Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi painekyllästettyä puuta ei muka voi polttaa?

Vierailija
07.07.2019 |

Kassillinen kyllästetyn puun palasia mökin terassin teosta, ja en kyllä meinaa lähteä ajamaan tuota säkillistä minnekkään satojen kilometrien päähän. Saunan uuniin menee illalla muiden puiden joukkoon, kun ovat vähän sateesta kosteita.

Jos lähden viemään niitä lähimmälle sorttiasemalle joka lienee Kuopiossa niin ajettavaa tulee 360km yhteensä, joten eiköhän ole ympäristön kannalta parempi kun vaan hävitän ne kiukaan alla ja säästän polttoaineessa ja polttopuissa.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiukaasta tulee höyryjä saunaan, poltitpa mitä tahansa, on syytä uusia kiuas. Se on joko puhkipalanut, tai ei vedä normaalilla tavalla. Milloin on viimeksi nuohottu.

Jos kiukaan veto on normaali, kaikki pesässä syntyvät höyryt menevät hormia pitkin katolle ja sieltä tuuleen. 

Toinen asia on sitten millaisia höyryjä kannattaa päästellä tuuleen. Tästä painekyllästetyn poltosta ei saa nyhdettyä totuutta mistään. Sipulikin on myrkyllistä, mutta sen syöntiä ei mitenkään rajoiteta. Pavuista tulee ripuli ja jatkuva ripuli aiheuttaa suolistosyöpää. Silti papuja kehotetaan syömään.

Ja toden totta olisi kiva tietää kunpi on haitallisempaa, viedä muovikassillinen painekylläsyetyn pätkiä oikeaan käsittelyyn vanhalla dieselprutkulla, vai poltella ne hiljakseen saunan pesässä. Ja vielä mietityttää iankaiken massa maanneiden painekyllästetyyjen laattojen kohtalo. Onko niissäkin jäljellä vielä myrkkyjä, vaikka ovat jo lahonneetkin.

Vierailija
62/76 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitelty raskasmetallia sisältävillä aineilla, joista palaessa muodostuu syöpää aiheuttavia kaasuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa painekyllästetyissä (ennen vuotta 2004) puutuotteissa on käytetty cca kyllästystä eli kromi, kupari ja arseeni suoloja. Tällaista on ainakin puhelinpylväät. Ratapölkyissä taas on käytetty kreosoottia eli kivihiilitervaa mikä on erittäin myrkyllistä. Toisaalta uudemmassa painekyllästetyssä puussa on vain kuparia(terassilaudat) tai kuparia ja kromia(lankut). Henkilökohtaisesti en tiedä miksei näitä voisi polttaa. Märkäähän se yleensä on. Kromi tietysti on haitallinen raskasmetalli mutta kupari taas jopa välttämätön ihmiselle. Mieluusti silti kieltäisin kaiken painekyllästetyn puun tarpeettomana ja rumana. 

Vierailija
64/76 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ihan vaan uskoisit mitä sinua viisaammat sanovat? Ihan ilman kyseenalaistamista kun selvästi et asiasta mitään ymmärrä. Luulisi sentään tuon verran itsekin tajuavan.

Vierailija
65/76 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengittele itse sitten siinä vieressä kun poltat ja käy välillä kohentamassa tulta sekä siinä yhteydessä ota kunnon henkoset.

Vierailija
66/76 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poltan kaikki jätteet mitkä vain suostuu palamaan. Asbestit joutuu hautaamaan omalle tontille, ne on vaikea saada syttymään millään. Vanhat lääkkeet ja paistirasvat menee viemäriin. Joitakin huonekaluja olen hylännyt levähdyspaikoille tai metsäteiden varsille.

Vierailija
67/76 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi myös takassa,uunissa jne polttaa

Vierailija
68/76 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi myös takassa,uunissa jne polttaa

Meidän naapuri ei uskonut viisaampia. Piti kaks piippupaloa käydä läpi ja ei ois sittenkään uskonut ellei piippu olisi tuhoutunut. Vuoden päivät oli leivinuuni käyttämättömänä. Nyt on vissiin viisastunu. 

Vierailija
69/76 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

painekyllästettyä puuta voi myös hioa puruksi ja nauttia sitä alateitse sekoitettuna kloriittiin. Suojaa nanoroboteilta vielä paremmin kuin pelkkä savu.

Onks tää ohje jostakin J. Bidenin opaskirjasta, sen saman jonka mielestä rajat auki etelässä on sitä parempaa isänmaallisuutta?

Vierailija
70/76 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon iät ja ajat laittanu kyllästettyä puuta ihan tavalliseen sekajätteeseen. Ei kukaan kattele mitä sinne tunkee

Vierailija
71/76 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaa painekyllästettyä lautaa ja lankkua voi huoletta polttaa vähän kerrallaan normiklapien seassa. Kaikki haihtuvat aineet ovat jo haihtuneet vuosien saatossa.

Minulla on mökillä pihasauna, savut haihtuvat taivaan tuuliin.

Eilen ja tänään olen katsellut, kun naapurin maanviljelijä pelmuutti nosturilla Yaran lannoitesäkkejä tyhjäksi, niin että aurinko himmeni. Yksi säkki on kuution eli 1000 litraa, ja niitä oli parikymmentä.

Vierailija
72/76 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin polttanut jo vuosikymmeniä takassa ja nuohoojan mielestä takka on edelleen huippukunnossa.

Vierailija
73/76 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon iät ja ajat laittanu kyllästettyä puuta ihan tavalliseen sekajätteeseen. Ei kukaan kattele mitä sinne tunkee

Sama. En ymmärrä miten jotkut viitsivät stressata näillä asioilla, kun kaiken voi viedä sekajätteisiin.

Vierailija
74/76 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arseeni kiellettiin vuonna 2004, eli jos ei ole sitä vabhempaa painekylläsyettyä puuta, niin siinä ei ole arseenia.

Vierailija
75/76 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtee myrkkyjä saunan ilmaan joita sitten hengittelet.

Kyllä ne menee savupiipusta pihalle - teidän hippien kiusaksi asti. Minä en mene katolle niitä savuja haistelemaan. 

Sun pihallehan ne laskee.

Vierailija
76/76 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtee myrkkyjä saunan ilmaan joita sitten hengittelet.

Normaalisti savukaasut menee kyllä piipun kautta ulos. Savusauna on erikseen ja sitä ei ehkä kannata lämmittää ihan millä tahansa mikä suostuu palamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi