YLE: suolaakku tulee ja korvaa nykyiset akut
En suostu enää ajamaan muulla sähkötoimisella kuin suolaakuilla varustetulla sähköautotolla.
https://yle.fi/uutiset/3-10853858
Suola-akku valmistetaan suolasta, hiilestä, rikistä ja hiekasta, joita löytyy kaikkialta maailmasta. Raaka-aineet ovat halpoja, helposti saatavia, ja niiden kuljettaminen on turvallista.
Kommentit (51)
Vitsit, että oli vaikea ymmärtää otsikko. Toivottavasti kaikki koulujen äidinkielen opettajat ottivat kopin tuosta, mahtava esimerkki näytettäväksi lapsille oikeinkirjoituksen tärkeydestä.
Kuulostaa lintulajilta, suolaakku.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lintulajilta, suolaakku.
😂
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lintulajilta, suolaakku.
Minusta taas se on kasvi. Sellainen hieman köynösmäisesti laakeasti pitki suota kasvava kasvi, joka muodostaa laikkumaisia alueita eli laakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lintulajilta, suolaakku.
Minusta taas se on kasvi. Sellainen hieman köynösmäisesti laakeasti pitki suota kasvava kasvi, joka muodostaa laikkumaisia alueita eli laakkuja.
Voisi olla kyllä tuollainenkin. :D
En suostu enää ajamaan muulla sähkötoimisella kuin suolaakuilla varustetulla sähköautotolla.
Miksi kukaan haluaisi suola-akkua, kun se mätänee nykyisellään aivan liian nopeasti?
Siinä missä Teslan akku kestää sen 20 vuotta 800 lataussyklinsä kanssa, suola-akku mätänisi jo vähän päälle 6 vuodessa. Kuka haluaa uusia akkuaan pariin otteeseen autonsa elinkaaren aikana?
Palataan asiaan sitten, kun suola-akut saavuttavat edes nykyisten akkujen kestävyyden.
Lisäksi tuo uutinen valehtelee, kun väittää, ettei kobolttia mukamas riittäisi. USGS:n sivuilta voi jokainen tarkistaa tunnetut kobolttiresurssit ja -varannot. Kobolttia riittää miljardeihin sähköautoihin, vaikka ne tehtäisiin nykyisellä akustotekniikalla. Käytännössähän koboltin määrä on vähentynyt vuodesta toiseen akuissa ja se kehitys tulee jatkumaan (esim. Tesla on ilmoittanut pyrkivänsä siitä kokonaan eroon).
Kaiken lisäksi akustoon ei ole nykyisinkään pakko laittaa laisinkaan kobolttia, kuten BYD:in (yksi maailman suurimmista sähköautovalmistajista) sähköautot osoittavat, joiden käyttämissä LiFePO4-akuissa sitä ei ole.
Tuleeko myös metsälaakku ja kaupunkilaakku?
Lol, tulin vaa tsekkaan miten porukka nillittää otsikosta, ja itse kysymykseen ei vastata mitään.
Nykymuotoinen sähköauto ei voi yleistyä kestävästi.
Litiumioniakun ongelmana on erityisesti koboltin rajattu saatavuus, raaka-aineiden louhinnasta ja valmistuksesta koituvat ympäristökustannukset sekä kuljetuksen turvallisuusriskit.
Kaivakaa tämä kirjoitus esiin 10:n vuoden päästä ja sanokaa mun sanoneen, että sähköautot oli maailman suurin floppi.
Mä luin, että suklaakakku tulee korvaamaan nykyiset kakut. Tulin katsomaan, että onko täällä joku hyvä resepti siihen. :D
Tykkään enempi Juustokakusta.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Nykymuotoinen sähköauto ei voi yleistyä kestävästi.
Litiumioniakun ongelmana on erityisesti koboltin rajattu saatavuus, raaka-aineiden louhinnasta ja valmistuksesta koituvat ympäristökustannukset sekä kuljetuksen turvallisuusriskit.
Miksi valehtelet?
Kobolttiahan riittää 5,6 miljardiin sähköautoon, kuten itsekin näet USGS:n sivuilta:
https://prd-wret.s3-us-west-2.amazonaws.com/assets/palladium/production…
Tesla Model 3:ssa sitä on 4,5 kg. BYDin autoissa sitä on 0 kg (koska LiFePO4-akut). Jatkossa sitä ei ole Teslankaan autoissa, koska hankkiutuvat siitä eroon.
Kerrotko siis, että millä tavalla koboltin saatavuus on ongelmana, kun sitä on ensinnäkin tarpeeksi ja toisekseen sitä tarvitaan tasan 0 gramma per auto?
Mitkä ihmeen raaka-aineiden louhinnasta ja kuljetuksesta aiheutuvat ymäpristökustannukset ja turvallisuusriskit? Miksi hemmetissä sähköauton, joka parhaimmillaan tarvitsee täsmälleen saman verran raaka-aineita painossa mitattuna kuin polttomoottoriautokin, ympäristökuormitus olisi jotenkin ihmeellisesti suurempi kuin muiden autojen?
Opettelehan ottamaan asioista selvää ennen kuin lässytät niitä totena palstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaivakaa tämä kirjoitus esiin 10:n vuoden päästä ja sanokaa mun sanoneen, että sähköautot oli maailman suurin floppi.
Miksi ne muka olisivat floppi? Johan niitä on ollut markkinoilla yli 10 vuotta ja lisääntyvät vain. Eihän edes ole enää mitenkään mahdollista, että ne olisivat floppi, kerta niille on käyttötapauksia jo nyt.
Ja mikäänhän ei viittaa siihen, että myyntimäärät koskaan tulisivat nykyisestä laskemaan. Sähköauto on jo nyt edullisempi ja ympäristöystävällisempi monelle käyttäjälle kuin polttomoottoriautot.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko myös metsälaakku ja kaupunkilaakku?
Laakusta voi tulla uusi juolavehnä, sitä on kohta kaikkialla, ja sen hävittäminen on vaikeaa ellei mahdotonta. Kukkiikohan se kauniisti, olisi kiva, jos olisi kirkkaanpunaiset isot kukat, mutta ne ei oikein kuulosta laakulta.
Kävimme mieheni kanssa Suolaakun kesäperinnepäivillä. Ohjelmassa oli kansantanhuja, saappaanheittoa ja pienimuotoinen kylätappelu.
Millä suolla niitä esiintyy? Voisi viikonloppuna lähteä katsomaan Suolaakkuja.
Mikä on suolaakku?
SUO-LAAKKU?