Mitä ihmettä tää voi olla? 6v sekosi? On aamusta asti
raapinut itseään vimmatusti, kertoi nähneensä unta jossa jotkut ötökät meni hänen iholla ja kertoneet että syövät hänet. Kerrottiin, että joskus ihminen näkee pahoja unia ja se on ikävää mutta ei totta. Siitä huolimatta lapsi jatkanut raapimista kohta 7h, heräämisestä asti! Itkee ihan tuskaisena että oikeasti kutittaa, en voi ymmärtää miksi, ei ole allergioita, mikään ei ole olosuhteissa muuttunut. Iholla ei ole mitään muita jälkiä kuin hänen raapimisella itse aiheutetut. Siinä vaiheessa kun yritti alkaa raapia/repiä silmiään, mies otti hänet syliin sellaiseen otteeseen ettei pääse enää raapimaan. Tuossa ne on olleet kohta tunnin, lapsi kirkuu ja me muut ollaan ihan paniikki-ihmeissään, mitä tää voi olla???? Tarviiko soittaa ambulanssi vai mitä pitää tehdä jos tuo ei rauhoitu? En oo ikinä nähny lasta tuollaisena!
Kommentit (157)
Mihin tarvitaan ambulanssia jos voitte viedä autolla/taksilla...
Käykää nyt ainakin lääkärissä. Labroja täytyy luultavasti ottaa. Tarkista nyt kuitenkin varuiksi sänky kunnolla, ettei siellä oikeasti ole mitään. Patjan alta myös...
Lääkäriin ehdottomasti! Suoraan päivystykseen.
Mt-ongelmia jo 6v? Ei lupaa hyvää...
Mulla ei ole ajokorttia edes ja muutenkin on pienempiä lapsia joiden kanssa on oltava otona, miehen täytyy lähteä tunnin sisällä töihin. Kyllä ollaan tarkistettu sänky ja patja ja kaikki, ollaan muutenkin hyvin tarkkoja hygieniasta eli kyse ei ole mistään oikeista elukoista. Tää on hyvin pelottavaa, mä en uskalla jäädä tuon lapsen kanssa yksin kun mies lähtee, ei ole ikinä ollu tuollainen ! ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta aina ihmettelen tätä samaa. Ambulanssit on Hätätilanteisiin joissa Henki on Vaarassa. Taksit kulkee muutoin.
Kaveri + miehensä tilasi yöllä ambulanssin kun rouvalla tuli nenästä verta tuntikausia kuin hanasta ja alkoi heikottaa. Olivat ihan huuli pyöreinä kun kysyin että miksi mies ei itse ajanut häntä lääkäriin. Valittivat vain kun ambulanssilla kesti melkein puoli tuntia saapua.
Kuulostaa pelottavalta. Lapsi parka.
Tutkimuksiin tietenkin. Oliko tosiaan vain paha uni vai hallusinaatio, jolle ulkoinen ärsyke (lääkeaine, muu altistus)? Onko vuoteessa sittenkin jotain?
Psykoottiselta kuulostaa, mutta vain perehtyneet asiantuntijat voivat kunnolla selvittää. Kunhan tilanne rauhoittuu, kerro kuinka kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta aina ihmettelen tätä samaa. Ambulanssit on Hätätilanteisiin joissa Henki on Vaarassa. Taksit kulkee muutoin.
Kaveri + miehensä tilasi yöllä ambulanssin kun rouvalla tuli nenästä verta tuntikausia kuin hanasta ja alkoi heikottaa. Olivat ihan huuli pyöreinä kun kysyin että miksi mies ei itse ajanut häntä lääkäriin. Valittivat vain kun ambulanssilla kesti melkein puoli tuntia saapua.
Tämä ei pidä ihan täysin paikkaansa. Jos asuu kaukana päivystyksestä, ambulanssit käyvät myös kotona hoitamassa tiettyjä asioita. Tällaisiin kuuluu esim. lapsen kurkunpäätulehduksen aiheuttama hengenahdistus. Tämä on sairaanhoitopiirin ohje. Mutta sitä ihmettelen, miksi hätäkeskus lähettää ambulanssin tuossa tilanteessa. Oon soittanut lapselle kaksi kertaa ambulanssin tuossa edellä kuvatussa tilanteessa, ja kyllä mä oon sinne puhelimeen sanonut, että olen soittanut päivystykseen ja toimin niiden ohjeiden mukaan (ambulanssi soitetaan, jos hengenahdistus ei mene viileässä ilmassa ohi).
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ajokorttia edes ja muutenkin on pienempiä lapsia joiden kanssa on oltava otona, miehen täytyy lähteä tunnin sisällä töihin. Kyllä ollaan tarkistettu sänky ja patja ja kaikki, ollaan muutenkin hyvin tarkkoja hygieniasta eli kyse ei ole mistään oikeista elukoista. Tää on hyvin pelottavaa, mä en uskalla jäädä tuon lapsen kanssa yksin kun mies lähtee, ei ole ikinä ollu tuollainen ! ap
Mies soittaa töihin ja sanoo että myöhästyy vähän kun joutuu viemään vaimon lapsen kanssa lääkäriin. Sitten koko jengi autoon. Jos toiset lapset on oikeesti niin pieniä että pärjääminen kutinaa/kipua kirkuvan 6 v:n kanssa on jo mahdottomuus, mies soittaa töihin ja sanoo että hätätilanne koska vietävä lapsi lääkäriin. Vaimo jää muiden kanssa kotiin. Aivan varmasti yksi työvuoro voi jäädä välistä jos perhetilanne niin vaatii, kunhan ei tule tavaksi.
Mikä ihmisiä vaivaa kun ovat noin uusavuttomia?
Kyllä varmaan todennäköisin selitys on syyhypunkki. Tai järvisyyhyn voi saada järvestä uimisesta. Tai lintukirput voivat tulla ulkoa.
Joka tapauksessanet voi olla tosissasi että et pysty viemään lääkäriin, lapsi on vietävä heti lääkäriin, hänhän kärsii! Jos sä et kykene viemään muiden lasten kanssa niin miehen on otettava töistä vapaata. Mitä sä tekisit jos lapsi olisi saanut vaikka ompelemista vaativan haavan tai murtanut kätensä nyt aamulla? Varmaan veisit hänet jotenkin lääkäriin. Käytä sitä samaa *jotenkin* nyt.
No ei kuulosta psykoosilta. Ei lapsi mene yhtäkkiä psykoosiin ilman mitään ennakkovaroitusta. Joku ihan muu juttu kyseessä, toki lääkärinhoitoa vaativa. Jos aloittaja viitsit, tule myöhemmin kertomaan, mikä oli. Mua kiinnostaa. Oma lapseni on saanut erään lääkkeen sekä huonon nukkumisen takia yöllä vähän vastaavan olotilan, mutta se on mennyt pois, kun lapsi on herännyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama juttu on ollut täällä jo aikaisemminkin. Muistan tuon silmien päästä repimisyritysen hyvin.
Mikä motivoi tekemään tällaisia juttuja? Kerrohan se.
Huh, kiitos tästä, mulle tuli jo kauhea olo lapsen takia. Ap, olet ikävä ihminen jos keksit tällaisia.
Voi pientä, toivottavasti vain esim allergiaa eikä mitään psyykkistä tai vakavampaa elimellistä vikaa 😕 nyt nopeesti vaikka taksilla omalle terveysasemalle tai yksityiselle, tai päivystykseen jos sellainen läheltä löytyy.
Ei kai kukaan voi katsoa lapsen tuskaa vain vierestä ja miettiä pitäisköhän jtn tehdä.
Sain itse lapsena älyttömän kutinakohtauksen oltuani hiekkalaatikolla. Omat vanhemmat onneksi tajusivat viedä päivystykseen nopsaan (eivät odotelleet 7 tuntia!), kun ei suihkut ja muut kotikonstit auttaneet. Sain tuhdin annoksen Ataraxia ja kortisonikuurin. Taisin olla silloin 9v.
Vie lapsi päivystykseen! Todennäköidesti paha allerginen reaktio johonkin tai syyhy. Miten voit katsoa tuollaista 7 tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama juttu on ollut täällä jo aikaisemminkin. Muistan tuon silmien päästä repimisyritysen hyvin.
Mikä motivoi tekemään tällaisia juttuja? Kerrohan se.
Missä muka?? Laita ihmeessä linkki
Kokeile antaa allergialääke ja sano että se auttaa.
Kuulostaa psykoosilta. Lapsilla harvinainen mutta valitettavasti ei tavaton. Ambulanssi tottakai.