Ylireagoin mutten voi itselleni mitään
Olen viime aikoinan ylireagoinut todella moniin asioihin, mutten voi estää sitä. Usein kyllä kun ylireagoin johonkin, teen sen vain mielessäni, joten kukaan ei kärsi siitä ympärilläni.
Eilen mieheni oli tietokoneella puhelussa jonkun kaverinsa kanssa niin, että kaverin puhe kuului näytöstä tai jostain. Mieheni sitten sanoi välissä jotain minulle ja tämä kaveri kysyi että mitä sanoit. Mieheni sanoi että eikun vaimolle sanoin vaan. Tämä miehen kaveri alkoi puhua kuin pahainen teini mahdollisimman limaisia juttuja minusta ja kiitteli viime yöstä jne. En tiedä miksi, mutta menin tuosta ihan sekaisin.
Pyysin miestä laittamaan puhelun ainakin niin etten minä kuule sitä ja mies laittoikin koko puhelun poikki. En voinut tehdä muutakuin itkeä enkä voinut lopettaa. Kun sain hiukan rauhoituttua, minulle tuli fyysisesti huono olo ja oksetti kauheasti, pelkäsin koko ajan oksentavani ja oloni oli kauhean levoton. Säikähdin itsekin tuota reaktiotani noin pieneen asiaan, enkä ymmärrä miksi tuo vaikutti minuun noin, teinien typeriä juttuja joihin olen ennen vain napauttanut takaisin jotakin.
Tätäkin kirjoittaessa nousi vielä kyyneleet silmiin, en käsitä itseäni. Olen lopettanut e-pillerit viime vuonna, joten hormonit ovat aika varmasti tasaantuneet, en käytä mitään lääkkeitä enkä ollut juonut mitään alkoholia. Ainoa minkä eron keksin, on se että kiertoni heitti viikolla, mutta ikinä minulla ei ole ollut mitään ongelmia hillitä itseäni, en ole ylireagoinut kaikkeen enkä ole välittänyt tuollaisista tyhmistä jutuista.
Miten saisin itseni rauhoitettua, etten ylireagoisi kaikkeen?
Kommentit (39)
No ällöttäväähän toi oli.
Ootko raskaana?
Meni vähän ohi mitä se miehen kaveri sitten sanoi sellaista...
Ylireagoin itsekin helposti asioihin, varsinkin tiettyihin itselle kipeisiin aiheisiin. Oliko sulla tuossa kyse jostain sellaisesta kenties?
Ylireagointiin avuksi tarjotaan usein sitä että opettelee viivittämään sitä reaktiota, jolloin tavallaan saa lisäaikaa ja toivottavasti myös järkeä mukaan niihin ajatuksiin ja tekoihin.
Oli se ällöttävää, olen muutenkin kyllä alkanut ärsyyntyä tuollaisista limaisista jutuista viimei aikoina enkä ymmärrä miksi. Kävi itselläkin mielessä jos olisin raskaana, mutta minulla oli juuri kuukautiset, jotka kyllä alkoivat melkein viikon liian aikaisin. Ehkäisyä kuitenkin on käytetty, joten aika epätodennäköistä.
No kaveri, tai pikemminkin kyllä tuttu, puhui mm. että "kyllä vaimos tietää minne pitää tulla, kiitä sitä viime yöstä, vaimos kehräs ku kissa mun käsissä" jne. Minua on monessa suhteessa petetty, enkä itse ole koskaan pettänyt. Voi olla, että siksi suutuin niin paljon tuosta että minua väitettiin, vaikka leikilläänkin, pettäjäksi. En keksi muutakaan miksi tuo niin paljon vaikutti minuun, jos liittyy johonkin kipeään asiaan. Ennen ei kuitenkaan ole tullut tuollaista vaan olen sanonut ilkeästi/napakasti takaisin.
Ap
Mitä ihmettä? Ymmärsinkö nyt oikein, miehesi kaveri alkoi puhua *miehellesi* miten oli ollut sängyssä sinun kanssasi viime yönä? Ja miehesi kuunteli sitä kuin ei mitään? WTF
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ymmärsinkö nyt oikein, miehesi kaveri alkoi puhua *miehellesi* miten oli ollut sängyssä sinun kanssasi viime yönä? Ja miehesi kuunteli sitä kuin ei mitään? WTF
Tuolla tyypillä on muutenkin aika oudot jutut ja huumorintaju, on kauhean lapsellinen. Ennen ei kuitenkaan ole minusta mitään sanonut, mutta nyt sanoi.
Mies meni alkuun sanattomaksi ja käski sitten samantien lopettamaan ja siinä vaiheessa minä tulin pyytämään miestä laittamaan puhelun niin etten kuule ja mies katkaisikin sen. Ei enää vastannut kaverin puheluihin, eikä todennäköisesti tule enää vastaamaankaan.
Ap
No hyi! Olisin minäkin reagoinut noin kun joutuisi kuuntelemaan tuollaista joltain tuntemattomalta.
Siis miksi ihmeessä tuollaiset jutut ovat hauskoja miesten mielestä?`Minusta ap.n reaktiossa ei ollut mitään ihmeellistä, varmasti tuntuu kamalalta tuollainen, omalla tavallaan yksityisyyden r'aiskaus.
Eiköhän kaikki olisi reagoineet noin tuollaiseen, ällöttävä limanuljaska tyyppi!
Se varmaan tehosti vielä kyllä asian ällöttävyyttä, etten ole koskaan nähnyt tätä ihmistä.
Itsekin ihmettelen miten tuollaiset jutut ovat hauskoja joidenkin mielestä, minusta niissä ei koskaan ole ollut mitään hauskaa. Tuntui kyllä jotenkin ihan kamalalta, että täysin tuntematon ihminen tavallaan saneli, mitä minä olen tehnyt, hankala selittää sitä tunnetta, kun en oikein itsekään tiedä miltä minusta tuntui.
Todellakin ällöttävä limanuljaska kasa koko tyyppi.
Ap
Relaa vähän ja lopeta miettimästä että maailma jotenkin pyörisi sinun takiasi sinun ympärilläsi Kuulostat tosin että sinulla on hieman heikko itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Relaa vähän ja lopeta miettimästä että maailma jotenkin pyörisi sinun takiasi sinun ympärilläsi Kuulostat tosin että sinulla on hieman heikko itsetunto.
Jaa että ei saisi järkyttyä tuollaisista puheista? Mähän voinkin sitten tulla puhumaan sulle samalla tavalla ja ehdotella kaikkea ja sä et saa loukkaantua tai järkyttyä, koska muuten ajattelet et maailma pyörii vain sun ympärillä.
Tottakai tuollaisesta saa järkyttyä! Olisin itse reagoinut samalla tavalla kuin ap.
Olisin itse varmasti mennyt tuohon puhelinkeskusteluun mukaan ja antanut limanuljaskan kuulla kunniansa, prkl... 😡
En ajattele että maailma pyörii vain minun ympärilläni, mutta kyllä minä järkytyin tuollaisista puheista, joita jouduin kuuntelemaan sen hetken omassa kodissani.
Ennen olenkin mennyt viereen ja sanonut jotain takaisin, mutta nyt reaktioni oli aivan outo, jonka takia tänne kirjoitinkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ei saisi järkyttyä tuollaisista puheista? Mähän voinkin sitten tulla puhumaan sulle samalla tavalla ja ehdotella kaikkea ja sä et saa loukkaantua tai järkyttyä, koska muuten ajattelet et maailma pyörii vain sun ympärillä.
Tottakai tuollaisesta saa järkyttyä! Olisin itse reagoinut samalla tavalla kuin ap.
Yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, kyllä maailmaan puhetta mahtuu, mutta se on oma valinta ottaa ihan kaikki itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, kyllä maailmaan puhetta mahtuu, mutta se on oma valinta ottaa ihan kaikki itseensä.
Yleensähän toiminkin näin ja yleensä vielä napautan takaisin, mutta nyt reaktioni oli tavallisesta poikkeava, jonka takia tein tämän aloituksen. En ota kaikkea itseeni todellakaan, mutta vaikutat ihmiseltä jolle on ihan turha yrittää kertoa mistään päivän ruokalistaa syvällisemmästä asiasta.
Ap
Mikä ihme joitakin vaivaa? Miten tuo on hauskaa? Minkä ikäinen tuo kaveri on? Ymmärtäisin tuollaisen hkä joltain 14-15v teiniltä.
En tosiaan tiedä miten tuo on hauskaa joidenkin mielestä, en tosiaan käsitä. Tuo kaveri on muistaakseni 24v tai 25v, itse olen mieheni kanssa samanikäinen jos joku siitä kysyy. Tämän kaverin jutut tosiaan ovat ihan teinin tasolla olleet aina.
Ap
Todellakin miehet tulevat kehityksessä jäljessä, jos aikuisella miehellä on tuollaiset jutut...
up