Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiantuntijatyö??

Vierailija
03.07.2019 |

Siis tarkottaako asiantuntijatyö, että jostain tietystä aiheesta mistä on tietoa, niin siitä on sitten asiantuntijana työssä?

Vai mitä se tarkoittaa? Oon aina miettiny, ja kuullu ku jotkut puhuu arvostavaan sävyyn tästä..

Itelläki tietoa monista asioista, en silti oo haluumassa tällä hetkellä vakuuttelemaan niitä tietoja muille.

oon siis ihan pihalla, eli kertokaa mikä on asiantuntijatyö ja miltä alalta se on? vai joka alalta?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on se sama ilmeisen katkera tyyppi, jonka joku tuttu on asiantuntijatyossä ja jolle ap on kateellinen. Ja joka aloittaa saman jauhamisen ainakin kerran kuussa. Mikään muu ei tätä vänkäämistä selitä, jokainen normaali ihminen kun ymmärtää mitä asiantuntijatoillä yleisesti tarkoitetaan - ja on myos ihan sinut sen kanssa ettei kyseessä ole mikään täysin mustavalkoinen, selkeä käsite.

Vierailija
22/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse naureskelin hihaani, kun eräs röntgenhoitaja viittasi omaan työhönsä asiantuntijatyönä. Juu, täytyyhän sitä siinäkin hommassa jotain tietää, mutta jos asiantuntemuksen saavuttaa muutaman vuoden koulutuksella ja puolen vuoden työkokemuksella, ei se asiantuntijuus vielä mikään työn tärkein atribuutti ole.

Tunnen yhden ihmisen, jonka titteli on erityisasiantuntija, ja hänellä on omalta alaltaan pari maisterintutkintoja, tohtorintutkinto ja monen vuoden työkokemus.

Lisäisin tähän vielä sen, että tämän erityisasiantuntijan työpanos on rahallisesti merkittävä. Tekee arvioita, joiden perusteella (ainakin osittain) tehdään miljoonien eurojen hankintapäätöksiä yms. Eli se vaativuus voi olla ihan rahassakin mitattavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on se sama ilmeisen katkera tyyppi, jonka joku tuttu on asiantuntijatyossä ja jolle ap on kateellinen. Ja joka aloittaa saman jauhamisen ainakin kerran kuussa. Mikään muu ei tätä vänkäämistä selitä, jokainen normaali ihminen kun ymmärtää mitä asiantuntijatoillä yleisesti tarkoitetaan - ja on myos ihan sinut sen kanssa ettei kyseessä ole mikään täysin mustavalkoinen, selkeä käsite.

Sinä vaikutat solvauksien asiantuntijalta.

Mikä lienee koulutus? 

*eri

Vierailija
24/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikka-asiantuntijaksi voi valmistua Laureasta.

Vierailija
25/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mikä koulutus (pl. lukio) sinulla on niin olet sen alan asiantuntija. Asiantuntijuuden taso vaan vaihtuu.

Vierailija
26/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim erikoislääkäri on oman alansa asiantuntija

Vierailija
27/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanha työnimike kulki asiantuntija nimikkeellä. Työn opetteluun meni ainakin vuoden päivät. Toinen vuosi meni vielä ennen kuin osasin itseäni kutsua alan asiantuntijaksi. Työssä tuli hallita alan lainsäädäntö ja osata soveltaa sitä. Työ oli ihan perseestä, joten nykyään olen duunari paskemmalla palkalla. 

Vierailija
28/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti asiantuntija mielletään vähintään maisteritason töihin. Arkkitehti, opettaja, fyysikko. Toki sitten on juurikin jotain harrastuksien asiantuntijoita vaikka muodollista koulutusta ei ole.

Vierailija
29/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asiantuntijatyössä. Käytännössä ohjeistan tiettyjen ohjelmien käyttäjiä ja huolehdin/koordinoin sen kehitystä. En itse käytä ohjelmaa, enkä myöskään tee siihen muutostöitä, ne ovat muiden tekemistä.

Käytännössä katson että homma pyörii ja kehittyy, sekä kaikki tietävät mitä tehdä. Olen myös se ongelmien roskasanko ja yritän saada porukan osallistumaan, vaikka tekijöillä ei olisi aikaa tai tekijöistä olisi pulaa.

Mutta asiantuntijatyötä on monenlaista eri aloilla ja niiden sisältö voi vaihdella.

Vierailija
30/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla moni kertoo tekevänsä VAATIVAA ASIANTUNTIJATYÖTÄ.

Onhan niitä erityisvaativaa asianatuntijatyötä tekeviäkin (ainakin psykologeja).

Vierailija
31/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista työtä, että aivot huutaa hoosiannaa jokaisen työpäivän jälkeen kun tulee kotiin.

Vierailija
32/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ap vaikka googlettaisit. Katso vaikka Wikipediasta.

Vierailija
33/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni ei ole spesifiä korkeakoulututkintoa, mutta hän on edennyt työssään oman yksikkönsä asiantuntijatehtäviin.

Tittelinä on siis asiantuntija ja esimies.

Titteli asiantuntija? Eihän se kerro kenellekään yhtään mitään.

LinkedInissä asiantuntija? Ok 🤣

Kukaan täällä ei osaa vastata ap:n kysymykseen. En minäkään. Fiksu kysymys.

En minäkään ymmärrä tätä käsitettä. Olen itse oman alani asiantuntija mutten pidä sitä tittelinä. Käytän ihan tutkintonimikettäni.

Vierailija
34/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asiantuntija" nimikkeen alle voidaan laittaa melkein mitä vain. Varsinkin useasti korkeakoulun käyneet laitetaan tämän nimikkeen alle, olitpa yliopiston käynyt tai amk:n. Tasasta massaa kaikki.

Vierailija
35/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen titteliltäni asiantuntija. Minkäs sille mahtaa, niin se on siis LinkedInissäkin :D Toki se aina tarkoittaa jonkun tietyn (toimi)alan asiantuntijatehtäviä. Se selviää sitten tarkemmin esimerkiksi siitä firmasta missä ko. henkilö on töissä. Itse kerron jos minulta kysytään mitä teen, että olen "firmassa x asiantuntijatehtävissä". Sitten jos tulee jatkokysymys niin kerron mitä kaikkea teen. Ehkä ap:kin voisi kysyä tarkemmin ja osoittaa näin kiinnostusta henkilön kertomaa kohtaan? Kyllähän tässä on moni jo kertonut, että yleensä se on siis esimerkiksi johtotöitä, neuvontaa.. Joku palkkaa asiantuntijan koska ei itse vaan osaa. Eikö se näin mene? Meillä asiantuntijatehtävät on niin laajat ettei siihen muutakaan titteliä ole ilmeisesti keksitty. Projektinjohtohommista alkaen. Insinöörejä olemme.

Vierailija
36/36 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan asiantuntija ei päätehtävänään tee suorittavaa työtä, eli jää ne kassat ja parturi-hiusnomit ulkopuolelle. Enemmänkin suunnittelua ja konsultointia ja sen suorittavan työn mahdollistaminen seuraavassa vaiheessa.