Ihmisten kummalliset harhaluulot liittyen asuntojensa arvoon
Taas tuli todettua ettei ihmisillä ole mitään käsitystä minkä arvoinen heidän asuntonsa todellisuudessa on. Tuttavapariskunta kertoi eilen yhteisen ystäväpariskunnan häissä että ovat jo yli vuoden yrittäneet myydä rivitaloasuntoaan mutta ei ole ollut edes yhtään katsojaa. Ihmettelivät miten markkinat ovat nykyään myyjille niin huonot.
No olin tietenkin utelias ja kävin katsomassa heidän myynti-ilmoituksen ja enpä ihmettele ettei ole kiinnostuneita. Pariskunnalla on kolmen makuuhuoneen rivitaloasunto 80-luvun yhtiössä. Ovat toki jonkin verran remontoineet mutta ratkaisut ovat niin kuin välittäjä sanoisi ”persoonallisia”. Samoilla spekseillä (neliöt, sijainti, makuuhuoneiden määrä) useita muitakin kohteita ja niiden hintapyynti 150 000-175 000€ ja yläpäässä olevat on ihan hyvällä maulla remontuituja. Sain elämäni naurut kun huomasin, että tämän ystäväpariskunnan hintapyyntö oli 330 000€. Myyvät ilman välittäjää koska arvatenkin välittäjän (eli ammattilaisen) antamat arviot eivät ole heitä miellyttäneet. Myyntitekstistä päätelleen heidän asennuttamansa ilmalämpöpumppu lisää asumismukavuutta niin paljon että se tuplaa asunnon todellisen arvon. Miten ihmiset voivat olla näin pihalla? Vuoden aikana ei ollut yhtään kiinnostunutta eikä käy mielessä edes katsoa verrokkikohteita ja miettiä mikä on pielessä. Syytetään vaan markkinoita.
Kommentit (9)
Ja ostajanhan ei kannata tutkailla alueen pyyntiä, vaan toteutuneita myyntihintoja.
Välittäjä ei kyllä mitään oikeusturvaa anna. Vaikka asunto myydään itse niin kauppakirjat tehdään aina pankissa asiantuntioiden avustuksella.
Jännä juttu, että antamillasi tiedoilla ei löydy tuollaista asuntoa oikotieltä tai etuovesta. Taidat nähdä unta.
Vierailija kirjoitti:
Välittäjä ei kyllä mitään oikeusturvaa anna. Vaikka asunto myydään itse niin kauppakirjat tehdään aina pankissa asiantuntioiden avustuksella.
Koska tuollainen sääntö on tullut? Olen viimeisen 20 vuoden aikana ollut mukana 8 asuntokaupassa joko ostajana tai myyjänä, mutta en ole tiennyt, että kauppakirjat pitää tehdä pankissa. Kuka maksaa tästä palvelusta, ostaja vai myyjä? Ja miksi noin pitää tehdä?
Noilla spekseillä ei ole ainakaan yleisissä palveluissa myytävänä yhtään asuntoa. Tarina on joko keksitty tai yksityiskohtia muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Noilla spekseillä ei ole ainakaan yleisissä palveluissa myytävänä yhtään asuntoa. Tarina on joko keksitty tai yksityiskohtia muutettu.
Ei kun sori, löytyypäs. No nyt ainakin tiedetään, kenen tuttava täällä viestittelee...
Ja kesämökkiensä! Niissä sitä ilmaa vasta onkin hintapyynnöissä!
Juu, mulla on kans yks kaveri joka on aivan totaalisen hakoteillä asuntonsa hinnasta. Omistaa 70-luvun omakotitalon pienellä paikkakunnalla, naapurista myydään täsmälleen samoin rakennettua taloa hintaan 50 000 euroa, myyty jo 1-2 vuotta. No nyt tämä tuttu laittoi kämppänsä myytiin 135 000 euron hintaan, perusteli sillä kun kuitenkin keittiö uusittu tähän toiseen taloon verrattuna ja ilmalämpöpumppukin asennettu. Muutoin kuitenkin lähes alkuperäisessä kunnossa, tapetitkin suoraan 70-luvulta. Yritti ottaa välittäjää mutta kun huomasi ettei välittäjä suostunut ottamaan myyntiin toivomallaan hinnalla, yrittää myydä itse. Aivan järjetöntä. No, siinäpähän myy.
No ne on samoja, jotka eivät tule tarjouksissa alaspäin, koska haluavat jonkun tietyn, itse määrittämänsä hinnan. Jää kämppä myymättä. Ensinnäkin asunnoista tingitään lähtökohtaisesti aina säännönmukaisesti 10%, joten laittaa sitten ylemmäs hintaa jos tämä tekee tiukkaa. Toiseksi, markkinat ovat siitä hieno asia, että ne määrittelevät hintatason ja toki välittäjät tämän tietävät. Yksityiseltä, kujalla olevalta en lähtisi suoraan ostamaan oikeusturvankaan vuoksi, koska mitä muuta ei sitten ymmärretä huomioida...? Välittäjän kautta vain siis.