La 7.9 ,esikko tuolloin 2v. Saako esikosta kotihoidontukea?
Olen ymmärtänyt, että äitiys/vanhempainrahakauden ajaksi eikoisesta ei saisi kotihoidontukea/hoitolisää. Olen ilmeisesti väärässä, valaiskaa mua te viisaammat!
Kommentit (9)
Kun jäin äitiyslomalle tämän kakkosen kanssa, niin samalla automaattisesti katkesi kotihoidontuki (esikoinen silloin siis 1v 2kk). Kela tästä iloisesta asiasta ilmoitti ihan kirjeitse. Eli varsinaista kotihoidontukea (sitä huimaa 297 ¿) ei saa ollessaan äitiys/vanhempainlomalla. Lisäosat ovat varmaankin sitten eri juttu - niistä en tiedä!
frodo:
Olen ymmärtänyt, että äitiys/vanhempainrahakauden ajaksi eikoisesta ei saisi kotihoidontukea/hoitolisää. Olen ilmeisesti väärässä, valaiskaa mua te viisaammat!
Hoitolisää voi saada max n. 160¿, riippuu teidän tuloista. Otin maanantaina selvää KELAsta.
Miten voi olla mahdollista, ettei lapsesta makseta kotihoidontukea äitiysloman ajalta? Eihän lapsi ole yhtään sen vähemmän tai enemmän valtion hoidettavana silloin. Mikä logiikka tässä on taustalla? En yhtään ymmärrä...
:o Olipas kyllä aikamoinen shokki opiskelijaperheelle. Putoaa tulot 400-500 euroa kuussa, jos ei tule mitään hoitolisiäkään. Huh!
No hyvä että sain tietää tässä vaiheessa...
Coe rv 18+5
Silti on tuo 300 euroakin AIKA iso paukku :(
Coe
että ei makseta kahta tukea " päällekkäin" . Verrattavissa esim. opintotuki/työttömyystuki. Toisaalta logiiggaa en ihan ymmärrä, jos katsotaan että äitiys- ja vanhempainpäiväraha on äidin ensisijaista " palkkaa" ja sen vuoksi ei kotihoidon tukea makseta, niin saavathan työssä käyvät jotka tavalla tai toisella järjestävät lapsen hoidon kotona (esim. hoitaja kotona) kotihoidon tukea. Eli miksei siis äitiyspäivärahalainenkin ?!! Mutta kun ei makseta, niin ei makseta. Lisäosaa joka on tuloista riippuvainen tosiaan voi kuitenkin saada.
Esikoinen oli yli kolme vuotias kun vauva syntyi ja sain kyllä sen verran sitä hoitolisää että tulot olivat samat kun kotihoidontuki. Minimiäitiyspäivärahaa sain. Olin kyllä positiivisesti yllättynyt kun olin luullut etten yli kolmevuotiaasta saisi mitään.
Äitiysloman aikana voit saada isommasta, kotihoidossa olevasta lapsesta hoitorahaa seuraavasti:
" 84,09 euroa/kk alle 3-vuotiaasta ja
50,46 euroa/kk alle kouluikäisistä sisaruksista"
Itse sain vuonna 2002 yli 3v vuotiaasta tuon 50€, tulosidonnaiseen hoitolisään emme äitiyslomakaudella saanneet. Mutta jos sinulla/teillä on pienet tulot, niin varmaan myös sitä saatte, maksimissaan se on 168,19 euroa/kk. En enää muista tuleeko tuo hoitoraha automaattisesti vai pitikö se erikseen hakea.
Selkeimmän vastauksen pitäis saada käymällä kelassa tai soittamalla ko. asioita hoitavalle henkilölle. Ite olen muutaman kerran asiasta kysynyt ja vastaus meni näin
Jos uusi äitiyspäiväraha on parempi kuin laskennallinen kotihoidontuki (eli se, mitä saisi hoitorahaa+mahd hoitolisää), muuta tukea ei makseta.
Mutta jos äitiyspäiväraha on pienempi, erotus maksetaan hoitolisänä.
Lapsilisäthän maksetaan sitten joka tapauksessa.
Kuntalisistä mulla ei ole tietoa, kun niitä ei täällä makseta.
T@hti
äitiysrahan määrä vaikuttaa,samoin miehen tulot. Meillä tulee esikoisesta jäämään näppiin huimat noin 50e verojen jälkeen, ikää hänellä 1v3kk ja 11.6 l.a. Että eipä tässä tienaamaan pääse lapsilla :)