Töihin tullessa vessassa käynti ym.
Jos työpaikalla on käytössä leimauslaitteet ja liukuvat työajat niin onko mielestäsi oikein että säännönmukaisesti joku leimaa itsensä sisään ja sitten menee vartiksi vessaan siistiytymään ym. ilmeisesti jonka jälkeen vasta harkitsee töidensä aloittamista.
Välissä tietysti pitää hakea kahvia ym. niin että varmaan puoli tuntia menee siitä kun leimaa itsensä sisään ennenkuin työt oikeasti alkaa. Minusta leimaus pitäisi tehdä sitten vasta kun työt oikeasti aloittaa.
Esimies ei tiedä tilanteesta kun hänen työhuone on ihan eri paikassa ja ei tietysti ole jatkuvasti valvomassa kaikkia henkilöitä ja työn luonne on sellainen että on erittäin vaikeaa valvoa mitä porukka tekee työaikana jos ne varsinaiset työt kuitenkin jollain tavalla koko ajan etenee, siis vaikka pari tuntia päivässä tai jopa enemmän työaikaa käytettäisiin ihan johonkin muuhun, kun mitään valvontaa ei ole!
Kommentit (76)
Istun aamuisin puolikin tuntia kahvihuoneessa aamupalalla, ennen kuin aloitan työt.
Tietenkään tämä ei ole työaikaa. Työaika alkaa työpisteellä.
Mutta kyllä vessassa saa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa minua, eikä haittaa pomoakaan. Meillä saa istua vaikka kaksi tuntia kahvilla jos mitään tähdellistä tekemistä ei just ole joten ei se ylimääräinen 10min aamulla vaikuta mihinkään, aina ei tarvitse painaa duunia tukka putkella.
Ja sitten pitkään talossa olleet tottuu tapaan ja on ihan tolkuttoman laiskaa porukkaa. Vaikka sitä kiirettä myöhemmin tulisi niin kaikki hoituu ihan tolkuttoman hitaasti kun on totuttu ettei paljoa edes tehdä. Kello tulee yksi-kaksi iltapäivällä niin ei enää sinä päivänä voi mitään uutta aloittaa kun on niin myöhä vaikka töihin tultiin ysiin ja aamukahviin meni puoli tuntia.
Keskiviikkona-torstaina aletaan jo puhumaan ettei enää tällä viikolla ehdi mitään hoitamaan vaan maanantaina sitten katsellaan. Ja tekemättömien töiden jono vaan kasvaa kasvamistaan ja sitten selitellään että kun on nämä loma-ajat.
On näitäkin. Mutta enimmäkseen kaikki tekee hommat kun niitä on. Ja ei kauheasti tartte ihmisiä houkutella ylitöitä tekemään, jos pitää tehdä. Katsos työmoraali säilyy paremmin kun joku ei koko ajan hengitä selän takana. It-alalla nyt muutenkin on hommia jotka vaatii ajattelua, aikaa jne. eli joiden lomassa voi ja kannattaa pitää taukoja.
Mitä väliä jos se ei sinun tai muiden duuneihin vaikuta? Mulla on 7,5 tunnin työaika, josta varmaankin normioloissa tehokasta on jotain 4-5 tunnin välillä. Yleensä aloitan aamun 30 min kahvitauolla. Muutenkin aikaa menee jauhantaan työkaverien ja pomon kanssa. Toki hoidan hommat niin, että muut eivät joudu kärsimään, eli velvoitteeni muita kohtaan kyllä hoidan ja jätän taukoja pitämättä jos hommat niin vaatii. Päivät menee pääosin palavereissa joidenka välillä on 15-30min tauout. Ei niissä juurikaan mitään järkevää ehdi tekemään, pariin sähköpostiin ehkä pystyy vastaamaan.
Kiinnostaisi tietää, muuttuisiko näiden lusmutapojen puolustajien näkemys, jos olisivat itse siinä palkkoja maksavassa päässä. Saisiko silloinkin jokainen työntekijä leimata itsensä sisään milloin huvittaa, ja aloittaa työnteon jahka huvittaa. Ihmettelen työmoraalin puutetta.
Miksi jonkun pitäisi maksaa teille vessassa istumisesta tai kahvinjuomisesta? O.o
No, minä joskus käyn leimauksen jälkeen vessassa ja joskus ennen. Haen kahvia kun haluan. Teen työni hyvin, saan siitä kiitosta ja homma toimii, eli ansaitsen palkkani. Minuuteilla ei ole siinä mitään merkitystä. Millaisessa työssä ap olet, jos ajattelet, että se suorittamiseen käytetty aika on pääasia?
Uskokaa tai älkää, mutta entinen työ”kaverini” otti kellosta aikaa käydessäni vessassa. Ja tämä on ihan tosi juttu.
Muistakaa tämä kun k-marketin tai r-kioskin myyjä on vessassa. Tänäänkin yksi vanha rouva huusi r-kioskissa.: - Missä on palvelija!!!! ja kun nainen tuli takahuoneesta niin kauhea valitus kun on kiire. Eli antakaa kassoillekin vessarauha.
Ihminen on luonnostaan laiska ja kova valehtelemaan itselleen ja muulle maailmalle. Usko omiin valheisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli kun minulla on rakkovika niin leimaan itseni ulos ja sisään aina kun käyn vessassa?
Et tietenkään leimaa, jos teet töitä sen ajan.
Mikä näissä työajan leimaamisissa on niin vaikeaa ymmärtää? Silloin, kun tehdään töitä, ollaan leimattuna, ja silloin, kun ei tehdä töitä (haetaan kahvia, käydään tupakalla, käydään vessassa tms.) ei olla leimattuna. Ellei erikseen olla muuta sovittu.
Kerro ihmeessä missä olet duunissa niin tiedän vältellä. Kyllä meillä saa käydä vessassa, tupakalla ja kahvilla työajalla. Saa jopa mokkamasterin pestä ja puhdistaa eikä tarvitse leimata ulos. Eilen yhden työntekijä päätä alkoi särkeä niin, että ei meinannut pystyä mitään tekemään. Komensin nukkumaan meidän viihdehuoneen sohvalle nukkumaan. Sai ihan työajalla nukkua ja 30min päästä oli taas tehokas työntekijä.
Mä en pidä "lakisääteisiä", joten istun vessassa milloin huvittaa - vaikka heti aamusta, jos on jäänyt kotona käymättä.
Jos tuon henkilön käytöksessä on joku ongelma, niin se on kyllä jotain muuta kuin vessassa käynti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun pitäisi maksaa teille vessassa istumisesta tai kahvinjuomisesta? O.o
Meillä on työajanseuranta, mutta ei kellokortteja. Jos vuoro alkaa 8:05 voin istua sitä ennen kahvilla ihan niin kauan kuin haluan. Tai käydä salilla.
Kahvitauot on lakisääteisiä ja on tutkittua että ajattelu toimii paremmin jos pitää taukoja.
Eipä onneksi ole tuollaista kyttäystä mutta jos olisi niin mun työaika alkaisi tasan silloin kun toimistoon saavun, vaikka sitten paskallakäynnillä aloittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jos se ei sinun tai muiden duuneihin vaikuta? Mulla on 7,5 tunnin työaika, josta varmaankin normioloissa tehokasta on jotain 4-5 tunnin välillä. Yleensä aloitan aamun 30 min kahvitauolla. Muutenkin aikaa menee jauhantaan työkaverien ja pomon kanssa. Toki hoidan hommat niin, että muut eivät joudu kärsimään, eli velvoitteeni muita kohtaan kyllä hoidan ja jätän taukoja pitämättä jos hommat niin vaatii. Päivät menee pääosin palavereissa joidenka välillä on 15-30min tauout. Ei niissä juurikaan mitään järkevää ehdi tekemään, pariin sähköpostiin ehkä pystyy vastaamaan.
Just joo. Juuri tämä on ongelma suomen työmarkkinoilla. Ja nimenomaan siellä toimihenkilö ja ylemmällä tasolla että kun on ensin istuttu vuosia jossain koulussa ja yliopistossa ja saatu hieno tutkinto niin sitten päästään toimistoon istumaan reilulla palkalla eikä sen eteen tarvitse tehdä sitäkään vähää vaan voi istua tuntitolkulla kahvilla päivän mittaan.
Sitten taas toisaalta luuletko että joku tuotantotyöntekijä tehtaalla montaa päivää töissä pysyisi jos työvuoro alkaisi puolen tunnin kahvitauolla, tai voiko vaikka hoitaja siirtää hommat "ensi viikolle" kun ei nyt enää oikein jaksaisi mitään tehdä!
Sitten hallitus toteaa että suomessa huono kilpailukyky, no ihmekkös tuo! Ja ei muuta kuin leikellään palkkoja jne, sitten nämä kahviporsaat nauraa partaansa ja istuu ylimääräiset 6 minuuttiansa iltalehteä selaten viineri poskessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, muuttuisiko näiden lusmutapojen puolustajien näkemys, jos olisivat itse siinä palkkoja maksavassa päässä. Saisiko silloinkin jokainen työntekijä leimata itsensä sisään milloin huvittaa, ja aloittaa työnteon jahka huvittaa. Ihmettelen työmoraalin puutetta.
Maksan työntekijöilleni tehdystä työstä siten, että työajaksi on laskettu 7,5h/päivä. Jos he saavat antamani työtehtävät valmiiksi viidessä tunnissa, voivat minun puolestani sen lopun 2,5 tuntia käyttää ihan miten haluavat. Ovat tehokkuudellaan siinä tapauksessa ansainneet vähän kevyemmän päivän. Meillä ei käytetä mitään kellokortteja tai muitakaan leimoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli kun minulla on rakkovika niin leimaan itseni ulos ja sisään aina kun käyn vessassa?
Et tietenkään leimaa, jos teet töitä sen ajan.
Mikä näissä työajan leimaamisissa on niin vaikeaa ymmärtää? Silloin, kun tehdään töitä, ollaan leimattuna, ja silloin, kun ei tehdä töitä (haetaan kahvia, käydään tupakalla, käydään vessassa tms.) ei olla leimattuna. Ellei erikseen olla muuta sovittu.
Kerro ihmeessä missä olet duunissa niin tiedän vältellä. Kyllä meillä saa käydä vessassa, tupakalla ja kahvilla työajalla. Saa jopa mokkamasterin pestä ja puhdistaa eikä tarvitse leimata ulos. Eilen yhden työntekijä päätä alkoi särkeä niin, että ei meinannut pystyä mitään tekemään. Komensin nukkumaan meidän viihdehuoneen sohvalle nukkumaan. Sai ihan työajalla nukkua ja 30min päästä oli taas tehokas työntekijä.
Miten ihmeessä työpaikalla on viihdehuone? Jos ei ole työkykyinen niin ei silloin nukuta työpaikalla vaan työterveyteen hakemaan saikkulappu ja kotiin.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä sellaista minuutilleen aikataulutettua hommaa. Ei kuulosta ihmisen touhuilta sellainen… :o
Mutta rahaa sulle pitää maksaa vaikka omia hommia teet etkä töitä, johon sut on palkattu. Reiluako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan työntekijöilleni tehdystä työstä siten, että työajaksi on laskettu 7,5h/päivä. Jos he saavat antamani työtehtävät valmiiksi viidessä tunnissa, voivat minun puolestani sen lopun 2,5 tuntia käyttää ihan miten haluavat. Ovat tehokkuudellaan siinä tapauksessa ansainneet vähän kevyemmän päivän. Meillä ei käytetä mitään kellokortteja tai muitakaan leimoja.
Ilmeisesti olet joku ison firman pikkupomo joka on tottunut samanlaiseen tyyliin ja tuloksella ei ole oikeasti sinun kannalta mitään merkitystä.
Koska ei kukaan oikeasti tulosta vaativa johtaja pitkään katselisi sitä että henkilöstöresurssien käyttöaste on vain n. 66% vaikka palkkaa maksetaan 100% mukaan. Jos minä olisin johtoportaassa ja kyseessä olisi tuollainen tilanne niin silloin pyrittäisiin pääsemään vähintään 90% käyttöasteeseen, eli tuossa tilanteessa joko hankittaisiin lisää töitä ja kiristettäisiin työtahti lähelle sitä käytettävissä olevaa kapasiteettia tai mikäli työmäärä pysyy samana niin esimerkiksi yksi työntekijä siirrettäisiin mahdollisesti muihin tehtäviin/lomautettaisiin/irtisanottaisiin ja hänen työt siirrettäisiin jäljellejääville.
Riippuu ihan työstä. Aivotyössä oleellista ei ole tietokoneen äärellä vietetty aika, kun taas asiakalvelutyössä voi tärkeintä, että on avaamassa liikkeen tasan yhdeksältä, vaikka asiakkaita ei olisi.