Miksi haet/olet hakenut toimeentulotukea?
Niin minkälainen elämäntilanne? Asuin ja perhetilanne sinulla on, kun haet tukia. Kerro tarinasi!
Kommentit (35)
Kerron, kun ensin kerrot miksi haluat tietää? Mikä sinun elämäntilanne on?
Olen ollut työttömänä 6 vuotta. Lapsia minulla ei ole, ikää 34. Aiemmin ollut niin halpa asunto, että en ole iljennyt hakea. Nyt jouduin muuttamaan vanhan asunnon myynnin myötä 150 euroa kalliimpaan. Hain toimeentulotukea ja yllätyin määrästä, kuinka paljon saan. 278 euroa kuukaudessa ja saan vielä reseptilääkkeet ja sähkölaskunkin laittaa! En ole aiemmin ottanut selvää, mitä toimeentulotukeen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani. Olen työssäkäyvä. Opiskeluaikana hain itse yhden kerran yhdelle kuulle tt-tukea, kun en saanut kesätöitä. Ap
Peruspäivärahalla oleva opiskelija saa tt-tukea n.70€/kk. Tietty maksavat kotivakuutuksen ja sähkölaskut.
Ap. Tällä yksinkertaisella laskurilla voit selvittää, oletko oikeutettu toimeentulotukeen.
http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Asuin- ja perhetilanne vaikuttavat tosiaan toimentulotuen kuukausittaiseen suuruuteen. Ja tosiaan se, onko hakukuukautena sähkölaskua tai lääkemenoja. Voit simuloida kaikenlaisia vaihtoehtoja, jos asia noin kovasti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Tällä yksinkertaisella laskurilla voit selvittää, oletko oikeutettu toimeentulotukeen.
http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Asuin- ja perhetilanne vaikuttavat tosiaan toimentulotuen kuukausittaiseen suuruuteen. Ja tosiaan se, onko hakukuukautena sähkölaskua tai lääkemenoja. Voit simuloida kaikenlaisia vaihtoehtoja, jos asia noin kovasti kiinnostaa.
No mä oon työssäkäyvä ja bruttotulot kuussa n. 3000 nii tuskin olen oikeutettu, kiitos vaan vinkistä. Ap
Pitkäaikaistyöttömänä hain, kun ansiosidonnainen loppui ja olisin muuten joutunut käyttämään säästöjäni elämiseen.
Erosin ja olin vasta valmistunut. Tarvitsin vuokravakuus sitoumuksen ja muutaman kuukauden tt-tukea kunnes pääsin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuuttani. Olen työssäkäyvä. Opiskeluaikana hain itse yhden kerran yhdelle kuulle tt-tukea, kun en saanut kesätöitä. Ap
Minä hain viimeksi kerran opiskeluaikana 20 vuotta sitten, kun en saanut kesätöitä.
Ja nyt, kun en saanut töitä heti, kun valmistuin . Inhosin tuota aiempaa työtä, nyt elämä hymyilee, vaikka rahaa ei ole.
Takuuelkkeellä, hain tt-tukea hammaslääkäri laskuun tämä on ensimmäinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömänä hain, kun ansiosidonnainen loppui ja olisin muuten joutunut käyttämään säästöjäni elämiseen.
Et ole oikeutettu tt-tukeen, jos sinulla on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Hain toimeentulotukea heti kun aktiivimalli iski
Eikö sulla ole vielä toimeentulotukileikkuri käynyt, jos et kerran yritä aktiivimallin mukaisesti toimia? Mulla ja monella muullakin tietämälläni lopulta toimeentulotukea leikattiin 40%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole vielä toimeentulotukileikkuri käynyt, jos et kerran yritä aktiivimallin mukaisesti toimia? Mulla ja monella muullakin tietämälläni lopulta toimeentulotukea leikattiin 40%.
ei
Valmistuin yliopistosta suoraan 90-luvun lamaan. En tainnut päästä edes työttömäksi, kun ei ollut työhistoriaa viime vuosilta. Asuin yksin, halpa opiskelija-asuntokin meni alta.
Muistelen etten oikein edes tiennyt mitä siinä tilanteessa olisi pitänyt tehdä, ts. toimeentulotuki ei ollut millään lailla tuttu asia, ja sitä en muista miten minulle ne käytännöt rupesivat selviämään. Olen kyllä edelleen iloinen, että tuossa elämäntilanteessa tuettiin. Aikanaan työllistyin ja tuen tarve loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyt, mutta ihmettelen onko sinulla nyt vähän käsitteet sekaisin. Nuo isot leikkaukset liittyvät karensseihin ja työstä kieltäytymiseen. Aktiivimalli on ihan eri asia. Ei sitä missään seurata, yrittääkö työtön toimia aktiivimallin mukaisesti. Sitä seurataan, onnistuuko hän toimimaan, mutta sitä seuraa työttömyysetuuden eikä suinkaan toimeentulotuen myöntäjä. Työttömyysetuutta leikataan vajaat viisi prosenttia, jos ei onnistu. Se ei kiinnosta ketään, kuinka ankarasti on yrittänyt.
En oo hakenu, mutta elän niin kädestä suuhun, että pitäs varmaan hakea.
Oon töissä. Saan palkkaa 1800 asumismenot (vuokra+sähkö) 650 ulosottoon menee 600 ja elareita maksan 300. Ei hirveesti juhlita.
Haen siksi, koska siihen on mahdollisuus. Ja myös siksi, koska hakemus on nykyään helppo lähettää samalla, kun ilmoittaa työttömyydestä. Tuen määrä on n. 150€/kk, ja suurin osa siitä on korvausta reseptilääkkeistä tai muista terveydenhoitokuluista.
Perheellisenä opiskelijana 22 vuotta sitten.