Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luotto mennyt mieheen. Odotanko, että se ehkä palautuu, vai luovutanko?

Vierailija
09.07.2019 |

Meillä oli joitakin vuosia sitten aika paha kriisi, joka johtui miehen alkoholinkäytöstä ja minun rupsahtaneesta ulkonöstä. Mies joi (ja juo edelleen) n. 6 olutta joka arkipäivä ja muutaman enemmän viikonloppuna + teräviä siihen lisäksi. Minä tietysti motkotin ja vaadin ja uhkasin kaikenlaisilla asioilla ja suhde mutkistui ja muuttui puhumattomaksi. Olin myös itse rupsahatanut ja mies kuittaili siitä minulle.

Tämän seurauksena aloitin itse kovan kuurin itseni kuosiin laittamiseksi ja samalla aloin elämään "omaa elämää", enkä enää jutellut asioistani miehelle, enkä nalkuttanut miehen alkoholinkäytöstä. Sain itseni oikein hyvään kuntoon, mutta yllätys-yllätys, se ei ratkaissut ongelmiamme. Mies kehitti tähän rinnalle vielä melko vakavan ihastuksen, joka ei miehen sanojen mukaan ehtinyt vielä kehittyä fyysiseksi (en ole varma uskonko, mutta sillä ei ole väliä, koska haluan uskoa ja olemme sen jo käsitelleet). Kävimme ennen suhteen paljastumista parisuhdeneuvojalla, jossa mies valehteli asiasta ja suhde palajstui vasta, kun mies valehteli menoistaan.

Tästä seurasi aikamoinen yhteenotto ja olimme jo eroamassa (kaksi kouluikäistä lasta), mutta päädyimme vielä yrittämään ja kävimme parisuhdeterapeutilla ja nyt availimme oikeasti solmuja ja elämiemme kipukohtia. Saimme asiat puhutuksi ja puheyhteys säilyi ja osasin olla puuttumatta miehen juomiseen, koska en siihen nalkuttamisella pysty vaikuttamaan. Mies lupasi vähentää ja tulla kanssani ajoissa nukkumaan ja puhua vaikeista asioista. Pari vuotta näin tapahtui, kunnes mies viime syksynä alkoi olemaan taas puhumaton.

Eilen selvisi syy tähän puhumattomuuteen ja muuhun itsekkääseen käytökseen. Mies oli sössinyt raha-asiansa siihen pisteeseen, että joutui pyytämään minulta rahaa, jotta selviää. Miehellä on yli kaksinkertainen palkka minuun verrattuna (toki bruttona, joten nettona ero ei ole niin suuri) ja on ostanut uusia asioita. Hän on myös lainannut veljeltäni rahaa, kertomatta siitä minulle. Tässä asiassa raivostuttaa eniten se, että kun olin syksyllä aavistelemassa, että ehkä raha-asiat kaihertavat häntä ja olen kysynyt suoraan asiasta, niin hän on valehdellut silloin minulle asiasta päin naamaa. Kävimme kallilla matkalla ja mies on ostanut uuden kalliin auton, tietäen, että hänen rahansa eivät niihin riitä. Alunperin olimme sopineet, että maksa maksetaan puoliksi, mutta sitten kävi niin, että minä maksoin 4/5 matkasta ja miehen piti maksaa oleminen. Lopulta minä maksoin olemisestakin yli puolet.

Kävi ilmi, että mihellä oli ulosotossa laskuja, joista hän ei ole kertonut, luottokortti on katkaistu ja syksyllä hän esittänyt kolme kuukautta käyvänsä töissä, vaikka ei ollutkaan (hän sai uuden työn tammikuussa) ja rahavaikeudet johtuvat siis siitä, että on ollut kolme kuukautta ilman palkaa.

Yritänkö vielä pakata menetettyä luottamusta vai nostanko kytkintä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP JSS.

Vierailija
2/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse neuvoisit ystävääsi jos hän olisi samassa tilanteessa?

Rakastatko miestäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on pakko olla provo. Itse en katselisi noin huonosti käyttäytyvää miestä päivääkään.

Vierailija
4/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän vain oikeasti luullut, että mies lopettaa dokaamisen, kun sä laitat itsesi kuosiin?

Juoppo valehtelee likipitäen kaikesta, että kuuntelija saa itse valita, uskooko vai ei. Luottamushan ei palaudu, ellei toinen tee asialle jotain, siis muutakin kuin heiluttelee niitä huulia. Miehes rahaongelmat eivät johdu siitä lyhyestä työttömyydestä, vaan juomisesta.

Teidän suhde ei tule pelastumaan, ellei miehesi hoida alkoholismiaan, sen suo pahenee, jos jatkaa juomista. Ihan peruskaavalla teilläkin menee...

Vierailija
5/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Mies valehtelee kaiken, juomisen ja mitä sitten eteen tuleekaan. On vieraita naisia, jokapäiväistä juomista ja talous hunningolla. Haukkuu rupsahtamisesta, vaikka itse vetelee perheen rahat kaljaan. On siinä meillä sankari. Eiköhän tuo nyt ole aika selvää, mitä tuossa tilassa pitää tehdä? Homma senkun pahenee. Terapiat käyty ja "solmuja avattu", mitä seuraavaksi, haluaako ap vielä kunnolla turpaan ja teholle koomaan, vaiko mitä? Alkoholisti nimittäin tekee IHAN KAIKKENSA saadakseen jokapäiväisen nirvanansa.

T: Kokemuksella, usko mua. Ajattele edes sun lapsia!

Vierailija
6/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin. Mies valehtelee kaiken, juomisen ja mitä sitten eteen tuleekaan. On vieraita naisia, jokapäiväistä juomista ja talous hunningolla. Haukkuu rupsahtamisesta, vaikka itse vetelee perheen rahat kaljaan. On siinä meillä sankari. Eiköhän tuo nyt ole aika selvää, mitä tuossa tilassa pitää tehdä? Homma senkun pahenee. Terapiat käyty ja "solmuja avattu", mitä seuraavaksi, haluaako ap vielä kunnolla turpaan ja teholle koomaan, vaiko mitä? Alkoholisti nimittäin tekee IHAN KAIKKENSA saadakseen jokapäiväisen nirvanansa.

Alkoholisti tosiaan tekee kaikkensa saadakseen juoda, mutta ei kovinkaan monella ole silti tarvetta hakata ketään... Toki alkoholisteissa on myös pahoinpitelijöitä, mutta ei todellakaan kaikki ole.

Vierailija
7/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian yksityiskohtainen ja kankea tarina. Kaukana parhaasta Porvoo-laadusta, uskottavuus puuttuu. 1/5, ei jatkoon.

Vierailija
8/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti tosiaan tekee kaikkensa saadakseen juoda, mutta ei kovinkaan monella ole silti tarvetta hakata ketään... Toki alkoholisteissa on myös pahoinpitelijöitä, mutta ei todellakaan kaikki ole.

Juu, en minäkään hakkaajan kanssa alkanut olemaan. Ihan pelkäksi alkkariksi aluksi paljastui. Samoin rahat meni viinaan ja laskut jätti maksamatta.

Kun keskushermosto pääsee tiettyyn tilaan ja deliriumit paukkaa, ja vieressä joku koko ajan yrittää estellä juomista ja pelastaa perhettä, ei enää ole mitään merkitystä millään. Mutta esitinkin vain mahdollisuuden ap:lle. Itse jouduin tuon käymään läpi, mutta vain kerran, sen yhden ainoan kerran meinasi mennä melkein henki, mutta pääsin pakoon, onneksi. Oli jo aiemmin nyrkkiään puinut. Lopussa kyseli kuka sä olet. Pikkuhiljalleenhan nämä yleensä pahenevat.

Vierailija
9/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän vain oikeasti luullut, että mies lopettaa dokaamisen, kun sä laitat itsesi kuosiin?

Juoppo valehtelee likipitäen kaikesta, että kuuntelija saa itse valita, uskooko vai ei. Luottamushan ei palaudu, ellei toinen tee asialle jotain, siis muutakin kuin heiluttelee niitä huulia. Miehes rahaongelmat eivät johdu siitä lyhyestä työttömyydestä, vaan juomisesta.

Teidän suhde ei tule pelastumaan, ellei miehesi hoida alkoholismiaan, sen suo pahenee, jos jatkaa juomista. Ihan peruskaavalla teilläkin menee...

Nyt tiedät, millainen on alkoholisti.

Tuo on ihan normikaava. Ongelma on hänen alkoholismi, mistä tuo kaikki juontaa. Mitään mitä sinä teet, ei sitä muuta; voit vaikka saada Nobelin ja miehesi on silti alkoholisti.

Vain hän voi sille jotain, eikä hänkään jos ei edes suostuu myöntään sitä, edes itselleen. Kuulostaako hän ihmiseltä, joka myöntäisi olevansa alkoholisti, että vika on hänessä, hänen täytyy nöyrtyä ja hakea apua ja ryhdistäytyä ja muuttua kokonaan?

Niinpä.

Ja ei, tuo ei tuosta muutu, mutta vain pahenee. Kohtelu sinua kohtaan pahenee. Hänen mielialansa, taloutensa, ärtyisyytensä pahenee, kunnes molemmat kuolette vanhuuteen, paitsi hän alkoholismin aiheuttamiin sairauksiin ennen aikojaan.

Älä katsele tuota enää päivääkään, tuohan on ihan törkeää.

Ja hanki itsetunto.

Ja seuraava mies raitis.

Terveisin, been there done that. ( nykyään raitis huolehtiva mies, käydään salilla yhdessä ja talous kunnossa)

Vierailija
10/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo

Vierailija
11/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla uusi yritys tarinalle.

Vierailija
12/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta kytkintä.

Vierailija
13/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Keksi seuraavalla kerralla uusi satu.

Vierailija
14/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan normikaava. Ongelma on hänen alkoholismi, mistä tuo kaikki juontaa. Mitään mitä sinä teet, ei sitä muuta; voit vaikka saada Nobelin ja miehesi on silti alkoholisti.

Vain hän voi sille jotain, eikä hänkään jos ei edes suostuu myöntään sitä, edes itselleen. Kuulostaako hän ihmiseltä, joka myöntäisi olevansa alkoholisti, että vika on hänessä, hänen täytyy nöyrtyä ja hakea apua ja ryhdistäytyä ja muuttua kokonaan?

Niinpä.

Ja ei, tuo ei tuosta muutu, mutta vain pahenee. Kohtelu sinua kohtaan pahenee. Hänen mielialansa, taloutensa, ärtyisyytensä pahenee, kunnes molemmat kuolette vanhuuteen, paitsi hän alkoholismin aiheuttamiin sairauksiin ennen aikojaan.

Ja hanki itsetunto.

Ja seuraava mies raitis.

Terveisin, been there done that. ( nykyään raitis huolehtiva mies, käydään salilla yhdessä ja talous kunnossa)

Toivottavasti ap lukee ajatuksella täältä muutaman viestin, ja tajuaa, että on puhtaasti alkoholistin kanssa tekemisissä. Juoppo on sen verran syvällä suossa, että nyt on se hetki, kun ap sanoo miehelleen, että joutuu valitsemaan perheen tai alkoholin. Molempia ei enää voi pitää. Mikäli mies valitsee perheen, pitää hänen myöntää alkoholisminsa ja hakeutua hoitoon.

Vierailija
15/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää että alkoholisti valehtelee? Hän avaa suunsa.

Vierailija
16/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Keksi seuraavalla kerralla uusi satu.

Jos ei sadut miellytä, voit mennä vaikka kirjastoon tai ostaa itsellesi sellaisia klassikoita, joita voit lueskella useammankin kerran. Ja tietenkin ihan ensalkuun, voit olla lukematta palstasatuja. Ja kuules, kun voit satuilla vaikka ihan omiasikin, jos ne vaikka parempia olisivat :) ohis

Vierailija
17/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Ja hanki itsetunto.

Ja seuraava mies raitis.

Toivottavasti ap lukee ajatuksella täältä muutaman viestin, ja tajuaa, että on puhtaasti alkoholistin kanssa tekemisissä. Juoppo on sen verran syvällä suossa, että nyt on se hetki, kun ap sanoo miehelleen, että joutuu valitsemaan perheen tai alkoholin. Molempia ei enää voi pitää. Mikäli mies valitsee perheen, pitää hänen myöntää alkoholisminsa ja hakeutua hoitoon.

Kaunis toive, mutta leikitään hetki että mies pystyy siihen.

Ensiksi alkoholismi pitää ottaa puheeksi. Sanoa, että alkoholin käyttö on ongelma, ja sen pitää loppua.

Mitä luulet, että tapahtuu? "Joo myönnän, että olen alkoholisti, teen mitä vaan".

Tämä on se vaikein. Jos tätä ei tapahdu, sulla ei ole mitään toivoa. Ei " voisin varmaan vähän vähentää" tai "pidän vähän tipatonta niin näet ettei mulla ole ongelmaa."

Jos näin käy, ja menet halpaan, panepa merkille, että kolmen kuukauden, viimeistään puolen vuoden kuluttua tulee "nääthän ettei mulla ole ongelmaa. Voin hyvin tänään ottaa yhden. Onhan nyt ihan kohtuutonta ettei enää eläissään yhtään hyvää olutta saisi".

Mutta kun ei ole kohtuutonta, kun se ihminen ei kestä alkoholia tuhoamatta talouttaan, perhettään ja terveyttään.

JOS käy niin (ja sori tätä en usko) että mies lähtee lääkäriin, sekään ei välttämättä auta. Saa antabusta, käy kerran A-klinikalla, sitten sama juttu "mä en oikeastaan kuulu sinne kun en ole varsinaisesti alkoholisti". Ja puolen vuoden kuluttua "sanoinhan, tämä on hallinnassa. Voin ihan hyvin ottaa tänään yhden.

MUTTA tiedän ainakin yhden kaverin, joka meni Minnesota-hoitoon, ja on vieläkin raittiina. Ero kyllä tuli mutta henki, työpaikka ja asunto säästyi.

Valitettavasti yksi toinen Minnesotan käynyt meni sinne vain koska työnantaja sanoi että muuten lähtee työpaikka alta. Ei pysynyt raittiina, mikä on hyvä esimerkki siitä että jos ei alkoholisti itse myönnä että on ongelma, kukaan ei voi auttaa.

Ap sulla on tässä paljon mietittävää ja googletettavaa. En minäkään halunnut myöntää vuosiin, että kyse on alkoholismista. Ei se kosketa meitä, kun on kulissit kunnossa ja mieskin näyttää ulospäin ihan menestyvältä.

Mitä nyt kotona sanoo, että kunhan minä en olisi niin vittumainen.

Joo ja lopulta muidenkin kuullen, siinä häpesin jo niin paljon että oli pakko tehdä jotain. Kun lapsi alkoi nähdä millainen isä on kännissä, otin eron.

Vierailija
18/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, alkoholisti, entinenkään ei enää ikinä voi ottaa yhtään. Heti kun näet hänet lasi kädessä, tai hän sanoo että voi ottaa yhden, tiedät että peli on menetetty sinun osaltasi.

Vierailija
19/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sää vielä mietit mitähän tekisit!?!omg

Vierailija
20/31 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Ja hanki itsetunto.

Ja seuraava mies raitis.

Kaunis toive, mutta leikitään hetki että mies pystyy siihen.

Ensiksi alkoholismi pitää ottaa puheeksi. Sanoa, että alkoholin käyttö on ongelma, ja sen pitää loppua.

Mitä luulet, että tapahtuu? "Joo myönnän, että olen alkoholisti, teen mitä vaan".

Tämä on se vaikein. Jos tätä ei tapahdu, sulla ei ole mitään toivoa. Ei " voisin varmaan vähän vähentää" tai "pidän vähän tipatonta niin näet ettei mulla ole ongelmaa."

Jos näin käy, ja menet halpaan, panepa merkille, että kolmen kuukauden, viimeistään puolen vuoden kuluttua tulee "nääthän ettei mulla ole ongelmaa. Voin hyvin tänään ottaa yhden. Onhan nyt ihan kohtuutonta ettei enää eläissään yhtään hyvää olutta saisi".

Mutta kun ei ole kohtuutonta, kun se ihminen ei kestä alkoholia tuhoamatta talouttaan, perhettään ja terveyttään.

JOS käy niin (ja sori tätä en usko) että mies lähtee lääkäriin, sekään ei välttämättä auta. Saa antabusta, käy kerran A-klinikalla, sitten sama juttu "mä en oikeastaan kuulu sinne kun en ole varsinaisesti alkoholisti". Ja puolen vuoden kuluttua "sanoinhan, tämä on hallinnassa. Voin ihan hyvin ottaa tänään yhden.

MUTTA tiedän ainakin yhden kaverin, joka meni Minnesota-hoitoon, ja on vieläkin raittiina. Ero kyllä tuli mutta henki, työpaikka ja asunto säästyi.

Valitettavasti yksi toinen Minnesotan käynyt meni sinne vain koska työnantaja sanoi että muuten lähtee työpaikka alta. Ei pysynyt raittiina, mikä on hyvä esimerkki siitä että jos ei alkoholisti itse myönnä että on ongelma, kukaan ei voi auttaa.

Ap sulla on tässä paljon mietittävää ja googletettavaa. En minäkään halunnut myöntää vuosiin, että kyse on alkoholismista. Ei se kosketa meitä, kun on kulissit kunnossa ja mieskin näyttää ulospäin ihan menestyvältä.

Mitä nyt kotona sanoo, että kunhan minä en olisi niin vittumainen.

Joo ja lopulta muidenkin kuullen, siinä häpesin jo niin paljon että oli pakko tehdä jotain. Kun lapsi alkoi nähdä millainen isä on kännissä, otin eron.

En tunne sinua, mutta kirjoituksestasi päätellen aika fiksuksi luokittelisin. Joten todellinen huutava vääryys, että just sulle tuo alkoarpa napsahti. -ei ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi