Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pakastat mansikoita?

Vierailija
09.07.2019 |

Itsekin pakastin kymmeniä kiloja marjoja vuosikausia, koska niin piti tehdä. Niin tehtiin lapsuudenkodissa ja kaikissa muissakin kodeissa mitä tiesin.

Kunnes eräänä kertana talvipäivänä marjat loppuivat liian aikaisin ja jouduin ostamaan kaupan pakastemansikoita. Tajusin että lähitilan suomalaiset mansikat oli pistetty sinne pakastimeen valmiiksi putsattuina (ja toinen pakkaus valmiiksi pilkottuina) huomattavasti alhaisempaan kilohintaan kuin kesällä myytävät marjat.

En voinut uskoa tuota eroa aluksi, joten vasta laajemman hintavertailun jälkeen luovuin mansikoiden pakastamisesta. Mustikoita pakastan yhä koska nehän ovat metsässä ilmaisia. Mutta mikä on sinun syysi pakastaa mansikoita?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ihmetelly sitä pakastamista, jota monet kuulostavat harrastavan. Itse ostan juuri niitä kaupan pakasteita tarvittaessa, 100% kotimaista lukee 500g pussissa ja maksaa jotain 3€ muistaakseni.

Vierailija
22/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan aina sen verran, kuin laatikosta jää yli. Syömme tuoreena 2-3 kg per laatikko ja laatikoita ostetaan mansikkakaudella ehkä 4-5.

Tulee todella paljon edullisemmaksi kuin ostaa tuoreet mansikat litroittain ja pakastemansikat talvella. Nythän kilo ei maksa kuin n. 6 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin juuri, että n. 10e/kg maksaa suomalaiset pakastemansikat kaupassa. En ole kyllä koskaan 5kg laatikosta, tuoreita mansikoita, maksanunt 50e, että kyllä ne kesän mansikat on halvempia.

Vierailija
24/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakastettu mansikka on kylä ällöä... mutta mikäs siinä jos tykkää, joku syö porkkanaakin soseutettuna että joo

Vierailija
25/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastetut ei ole yhtä hyviä. Ne ovat usein happamia, eikä lajikkeita lue aina paketissa. En pidä kaikista lajikkeista. Olen äärimmäisen tarkka mitä pakastan. Tänne Rovaniemelle marjat tulee rekalla etelästä ja ovat välillä tosi huonokuntoisia kaupassa. Niitä en pakasta mielelläni. Paikalliset, joko itse poimitut tai torilta ostetut ovat taas tosi herkkumarjoja. Pohjoisen pitkä yö antaa aromeja. Pakastan myös, jos välillä on ollut omia marjoja.

Vierailija
26/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta nuo kaupan pakastetut ovat kilohinnaltaan huomattavasti kalliimpia, siinä 11-13 euroa kilo. Olisiko sinulla ap verrata mitä marjoja ostat kaupasta ja millä hintaa olet ostanut pakastettavaksi kotiin?

6 e / kg ovat, vai hieman alle. Paikallisen tilan nimellä ovat Prismassa. Myös muita mansikkatuotteita taitaa olla jopa halvempaan hintaan, mutta ovat ulkolaisia niin en osta.

Onko tämä ilmeisesti sittenkin tämän kaupungin erikoisuus kun muut eivät ilmiötä tunnista?

Vierailija
27/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakastettu mansikka on kylä ällöä... mutta mikäs siinä jos tykkää, joku syö porkkanaakin soseutettuna että joo

Mansikka jus kestää pakastusta tosi hyvin. Mä siivutan, jolloin rakenne pysyy aika hyvänä. Makeus säilyy parhaiten soseutetussa, mutta se taas ei sovi moneen käyttöyhteyteen.

Vierailija
28/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne kaupan muovipussissa pakastetut mansikat ovat huonompia. Rasioissa säilyvät parempina.

Vierailija
29/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutamana vuonna jättänyt pakastamatta, ja ne kaupasta ostetut mansikat ei oo ollu yhtä hyviä kuin nuo lähitilan mansikat jotka itse oon pakastanu. Kotimaisia ei myöskään aina oo kaupassa tarjolla just kun haluais tai ne on kuitenkin sitten suht kalliita.

Eihän niitä kaupan pakasteitakaan tarvitse juuri silloin lähteä ostamaan kun mieliteko on jo suntynyt :D Voihan niitäkin olla pakkasessa pari pussia aina varalla. Mutta ei tarvitse sitä 20kg jokaista laatua säilöä.

Vierailija
30/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta maalta noukittu.

Tänään tein hilloa ja loput pakastin.

Huomenna taas mansikkamaalle

Vierailija
31/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikka kärsii pakastamisesta, toki se kiisseleissä on hyvää. Itse en noita kiisseleitä keitä ja pakaste manskoista tehty rahka on turhan vetistä.

Vierailija
32/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen mansikka valmiiksi pakastettuna 11,40€/kg ja juuri ostin tuoreita marjoja pakastettavaksi 10kg 70€:lla. Perkuujätettä tuli puoli kiloa, joten 9,5kg meni pakastimeen. Kilohinnaksi tulee silti vain 7,37€/kg, vaikka laskin nuo perkuujätteet pois. Ulkolaisia viiden euron kilohinnan marjoja en osta, niin puisevia ja mauttomia ne ovat.

Vierailija
33/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida olla luomumansikoita pakasteena? Jotain marjasekoitusta on, jossa on mansikkaakin, mutta hirveän kalliita ovat ja kuka nyt jostain viinimarjoista maksaisi yhtään mitään. Luomumansikka on herkkua, tavallisia ei saata edes syödä. 

Mä en maista pakastettuna luomun ja tavallisen eroa. Kesällä toki ostan mieluiten luomua.    :(

Joten päädyin samaan ratkaisuun kuin ap. Lisäksi ongelmana on ollut se, ettei ne pakasteet tule syötyä, kun kaupasta saa tuoretta marjaa ympäri vuoden.

Niin. Ympäri vuoden kaupoista saa sitä espanjalaista mansikkaa, joka ei ole läheskään sama asia.

Vierailija
34/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin pätee vanha viisaus: Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.

Eli eihän nyt kukaan menisi ostamaan lähitilan mansikkaa ja laittaisi itse pakkaseen, jos se lähitila itse pakastaisi samat, saman kesän mansikat ja myisi ne halvemmalla.

Vierailija
35/35 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut että olisi halvemmalla?

Oman pihan mansikat menee suoraan puskasta suuhun joten on kätevää laittaa kerralla isompi satsi talven varalle ( samoin 20-50l mustikoita ja n 10l herukoita) pakkaseen

Käytän marjoja päivittäin ja todellakin tulee syötyä. Vappuna raavin jo viimeisiä pakkasesta. Smoothieta päivittäin, marjapuuroa lapsenlapsille, piirakkaa, rahkaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi