Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ryhtyisitkö tarvittaessa omaishoitajaksi romanttiselle kumppanillesi (aviopuoliso, avopuoliso, seurustelukumppani, tyttö- tai poikaystävä, rakastaja jne. )?

Vierailija
04.07.2019 |

Miksi tai miksi et?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni ja isälläni oli ikäeroa 18 vuotta. Äitini muisti aina välillä sanoa minulle, eyyä4et sit tyttö ota itsellesi vanhempaa miestä. Enpä tietenkään totellut. Otin "vain" 9 vuotta vanhemman miehen. Nyt olen omaishoitajja.

N52

Voi ei. Tuo on juuri sitä mitä pelkään! Olen 45v nainen ja tapailuvaiheessa ihanan miehen kanssa, joka on minua 8 vuotta vanhempi. Ei mikään valtaisa ikäero, mutta hän on tupakoinut lähes koko elämänsä. Ja vaikka hän nyt huolehtii hyvin itsestään, niin selvästi hänellä on jo sellaisia haittoja syntynyt (esim. huono ääreisverenkierto) että ei olisi mikään ihme, jos lähivuosina tulisi jo jotain isompaa vaivaa. Ahdistaa joutua miettimään tällaisia...

Ei sinun ole mikään pakko ryhtyä omaishoitajaksi, jos et halua. Oma naisystäväni on minua 12 vuotta nuorempi, ja olen tehnyt selväksi, että hän ei koskaan tule olemaan minun omaishoitajani. Hän on rakastajani niin kauan kuin se on mahdollista, ja sitten voimme jatkaa ystävinä, jos siltä tuntuu. Mutta hoivaamaan en häntä halua, enkä minä häntä.

Kannattaa ihan suoraan puhua näistä asioista.

Juuri näin. Outoa, että ihmiset luulevat omaishoitajaksi jotenkin ajauduttavan. Kyllä se vaatii ihan konkreettisia päätöksiä, muutoksia ja järjestelyjä. Omaishoitajaksi ei voi joutua vahingossa tai vasten tahtoaan.

Vierailija
62/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu missä kunnossa se puoliso olisi. Itselläni on sen verran paha fyysinen vamma (tapaturman seurauksena) etten pysty nostamaan edes meidän pientä 7kg:n koiraa. Ilman omaa vammaani saattaisin kyllä ruveta jos kyseessä olisi aviomies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattohoidin veljeni hänen kotonaan. Sen jälkeen masennuin vakavasti ja olin mennä itse perässä hautaan. Kun siitä selvisin, otin uuden suunnan elämääni pois hoitoalalta ja ajattelen, ettei koskaan enää. Toivon, ettei minun tarvitse sellaista päätöstä ikinä enää tehdä.

Vierailija
64/65 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omaishoidontuki ja henkilökohtaisen avustajan lainsäädäntö on eri. Omaushoidontuki vastaa laitospaikkaa, kaupunki säästää, henkilökohtainen apu on tarkoitettu itsenäiseen suoriutumiseen ja avustamiseen ja laki kieltää oikeusturvan suojasmiseksi sukulaissuhteet.

Avustaja myönnetään kotiin esim sille ajalle kun omaishoitaja on töissä tai opiskelee.

Hyvin harvoille tulee oikeus tällaiseen.

Vierailija
65/65 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajan raaka rooli.

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/omaishoitajan-raaka-rooli/

Sivun alaosassa on linkkejä muihinkin omaishoitoa käsitteleviin kirjoituksiin.