 minuuttia)
- ranskalaisia, bataattiranskalaisia, makkaraperunoita, lihapullapannua
- kanan koipinuijia, lihamureketta, lihapullia
- makaronilaatikkoa, kasvisgratiinia
- esipaistettuja sämpylöitä, lämpimiä voileipiä, tortillapizzaa
- suklaakakkua, sokerikakkupohja, muffinsseja
- mozzarellatikkuja, parsakaali-kukkakaaliwingsejä, kevätrullia
- joulukinkkukin tuli tehtyä (alle 2 kg)
Air Fryieria ei tarvitse esilämmittää
Äly hoi kirjoitti:
Aivan sama tulos kuin uunissa. Hirveä lemu käytön jälkeen. Frittiruoat kuuluu friteerata, jos haluatte terveellisempää niin valmistakaa jotain muuta voi hyvä luoja.
Paistaa niin läpi ettei kyseiseisen kommentin allekirjoittanut ole koskaan airfryerissa tehtyä ruokaa syönytkään :D En tiedä mistä tuon lemunkaan saa ellei ITSE laiminlyö ohjeita. Meillä jäänyt paistinpannun käryämiset kokonaan pois.
Ja mitä tuohon frittiruokaan tulee niin onko se joltain pois jos airfryerilla saan lähes yhtä hyvän kokemuksen kuin rasvakeittimellä ja paljon pienemmällä kalorimäärälllä...
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni antoi huonon arvosanan fiilispohjalta. Itselläni on halpismalli, ja toimii hyvin. Ei haise millekään. Ruoka ei tietenkään ole rasvaista kuten friteerattu ruoka, joten on paljon vähempikalorista.
Ei muuten ole mikään pienikokoinen kiertoilmauuni, kuten joku tässä ketjussa epäilee. Puhallus ruokaan on paljon kovempi.
.
Ostin meille testin yllättäjän = Ohlson merkitön Air Fryer 2,5 litraa, hinta kanta-asiakastarjouksena joulukuussa 59.95.
Vallan oiva peli ainakin normi-uunin omistajalle, helppo pestä.
Lihapullat ja broileriruuat huomattavasti parempia kuin uunissa.
Facebookin Air Fryer-sivustolla on paljon vinkkejä/reseptejä.
En luopuisi.
Vierailija kirjoitti:
Air Fryer syttyi tuleen ja poltti talon. Vakuutuskaan ei korvaa, koska itse hankittu laite :(
Eikö nyt yleensäkin kotona ole itsehankittuja laitteita?
Ei niin kiva kirjoitti:
Kanafileet tarttui kyllä niin tiukasti kiinni että mielenkiinto meni saman tien. Mikä tuohon auttaa. Oli valmis maustettu.
Kestoleivinpaperi pohjalle oikean kokoiseksi leikattuna.
Kannattaa liittyä Facebookin Air Fryer -ryhmiin. Sieltä löytyy kokemuksia ja ohjeita.
Mikä ero (muka) Air Fryerillä on kiertoilmauunniin nähden?
Näin puusta katsoen eroa ei pysty havaitsemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sillä olekaan suurempaa eroa kuin että sillä valmistaa nopeasti pieniä määriä ruokia, ei vaadi esilämmitystä. Jollei niillä seikolla ole merkitystä, laite ei ole kovinkaan järkevä hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sillä olekaan suurempaa eroa kuin että sillä valmistaa nopeasti pieniä määriä ruokia, ei vaadi esilämmitystä. Jollei niillä seikolla ole merkitystä, laite ei ole kovinkaan järkevä hankinta.
Nykyinen kiertoilmauunini esilämpiää muistaakseni kahdessa minuutissa ja sinne voi laittaa myös pienempiä annoksia...
Air Fryerin mainonta ansaitsisi mielestäni Venlan tai Oscarin. Minikokoiselle kiertoilmauunille mainonnan keinoin loihditaan taianomaiosia ennen näkenmätömiä ominaisuuksia ja joita ei muka muissa uuneissa olisi...
Vierailija kirjoitti:
Airfryer on mahtava laite! Sillä saa vaivattomasti tehtyä vaikka lihapullat. 500 gramman jauhelihasta tehdyt raa-at lihapullat sisään ja 200 astetta grillialustalla 20 minuuttia. Täydellinen lopputulos vaivatta, ei tarvitse valvoa, ruoka valmis kun kone piippaa. Paneroidut pienet kanan fileepalat 300g valmistuu 16 minuutissa 180 asteessa täydellisiksi. Rapea kuori, hyvä väri, sisältä pehmeä. Suosittelen jos haluaa säästää vaivaa keittiössä.
Mä teen lihapullat uunissa pellillä, menee noi 12-15 minuuttia. Kananpalat n. 10-15 min uunin grillivastuksen alla, tosin en niitä paneroi, mutta ehkä isompia kuin sun, Nando'sin tyyliin
En todellakaan halua tommosta rumaa laitetta nurkkiini tilaa viemään. Kyllä uuni ja paistinpannu saa riittää
Ihan mielenkiinnosta luin ketjua, kun olen tuota laitetta miettinyt. Luettuani ymmärsin, että suurin osa käyttää laitetta einesroskan lämmittämiseen.
Taidan ostaa rasvakeittimen, kun sillä voi tehdä japanilaisia frittejä, munkkeja ja tippaleipiäkin. Ja aidot, kahdessa eri lämpötilassa valmistetut ranskalaiset silloin tällöin, niiden tekeminen ei ilmeisesti fryerillä onnistu?
Jos oikein ymmärsin, niin on vain minikiertoilmauuni ilman uunin muita hyötyjä, kuten kokoa yms.
Juurikin näin, kiertoilmauuni mini- pöytäkoossa....