Ottaa hieman päähän. Olen kuukausilahjoittaja eräälle järjestölle. Noh, sitten ne soittaa ja ruinaa, että pitäisi nostaa kuukausierää!
Sanoin, että nykyinen on ihan hyvä määrä. No sitten se vänkäsi, että no jos tämän verran nostaa? Ei, en halua nostaa, nykyinen on sopiva. No, entäs tämän verran sitten? Ei hemmetti, jouduin siis kolmeen kertaan sanomaan, että en halua nostaa määrää!
Meni maku koko hommaan. Taidan lopettaa koko lahjoittamisen ko. järjestölle.
Saa suositella jotain muita kohteita (joissa ovat tyytyväisiä siihen määrään, minkä itse päätän).
Kommentit (120)
Onko mitään tahoa jonka kautta rahaa ei valu pártasuiden elättämiseen? Pelastusarmeija?
Vierailija kirjoitti:
Olen noin vuoden verran lahjoittanut 10 € kuussa Amnestylle, mikä on opiskelijabudjetilla oikeasti itselleni iso raha. Koen kuitenkin ihmisoikeuksien edistämisen tärkeäksi, minkä vuoksi halusin alunperinkään kuukausilahjoittajaksi. No, eikö vain sitten soitettu ja alettu kinuamaaan lisää. Yritin selittää, että kyllä varmasti sitten kun on hieman enemmän tuloja niin voin lahjoittaa lisää, mutta tämä alkoi väittelemään että no jos edes vähän nostettaisiin. Piti hieman tökerösti itse sanoa jo että ei, valitettavasti tämä ei nyt sovi.
Vieläkin joka kuukausi kun tililtä se kymppi lähtee niin vähän harmittaa koko juttu. Otetaan vastaan ehdotuksia muista ihmisoikeustyötä tekevistä järjestöistä!
Solidaarisuusliike esimerkiksi on pienempi ja ketterämpi kuin amnesty. Ja tällä hetkellä kampanjoivat mm. tyttöjen silpomista.
Mutta onhan näissä järjestöissä omat onglmansa, mutta olisiko parempi ettei kukaan tekisi mitään minkään hyväksi?
Lahjoitin tekstiviestillä joulun alla £3 kuurosokeiden lasten lelukeräykseen, aattelin että kiva ilahduttaa jotain lasta. Eikös sieltä soitettu perään ja kun sanoin että nimenomaan sen takia lahjoitin kun se oli kertaluontoinen juttu mutta tämä ääliö jankkasi vain kuinka kaikilla hänenkin tutuilla on varaa lahjoittaa kymppi kuussa. No kiitos vaan mutta mulla ei ole. Sanoin muistaakseni lopulta aika suoraan että vaikka oiskin varaa niin kiitos hänen en ainakaan tuolle järjestölle lahjoittaisi. Siis todella törkeää käytöstä yrittää syyllistää ihmisiä tolla lailla...
Itse en pysty osallistumaan hyväntekeväisyyteen rahalahjoitusten muodossa oman hankalan rahatilanteen vuoksi. Tosin, en varmaan osallistu myöskään sen jälkeen, kun valmistun ja on säännöllisiä tuloja. Huolestuttaa, että rahat menevät ihan vääriin tarkoituksiin.
Sen sijaan osallistun erään vapaaehtoistyöjärjestön toimintaan. Siellä pääsee konkreettisesti tekemään asioita, eikä kukaan ole koskaan ruinannut rahaa tai lahjoituksia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen noin vuoden verran lahjoittanut 10 € kuussa Amnestylle, mikä on opiskelijabudjetilla oikeasti itselleni iso raha. Koen kuitenkin ihmisoikeuksien edistämisen tärkeäksi, minkä vuoksi halusin alunperinkään kuukausilahjoittajaksi. No, eikö vain sitten soitettu ja alettu kinuamaaan lisää. Yritin selittää, että kyllä varmasti sitten kun on hieman enemmän tuloja niin voin lahjoittaa lisää, mutta tämä alkoi väittelemään että no jos edes vähän nostettaisiin. Piti hieman tökerösti itse sanoa jo että ei, valitettavasti tämä ei nyt sovi.
Vieläkin joka kuukausi kun tililtä se kymppi lähtee niin vähän harmittaa koko juttu. Otetaan vastaan ehdotuksia muista ihmisoikeustyötä tekevistä järjestöistä!
Lopeta kuukausilahjoittaminen, ainakin Amnestylle. Se on kallis järjestö, joka pitää kyllä paljon metakkaa - mutta metakkaa voi nykyään pitää aika edullisestikin. Mielestäni ne ihmiset, jotka Suomessakin ovat sosiaaliturvan varassa (opiskelijat yms.) tekevät todella väärin käyttäessään saamiaan lahjoituksia (eli sosiaalitukea) tällaiseen rajojen yli valutukseen.
Ihmisoikeustyötä tekevät mm. Pelastusarmeija (joka oikeasti kerää kadulta paleltuvia pummeja), Pelastakaa Lapset, Kirkon ulkomaanapu ja Plan jotka kouluttavat naisia ja lapsia ja mahdollistavat köyhien ihmisten yritystoimintaa kehitysmaissa, sekä kansainvälinen Punainen risti ja Lääkärit ilman rajoja -yhdistys.
Älkää nyt ainakaan punaista ristiä tukeko! Hyvänen aika sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pyydettiin erään järjestön kuukausilahjoittajaksi parissakin puhelussa. Ensimmäisen puhelun lopetin aika lyhyeen kiireeseeni vedoten. Pari päivää sen jälkeen sain uuden puhelun toiselta soittajalta (olin merkinnyt ensimmäisen numeron "älä vastaa"). Pari minuuttia hänen kanssaan piti vängätä asiasta - millään hän ei halunnut uskoa, etten halua ryhtyä kuukausilahjoittajaksi, vaan lahjoitan silloin kun siltä tuntuu.
Ikävintä näissä puheluissa oli mielestäni se, että kumpikaan heistä ei kysynyt, oliko minulla aikaa puhua. He vain aloittivat suurin piirtein sanoilla "ihan vain lyhesti haluan kysyä..." ja puhetta alkoi tulla kuin kuraa sudelta. En tiedä, kauanko puhelut olisivat kestäneet ellen itse olisi lopettanut niitä. Meinaan, että olisihan se hyvä aloitus ja kohteliasta kysyä, onko aikaa. Olen aika varma, että jos olisin ryhtynyt kuukausilahjoittajaksi, olisin pääsemmättömissä näiden korotuspyyntöjen kanssa.
Itselleni tuli mieleen, kun joskus soittelin ihmisille (en yrittänyt myydä mitään), niin minulle sanottiin ettei saa kysyä onko kiire, koska ihmiset yleensäkin sitten vastaavat että on. Heti vain asiaan😅
Ai jaa :D Näin on ihmiset erilaisia! Minusta se on taas kohteliasta - jos minulla ei ole kiire, niin kyllä minä sanon, että on aikaa, ja kuuntelen ihan kohteliaasti myyntipuheen. Ärsytti varsinkin sen ensimmäisen puhelun kanssa, kun minulla oli kiire, enkä meinannut saada siihen väliin millään sanottua, että nyt on huono hetki. Sitten piti olla vähän tyly ja sanoa, että nyt ei jouda. En tykkää olla tyly.
Tietenkin typeryksiltä, jotka heittävät jo rahaa hukkaan kannattaa pyytää lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wwf:n johtajallla on erittäin suuret tulot. Eikä häntä paljon julkisuudessa näy...
Onko tulot suuret verrattuna muihin samankokoisten puulaakien johtajiin vai vertasitko keskiverto palkansaajan tuloihin?
Hyväntekeväisyysjärjestön johtajalla ei ole mitään syytä olla keskivertopalkansaajaa isompi palkka. Minä en lahjoita noille mitään juuri siksi, että johtajat eivät itse anna asialle mitään, vaan päin vastoin tarvitaan kymmeniätuhansia pienlahjoittajia kuukaudessa pelkästään johtoportaan palkkojen maksamiseen.
Amnestylla soittavat joka vuosi. Sanoin, että ole hajauttanut lahjoutuksia usealle järjestölle ja siksi en nosta summia. Ymmärsivät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin Amnestyn tukemisen 10 vuoden jälkeen juuri tästä syystä. Alussa annoin 10 euroa kuukaudessa ja lopulta summa oli pari vuotta 50 euroa kuussa ja sekään ei riittänyt; soittoja ja pyyntöjä nostaa summaa tuli silti. Ymmärrän että varojen kerääminen on heille tärkeää, mutta järkeä saisi käyttää. 50 euroa kuukaudessa on jo ihan kiva tukisumma ja siihen pitäisi olla tyytyväinen.
Minulle soitettiin vähän aikaa sitten Amnestysta ja houkuteltiin kuukausilahjoittajaksi - puhuttiin juuri tuosta kympistä kuukaudessa, ja hieman särähti korvaan, että sillä summalla voi aloittaa. Varmaan soittelisivat vähän väliä ja pyytäisivät lisää. En ryhtynyt. Sanoin, että lahjoitan aina sen mukaan, mikä kohde tuntuu tärkeältä.
Vierailija kirjoitti:
Minä siirryin Ahtisaaren esimerkkiä noudattaen sosialidemokraattiseen hyväntekeväisyysmalliin, jossa lahjoitetaan kaikki liikenevät varat hyväntekeväisyyteen, mutta saajana olen minä itse.
😁
Vierailija kirjoitti:
Koeta löytää joku paikallinen kissakerho. Stadissa heillä taitaa olla liikaakin rahaa mutta muualla pyörivät pikkurahoilla jossa ois suuresti tervetullutta.
Mä olen lahjoittanut näihin kissataloihin/esyihin, jotka toimii täysin talkoovoimin ja lahjoitusten varassa. Facebookissa on kissaryhmiä, joissa ilmoittavat avuntarpeesta ja apua tarvitaan kyllä paljon kun ihmiset jättää kissoja heitteille. Hirveän surullisia juttuja joutuu kyllä lukemaan :(.
Paremmin apua saa suoraan perille esim. https://www.kiva.org/ kautta, tämä siis on mikrolainajärjestö. Ei mitään välikäsiä ja saa antaa konkreettista apua esim. jonkun köyhän yritystoiminnan perustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Spr:ään ei kannata antaa mitään.
Ei tulisi mieleenikään!
Mielestäni Pelastusarmeija vaikuttaa varteenotettavalta järjestöltä jota voisi tukeakin. Auttaa ihmisiä kotimaassa, erityisesti vanhuksia ja vähävaraisia. Kenelläkään kokemusta kyseisestä järjestöstä? Onko luotettava?
Olen opiskelija, mutta jos minulla olisi enemmän rahaa niin lahjoittaisin Caritakselle. Se on katolinen avustusjärjestö joka tekee työtä sekä Suomessa että ulkomailla. Caritakselle voi ryhtyä kuukausilahjoittajaksi, mutta myös kertalahjoitukset ovat mahdollisia.
www.caritas.fi
Hope ry:lle voi lahjoittaa myös tavaraa. Jos haluaa vaikka lahjoittaa kengät vähävaraisen perheen lapselle niin voi käydä itse ostamassa kaupasta sellaiset ja viedä ne Hopelle. Olen aika varma, ettei pankki tai kukaan muukaan pääse vetämään välistä.
Minä elin hetkellisesti toimeentulotuen varassa kolmen lapsen kanssa, kun vuokraluukkuni ovikello soi. Takana oli Unicefin jankkaava kerääjä, lapset kuulemma kuolevat janoon jossain kaukaisissa maissa. Kerroin etten voi valitettavasti lahjoittaa ja nopeasti tilanteeni pääpiirteittäin. Minun tehtäväni oli niinä aikoina huolehtia siitä, etteivät omat lapseni kuole nälkään ja janoon. Ovella seisova feissari alkoi inttää, että kyllähän toimeentulotuestakin sen 15 euroa/kk pystyy irrottamaan heidän järjestölleen kun luopuu jostain turhemmasta. :D Aivan järkyttävää. Minäkään en lahjoita kuin kertasuorituksina ja teen hyväntekeväisyyteni ennemmin konkreettisena auttamisena. Järjestöillä en tunnu olevan mitään moraalia.
Olen kaksi kuukausitukea irtisanonut, kun rupesi puhelimeen tulemaan pyyntöjä summan nostosta. Samoin olen vaihtanut vakuutusyhtiötä, kun rupesivat puhelimitse tyrkyttämään lisävakuutuksia. Toisesta vakuutusyhtiöstä soittavaa ehdin varoittamaan, että mulla on paha tapa irtisanoa olemassaolevat palvelut, jos puhelimella tyrkytetään lisäpalveluilta, niin että oliko jotain asiaa? Ei sillä soittajalla sitten enää ollutkaan asiaa.
Sanoin etten halua osallistua kuin satunnaisesti.
En vastaa puheluihin.