Kävin passikuvassa ja kuva on hirveä
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Niin on minunkin passikuva. Näytä ihan elähtäneeltä narkilta kuvassa:(.
Mä näytän DDR:n aikaiselta itäsaksalaisesta naisterroristilta.
Vanha vitsi, joka pätee edelleen, että jos näyttää luonnossa samalta kuin passikuvassa, on syytä mennä lääkäriin. Eniten nauratti kaikkien kolmen poikani passikuvat 1-5 vuotiaita kun olivat. Jokainen, aivan jokainen, jopa yksivuotias näyttivät slaavilaisilta kriminaaleilta. Itse näytän stereoideja vetävältä hormonihirviöltä. Mutta mitä sitten. Kuka niitä passikuvia katselee, ei kai niitä perhealbumiin laiteta. Tullimies kun tunnistaa sinut kuvasta, niin asia on silloin kunnossa.
Sitten en ymmärrä, että miksi se passikuvan ottotilannekin on oikeasti kuin joku pidätystilanne. Kaikki rentous on kaukana. Ehkä on sattunut huonoa tuuria, mutta kohdallani se kuvan ottaja ei ikinä juttele mitään vaan käske vaan istumaan tuohon. Joku höpöttely voisi vähän keventää tilannetta ja auttaa rentoutumaan, ettei siinä kuvassa näytä joltain jäykältä rikollismurhaajalta.
No, mitä muuta voi odottaa valokuvalta, joka otetaan edestä päin latteassa valossa tyhjää taustaa vasten ilmeettömästä kohteesta? Ei kukaan näytä hyvältä noissa olosuhteissa, eikä edes normaalilta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Sitten en ymmärrä, että miksi se passikuvan ottotilannekin on oikeasti kuin joku pidätystilanne. Kaikki rentous on kaukana. Ehkä on sattunut huonoa tuuria, mutta kohdallani se kuvan ottaja ei ikinä juttele mitään vaan käske vaan istumaan tuohon. Joku höpöttely voisi vähän keventää tilannetta ja auttaa rentoutumaan, ettei siinä kuvassa näytä joltain jäykältä rikollismurhaajalta.
On katsos hyvä, että sinusta on olemassa kuva siitä, miltä näyttäisit rikollisena, jos sinusta sattuisi sellainen tulemaan. Että sitten kun tarvitaan hyvää etsintäkuulutuskuvaa, niin sellainen on heti valmiina, näyttämässä todellisen luonteesi. Jos nyt näyttää passikuvassa rikolliselta eikä sellaiseksi koskaan rupea, niin ei sillä niin väliä, ei vara venettä kaada tms.
Olen onnistunut jokaisessa passikuvassa. Minua on joka kerta pyydetty hymyilemään. Semmoinen pieni hymy. Seuraava kuva ei varmasti onnistu, koska ikää lähes 40v ja ikä jo näkyy naamasta ja olen vähän lihonut.
Mutta oikeasti olen ollut aina yllättynyt miten nätiltä näytän passikuvissa. Kuvan ottajakin kehui missin näköiseksi. Ehkä se on se hymy ja yritän olla rentona.
Oma passikuva näyttää ihan poliisiasemalla otetulta ja minä rikolliselta :o
Ennen kävin otattamassa useammat vieläpä eri liikkeessä ja niistä paperikuvista valkkasin parhaan mutta nyt on hankalaa kun kuvaaja halusi heti lähettää suoraan poliisille sähköisesti joten ei voinut valita.
Vierailija kirjoitti:
Otin taannoin passikuvan ja silloin oli hellettä +30 astetta ja jouduin muutenkin juoksemaan. Tulen verenpunaiseksi tomaatiksi kaikesta liikunnasta. Puna ei ehtinyt laskea kun kuvaaja otti kuvan ja näytin aivan hirveältä. Ihan joltain jenkkiläiseltä keski-ikäiseltä sarjamurhaajanaiselta. Passiin onneksi tuli mustavalkokuva mutta kuva on aivan järkyttävä. Kasvot turvonneet, punaiset ja silmät hyvin pienet kaiken tuon keskellä.
Ou nou, minulle kävi viimeksi melkein samalla tavalla :D Sain ennen kuvaamoon marssimista nokkosihottumakohtauksen eli kaula ja dekoltee helottivat kirkkaanpunaisilla laikuilla. Ah miten viehättävää.. Kun sain kuvat kätöseeni en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, näytin aivan suohirviön ja kirvesmurhaajan rakkauslapselta joka on kaiken lisäksi kierinyt nokkospuskassa. Kohta pitäisi taas mennä passikuvattavaksi ja yritän kovasti tsempata itseäni, että kerran se vaan kirpaisee. Tällä kertaa taidan levittää peittävää meikkivoidetta kaulan alueelle, varmuuden vuoksi ;D
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hyvä kuva.
Nimenomaan _oli_, harmi että se passi ei ole enää viiteentoista vuoteen ole ollut voimassa...
Ihmettelen sitä kun kuvasta kuitenkin maksaa, miksei oteta useampia sarjoja. Asiakas voisi niistä valita siedettävimmän version. Mutta ei, se on näps ja siitä vaan. Digiaikana on helppo ottaa niitä kuvia todella useampiakin. Ruvetaan vaatimaan laatua, myös passikuvilta. Kuvaajien kunnianhimottomuus ja innottomuus saatava loppumaan!
Minun ensimmäisen oman passini kuva oli onnistunut, mutta hei come on, olin silloin 19-vuotias, todella hoikka ja hyvin sirokasvoinen. Se oli siis vielä sitä aikaa kun lapsen passin pystyi liittämään vanhemman passiin, joten oman passin tarvitsi vasta täysi-ikäisenä.
Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin pelkkää alamäkeä mennään aina viiden vuoden välein ja kuvien lopputulokset ovat toinen toistaan kaameampia. Näytän aina kymmenen vuotta vanhemmalta ja kymmenen kiloa lihavammalta päihdeaineiden ongelmakäyttäjältä.
Ja sama juttu myös omien lasten passikuvilla kuten joku jo ylhäällä kertoikin, nekin ovat todella epämairittelevia heistä.
Mutta siis passikuvan nyt vaan kuuluu olla hirveä, se on sellainen omanlaisensa luonnonlaki :)
Onko kukaan muuten kokeillut niitä passikuva-automaatteja, tuleeko yhtään parempi?
Kuvaamoissa ja tekniikoissa on suuria eroja. Itse epäilen omassa passikuvassani, että kuva "litistyy" leuan ja otsan alueelta ja "venyy" keskinaaman osalta eli ei ole läheskään luonnollinen ja selittää aiemmin mainitun "slaavilaisuuden" tai kriminaalin ulkonäön. En tiedä onko tuon tyyppinen kuvaamistapa vaatimuksena passikuvalle, että naaman keskiosaa korostetaan, jotta sen perusteella pystytään tunnistamaan henkilö?...
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muuten kokeillut niitä passikuva-automaatteja, tuleeko yhtään parempi?
Kerran kokeilin ja tuli vielä hirveämpi.
Miksi valokuvaamot ottavat kuvat kuvaajan mittojen mukaan eikä kuvattavan?! Aina se kamera on liian yläviistossa ja sanotaan nosta päätä ja se taas leventää leukaa/poskia entisestään kun koitat saada päätä mahdollisimman ylös. Laskeutukaa kuvattavan tasolle, hyvänen aika! t. lyhytselkäinen
Ps. parhaimman kuvani ikinä olen saanut sellaisessa itseottokopissa v. 2002 poliisilaitoksen aulassa itse otattamalla, sitä kuvaa suorastaan rakastan
Mä oon ruvennut ottamaan itse omat passikuvani. Ei oo vaikeeta, poliisin sivulla hyvät ohjeet. Hirvee siitä tulee vieläkin, mutta voi ottaa ainakin niin monta otosta kuin haluaa.
😂😂😂 pidättelen huutonaurua täällä. Ihanaa, että:muilla sama kokemus asiasta. Täsdä taannoin satuttiin oikein asiantuntijoiden kanssa katsoo miteN hirveitä kuvat on.