Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienen pojan täti ja kohtelen kuulema epäreilusti hänen puolisisaruksiaan

Vierailija
02.07.2019 |

Poika on nyt 6 vuotias ja asun noin tunnin ajomatkan päässä heidän kodista. Otan silloin tällöin hänet yökylään. Pääasiassa olemme luonani, hän tykkää hoitaa koiraani eli harjaa sitä ja heittää palloa. Pelaamme sellaisia korttipelejä mitä lapsi osaa tai muistipelejä. Samoja juttuja mitä teen hänen kanssa jos käyn heillä kylässä. Olen opettanut häntä soittamaan pianoa. Joskus olemme käyneet elokuvateatterissa, isossa leikkipuistossa, syöneet mäkkärissä hampparit yms pientä mistä hän on ilahtunut ja mitä ei ole heidän kotipaikkakunnallaan.

Nyt lapsen toinen vanhempi on alkanut vihjailla, että hänen lapset edellisestä liitosta voisi haluta myös kaupunkiviikonloppuja ja sanoikin jo, että on epäreilua kun vaan nuorin pääsee viettämään tädin kanssa viikonloppuja muiden jäädessä kotiin. Vanhemmat lapset eivät koskaan edes vietä aikaa samassa huoneessa kun käyn siellä. Tiedättehän sellaiset esiteini-ikäiset jotka juuri ja juuri tervehtivät ja vastaavat yhdellä sanalla jos jotain kuulumisia yrittää kysyä ja eristäytyvät omiin huoneisiin. En oikeastaan edes tunne heitä, kun aina ovat olleet ujoja ja näemme kuitenkin aika harvoin, ehkä kerran kuussa tai kahden kuukauden välein. Jos käyvät koko perheen voimin minun luonani, he kyselevät koska lähdetään kotiin, joko lähdetään jne.

En usko että viihtyisivät täällä mun luona leipoen tai koiraa lenkittäen hetkeäkään, vaan odottaisivat kai koko viikonlopun jotain parempaa tekemistä ja viihdytystä. Mitä en jaksaisi järjestää ja vieläpä käytännössä lähes vieraille lapsille.

En ole tarjoutunut ottamaan heitäkin kylään, mutta miten voisin ketään loukkaamatta kieltäytyä, jos vanhempi kysyy suoraan? En keksi miten voi ystävällisesti sanoa, että en koe heidän olevan minulle sukua ja että minun pitäisi alkaa tädiksi heillekin tasapuolisuuden vuoksi?

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli veljeni ja tämän tyttären kanssa sopimus, että jos tämä saa tietyn keskiarvon todistukseen, niin minä (täti) ostan hänelle uuden puhelimen.

No noin viikko-kaksi puhelimen hankinnan jälkeen näin tytön ja tällä oli joku satasen vanha puhelin käytössä.

Tämän tytön äitipuoli oli ottanut minun ostamani yli viiden huntin puhelimen omaan käyttöönsä, antanut oman iphonensa omalle tyttärelleen ja antanut oman tyttärensä vanhan puhelimen veljentyttärelleni.

Lukitsin puhelimen välittömästi ja ilmoitin veljelleni että puhelin palautuu tytölle välittömästi tai sitten se palautuu minulle, joko vapaaehtoisesti tai poliisin avustuksella.

Tuon jälkeen kukaan koko suvusta ei ole nähnyt veljeni puolisoa tai tämän lasta. Veli käy kylässä tyttärensä kanssa.

Vierailija
102/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän vastaava tilanne. Mieheni kanssa meillä on kaksi yhteistä lasta ja minulla entisestä suhteesta kaksi lasta. Miehen setä on lapseton ja ovat melko varakkaita. He ottavat kahta nuorinta kylään, käyttävät tapahtumissa (ja maksavat pääsyliput, herkut ym aina), pizzalla jne, lisäksi antavat oikeastaan aina rahaa, esim. 50€ molemmille. Vanhemmat lapset eivät pääse tästä osalliseksi, mutta ymmärrän sen täysin. Heillä ei valitettavasti ole omia sukulaisia, jotka tarjoaisivat vastaavia huveja, koska Ex on velkajärjestelyssä ja miehen sukulaisia ei kiinnosta/ovat kuolleet. Yritän itse vähän tasata tilannetta, eihän se muiden ongelma ole, vaikka tietenkin epäreilua lasten kannalta. Ikäeroa kahdella keskimmäisellä on vain pari vuotta, sukulaiset ovat tunteneet lapset ihan pienestä.

Lasten kannalta epäreilua on vain se, että olet valinnut lastesi isät aivan erilaisista suvuista. Jos  olisit halunnut olla reilu lapsiasi kohtaan, olisit valinnut uuden miehesikin samanlaisesta suvusta kuin exäsikin. 

Enpä silloin 15-vuotiaana osannut ajatella miten tulevat lapseni kärsivät koska miehen suku oli mitä oli eikä äitiä ollenkaan. Ja en olisi jättänyt nykyistä miestäni valitsematta sen takia että hänellä sattuu olemaan varakkaampi suku. Mies itse on kuitenkin ollut aina tasapuolinen lapsille, siitä ei ole koskaan ollut pahaa sanottavaa.

Ymmärrän tuon, mutta ei miehesi setä ole millään tavalla velvollinen kustantamaan sinun muille lapsillesi yhtään mitään eikä se ole mitenkään epäreilua. Olet itse puolisosi valinnut - molemmilla kerroilla - ja jos olet ollut asian suhteen ajattelematon, niin syy on vain sinussa eikä miehesi sedässä tai exäsi sukulaisissa. 

Ei olekaan, en edelleenkään ole väittänytkään mitään sellaista. Tilanne on epäreilu siltä kannalta että toiset saavat 50€ seteleitä ihan noin vaan (useampi sata euroa nyt muutaman kk:den sisällä alakouluikäisille) ja toiset taas eivät saa. Jonkun verran maksamme mieheni kanssa sitten isommille lapsille tasoitusta mitä pystymme, mutta ei meillä ole jatkuvasti ylimääräisiä satasia jaella. Ja totta, epätasa-arvoon johtaa vain aiemmat valintani.

Elämä on epäreilua. Yksi voittaa lotossa ja toinen ei. Yksi voittaa geenilotossa ja toinen ei. Yksi menestyy elämässään ja toinen ei. Yksi perustaa yrityksen, joka menestyy, ja toinen yrityksen, joka menee konkurssiin. Yksi syntyy Suomeen, toinen Keniaan. Yksi elää terveenä 80-vuotiaaksi, toinen syntyykin sairaana tai vammaisena. Yksijää leskeksi alle kolmekymppisenä ja toinen viettää vielä 60-vuotishääpäiväänsäkin.  Ei missään ole koskaan  luvattukaan, että elämä olisi reilua. Yksi vanhempien keskeisimmistä kasvatustehtävistä on auttaa lasta hyväksymään tämä asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli veljeni ja tämän tyttären kanssa sopimus, että jos tämä saa tietyn keskiarvon todistukseen, niin minä (täti) ostan hänelle uuden puhelimen.

No noin viikko-kaksi puhelimen hankinnan jälkeen näin tytön ja tällä oli joku satasen vanha puhelin käytössä.

Tämän tytön äitipuoli oli ottanut minun ostamani yli viiden huntin puhelimen omaan käyttöönsä, antanut oman iphonensa omalle tyttärelleen ja antanut oman tyttärensä vanhan puhelimen veljentyttärelleni.

Lukitsin puhelimen välittömästi ja ilmoitin veljelleni että puhelin palautuu tytölle välittömästi tai sitten se palautuu minulle, joko vapaaehtoisesti tai poliisin avustuksella.

Tuon jälkeen kukaan koko suvusta ei ole nähnyt veljeni puolisoa tai tämän lasta. Veli käy kylässä tyttärensä kanssa.

Anteeksi OT, mutta miten tuo lukitseminen käytännössä onnistuu?

(Ja kylläpä oli törkeä ihminen, onneksi sait hoidettua tilanteen noin hyvin!)

Vierailija
104/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi OT, mutta miten tuo lukitseminen käytännössä onnistuu?

(Ja kylläpä oli törkeä ihminen, onneksi sait hoidettua tilanteen noin hyvin!)

Puhelimen voi lukita erillisella appillä tai ottamalla yhteyttä operattoriin ja pyytämään lukitsemaan puhelimen (vaatii imei-koodin).

Vierailija
105/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Luin kaikki.

Jännä muuten, että moni on olettanut kyseessä olevan veljeni ja tämän uusi vaimo. Kyse on siskostani ja hänen miehestään. :) Ja siskoni ei oleta, että otan vanhempia lapsia luokseni, vaan tämä lasten isä on nyt pariin kertaan vihjaillut. Ei sillä, ei tässä asiassa kenenkään sukupuolella ole väliä.

Mutta päätin, että jos nämä vanhemmat lapset itse haluavat jotain yhdessä tehdä, niin tarjoudun käyttämään heitä leffassa ja mäkkärissä päiväreissuna, etteivät jää yöksi. Siinä vähän voi kokeilla miten käyttäytyvät ja miltä tuntuu viettää aikaa heidän kanssaan. Jos haluavat toistekin mukaan, niin tuon luokseni ja saavat lenkittää koiraa ja tehdä apuna ruokaa. Mitään jatkuvia leffareissuja tai kalliimpaa tekemistä en järjestä, enhän sellaista järjestä edes tälle 6-vuotiaalle. Tuskin tästä mitään haittaa on minulle, kun en ota stressiä heidän viihdyttämisestään. Parhaillaan alamme tutustua heidänkin kanssa, pahimmillaan eivät viihdy ja ongelma ratkeaakin siihen, etteivät enää halua mukaan. Jos eivät osaa käyttäytyä (lähtevät omille teilleen tai tuovat kavereita kutsumatta luokseni, mitä muutama oli enteillyt täällä), niin sehän on jo syy jättää jatkossa ottamatta heitä mukaan.

AP

Vierailija
106/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että en usko näiden vanhempien lasten välttämättä hinkuneen mukaan, mutta ei heillä ole läheisiä tätejä, enoja tai setiä jotka järjestäisi mitään extraa. Joten ymmärrän että heillä voi olla kateus tehdä jotain ja päästä johonkin mukaan, mutta ei varmaan just mun luo pelaamaan muistipelejä.

Enkö usko isän olevan hoitoavun tarpeessa, vaan luulen ettei vain ajattele asiaa minun näkökulmastani, vaan lastensa. Että heitä kohdeltaisi tasapuolisesti.

AP

Vierailija
107/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ne ilkeät äitipuoli ketjut ovat saaneet aiheensa?

Vierailija
108/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon tyttöjen kanssa olen todella läheisissä väleissä, mutta veljen uuden vaimon  lapsen kanssa ei ole mitään yhteistä.

Kutsun kotiini vain minulle läheisiä ihmisiä. 

Vierailija
109/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha hah!! Mä kans ihmettelin mistä osa kommentoijista keksi että kyseessä on lasten äiti joka pitää kohtelua epäreiluna! Ja ap:n pitäisi sanoa "veljelleen". Huomaa että joillekin ongelmat oletetaan olevan aina naisista lähtöisin.

Vierailija
110/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne, hyvä ap! Olen itsekin pienen pojan (3v) kummi ja täti. Tällä on kaksi puolisisarusta, joilla on ollut käytöshäiriöitä, ainakin nuoremmalla on edelleen (todella ilkeä ja vastenmielinen luonne, ehkä seurausta yilhemmottelusta ja siitä, että rajoja ei ole laitettu). En ole koskaan tuntenut mitään yhteyttä heihin (miksi pitäisikään?) ja olen tarkoituksella pysynyt etäällä heistä. Kummipoikani on kuitenkin itselleni hyvin rakas, haluan tarjota hänelle paljon hyvää, viettää aikaa ja opettaa jänniä asioita, musiikin soittamisesta uusiin kieliin.

Sinua ap kehottaisin vain sanomaan asiat suoraan. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta olla ei-sukua-olevien teini-ikäisten viihdyttäjänä. Tuleehan se myös aivan kohtuuttoman kalliiksikin. 

Vierailija
111/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ha hah!! Mä kans ihmettelin mistä osa kommentoijista keksi että kyseessä on lasten äiti joka pitää kohtelua epäreiluna! Ja ap:n pitäisi sanoa "veljelleen". Huomaa että joillekin ongelmat oletetaan olevan aina naisista lähtöisin.

Joku kirjoitti pojanpojasta ja KORJASI tarkoittavansa veljenpoikaa 🤣

Vierailija
112/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on huomattavasti tavallisempaa, että naiset edes kiinnittävät tällaisiin asioihin huomiota. Miehiä harvemmin kiinnostaa tällaiset asiat. Tässä oli nyt aika poikkeuksellinen tilanne, jossa mies vaati siskoaan ottamaan myös uuden vaimonsa lapsia luokseen. Yleensä kun tällaiset kärhämät on naisten välisiä eikä miehiä kiinnosta alkaa draamailemaan. 

Vierailija
113/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on huomattavasti tavallisempaa, että naiset edes kiinnittävät tällaisiin asioihin huomiota. Miehiä harvemmin kiinnostaa tällaiset asiat. Tässä oli nyt aika poikkeuksellinen tilanne, jossa mies vaati siskoaan ottamaan myös uuden vaimonsa lapsia luokseen. Yleensä kun tällaiset kärhämät on naisten välisiä eikä miehiä kiinnosta alkaa draamailemaan. 

Melkoiset stereotypiat sulla! Eihän tässä ole edes mitään kärhämää, mies ilmeisesti vain maininnut, että vanhemmatkin lapset tykkäisi kaupunkiviikonlopuista ja ap ottanut tästä paineita alkaa tädiksi heille.

Selvästi oletit itsekin että kyse on ap:n veljestä ja tän vaimosta. Noloahan se on olla väärässä ja syytellä naisia syyttä, mutta turhaan alat selitellä "poikkeuksellisesta tilanteesta".

Ja sitä paitsi ymmärrät edelleen väärin ton kuvion. Kyseessä on mies, hänen uusi vaimo ja vaimon sisko. Ei miehen sisko tai uuden vaimon lapset. Selvästi tuottaa ongelmia sulle ihan yksinkertaisetkin kuviot. 😂

Vierailija
114/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miltä sinusta tuntuisi, jos tämän 6 vuotiaan vanhemmat sanoisivat, että kaikki tai ei ketään? Eli "menettäisit" tämän 6 vuotiaan. Et saisi enää tavata häntä, ottaa luoksesi jne.

Sitten varmaan mentäisi vanhemman ehdoilla, surullista ja itsekästä omaa lasta kohtaan. Ap voisi varmaan tavata pojanpoikaansa sitten taas, kun tämä voi itse valita menonsa.

Ketä pojanpoikaa? Ap kirjoitti olevansa täti tälle lapselle.

Voi kun on niin kiire korjaamaan, ettet huomannut minun korjanneen perään seuraavaan viestiin "siis veljenpoikaa" :'D Anteeksi nyt tästä virheestä vielä kerran.

Vielä kerran voit korjata ja pahoitella virhettä

Vierailija
115/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miltä sinusta tuntuisi, jos tämän 6 vuotiaan vanhemmat sanoisivat, että kaikki tai ei ketään? Eli "menettäisit" tämän 6 vuotiaan. Et saisi enää tavata häntä, ottaa luoksesi jne.

Sitten varmaan mentäisi vanhemman ehdoilla, surullista ja itsekästä omaa lasta kohtaan. Ap voisi varmaan tavata pojanpoikaansa sitten taas, kun tämä voi itse valita menonsa.

Ketä pojanpoikaa? Ap kirjoitti olevansa täti tälle lapselle.

Voi kun on niin kiire korjaamaan, ettet huomannut minun korjanneen perään seuraavaan viestiin "siis veljenpoikaa" :'D Anteeksi nyt tästä virheestä vielä kerran.

Missäs kohtaa ap. kirjoitti veljestään? Voi kai tuossa olla kyse myös siskon pojasta. Jotkut taitavat keskustella enemmän oman päänsä kanssa kuin muiden kommentoijien.

-Eri-

No näin päättelin, jos sisaruksen naisystävä on ap:ta pyytänyt ottamaan omatkin lapsensa mukaan. Toki nykypäivänä tästäkään ei pitäisi vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä, voihan kyseessä olla naisparikin. Mutta onko tämä tosiaan teistä se oleellisin pointti keskustelussa?

Sisaruksen naisystävä?

Sori mä nyt takerruin näihin sukupuoliolettamiin.

Vierailija
116/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeus olla läheisempi joidenkin lasten kanssa. Itse olen paljon tekemisissä teinin kanssa, joka on samanikäinen kuin omani. Teineillä on seuraa toisistaan. On niin luontevaa, että heitä luullaan usein kaksosiksi. Minusta se on rikkaus, että teinillä on muitakin läheisiä aikuisia kuin omat vanhemmat.

Vierailija
117/156 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kirjoittaa että huomioi vain biologisen sukulaisen. Onko koskaan käynyt mielessä mitä avioerolapset ovat jo joutuneet käymään läpi? Eikö vaikeuksia kohdanneet nimenomaan tarvitse tukea ja huomiota? Miettikää sitä.

Vierailija
118/156 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni kirjoittaa että huomioi vain biologisen sukulaisen. Onko koskaan käynyt mielessä mitä avioerolapset ovat jo joutuneet käymään läpi? Eikö vaikeuksia kohdanneet nimenomaan tarvitse tukea ja huomiota? Miettikää sitä.

Ei minulla ainakaan ole minkäänlaisia tunnesiteitä veljen bonuslapseen, kuten on biologisiin lapsiin. Toisekseen bonuslapsella on omat tädit, sedät ja enot. Saa varmasti heiltä tukea ja huomiota. 

Tietysti olen ystävällinen lapselle ja jututan häntä kylässä käydessä. 

Vierailija
119/156 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle kaikki huomioivalle linjalle, jos lähtee niin Suomi on täynnä tukea tarvitsevia ja minulla vain yksi elämä. Itsekkäästi käytän elämäni itseäni kiinnostaviin asioihin, en koita ratkoa muiden ongelmia.

Tuohan on tasapuolista, kun täti huolehtii sukulaisestaan. Veljen uuden vaimon lapset eivät tädille ole mitään sukua ja jos ei yhteyttä synny ei sitä synny. 

Vierailija
120/156 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! Luin kaikki.

Jännä muuten, että moni on olettanut kyseessä olevan veljeni ja tämän uusi vaimo. Kyse on siskostani ja hänen miehestään. :) Ja siskoni ei oleta, että otan vanhempia lapsia luokseni, vaan tämä lasten isä on nyt pariin kertaan vihjaillut. Ei sillä, ei tässä asiassa kenenkään sukupuolella ole väliä.

Mutta päätin, että jos nämä vanhemmat lapset itse haluavat jotain yhdessä tehdä, niin tarjoudun käyttämään heitä leffassa ja mäkkärissä päiväreissuna, etteivät jää yöksi. Siinä vähän voi kokeilla miten käyttäytyvät ja miltä tuntuu viettää aikaa heidän kanssaan. Jos haluavat toistekin mukaan, niin tuon luokseni ja saavat lenkittää koiraa ja tehdä apuna ruokaa. Mitään jatkuvia leffareissuja tai kalliimpaa tekemistä en järjestä, enhän sellaista järjestä edes tälle 6-vuotiaalle. Tuskin tästä mitään haittaa on minulle, kun en ota stressiä heidän viihdyttämisestään. Parhaillaan alamme tutustua heidänkin kanssa, pahimmillaan eivät viihdy ja ongelma ratkeaakin siihen, etteivät enää halua mukaan. Jos eivät osaa käyttäytyä (lähtevät omille teilleen tai tuovat kavereita kutsumatta luokseni, mitä muutama oli enteillyt täällä), niin sehän on jo syy jättää jatkossa ottamatta heitä mukaan.

AP

Jos luit kaikki, huomasit varmaan, että kommentoijalla 8 oli tilanne juurikin niin, että kyseessä veljen uusperhe. Osa vastauksistakin oli hänelle.