En saa periä lainaamiani rahoja pienituloiselta?
Lainasin pienituloisella kaverilleni 200 euroa, jotka hän lupasi maksaa takaisin. Maksua ei ole kuulunut, viesteihini vastailee koko ajan juujuu-tyyliin. Nyt sitten kaveriporukan muut ovat alkaneet painostaa minua, etten saisi pyytää lainaamiani rahoja takaisin, koska he olettavat palkkani olevan ja hyvä ja minulle kyseessä on varmastikin vain pikkusumma. Onko tosiaan näin, että minun pitäisi ''reiluuden nimissä'' unohtaa tuo raha..? Mielipiteitä kaivataan
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saat periä takaisin, mutta toisaalta on ollut tyhmää lainata rahaa pienituloiselle. Ei pankitkaan lainaa, jos takaisinmaksukyky on arveluttava. Voisitko sopia kaverisi kanssa, että hän maksaa tuon 200 € takaisin vaikkapa 20€/kk?
Olin tyhmä, mutta tilanteensa säälitti, ja vannoi maksavansa takaisin
Ymmärrän tuon, mutta oliko sulla jotain syytä olettaa, että tämä ihminen saisi jostain 200 € ylimääräistä rahaa, jolla maksaisi velkansa pois? Pienituloiselle 200 € on sen verran iso summa, että jos ei tule lomarahoja, veronpalautuksia tms, summa on monelle liian suuri maksettavaksi kerralla pois.
Ei pidä lainata jos tietää ettei pysty/halua maksaa takas. Olis entinen ystävä.
Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Totta tuon ystävyyden kanssa, mutta aloittajalta voi hävitä ko kaveriporukka eikä vain tämä yksi.
Jaaha taas yksi joka ei halua että lainaajalle kuuluvat ne omat rahansa. Peri vaan takaisin tuo summa se on markoissa n 1200 mk eli huomattava summa. Sano vaan eleettömästi ettei muille kavereillenne kuulu teidän velka-asia. Ja että toivoisit että he erottavat itsensä asiasta. Elleivät erota sulla oli jokatapauksessa huonoja ystäviä.
Mistäs sä tuon repäisit? Jokainen, jolla on vähänkin järkeä päässä, tajuaa lokkeilun perustuvan juuri tuohon: lokki pyytää ja joku hyväuskoinen hölmö antaa. Mitä säälittävämpi tarina, sitä todennäköisemmin et näe rahojasi enää. Jos lokkeilijalle ehdottaa, että hän tulee pesemään sun ikkunat ja sinä sen jälkeen maksat suoraan omalta tililtäsi esim hänen sähkölaskunsa, lokkeilijan rahantarve katoaakin sekunnin sadasosassa. Tai ainakin on selkä niin kipeä, kädet ei kestä pesuvesiä tai jotain muuta tekosyytä, miksi ei voi tehdä mitään saadakseen rahaa.
Kyseessä oli lapseen liittyvä, ''ohimenevä'' asia. Hölmönä ja hövelinä lainasin. Sinänsä olen niin hyvätuloinen, ettei tuo 200 euroa haittaa, mutta periaatteena tuo ketjussakin mainittu lokkeilu ärsyttää ja nyt sitten sain puristettua rahani ulos.
Kiitos vaan tsemppaajille tässä ketjussa ja pitkä nenä lällättelijöille
Ap
Minkä takia sinun piti kertoa eteepäin kavereillesi siitä että yksi heistä on lainannut sinulta rahaa? Ei kaverit tee tuollaista.