Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ns. "kovalle" alalle mahdollista lähteä opiskelemaan 25-vuotiaana?

Vierailija
04.07.2019 |

Tai siis, tietenkin on mahdollista päästä opiskelemaan, mutta onko mahdollista saada töitä esim. kaupalliselta alalta, hr-jutuista, viestinnästä...?

Taustaa sen verran, että valmistun valtiotieteiden maisteriksi ihan hetken päästä pääaineena sosiaalityö. Tämä oli ehkä typerin hairahdus minkä olen eläessäni tehnyt, opinnoista olen tykännyt ja opiskelijaelämästä ennen kaikkea, mutta sosiaalityön kenttä muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tuntuu vastenmieliseltä. Ymmärrän kyllä miksi asiat ovat niin kuin ovat, pystyn näkemään ne teoreettiset kehykset niiden arkisten asioiden taustalla, mutta minä en halua olla niiden asioiden kanssa tekemisissä. Olisi kiva kohdata työssä sellaisia ihmisiä, jotka ottavat itse vastuuta omasta elämästään, joiden kohtaamiseen ei liity väkivallan tai vainon uhkaa ja että työssä ylipäänsä olisi jonkinlainen eteenpäin menemisen meininki eikä samassa tilassa vellomista pidettäisi jo voittona itsessään. Lisäksi olen ihan liian herkkä ja lapsirakas ja toisaalta kyyninen katsomaan vierestä sitä, minkälaista p*skaa lasten pitää sietää ihan vain siksi, että sattuivat syntymään väärään perheeseen.

Jos mä nyt siis tekisin esimerkiksi kauppatieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa ja ensikertalaisuuskiintiöstä huolimatta pääsisin opiskelemaan, niin olisiko minulla mahdollista edetä alalla, vai onko näiden ns. "kovien" alojen osalta oma parasta ennen -päiväni käsillä jo nyt? Olen miettinyt sitäkin, että jos opiskelisi vaan ammattikorkeassa tradenomiksi, monimuotona johonkin maaseutukouluun varmasti pääsisin, kai sillä pääsisi pankkiin joksikin sijoitusneuvojaksi ja vaikka palkka tuskin yhtään paranisi, niin työolot merkittävästi? Toki on sitten sekin mahdollisuus, joka on ehkä enemmän todennäköisyys, etten ekalla hakukerralla töiden ohella lukiessa ainakaan yliopistoon pääsisi sisään, vaikka lukupäätä ja ennen kaikkea motivaatiota onkin. Sitten olisin taas jo ainakin yhden vuoden vanhempi.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päädyit opiskelemaan sosiaalityötä, jos sinua ei kuitenkaan kiinnosta työskennellä sillä alalla? Tai etkö olisi voinut edes ottaa jotain sellaisia hyödyllisiä sivuaineita, jotka kiinnostaisivat sinua myös työalana? 

Ensimmäinen syy on se, etten tiennyt sen olevan ihan tällaista. Toista syytä en itsekään tiedä, mutta typerä hairahdus se oli. Varmaan siksi, että oli suomenkielinen pääsykoekirja, yhteisvalinnassa sai pisteitä juuri niistä aineista mitkä kirjoitin hyvin ja yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt kiinnostivat ja kiinnostavat edelleen. 

Vierailija
22/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallintotieteet voisi olla hyvä kombo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallintotieteet voisi olla hyvä kombo.

Olen miettinyt itsekin samaa. Täytyy lähteä tätä vaihtoehtoa selvittelemään, ja käsittääkseni siellä nyt ainakin on vähän vanhempiakin opiskelijoita. Sinänsä jotkut julkisenkin sektorin johto- ja kehittämistyöt kyllä voisivat kiinnostaa.

Vierailija
24/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae 2 v kestäviin maisteriopintoihin.

Vierailija
25/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiotieteiden maisteri voi kyllä työllistyä muuallekin kuin kuvailemiisi tehtäviin, alaa tarkemmin tuntematta nuo kuulostavat ennemminkin sosionomin tehtäviltä?

Kyseessä on nollatutkinto. Itse olen valmistumassa valtiotieteen tohtoriksi, mutta minulla ei ole mitään illuusioita siitä, että papereilla tekisi jotain. Jos haluaa töitä, niin kannattaa hankkia suhteita.

Vierailija
26/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt, suurin osa ihmisistä alkaa tuossa 25 vuoden iässä olemaan juuri ja juuri sellaisia, että voi kutsua aikuiseksi.

Vierailija
27/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiotieteiden maisteri voi kyllä työllistyä muuallekin kuin kuvailemiisi tehtäviin, alaa tarkemmin tuntematta nuo kuulostavat ennemminkin sosionomin tehtäviltä?

Kyseessä on nollatutkinto. Itse olen valmistumassa valtiotieteen tohtoriksi, mutta minulla ei ole mitään illuusioita siitä, että papereilla tekisi jotain. Jos haluaa töitä, niin kannattaa hankkia suhteita.

No et ole valmistumassa.

Vierailija
28/28 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et ole valmistumassa.

Ohjaajanikin on ollut vähän skeptinen, joten mikset sinäkin. Kyllä meinasin nyt kuitenkin ottaa paperit ulos, vaikka tämä onkin tällaista pitkäaikaistyöttömän sivutoimista askartelua. Tutkintouudistuksen takia tämä kannattaa tehdä juuri nyt, koska ensi vuonna en saisi enää hyväksiluetuksi vanhoja opintoja.