Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi haet/olet hakenut toimeentulotukea?

Vierailija
10.07.2019 |

Niin minkälainen elämäntilanne? Asuin ja perhetilanne sinulla on, kun haet tukia. Kerro tarinasi!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla hain, kun opintoraha loppui, ja vielä oli 2 kurssia käymättä ja gradu jättämättä. Ei annettu. Seurasi helvetinmoinen 1,5 vuotta.

Vierailija
22/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut toimeentulotukea erinäisissä tilanteissa, kuin muita tuloja ei ole ollut riittävästi. Työelämässä en ole koskaan ollut. Välillä sain työmarkkinatukea, kun kävin kuntouttavassa, mut olen niin luuseri, että sielläkään en onnistunut enää käymään. Nyt tuntuu, että haluan vain syrjäytyä ja vältellä kaikkia ahdistavia asioita. Toimeentulotukeani varmasti tullaan alentamaan, koska toimintani on niin moitittavaa. On valittava joko heikompi taloudellinen tilanne tai stressi ja ahdistus, jota en vain tällä hetkellä jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömänä hain, kun ansiosidonnainen loppui ja olisin muuten joutunut käyttämään säästöjäni elämiseen.

Et ole oikeutettu tt-tukeen, jos sinulla on säästöjä.

No muutama tonni oli kotona käteisenä, usean vuoden säästämisen ja kituuttamisen tuloksena. En todellakaan käytä niitä laskujen maksuun. Mielenterveyshän siitä menisi, jos ei olisi euroakaan säästössä pahan päivän varalle.

Vierailija
24/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä. Työttömyysetuuden ja asumistuen päälle haen joka kuukausi.

Vierailija
25/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo hakenu, mutta elän niin kädestä suuhun, että pitäs varmaan hakea.

Oon töissä. Saan palkkaa 1800 asumismenot (vuokra+sähkö) 650 ulosottoon menee 600 ja elareita maksan 300. Ei hirveesti juhlita.

Voit aina hakea mutta perustoimeentulotukea et tule saamaan liina isojen tulojen vuoksi. Voisiko sen sijaan ulosoton määrään hakea pienennystä tai hankkiutua vaikka velkajärjestelyyn?

Vierailija
26/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspäivärahalla oleva opiskelija saa tt-tukea n.70€/kk. Tietty maksavat kotivakuutuksen ja sähkölaskut.

Summa riippuu pääasiassa vuokran omavastuusta. Joku voi saada 30e ja joku toinen 200e.

Vierailija
27/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain toimeentulotukea heti kun aktiivimalli iski

Hämmästyitkö sitä että olisit ollut toimeentulotukeen oikeutettu jo aiemminkin?

Vierailija
28/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain toimeentulotukea heti kun aktiivimalli iski

Eikö sulla ole vielä toimeentulotukileikkuri käynyt, jos et kerran yritä aktiivimallin mukaisesti toimia? Mulla ja monella muullakin tietämälläni lopulta toimeentulotukea leikattiin 40%.

Teidän 40% leikkaus ei johdu aktivimallista. 

Vierailija
29/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinä suominainen maksa minu elämä. Mina haluta kaunis suomineito pus, pus.

Vierailija
30/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut sekä omiin, että puolison sairaalamaksuihin. 2012 saatiin useana kuukautena, kun olin sairaalassa. 2014 - 2016 hain, kun puoliso oli sairaalassa suurimman osan aikaa. 2017 jouduin taas hakemaan parina kuukautena, kun olin itse sairaalassa. Muuten ei ole tarvinnut hakea ja tulot ovat kympin tt-tukirajan yli.

Vierailija
31/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viimeksi vuosia sitten kun oli vielä kunnassa. Silloin sain äkillisen menokasvun vuoksi yhdeltä kuukaudelta vaikka tulot ylitti normit. Nyt hain Kelalta samasta syystä ja homma on perseestä. Mitään et saa omistaa vaan jos omistat pitää myydä,tiliotteita ei osata lukea vaan maksullisia kuitteja pitää hakea pankista (laskut tulee nettipankkiin) Yhdeksi kuukaudeksi oisin hakenut kun tuli yllättäviä menoja eikä rahat riitä. Pirullisia pilkunnussijoita koko sakki

Vierailija
32/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut tt-tukea ollessani työttömänä peruspäivärahalla. Tuolloin asuin yksin, jolloin asumistuen ja työttömyyskorvauksen jälkeen olin yleensä vielä oikeutettu tt-tukeen, minkä määrä riippui kuukauden menoista (lääkkeet, asumiseen liittyvät välttämättömät laskut). 

Vierailija kirjoitti:

Peruspäivärahalla oleva opiskelija saa tt-tukea n.70€/kk. Tietty maksavat kotivakuutuksen ja sähkölaskut.

Harva opiskelija kun opiskelee millään peruspäivärahalla ja nekin jotka opiskelevat eivät automaattisesti ole oikeutettuja tt-tukeen, jos esimerkiksi asuu jonkun kanssa yhdessä ja muodostaa näin ollen yhteisen ruokakunnan. Opiskelijan kohdalla asia ei ole ihan noin yksioikoisesti yleistettävissä. 

Yleensä opiskelijat opiskelevat opintotuella (250e/kk) ja opintolainalla (max 650e/kk) eivätkä ole oikeutettuja toimeentulotukeen, jos lainasummaa on vielä jäljellä nostettavana (tai vaikka ei olisikaan enää konkreettisesti jäljellä, Kela joka tapauksessa sen laskee tuloksi, mikä estää toimeentulotuen saamisen, mikä tavallaan ihan järkeenkäypä juttu). 

Vierailija
33/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömänä hain, kun ansiosidonnainen loppui ja olisin muuten joutunut käyttämään säästöjäni elämiseen.

No muutama tonni oli kotona käteisenä, usean vuoden säästämisen ja kituuttamisen tuloksena. En todellakaan käytä niitä laskujen maksuun. Mielenterveyshän siitä menisi, jos ei olisi euroakaan säästössä pahan päivän varalle.

Sinulla on se paha päivä juuri nyt. Kun olen pahanpäivänvarasäästösi syönyt, pahan päivän varalle on se toimeentulotuki. Jatkat sitten sillä. Mutta säästöt ensin!

Tai siis: mitä kuvittelet että olisi se niin paha päivä, että et edes toimeentulotukea saisi?

Vierailija
34/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on se paha päivä juuri nyt. Kun olen pahanpäivänvarasäästösi syönyt, pahan päivän varalle on se toimeentulotuki. Jatkat sitten sillä. Mutta säästöt ensin!

Tai siis: mitä kuvittelet että olisi se niin paha päivä, että et edes toimeentulotukea saisi?

Paremman päivän varalle lähinnä itselläni on säästöt. Ei se ole minun ongelmani jos työmarkkinatuella ja asumistuella jään alle toimeentulotukinormin. Nostaisivat noita tukia sen verran ettei olisi kuukausittaista oikeutta toimeentulotukeen ja asia ratkaistu.

Tarkemmin ajateltuna pahaksi päiväksi voisi lukea vaikka sen jos tietokone tai pyykinpesukone hajoaa. En ole koskaan hakenut harkinnanvaraista enkä tiedä kauanko sen myöntäminen kestää ja maksavatko esim. pyykinpesukoneen kokonaan. Siksi hankin ne mieluummin mahdollisimman pian ja omilla säästöilläni.

Vierailija
35/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuntoutustuella ja asun vuokralla, oon 25v, joka päättyi toukokuussa, eli minusta tuli määräaikaisen eläkkeen jälkeen "työtön työnhakija". Ilmoittauduin heti te-toimistoon, ja hain yleistä asumistukea vuokraan. Hain myös työttömyyskorvausta. Koska minulla ei ole ammattia, ja olen vain ylioppilas, en ole oikeutettu mihinkään työttömyyskorvaukseen ennen lokakuuta, sanottiin kelan kirjeessä. Eli kesällä tuloni ovat olleet asumistuki ja toimeentulotuki.

Aloitan sote-alan opinnot elokuussa, ja siihen oon hakenut opintotukea ja opintolainan takausta.