Mitä hankitaan ristiäislahjaksi?
Minua ja puolisoani on pyydetty kummeiksi. Mitä kummit yleensä antavat ristiäislahjaksi? Edelleen jotain lusikoita, joilla ei tee mitään? Mitä hintaluokkaa lahjan tulisi olla? Onko eroa siinä, millaisia lahjoja annetaan tytöille ja millaisia pojille?
Jos joku haluaa tässä keskustella muidenkin (vanhempien ystävien, isovanjempien tms) antamista lahjoista, niin ihan mielellään luen niistäkin.
Kommentit (20)
Minä kysyisin suoraan vanhemmilta: haluavatko että ostatte muistoksi kehyksen, lusikan, kansion tms.
Huomioithan että kummiksi valitun lahjalta odotetaan selkeästi enemmän kuin perusvieraan lahjalta.
Itse olen kummina antanut lahjaksi jonkun muiston (useimmiten hopeisen valokuvakehyksen kaiverruksilla) JA pienen summan rahaa, jolla vanhemmat voivat ostaa jotakin hyödyllistä tai laittaa kummilapsen tilille korkoa kasvamaan.
Kasteesta kuuluu jäädä jotain pysyvää. Valokuvakehys (mielestäni tinakin on ok), kummilusikka tai vaikka koru, johon tulee ehdottomasti nimi.
Oma budjetti pitää tietysti ottaa huomioon esim materiaalivalinnoissa, mutta jonkunlaista arvokkuutta vaaditaan. Pienelläkin budjetilla saa ok kastelahjoja.
Itse "hyväksyn" myös esimerkiksi ensimmäisen hampaan ja hiussuortuvan rasiat yms, mutta en esim vaatteita tai ikean ruokalappua ja aterimia vaikka kuinka käyttöön tulisivatkin. Se ei ole lastelahjan tarkoitus.
Jotenkin vain nuo kaikki koruliikkeiden kastelahjat näyttävät ihan krääsältä. Ehkä kummilusikka olisi sittenkin ihan ok ja lisäksi vaikka jotain muuta ja/tai rahaa.
Mitä kummilusikkaan kaiverrutetaan?
-ap
Itse ostin säästöpossun, kummipojan nimi ja syntymäaika kaiverruksena.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti valokuvaamoon?
Tämä voisi olla ihan kiva jonkin kehyksen kanssa.
Me hankimme Magisson kakkulapion, saajat tykkäsivät. Eivät halunneet mitään perinteistä laatikoihin pölyyntymään.
Otettiin myös heti käyttöön juhlassa.
Kysy tuosta kummilusikasta. Ja muutenkin, kuulostele vähän vanhempia, mielestäni tästä voi hyvin keskustella.
Riippuu budjetistakin toki, mutta:
Itse en ostaisi enkä haluaisi mitään noita rasioita, kehyksiä ym.
Miten olisi osakkeita? Tai grafiikanlehti?
Arabian Muumiastiasto aterimilla on kiva myös, ottaisin sen ennemmin kuin noita hopeajuttuja.
Lusikallako ei tee mitään? Meillä syödään joko haarukalla tai lusikalla, ruuasta riippuen.
Nuo kehykset, rasiat ja muut ovat kyllä hassu juttu, minulle ihan vieras asia. Olen siis joskus nähnyt niitä, mutta en monesti.
Pankkitilinkin voi avata, minne säästät esim. synttäreinä satasen ja saa rahat, kun täyttää 18.
Nuo kummilusikat ja kehykset ovat hirveitä.
Ihanin lapseni saama kummi-lahja oli antiikkinen, hopeinen helistin jonka kummi oli löytänyt huutokaupasta. Se on myös tytölle erittäin rakas vaikka tämä on jo teini-ikäinen ja aikoo säästää sen omalle lapselleen.
Ristikaulakoru on ollut omasta mielestä söpöin lahja mitä tytöt on saaneet.
Kummilusikoita ja lastenaterinsettejä missä on lautanen mukana ovat myös saaneet.
Muut kuin kummit ovat tuoneet, vaatteita, vauvanvilttejä, lampaantaljan, täytettävän vauvakirjan.. ym.
15, ainakin meidän kohta aikuistuvalle tyttärelle kummikehys on tärkeä, ilmeisesti hyvän kummisuhteen takia. Tuota helistintä taas minä en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi osakkeita? Tai grafiikanlehti?
Arabian Muumiastiasto aterimilla on kiva myös, ottaisin sen ennemmin kuin noita hopeajuttuja.
Mietin, että osakkeet voisivat olla ihan hyvä lahja vaikkapa ensimmäisenä syntymäpäivänä, mutta ei oikein istu ristiäislahjaksi.
Tuota grafiikkaa pitää hieman miettiä. Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Ensimmäinen hammashan lähtee joskus vasta 5-6 vuotiaana? Eli ensihammasrasia ei ole kovin hyvä lahja, jos lapsi kastetaan jo vauvana. Lisäksi se hammas hapertuu ja hajoaa kuitenkin, kun se kuivaa, olkoon rasiassa tai ei.
Kummilusikka!