Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saamelaisia paikalla? (neljäntuulenlakista kysymys)

Vierailija
26.05.2006 |

Ihmeissäni olen seurannut tätä Lordi-keskustelua, mm. tuon lakkiasian takia. Onko totta ettei muut kuin saamelaiset saa käyttää neljäntuulenlakkia? Onko sääntö muuttunut viime vuosina? Silloin kun olin vielä lapsi, toi pappani minulle Lapissa käydessään tuomisiksi tuollaisen lakin, jota käytin kyllä innolla aina kun äiti antoi luvan. Oln kai syyllistynyt häpäisyyn sitten?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanpuku eroaa kansallispuvusta siinä, että se elää koko ajan. Toisinsanoen saamenpuvun materiaalit, pituudet yms. vaihtelevat muodin mukaan, ja pukua voidaan käyttää niin arjessa kuin juhlassakin. Suomalaisten kansallispuvut sen sijaan ovat lähinnä juhlakäytössä, ja ovat malleiltaan/materiaaleiltaan muuttumattomia.

Saamenpukua käyttävät saamelaiset. Minua ei henk. koht. haittaa, vaikka suomalainen pukisi puvun tai sen osia päälleen, jos hän tekee sen oikein. Eli ei yhdistele eri alueiden pukuja sekaisin, ei pue osia väärin päälleen. Esim. naisten puvun huivin päät ovat tietyllä tavalla riippuen naisen siviilisäädystä, vyö on kiinnitetty eri tavalla samasta syystä, riskut kertovat omaa tarinaansa jne.

Lordin käyttämä saamenlakki oli kopio aidoista. Se ei siis ole minkään oikean puvun lakki. Sen takia se ehkä monia ärsyttääkin. Lordin sukujuurista en tiedä, minua hatun käyttö vähän ihmetytti silti. Olisihan hän voinut hankkia oikeankin lakin, kun kerran Lapista on kotoisin.

Yhtä asiaa olen aina ihmetellyt. Miksi etelän turistinaiset ja -tytöt haluavat pitää miesten lakkia? Miksette hanki naisten lakkia ja pidä sitä? Niitäkin olisi tarjolla, ja ihan aitoina versioina?

T:Biret-Anni

Vierailija
2/6 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun nimisiä ei taida muita ollakkaan, vai?

Vierailija
4/6 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Biret-Anni

Vierailija
5/6 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen Vuotson kokoisesta tuppukylästä kotoisin:)

T:Biret-Anni

Vierailija
6/6 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa kirjoitit. Pointti on siis se, että neljäntuulenlakki on miesten lakki, ja sellaisessa kulkeva etelän turistinainen näyttää saamelaisen silmään suunnilleen yhtä hassulta kuin naisten ruusukoristeista lierihattua käyttävä mies :)

Ja toinen pointti se, että ne myytävät feikkilakit ovat koomisia mukaelmia oikeista neljäntuulenlakeista. Kuten huonolaatuista feikkiä on suurin osa muustakin turistirihkamasta btw.