onko täällä ketään vanhoillislestadiolaista?
Kommentit (43)
jos ei kerran jaksa henkisesti tuota asiaa ja pitäÄ pelkästään SEN TAKIA imettää viisi vuotta että pelkää tulevansa raskaaksi..
ja toisekseen: rakentavasti täällä ei KOSKAAN voi jutella! ettikää toiset reitit, hyvät ihmiset.
Tuntuuko se nololta vai ylpeältä? Kun kaikki tietää, et nyt se meni naimisiin ja on saanut miestä...
avaa raskautta. En näe siinä mitään väärää, koska pitkää imetystä kuitenki suositellaan. Ei ole kyse mistään viiden vuoden imetyksestä vaan ihan normaalista kahden vuoden imetyksestä, jota se who suosittelee.
se maha pyöristyy, heti kun on kuultu lestadiolaisen naimisiin menosta. Itsestä se tuntuu oudolta. Jos vaan ei ole valmis hankkimaan lasta ja ei ole muuta vaihtoehtoo.
Eikös se ole ihan sama kuin käyttää ehkäisyä suoraan, kuin pelätä uutta raskautta ja toivoa ettei sitä tulisi, mutta ehkäisyä ei voi käyttää? Jotenkin irvokasta.
No ymmärrän kyllä siinä mielessä, että raamatussakin sanotaan, että
" Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, ja toinen uskoo saavansa syödä vain vihanneksia. Joka syö älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja se joka ei syö älköön tuoimtko sitä joka syö..."
Joten turha kai asiasta kiistelläkään :)
Eikös se ole ihan sama kuin käyttää ehkäisyä suoraan, kuin pelätä uutta raskautta ja toivoa ettei sitä tulisi, mutta ehkäisyä ei voi käyttää? Jotenkin irvokasta.
No ymmärrän kyllä siinä mielessä, että raamatussakin sanotaan, että
" Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, ja toinen uskoo saavansa syödä vain vihanneksia. Joka syö älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja se joka ei syö älköön tuoimtko sitä joka syö..."
Joten turha kai asiasta kiistelläkään :)
on takuulla helpompiakin keinoja kuin imetys. Mä myös olen imettänyt pitkään, pari vuotiaaksi, enkä ilmeisesti sen vuoksi ole tullut heti raskaaksi. Mutta imettämiselleni on kyllä ollut ihan toinen motiivi kuin ehkäisy.
Ja kaikilla ei ole ystäviä. Sitäö on vaikea sellaisen käsittää, jolla niitä pilvin pimein on. Tuskin on mielessä käynyt. Ja yksinäisiä vl:ssakin on, vaikka ympärillä niin paljon ihmisiä onkin.
Kun joku palstalla alkaa avautumaan ettei lasten teko kiinnosta niin eikös toiset ala suitsia suuta kiellolla
ettei saisi kertoa asiaa suoraan
pyytäen ettei täällä keskusteltaisi yms.
Meille muille on aina ollut itsestään selvää, ettei nainen - jos on todella rehellinen - voi haluta lapsia jatkuvasti koko hedelmällisen ikänsä ajan.
Kiva kun joku teistä uskaltaa sen kertoa täällä.
Hankkikaa ehkäisy. Terve itsekkyys on sallittua. Miehet ovat keksineet että naisen tehtävä on jatkuvasti olla raskaana.
te ehditte hoitamaan ystävyysuhteita tai kuntoa, omaa jaksamista? Meillä kolme lasta ja tuntuu, että sosiaaliset suhtee jää aika vähälle. Lasten päiväunet rytmittää päivää aika lailla. Aamupäivä on lyhyt lähteä mihinkään, jotta joutuu unille. Ehkä sitten illasta, mutta silloin monesti miehet kotona ja kauppakäyntejä yms.
Sitten, kun lapset sairastaa, niin menee monesti vuorottain. Nytkin ollaan oltu sairaana jo kohta kaks viikkoa. Vanhintakaan lapsista ei voi vielä päästää yksin ulos, joten terveenä olevilla lapsilla ulkoilut jää normaalia vähemmälle, kun joku sairaana. Eli sisällä ollaan ja yksinäisyydestä kärsii äiti ja lapset taas kaipais enemmän ulkoilua ja omien kavereitten näkemistä.
kertoo huolensa ja murheensa ja ILOT
Tärkein ja merkitsevin sanomahan siellä on, että usko pelastaa ja synnit on jo anteeksi annettuja.
Mitä epäselvää siinä on?
niin miksi, jos ei televisiota saa pitää, niin saa katsoa ihan samoja asioita netistä...?
ja täällä jauhaa kaikenlaista. Av se vasta onkin synnin pesä, eikö?
Ja todella olette itse toistenne pahimmat viholliset. Ettekö todellakaan salli, että kanssasisarenne voivat paljastaa syvimpiä ajatuksiaan - edes nimettömänä?
Kauheetahan se, jos joutuu kaikista asioista vaikenemaan ja kätkemään sisälleen. Kyllä ne mieltä painavat asiat pitää saada purkaa ulos! Ei ihme jos ei pysty pysymään ihan terveenä mieleltään...
Naiset, ottakaa vastuu omasta elämästänne! Päätätte itse omasta elämästänne ja ennen kaikkea omasta jaksamisestanne - ei miehenne saatikka sitten joku, jonka olemassaoloa ei ole pystytty ees todistamaan...
vaan joku " ei- vl" joka haluaa taas että lestadiolaisia aletaan haukkua tuosta lapsensaanti asiasta. Ei jaksais taas sitä.
t. vl
Jotenkin ei oo sen oloista.
T:ei-vl
eikö se oo ihan sama kieltää kokonaan koska kelle te esitätte?? aikuset ihmiset!!
Ihan samahan se on, millä konstilla ehkäistään, vaikka sitten imettämällä. Jos imettämisen tarkoitus on vain ehkäisy, kannattaisi käyttää varmempaa konstia. Älkää kirjoitelko tänne tuommoisista asioista. Joku vielä luulee, että oikeasti me lestadiolaiset mietitään lasten saantia kauheana asiana... Itse olen ainakin onnellinen näistä kaikista neljästä ja viides tulossa.