Joku pisti minua jalkaan ja jalka kuuma ja erikoisen näköinen
Pistoskohta on punainen ja ympärilä ehkä kahden euron kokoinen alue punertava. Iho on alueella kuumottava. Sitten tulee muutaman sentin kokoinen hyvin vaalea kehä. Borrelioosihan tekee punaisen kehän? Kävellessä jalka on vähän kipeä.
Lääkäriin?
Kommentit (26)
Punkki tai vesi hämähäkki, tai kyy.
Niin miksipä lääkäriin menisit ku on vauva palsta. Äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Punkki tai vesi hämähäkki, tai kyy.
Kyyn puremasta jää vain kaksi pientä reikää, ei punoittavaa rengasta.
Pistoskohta on pohkeessa, tuskin kyy. Meilläpäin ei ole vielä koskaan nähty käärmeitä. En ole myöskään uinut. Ap
Ihan mikä tahansa voi olla. Paarma, ampiainen, se punkki, lintukirppu, hyttynenkin. Seuraile.
No sitten on punkki. Se rengas voi olla vaihtelevan sävyinen.
Vierailija kirjoitti:
No kyselen nyt vaan. Tuntuu vähän nololta mennä, kun ajattelen, että lääkäri itsekseen tuhahtelee, että tällaisen pikkujutun takia tullaan lääkäriin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pistoskohta on pohkeessa, tuskin kyy. Meilläpäin ei ole vielä koskaan nähty käärmeitä. En ole myöskään uinut. Ap
Kyy voi pistää pohkeeseenkin. Ja se ettet sinä ole nähnyt, ei tarkoita ettei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201805142200932956
Olen katsonut netistä noita borrelioosikuvia, eikä omani ole vähääkään tuon näköinen, vaan huomattavan vaalea, lähes valkoinen kehä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyselen nyt vaan. Tuntuu vähän nololta mennä, kun ajattelen, että lääkäri itsekseen tuhahtelee, että tällaisen pikkujutun takia tullaan lääkäriin. Ap
Nehän saa vaan enemmän rahaa ku ihmiset käy lääkärissä.
Voi olla mikä vaan. Sinuna ajattelin järjellä, eli kävisin lääkärissä. Me kun ei voida tietää, varsinkaan näkemättä.
Mä sain joskus lenkillä kyynärvarteen pistoksen, sattui niin, että meinas flexi pudota kädestä. Ihan jalkakäytävällä mentiin, eikä kasvustoa ihan lähellä. Mitään eläintä en nähnyt, en kuullut.
Pistoskohta oli kipeä lopun päivää, jäi pieneksi pisteeksi. Koko kyynärvarsi tuntui toisella kädellä tunnustellessa kovalta ja kuin pistoskohdasta olisi ihon alla mennyt pitkiä rihmoja. Käsi myös vähän tunnoton ja kömpelö, välillä tuntui kuin siihen olisi saanut vähävirtaisia sähköiskuja (hassua kihelmöintiä ja pistelyä).
Paikkakunnalla ei ollut lääkäriä, käsi ei siitä kummemmaksi illan aikana mennyt, eikä tullut muita oireita. Päätin nukkua yön ja käydä lääkärissä seuraavana päivänä jos käsi olisi pahempi/samanlainen. No, aamulla oli enää vähän kipeä, enkä jaksanut lähteä lääkäriin. Hengissä vielä 15v jälkeen ja käsikin tallella.
Itselläni aina ne kesän ensimmäiset hyttysenpistot turpoaa ja punottaa ihan hirveästi. Parina vuonna olen joutunut syömään ihan antibioottikuurin kun ei muuten ole rauhoittunut, joinain vuosina olen pärjännyt allergialääkkeillä. Tänä vuonna lääkäri määräsi 4 tablettia Heinixiä per vrk, söin niitä viikon verran ja rasvasin kortisonilla.
Mulla alkoi tämä vaiva nelikymppisenä, sitä ennen ei ikinä moisia ollut. Enpä olis arvannut että tää "ikääntyminen" tuo tälläistäkin mukanaan!!
Härkäpaarma (iskevät tosi salakavalasti) tai ampiainen, kortisonivoidetta tai tablettia niin kyllä se siitä.
Kiitos kaikille. Haen kortisonivoidetta ja seurailen maanantaihin saakka. Pistos on siis keskiviikkoaamuna tapahtunut. Jos ei käännettä parempaan tule maanantaihin mennessä, käyn näyttämässä. Ap
Kävin katsomassa kuvia paarman pistoksesta ja näyttävät just tältä. Eipä taida olla punkki ---> mahdollinen borrelioosi, vaan paarma vain. Ap
Borrelioositartunnalta tuo kuulostaa, ota valokuva ja mene lääkäriin näyttämään, seuraa muutaman kuukauden ajan oireita, epäämääräiset ovat sitä. Itselläni tuli juuri noin borrelioositartunta ettei ötökästä ollut selkoa.
Paarma puree. Puuttuuko keskeltä ihoa?
Siis se vaalea kehä on muuta ihonväriä huomattavasti vaaleampi. Ap