Miksi suomessa pidetään niin kummallisena asiana sitä ettei juo?
Heti esimerkiksi oletetaan että olet joku uskovainen tai hihhuli jos et juo. Se ettei huvita ryypätä ja kännätä itteään humalaan tai perslärveihin kuitenkin pitäisi olla ihan normaali tavallinen asia ilman että sitä mitenkään pidettäisiin jotenkin hirven kummallisena ja jotenkin juuri uskonnollisuuteen liittyvänä asiana - aivan kuin se ylenpalttinen perskänni olisi ainoa hyväksytty merkki siitä ettet ole mikään uskon hihhuli. Aina joutuu perustelemaan ja kertomaan miksi sellainen touhu ei vain itseä kiinnosta.
Kommentit (28)
En ole koskaan juonut viinaa. En pidä kummallisena jos joku muukaan ei juo.
Näin on. Itse olen uskovainen, mutten sen takia ole juomatta. Juominen vaan ei ole kiinnostanut edes ennen uskoon tuloa.
Tiedän tunteen. Itse juon äärimmäisen harvoin ja silloinkin vain muutaman pienen siiderin tai juhlissa maljan.
Olin kerran sukujuhlissa enkä halunnut juoda, kun olin juuri pari viikkoa sitten ottanut tuon muutaman siiderin. Yleensä siis juon ehkä kerran puolessa vuodessa. Heti alkoi kauhea utelu, että ollaankos sitä raskaana, voi että ihanaa kun tulee sukuun vauva, onko tyttö vai poika, kuinka pitkällä raskaus on kun ei minusta näy vielä jne. Sanoin kyllä, etten ole raskaana, mutten vain nyt tahdo juoda. "Älä nyt yritä kieltää, ei se ole mikään huono juttu, ihanaa, niin miten pitkällä olet?" jne.
Kun sitten tapasin näitä samoja sukulaisia useamman kuukauden päästä, ihmettelivät kun ei ole maha lainkaan kasvanut, mitenkäs nyt noin, onko vauva niin pienikokoinen vai onko mennyt kesken, voivoi, uutta yritystä vaan jne.
Todella rasittavaa ja tunkeilevaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa elää outoa väkeä. Suorastaan sairaan hullua. Miks muuten kukaan tahtois elää täällä missä 3/4 vuotta on säkkipimeää, lunta ja pakkasta.
Nytkin hullut ilakoi kun on kesällä +10c.
Se että herään aikaisin la ja su aamuna kuntosalille on kuin mielisairauden piirre suomalaisissa ryyppääjissä. Onneksi on kuitenkin se pieni prosentti ihmisiä, jotka ovat samanlaisia kuin itse.
Mulla ainakin osa kavereista perustelee omaa juomistaan sillä että "Suomessa kuuluu juoda" ja että se "kuuluu kansan perinteeseen ja luonteeseen" sekä sillä että "kännissä on (mukamas) hauskempaa" ja että "silloin on sosiaalisempi, estottomampi ja puheliaampi kuin selvinpäin".