Ryhtyisitkö tarvittaessa omaishoitajaksi romanttiselle kumppanillesi (aviopuoliso, avopuoliso, seurustelukumppani, tyttö- tai poikaystävä, rakastaja jne. )?
Kommentit (65)
Vähän riippuu missä kunnossa se puoliso olisi. Itselläni on sen verran paha fyysinen vamma (tapaturman seurauksena) etten pysty nostamaan edes meidän pientä 7kg:n koiraa. Ilman omaa vammaani saattaisin kyllä ruveta jos kyseessä olisi aviomies.
Saattohoidin veljeni hänen kotonaan. Sen jälkeen masennuin vakavasti ja olin mennä itse perässä hautaan. Kun siitä selvisin, otin uuden suunnan elämääni pois hoitoalalta ja ajattelen, ettei koskaan enää. Toivon, ettei minun tarvitse sellaista päätöstä ikinä enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omaishoidontuki ja henkilökohtaisen avustajan lainsäädäntö on eri. Omaushoidontuki vastaa laitospaikkaa, kaupunki säästää, henkilökohtainen apu on tarkoitettu itsenäiseen suoriutumiseen ja avustamiseen ja laki kieltää oikeusturvan suojasmiseksi sukulaissuhteet.
Avustaja myönnetään kotiin esim sille ajalle kun omaishoitaja on töissä tai opiskelee.
Hyvin harvoille tulee oikeus tällaiseen.
Omaishoitajan raaka rooli.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/omaishoitajan-raaka-rooli/
Sivun alaosassa on linkkejä muihinkin omaishoitoa käsitteleviin kirjoituksiin.
Juuri näin. Outoa, että ihmiset luulevat omaishoitajaksi jotenkin ajauduttavan. Kyllä se vaatii ihan konkreettisia päätöksiä, muutoksia ja järjestelyjä. Omaishoitajaksi ei voi joutua vahingossa tai vasten tahtoaan.