Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa periä lainaamiani rahoja pienituloiselta?

Vierailija
05.07.2019 |

Lainasin pienituloisella kaverilleni 200 euroa, jotka hän lupasi maksaa takaisin. Maksua ei ole kuulunut, viesteihini vastailee koko ajan juujuu-tyyliin. Nyt sitten kaveriporukan muut ovat alkaneet painostaa minua, etten saisi pyytää lainaamiani rahoja takaisin, koska he olettavat palkkani olevan ja hyvä ja minulle kyseessä on varmastikin vain pikkusumma. Onko tosiaan näin, että minun pitäisi ''reiluuden nimissä'' unohtaa tuo raha..? Mielipiteitä kaivataan

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saat periä. Sehän on lainattu. Tilanne tietysti kannattaa ottaa huomioon. Onko pienituloisen tilanne paranemassa lähiaikoina jolloin maksukin helpottuisi? Onko nyt jostain syystä hänellä huono hetki maksaa takaisin?

Ota asia reilusti puheeksi kasvottain ja kysy onko hänellä aikomustakaan maksaa ja milloin tai minkälaisella aikataululla? Jos vastaus on ei niin kannattaako enää ollakaan sen kummempi kaveri.

Vierailija
22/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lainaa rahaa ilman aikomusta maksaa takaisin, teko voi täyttää petoksen tunnusmerkit. Ja tällaista nilkkiä tässä ketjussa on moni puolustamassa sillä perusteella, että tällä ei kai ole ylimääräistä, jolla maksaa takaisin. Ei tarvitse olla ylimääräistä, velka on maksettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole tehnyt velkakirjaa, se on sana sanaa- vastaan. Pienituloinen velallinen voi aina väittää, että et ole mitään lainannut. 

Voit yrittää periä velkaasi ulosoton kautta. Se on laillinen ja mahdollinen keino, jos pystyt todistamaan ja osoittamaan, että velka on olemassa. 

Vähävaraiselle lainaaminen on aina riski, jonka tappion itse kärsit. Ulosotto voi todeta velallisen vaikka varattomaksi, jolloin siitäkään perinnästä ei ole mitään apua. Kaikenlisäksi ulosotto perii valtavan perintäkulun ensin virastolle ja vasta sitten sillä mitä saa perittyä perintäkulujen lisäksi, lyhennetään velkaa. Joten vähävaraisilta on hankala saada ulosoton kautta yhtään mitään. 

Vierailija
24/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saat periä takaisin, mutta toisaalta on ollut tyhmää lainata rahaa pienituloiselle. Ei pankitkaan lainaa, jos takaisinmaksukyky on arveluttava. Voisitko sopia kaverisi kanssa, että hän maksaa tuon 200 € takaisin vaikkapa 20€/kk? 

Olin tyhmä, mutta tilanteensa säälitti, ja vannoi maksavansa takaisin

Ymmärrän tuon, mutta oliko sulla jotain syytä olettaa, että tämä ihminen saisi jostain 200 € ylimääräistä rahaa, jolla maksaisi velkansa pois? Pienituloiselle 200 € on sen verran iso summa, että jos ei tule lomarahoja, veronpalautuksia tms, summa on monelle liian suuri maksettavaksi kerralla pois. 

Ei pidä lainata jos tietää ettei pysty/halua maksaa takas. Olis entinen ystävä.

Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Totta tuon ystävyyden kanssa, mutta aloittajalta voi hävitä ko kaveriporukka eikä vain tämä yksi.

Luulen, että lokit ajattelevat juuri näin. Olipa tyhmä, kun antoi rahaa, hahahaa, nytpä pidän ne ja kiristän kaveriporukalla, ettei tule saamaan niitä koskaan takaisin.

Ja kumpi olikaan se tyhmenpi käyttäytyjä vai käytöksen mahdollistaja? Ei nuo vanhat sanonnat mistään tyhjästä ole temmattu vaan ne on niitä viisauksia joita elämä on opettanut. Yksi sanonta taisi olla, että vahingon ilo on iloa puhtaimmillaan. Mitäs lainasit.

Vierailija
25/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lainaa rahaa ilman aikomusta maksaa takaisin, teko voi täyttää petoksen tunnusmerkit. Ja tällaista nilkkiä tässä ketjussa on moni puolustamassa sillä perusteella, että tällä ei kai ole ylimääräistä, jolla maksaa takaisin. Ei tarvitse olla ylimääräistä, velka on maksettava.

Ihanne maailmaa ei ole ja tuo on yksi rikos ilman rangaistusta. 

Vierailija
26/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole yhteydessä jos ei rahoja kuulu ja varoita muitakin. Ihme loinen.

Vierailija
27/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityishenkilönä ei pidä lainata kenellekään rahaa, paitsi omille lapsilleen/vanhemmilleen. Ei ikinä. Onneksi nykyisin on yrityksiä jotka tarjoavat vaivattomasti pikalainaa kohtuullista korvausta vastaan. Näillä yrityksillä on paremmat resurssit yrittää periä saatava takaisin vastaanhangottelevalta velalliselta.

Ohjaa jatkossa rahanpyytäjä nettiin, googleen vaan sana "rahaa", niin jo löytyy.

Vierailija
28/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama tuttu, joilta en säälistä oleta, että maksaisivat takaisin. Ja toisaalta jos olettaisin, eivät maksaisi sittenkään. Koskaan en lainaa, jos todella tarvitsen kyseistä summaa. Selitä siinä sitten kadulla asuvalle urpolle, että ei, en aio elää maailmassa, jossa vuokranmaksuni riippuu sinun takaisinmaksukyvystäsi. Että kyllä, tililläni ON rahaa, koska maksan huomenna vuokran ja EI, en todellakaan luota siihen, että maksat sen takaisin huomiseen mennessä.

Kyllä, olen aikeissa vaihtaa kaveripiiriä.

Vierailija
29/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saat periä takaisin, mutta toisaalta on ollut tyhmää lainata rahaa pienituloiselle. Ei pankitkaan lainaa, jos takaisinmaksukyky on arveluttava. Voisitko sopia kaverisi kanssa, että hän maksaa tuon 200 € takaisin vaikkapa 20€/kk? 

Ymmärrän tuon, mutta oliko sulla jotain syytä olettaa, että tämä ihminen saisi jostain 200 € ylimääräistä rahaa, jolla maksaisi velkansa pois? Pienituloiselle 200 € on sen verran iso summa, että jos ei tule lomarahoja, veronpalautuksia tms, summa on monelle liian suuri maksettavaksi kerralla pois. 

Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Totta tuon ystävyyden kanssa, mutta aloittajalta voi hävitä ko kaveriporukka eikä vain tämä yksi.

Luulen, että lokit ajattelevat juuri näin. Olipa tyhmä, kun antoi rahaa, hahahaa, nytpä pidän ne ja kiristän kaveriporukalla, ettei tule saamaan niitä koskaan takaisin.

No niinhän ne just ajattelevatkin. Ja juuri siksi ei pitäisikään lainata sellaiselle tai sellaista summaa, johon velallisella ei ole takaisinmaksukykyä eikä edes tee realistista takaisinmaksusuunnitelmaa. Säälistä ei koskaan pitäisi lainata rahaa. Jos tarpeeksi säälittää, voi lahjoittaa rahaa, mutta ei lainata. Ehkä tämäkin tyyppi oli lainannut jo kaikilta muilta kaveriporukassa, jättänyt velkansa maksamatta ja nyt ap oli viimeinen, joka suostui vielä lainaamaan....vaikea sanoa. 

Vierailija
30/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olen juurikin muutaman henkilön kohdalla ottanut tavaksi vain antaa sitä rahaa päästäkseni eroon niistä. Mutta kun heillä on kunnia. Tietyntyyppisillä pummeilla on aina se hemmetin kunnia, erityisesti miehillä. He maksavat, tietenkin he maksavat. Nyt vaan on ollut vaikeaa. Mutta juuri tämä sinun velkasi on aina mielessä ja inhottaa pummit, jollaisia he eivät itse tietenkään ole. Kasvoja ei sovi menettää. Ja ikinä, ikinä, IKINÄ eivät maksa yhtään mitään.

Vierailija
31/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vähävarainen velallinen, joka tunnollisesti maksoi velkojaan pois, yhteensä tuhansia euroja. 

Kunnes, tuli sairastumista ja muuta tragediaa. Minustakin tuli ulosoton asiakas. Sen jälkeen elämä on ollut helpompaa, kun ulosotto hoitaa velkakirjanpidon ja olen sitä mieltä, että vähävaraisen tai varattoman ei kannata maksaa isoja (tuhansien eurojen) velkojaan vaan päästää ne ulosottoon. Kun ulosotto hoitaa kirjanpidon veloista, omaa aikaa jää enemmän muuhun ja voi elää normaalimpaa elämää. Sen sijaan pienet (alle tonnin) velat kannattaa aina hoitaa äkkiä pois, ettei ne päädy ulosottoon ja ettei niistä joudu maksamaan moninkertaista hintaa.  

Vierailija
32/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten kaveriporukan muut ovat alkaneet painostaa minua, etten saisi pyytää lainaamiani rahoja takaisin

Pyydä heiltä jokaiselta rahaa lainaksi. Ja jos keräävät takaisin, niin myy heille kaverisi velkaa.

Ei oikeasti kannattaisi koskaan lainata kavereille, koska siitä kärsii suhteet. Toista vituttaa velan kerjääminen takaisin ja itseäni vituttaa kaverit, jotka kunnioittavat minua niin vähän, etteivät näe vaivaa velan lyhentämiseksi.

Vierailija
33/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää maksaa takaisin, mutta maksaako on toinen juttu. Jos henkilön pitää lainata rahaa 200€ selvitäkseen jostain tilanteesta, niin miten ikinä hänellä voi olla rahaa maksaa rahoja takaiin, niin köyhältä kuulostaa.

AP:na ehdottaisin takaisinmaksua 10€/kk ja tilille tiettynä päivänä. AP.n raha-asiat eivät kuulumuille, joten ulkopuolisten  kanssa asiasta ei tarvitse keskustella.

Ole tyytyväinen jos saat puoletkin summasta takaisin ja tämän jälkeen älä ikinä lainaa rahaa enää kenellekään vaikka olisi miten säälittävää. Osta hyvälle kaverille mielummin vaikka kassillinen ruokaa.  

Vierailija
34/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat rahasi takaisin, tehkää osamaksusopimus, joka sopii velallisen maksukykyyn. Toinen vaihtoehto on, että otat tämän 200€ oppirahana etkä lainaa enää tulevaisuudessa. Sanot vain aina, että valitettavasti et voi lainata. Eri asia on sitten, jos haluat tehdä hyväntekeväisyyttä ja maksaa jonkun itse tärkeäksi näkemäsi asian suoraan.

Vierailija
35/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että kaverit reagoivat noin mutta totta kai vaadit että maksaa takaisin. Et ole velkaa selitystä mutta voithan sanoa kavereille, että sinulle tuo on oikeasti iso summa eikä sulla ole varaa menettää sitä.

Ehdottaisin että maksaa vaikka 20e/kk.

Ja on kyllä törkeää toimintaa velalliselta.

Vierailija
36/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Älä lainaa.

2. Jos lainaat, lainaa vain niin paljon kuin olet valmis menettämään.

3. Se laina on sun ja kaveris välinen asia. Mulle opetettiin pienenä, että velka raukeaa, jos siitä aletaan huutelemaan ympäri kyliä. Eri asia joku prätkäjrngi, joka hajottaa polvet, jos velkoja ei kuulu.

4. Sovitte ettei velkaa tarvii maksaa kerralla, mutta jotain pitää maksaa.

5. Otat opiksesi, etkä lainaa.

6. Unohdat koko ihmisen.

Kohta 3 ei pidä paikkaansa. Päinvastoin kannattaa aina julkisesti huudella tyyliin "Jarmo, oot 200€ velkaa, koska maksat?" Kyllä se rupeaa vituttamaan jossainvaiheessa kun ihmiset kääntyy katsomaan kaupassa tai kaupungilla 😁

Vierailija
37/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on laina ja se kuuluu saada ja pyytää takaisin. Oli pienituloinen tai suurituloinen.

Vierailija
38/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kaverilta joku tavarapantti vaikka televisio tai polkupyörä. Kerro antavasi tavarapantti takaisin kun summa on lyhennetty.

Suosittelen 10€/kk tai 20€/kk velan perimistä osamaksuissa.

Kaveri kun jättää viikonloput viinat ostamatta niin johan löytyy tuo 20€ maksaa sulle.

Vierailija
39/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha taas yksi joka ei halua että lainaajalle kuuluvat ne omat rahansa. Peri vaan takaisin tuo summa se on markoissa n 1200 mk eli huomattava summa. Sano vaan eleettömästi ettei muille kavereillenne kuulu teidän velka-asia. Ja että toivoisit että he erottavat itsensä asiasta. Elleivät erota sulla oli jokatapauksessa huonoja ystäviä.

Vierailija
40/43 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on periaate, että lainaan sen verran kuin olen valmis menettämään ja sellaiselle, jonka olen valmis menettämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä