Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla hankkia lasta, koska pelkään lapsen olevan erityislapsi

Vierailija
05.07.2019 |

Pelkään liikaa, että lapsella on jokin sairaus, oireyhtymä tms. joka tekee kaikesta vaikeampaa. Eikä sen edes tarvitsisi olla mikään kehitysvamma, vaan esim. autismi, paha ADHD, paha Tourette, aistiyliherkkyys... Tämä kuulostaa tosi, tosi itsekkäältä, mutta haluaisin terveen lapsen. En halua omistaa elämääni erityislapsen kaitsemiseen. Olen lukenut netistä liikaa kauhutarinoita loppuunpalaneista vanhemmista, joiden erityislapsi on muuttanut heidän elämänsä kokonaan, huonompaan suuntaan. En väitä, että erityislapset olisivat jotenkin terveitä lapsia huonompia, eivät tietenkään. Minä vain pelkään elämäni menevän "pilalle" erityislapsen myötä.

Minä ihan oikeasti pidän lapsista, ja paljon. Sen lisäksi, että pelkään, minusta myös tuntuu, etten ansaitse hankkia lapsia, kun en olekaan sitten valmis huolehtimaan erityislapsesta. Olen avautunut tästä siskolleni, joka tuomitsi ajattelumallini heti ja sanoi suoraan, ettei minusta olisi äidiksi.

Tunnen tästä vain suurta ahdistusta. Haluan lapsia, mutta minusta tuntuu, ettei lapseni voi olla terve, kun tässä maailmassa on niin monta sairautta, syndroomaa ja häiriötä. Olkaa niin kilttejä ja sanokaa, etten ole aivan hirveä ihminen.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuomitse sinua. Ajattelen samansuuntaisesti ja äitini sanoi, että ihan fiksua pohdintaa. Lasten hankinta ei tosin ole minulle vielä ajankohtainen asia moneen vuoteen.

Vierailija
2/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei saa, jos mitään ei uskalla. Lapsen teossa on aina riskinsä, niinkuin kaikessa muussakin elämässä. Suurin osa lapsista on kuitenkin terveitä, ja kaikki menee hyvin. Voit itsekin vaikuttaa asioihin paljon, esim välttämällä alkoholia ja tupakkaa raskausaikana. ADHD- tyyppiset häiriöt ovat vahvasti perinnöllisiä, omalla ja puolison terveydellä on merkitystä. Itselläni on vaikeavammainen lapsi, mutta uskalsin senkin jälkeen tehdä lapsia ja sain terveitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirveä ihminen. Itse ajattelen täysin samalla tavalla.

Miehelläni on kehitysvammainen tytär edellisestä suhteesta, nyt kohta jo 15v, mutta henkinen ikä n. 3v. Täysin autettava kaikessa paitsi syödä osaa (kylläkin sotkien) itse. Liikkuu pyörätuolilla, mutta ei pysty itse kelaamaan kuin ihan vähän. Hänellä on aina joku "show" päällä, hiljaista hetkeä ei juurikaan ole. Sanoisin, että kaikkien elämä on aika pitkälti pilalla tästä syystä. 

Olen alkanut miettimään pystynkö minä tähän suhteeseen koko loppuelämäni, kun se ns oma aika ei koskaan ala, vaan viikonloput menevät hänen tyttärensä kanssa hössöttäessä. 

Surullista.

Vierailija
4/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio? Siinä saa päättää, kuinka terve lapsi on. Tosin monen vuoden vaikea ja hintava prosessi, mutta jos et omaa lasta uskalla hankkia mutta sellaisen todella haluaisit, voisi tämä olla vaihtoehto. Lisäksi adoptio on hyvä siksi, että et synnytä tähän muutenkin liikakansoitettuun maailmaan lisää ihmisiä, annat vain kodin sitä tarvitsevalle lapselle.

Ja en siis tuomitse niitä, jotka hankkivat omia lapsia, minunkin lapseni ovat kaikki omiani.

Vierailija
5/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsista kuitenkin on terveitä. Joillekin taas käy monta kertaa huono säkä. Esim. tuttavaperheessä kolme erityislasta. Julkisuudessa on kyllä ylikorostuneesti käsitelty näitä erityisiä, ei heitä ole niin paljon kuin luulisi.

Mutta ymmärrän pointtisi. Meillä oli miehen kanssa itsestään selvää kun jälkikasvusta alettiin puhua, että jos seulonnoissa näkyy jotain poikkeavaa, niin se lapsi ei meille tule.

Vierailija
6/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tähän maailman menoon kannata lapsia tehdä.

Vierailija
7/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia. Yksi lapsi olisi hyvä  ja riittävä itselle, mutta entä jos sieltä tulisikin erityislapsi? Kun kuitenkin itse haluaisi, että se yksi joka on, olisi terve.

Uskaltaisiko mitenkään enää sen jälkeen harkita toista lasta? Ja sitten jos tulisikin terve, niin alkaisiko alitajuisesti halveksia sitä erityislasta, joka on siinä "tiellä"? Puhumattakaan jos tulisi toinen ertiyislapsi niin katastrofi olisi valmis.

Vierailija
8/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirveä ihminen. Ymmärrän sinua, sillä itse olen kokenut samaa pelkoa jokaisessa raskaudessani. Rukoilin, että lapseni syntyy terveenä ja ilman mitään sairautta, oireyhtymää, kehitysvammaa ym. Voisin uskoo, että jokaiseen lasta odottavaan jossain vaiheessa iskee edes kerran tämä pelko. Kukaan ei halua synnyttää erityislapsen.

Vierailija
9/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omassa suvussasi joitain sairauksia, vai mistä tämä pelko kumpuaa? Sinulla ei pitäisi olla syytä pelkoon - suurin osa lapsista syntyy kuitenkin terveinä. Ja vaikka lapsella sitten olisikin jotain, voi aina hakea apua tilanteeseen.

T: kahden terveen ja yhden erityislapsen äiti

Vierailija
10/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja ajatuksia. Yksi lapsi olisi hyvä  ja riittävä itselle, mutta entä jos sieltä tulisikin erityislapsi? Kun kuitenkin itse haluaisi, että se yksi joka on, olisi terve.

Uskaltaisiko mitenkään enää sen jälkeen harkita toista lasta? Ja sitten jos tulisikin terve, niin alkaisiko alitajuisesti halveksia sitä erityislasta, joka on siinä "tiellä"? Puhumattakaan jos tulisi toinen ertiyislapsi niin katastrofi olisi valmis.

Yleensä se menee niin, että erityislapsi saa kaiken huomion ja hoivan vaativuutensa takia, ja se terve lapsi jää oman onnensa nojaan.

Vierailija
11/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko omassa suvussasi joitain sairauksia, vai mistä tämä pelko kumpuaa? Sinulla ei pitäisi olla syytä pelkoon - suurin osa lapsista syntyy kuitenkin terveinä. Ja vaikka lapsella sitten olisikin jotain, voi aina hakea apua tilanteeseen.

T: kahden terveen ja yhden erityislapsen äiti

Yksi serkku on cp-vammainen ja yhdellä lievä ADHD, mutta muuten sukuni on aika tervettä. En tiedä, mistä pelkoni on tullut - minulla on monta sisarusta, jotka ovat täysin terveitä, myös heidän lapsensa. Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö minun lapselleni voisi tulla jotain. Ehkei se ole todennäköistä, mutta pelkään silti.

Ap

Vierailija
12/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Myös neuroottisuus ja alati huolissaan olo ovat mt-ongelmia joiden kanssa on vaikea pärjätä lapsen kanssa, saati jos hän on erityislapsi. TAI saa samanlaisen pään kuin äidillään.

Vierailija
13/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevästi pohdittu. Riski on kuitenkin kohtalainen, että lapsi ei ole helppo ja normaali. Vaatii paljon voimavaroja kasvattaa erityislasta.

Ja miten kun lapsi lähtee "omilleen", vammaiset kun ovat bisneksen teko kohde hoivayrityksille.

Vierailija
14/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeilla jäljillä. Miksi synnyttää lapsi, joka saattasi olla juuri tuo erityislapsi?

Sekä vanhempien, että lapsen, monet tulevat vuodet olisivat  vain pelkkää kärsimystä  päivästä päiväään.

Onnelliset ja hyvät hetket olisivat  vain unelmaa, eikä niitä koskaan tulisi, toisin kuin muilla.

Ennen raskaaksi hankkiutumista, kantnnattaisi ottaa selvää, millaiset mahdollisuudet on synnyttää suht.koht.

terve ja normaali tähän maailmaan.

Erityislapsi vaatii vanhelmiltaan tosi paljon ymmärystä, hoivaa ja huolenpitoa, usein myös aikuisena.

Erityislapsi kuluttaa myös tavallista enemmän koko yhteiskunnan voimavaroja.

Nykyisin täytyy todella harkita syvästi, kannattaako tähän ilmastovouhotuksen täyttämään maailmaan  hankkia lasta.

Vierailija
15/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisen lapsen äitinä voin sanoa, ei elämä siitä pilalle mene. Hoitaminen kyllä on vaikeampaa, se on totta, mutta onnistumisia on yhtäkaikki päivittäin, ja lapseni silti kehittyy jatkuvasti, mitä nyt hitaammin kuin ikätoverinsa. Minäkin pelkäsin, miten voisin pärjätä vammaisen lapsen kanssa, mutta vahva tukiverkko ja positiivinen asenne ovat opettaneet, ettei tämä ole ollut vain huono juttu. Elämä jatkuu ja olen onnellinen, ja rakastan lastani yli kaiken.

Rohkeasti siis ap vain lasta yrittämään, kaikki kyllä järjestyy!

Vierailija
16/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole hirveä ihminen. Ymmärrän sinua, sillä itse olen kokenut samaa pelkoa jokaisessa raskaudessani. Rukoilin, että lapseni syntyy terveenä ja ilman mitään sairautta, oireyhtymää, kehitysvammaa ym. Voisin uskoo, että jokaiseen lasta odottavaan jossain vaiheessa iskee edes kerran tämä pelko. Kukaan ei halua synnyttää erityislapsen.

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana ja työssäni tapaan paljon nuoria aikuisia ihmisiä jotka ovat syntyneet täysin terveinä, mutta jotka nyt ovat laitoshoidossa sairauden tai onnettomuuden takia.

Huono tuuri voi iskeä milloin vaan.

Vierailija
17/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen nyky yhteiskuntaan ei lasta  kannata synnyttää.

Parempi hankkia valmiiksi synnytetty terve lapsi adptoimalla.

Vierailija
18/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme vimma naisilla on synnyttää lapsia?

Nykyisin voi arvaamalla todeta että joka neljäs lapsi on jotenkin erityislapsi.

Lapsia vaan halutaan tehdä, ja sitten näillä palstoilla itketään, kuinka ei jaksteta hoitaa vaikeaa eriytyislasta.

Ollaan jopa valmiita luovuttamaan oma lapsi ulkopuoliseen hoitoon, kun voimat ja ymmärrys ei riitä erityislapsen hoitoon.

Miksi kummassa naiset ovat niin innokkaita vääntämään lapsia tähän sekasortoiseen maailmaan?

Vierailija
19/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut sama pelko, ja siksi hankinkin vain yhden lapsen. Raskausaikana vielä varmistin, että teen varmasti kaiken prikulleen oikein, ennen ruokailua aina katsoin kiellettyjen ruokien listasta, ettei siihen ollut eksynyt mitään vauvalle haitallista yms. yms. Terve lapsestani tuli, mutta näin myöhemmin olen huomannut, että stressasin asiasta aivan liikaa. Aina voi sattua jotain, vaikka tekisi kaiken oikein, eikä sille voi mitään. Ei kuitenkaan kannata antaa pelolle valtaa ja estää elämästä elämää, jota haluaa. Tsemppiä, ymmärrän sinua!

Vierailija
20/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme vimma naisilla on synnyttää lapsia?

Nykyisin voi arvaamalla todeta että joka neljäs lapsi on jotenkin erityislapsi.

Lapsia vaan halutaan tehdä, ja sitten näillä palstoilla itketään, kuinka ei jaksteta hoitaa vaikeaa eriytyislasta.

Ollaan jopa valmiita luovuttamaan oma lapsi ulkopuoliseen hoitoon, kun voimat ja ymmärrys ei riitä erityislapsen hoitoon.

Miksi kummassa naiset ovat niin innokkaita vääntämään lapsia tähän sekasortoiseen maailmaan?

Itse asiassa syntyvyys Suomessa vain laskee ja laskee vuosi vuodelta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi