Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pakastat mansikoita?

Vierailija
09.07.2019 |

Itsekin pakastin kymmeniä kiloja marjoja vuosikausia, koska niin piti tehdä. Niin tehtiin lapsuudenkodissa ja kaikissa muissakin kodeissa mitä tiesin.

Kunnes eräänä kertana talvipäivänä marjat loppuivat liian aikaisin ja jouduin ostamaan kaupan pakastemansikoita. Tajusin että lähitilan suomalaiset mansikat oli pistetty sinne pakastimeen valmiiksi putsattuina (ja toinen pakkaus valmiiksi pilkottuina) huomattavasti alhaisempaan kilohintaan kuin kesällä myytävät marjat.

En voinut uskoa tuota eroa aluksi, joten vasta laajemman hintavertailun jälkeen luovuin mansikoiden pakastamisesta. Mustikoita pakastan yhä koska nehän ovat metsässä ilmaisia. Mutta mikä on sinun syysi pakastaa mansikoita?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvatetaan itse mansikat omaan tarpeeseen ja sitten pakastetaan :)

Vierailija
2/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyklään smoothieista ja mansikka antaa makeutta niihinmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaiset mansikat on monesti ollut loppu täällä kaupoissa.

Vierailija
4/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida olla luomumansikoita pakasteena? Jotain marjasekoitusta on, jossa on mansikkaakin, mutta hirveän kalliita ovat ja kuka nyt jostain viinimarjoista maksaisi yhtään mitään. Luomumansikka on herkkua, tavallisia ei saata edes syödä. 

Vierailija
5/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne kaupan mansikat ovat kalliita. Mä käyn poimimassa itse mansikat luomutilalta nyt, kun oma mansikkamaa ei enää tuota. Pitää uudistaa se, mutta en ole vielä jaksanut.

Vierailija
6/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan todellakin lähitilan luomumansikkaa. Ei sitä saa kaupasta koko talvea, eikä pakkauksissa edes kerrota minkä tilan marjoja siinä on.

Vierailija
7/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyklään smoothieista ja mansikka antaa makeutta niihinmän.

Ja tutulla tilalla maksavat 12 e ämpäri

Vierailija
8/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhdyttekö jos ostatte 20kg 150€:lla koko vuodeksi kotimaisia mansikoita ilman lisäaineita tai pakkauspusseja?

Vierailija
9/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ala päätäni vaivaamaan pakastamalla. Tai tänään litran laitoin, kun mies toi kaksi, eikä kukaan suostunut syömään sitä toista litraa.

Omasta lapsuudesta muistan sen järjettömän pakkopakastamisen. Piti, piti, piti. Sitten talvella on kiva syödä omasta pakkasesta. Ja kun sitä joskus pyyteli, että voisko sieltä pakkasesta marjaa saada. Niin ei, ne on säästössä siellä pahanpäivän varalle. Ainoa jonka muistan, missä mansikoita kotona söin oli raparperikiisseli. Silloin äiti aina otti viime vuotisia mansikoita lämpimään keittoon jäähdyttämään. "piti pakkanen tyhjentää" En oikeasti muista että niitä hulluna säilöttyjä marjoja olisi muuten käytetty mihinkään. Mutsi söi itse ne kuitenkin.

Vierailija
10/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan todellakin lähitilan luomumansikkaa. Ei sitä saa kaupasta koko talvea, eikä pakkauksissa edes kerrota minkä tilan marjoja siinä on.

Sitten silmät auki siellä pakkasosastolla. Kyllä luomua saa ja merkinnät on.

Vierailija
11/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhdyttekö jos ostatte 20kg 150€:lla koko vuodeksi kotimaisia mansikoita ilman lisäaineita tai pakkauspusseja?

Én köyhdy. Vaan ostan talvella puhtaat mansikkani kaupan pakastealtaasta vitosella puolikiloa.

Vierailija
12/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ostaa lähiruokaa

Vierailija
13/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään ostaa lähiruokaa

Tossahan tuo marketti on lähellä. Heti tien toisella puolella. Mä nään sen nytkin.

Vierailija
14/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo kaupan pakastetut ovat kilohinnaltaan huomattavasti kalliimpia, siinä 11-13 euroa kilo. Olisiko sinulla ap verrata mitä marjoja ostat kaupasta ja millä hintaa olet ostanut pakastettavaksi kotiin?

Vierailija
15/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mansikoita, joihin ei ole käytetty myrkkyjä. Esim homeenestomyrkky on aikamoista kamaa.

Vierailija
16/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaista mansikkaa ei välttämättä ole tarjolla. Puolalaiset marjat täytyy kiehauttaa ennen käyttöä, suomalaisia ei.

Vierailija
17/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ala päätäni vaivaamaan pakastamalla. Tai tänään litran laitoin, kun mies toi kaksi, eikä kukaan suostunut syömään sitä toista litraa.

Omasta lapsuudesta muistan sen järjettömän pakkopakastamisen. Piti, piti, piti. Sitten talvella on kiva syödä omasta pakkasesta. Ja kun sitä joskus pyyteli, että voisko sieltä pakkasesta marjaa saada. Niin ei, ne on säästössä siellä pahanpäivän varalle. Ainoa jonka muistan, missä mansikoita kotona söin oli raparperikiisseli. Silloin äiti aina otti viime vuotisia mansikoita lämpimään keittoon jäähdyttämään. "piti pakkanen tyhjentää" En oikeasti muista että niitä hulluna säilöttyjä marjoja olisi muuten käytetty mihinkään. Mutsi söi itse ne kuitenkin.

Ai kamala 😂

Toivottavasti hei joku päivä pystyt antamaan anteeksi äidillesi, ei ne pahalla! :D

Vierailija
18/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamana vuonna jättänyt pakastamatta, ja ne kaupasta ostetut mansikat ei oo ollu yhtä hyviä kuin nuo lähitilan mansikat jotka itse oon pakastanu. Kotimaisia ei myöskään aina oo kaupassa tarjolla just kun haluais tai ne on kuitenkin sitten suht kalliita.

Vierailija
19/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta ei saa omassa puutarhassa kasvatettuja mansikoita.

Vierailija
20/35 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida olla luomumansikoita pakasteena? Jotain marjasekoitusta on, jossa on mansikkaakin, mutta hirveän kalliita ovat ja kuka nyt jostain viinimarjoista maksaisi yhtään mitään. Luomumansikka on herkkua, tavallisia ei saata edes syödä. 

Mä en maista pakastettuna luomun ja tavallisen eroa. Kesällä toki ostan mieluiten luomua.    :(

Joten päädyin samaan ratkaisuun kuin ap. Lisäksi ongelmana on ollut se, ettei ne pakasteet tule syötyä, kun kaupasta saa tuoretta marjaa ympäri vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme