Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa pidetään niin kummallisena asiana sitä ettei juo?

Vierailija
08.07.2019 |

Heti esimerkiksi oletetaan että olet joku uskovainen tai hihhuli jos et juo. Se ettei huvita ryypätä ja kännätä itteään humalaan tai perslärveihin kuitenkin pitäisi olla ihan normaali tavallinen asia ilman että sitä mitenkään pidettäisiin jotenkin hirven kummallisena ja jotenkin juuri uskonnollisuuteen liittyvänä asiana - aivan kuin se ylenpalttinen perskänni olisi ainoa hyväksytty merkki siitä ettet ole mikään uskon hihhuli. Aina joutuu perustelemaan ja kertomaan miksi sellainen touhu ei vain itseä kiinnosta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ryypännyt koko nuoruuteni hihhuleiden kanssa.

Vierailija
2/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Se on sitäpaitsi tosi noloa olettaa heti että toinen on joku uskovainen vaan sen perusteella ettei kännääminen ja ryyppäminen mitenkään kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidetä, ei oleteta, ei tarvitse.

Vierailija
4/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa elää outoa väkeä. Suorastaan sairaan hullua. Miks muuten kukaan tahtois elää täällä missä 3/4 vuotta on säkkipimeää, lunta ja pakkasta.

Vierailija
5/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään , että olenko entinen alkoholisti ja tuputetaan , että voihan sitä yhden ottaa.

Viimeksi pihatalkoissa.

Vierailija
6/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippuu varmaan millaisissa piireissä liikkuu? Mua ei oo koskaan ihmetelty.

Vierailija
7/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa elää outoa väkeä. Suorastaan sairaan hullua. Miks muuten kukaan tahtois elää täällä missä 3/4 vuotta on säkkipimeää, lunta ja pakkasta.

Mä tykkään asua täällä Suomessa ja talvesta.

Vierailija
8/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta kysytään , että olenko entinen alkoholisti ja tuputetaan , että voihan sitä yhden ottaa.

Viimeksi pihatalkoissa.

Koska suomalaiset ovat ystävällisiä ja ottavat tulokkaan mielellään joukkoonsa.

Vierailija
9/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ole sellaista huomannut. Opiskeluaikoina tuli toisinaan kyllä juotua turhankin reippaasti, eikä sitä tai juomattomuutta tarvinnut kenellekään perustella. Nykyään keski-ikäisenä perheenisänä alkoholi maistuu vähemmän ja vähemmän vuodesta toiseen, eikä sitäkään ole tarvinnut perustella.

Toisaalta kyllä teen duunia yksityisyrittäjänä, joten minua ei kutsuta mihinkään asiakasyritysten pikkujouluihin, kesäjuhliin, strategiapäiviin tai afterworkkeihin, joten ehkä en sitten joudukaan sellaisiin tilanteisiin, joissa oletettaisiin että viinaa pitää vetää. Vaimon suvussa on aina käytetty alkoholia hyvin vähän ja omalla suvullakin alkaa sen suhteen olla kunto loppumassa, joten ei ole oikein puheenaihe vapaa-ajallakaan. Ja kavereitahan mulla ei edes ole, joten ei ole Perakaan viemässä pahoille teille.

Eiköhän tuo ole enemmän omista ympyröistä kiinni kuin siitä että "Suomessa" on kummallista ettei juo.

Vierailija
10/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijjaa, enpä ole törmännyt tuollaiseen. Ehkä vanhemmilla sukupolvilla onkin tuollainen suhtautuminen? 80-90 luvun taitteessa syntyneille juomattomuus on ainakin ihan normaalia, harvempi mitään kunnon känniä ainakaan jaksaa vetää, jos juo alkoholia lainkaan.

Enemmän ihmetyttää sellaiset, jotka kokee aikuisenakin tarpeelliseksi humaltua kunnolla.

Vierailija
11/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti paljon siitä, missä päin Suomea olet, ja millaisissa "piireissä". Sivistyneet ihmiset (Suomessakin) tietävät, että se, juoko alkoholia vai ei, on henkilökohtainen asia, eikä perusteluja kysellä.

Vierailija
12/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan varmaan piireistä. Tiedän joitakin aikuisia, jotka tykkäävät juoda itsensä humalaan, mutta suurin osa ei edes halua vaan ottaa vain sen verran viiniä tai muuta, että pysyvät ihan tolkuissaan. Edelleen hämmästelen tätä jaottelua, että ihminen juo itsensä kaatokänniin tai sitten ei juo lainkaan. Tiedän kyllä eräänkin ihmisen, jolla on ilmeisen vahvat "alkoholistigeenit" eli jos hän ottaa yhtään alkoholia, hän ei osaa lopettaa. Hänen ratkaisunsa on absolutismi, enkä ihmettele sitä lainkaan. Todellakaan en itse tuputa alkoholia kenellekään, vaikka itse olen viiniharrastaja. Mutta en myöskään sulata sitä, että minuun suhtaudutaan vähintään jonain piilojuoppona tai että juoksisin vain vaikuttavan aineen perässä. Kyllä siellä absolutismin ja alkoholismin välissä todellakin on jotakin. En todellakaan ymmärrä miksi alkoholi on Suomessa niin iso juttu. Kyllä monissa muissa maissa voidaan ruoan kanssa juoda viiniä tai ottaa muuten vain illalla joku paukku, eikä se johda mihinkään ränniin. Voidaan jopa samanaikaisesti olla lasten kanssa tai lähteä sen aterian jälkeen vaikka urheilemaan tai muuta tekemään. Ja sitten jos joku juokin ruoalla vain vettä, niin ei sekään mikään iso juttu ole. 

Vierailija
13/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Se on sitäpaitsi tosi noloa olettaa heti että toinen on joku uskovainen vaan sen perusteella ettei kännääminen ja ryyppäminen mitenkään kiinnosta.

Yleensä se ystävä- ja tuttavapiiri valikoitui pidemmän päälle semmoiseksi että monet ovat ns. kuivahenkisiä eikä heidän viikonloppuohjelmansa perustu kaljoitteluun. Jos osa raittiita ja osa porukasta juo illan mittaan muutaman oluen, niin tutussa seurassa harva tekee kenenkään juomisesta tai juomattomuudesta iso numeroa.  Missä tahansa illanistuijaisissa pitäisi olla tarjolla muutakin alkoholittomia vaihtoehtoja kuin pelkkä raanavesi.

Sinällään on huvittavaa jos sitä juomattomuutta joutuu jatkuvasti selittelemään olematta minkään sortin uskovainen. Tosin selvinpäin olevat jaksavat ja viitsivät harvoin kuunnella mitään humalaisten örinöitä, vaan tapaavat mielummin vaikka kahvilassa.

Vierailija
14/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan lapsuudenkaverit kovia ottamaan ja puolisonsa myös. Joskus nuorena sitä viettikin yhtä railakasta elämää itsekin, mutta tuli lapset ja jäin lopulta yksin niiden kanssa niin enpä ole koskaan tavaksi opetellut mitään kalsarikännejä yksin kotona kuten nämä lapsuudenkaverini tekevät puolisoineen + jotkut erityisjuhlat, vaikka synttärit tms jolloin minäkin saatoin ottaa yhden-pari. Nykyään ei maistuisi enää se yksi-parikaan muutamaan kertaan vuodessa mutta pitävät mua ihan hihhulina jo ilmankin :S

Vierailija
15/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai "uskovaiset hihhulit" eivät juo? Olen roikkunut nuoruuteni seurskuntanuorissa ja niissä porukoissa kyllä vietettiin ryyppybileitä useinkin...

Vierailija
16/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nykyään on ihan sallittua olla juomatta alkoholia, eikä sitä enää ihmetellä samalla tavalla kuin joskus 10-20 vuotta sitten. Mutta varmaan riippuu omasta kaveripiiristä. Olisi aika ahdistavaa olla koko ajan selittelemässä, miksi ei juo.

Käytän itsekin alkoholia, mutta nykyisin todella harvoin. Juhlissakin saatan ottaa alkoholittoman kuohuviinin, niitäkin on nykyään hyvin tarjolla. Joskus on sitten taas mukava istua iltaa pidemmän kaavan mukaan viinipullon ääressä. Ihan oman fiiliksen mukaan.

Vierailija
17/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan oli hyve, jos ei käyttänyt alkoholia. nyt pidetään aivan kummallisena, jos ei juo. olin joskus työhaastattelussa ja haastattelija kysyi, kuka täällä on se raitis ihminen. meitä oli silloin monta, ryhmähaastattelussa.

olin erehtynyt laittamaan työhakemukseen asian. haastattelija oli itse aivan alkoholistin näköinen nainen, juurikin nainen. arvaatte varmaankin sainko paikan.

hiljaiset hyssykät juovat kun eivät saa sanaa suustaan selvänä, mutta viinakset avaavat suun ja housut. valitettavasti.

Vierailija
18/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen baarimikko joka ei tykkää juoda. Okei, joskus saatan hullutella ja ottaa kaljan tai viskin mutta en vedä kännejä. En nauti siitä sitten yhtään, kännissä olo on hirveää ja krapulassa olo vielä hirveämpää! Inhoan ajatustakin siitä että pitäisi "irrotella kunnolla ja vetää kunnon känni päälle". En tuomitse ihmisiä jotka näin haluavat tehdä enkä moralisoi ketään, jokainen tekee kuten tykkää eikä minulla ole siihen nokankoputtamista mutta vastaavasti muidenkaan ei pitäisi painostaa ja ihmetellä.

Tätä tapahtuu lähinnä tuttujen kesken ja he eivät voi käsittää miksi se ei ole minusta hauskaa. 

Vierailija
19/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut Suomessa tarvi juomattomuutta selitellä. Jos tarvitsee, se on merkki siitä että pyörit junttien ym. WT-paskasakin parissa.

Korkeakoulututettujen suurten kaupungin kolme-nelikymppisten parissa ilmekään ei värähdä, jos sanot ettet käytä alkoholia - varsinkin, jos syy on jokin käytännönläheinen, kuten kauheat krapulat.

Teineistä ja parikymppisistä hyvin suuri osa on nykyään absolutisteja, joten eipä siinäkään ikäluokassa mitenkään kategorisesti katsella juomattomuutta oudosti.

Ainoa porukka, joille juomattomuutta  tarvii selitellä on elämänkallut ja keski-ikäiset raksamiehet, jotka kuolevat sydän- ja verisuonitauteihin alle 60-vuotiaana.

Vierailija
20/28 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitut Suomessa tarvi juomattomuutta selitellä. Jos tarvitsee, se on merkki siitä että pyörit junttien ym. WT-paskasakin parissa.

Korkeakoulututettujen suurten kaupungin kolme-nelikymppisten parissa ilmekään ei värähdä, jos sanot ettet käytä alkoholia - varsinkin, jos syy on jokin käytännönläheinen, kuten kauheat krapulat.

Teineistä ja parikymppisistä hyvin suuri osa on nykyään absolutisteja, joten eipä siinäkään ikäluokassa mitenkään kategorisesti katsella juomattomuutta oudosti.

Ainoa porukka, joille juomattomuutta  tarvii selitellä on elämänkallut ja keski-ikäiset raksamiehet, jotka kuolevat sydän- ja verisuonitauteihin alle 60-vuotiaana.

Ei se "akateemisuuskaan" miltään alkoholismilta suojaa. Itse kävin amiseksan ja sain sieltä kavereita joiden kanssa pidetään edelleen yhteyttä eikä meistä kukaan juo, mitä varsinkin vanhat yläaste aikaiset kaverit joista suurin osa meni lukioon kovasti ihmettelevät ja kyseenalaistavat. Sen sijaan kaikki tutut sieltä lukion puolelta ovat aina täys kännissä joka ikinen perjantai eikä sitä sekoilua ja soittelua jaksa. Parin kanssa on ollut vaan pakko laittaa välit poikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän