Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 80 luvulla syntyneet ovat muita parempia tietotekniikan kanssa?

Vierailija
01.07.2019 |

Pentuna aina ihmettelin kun vanhemmat eivät osanneet edes videota käyttää. Eikä ne vieläkään tänä päivänä ole hyviä elektroniikan kanssa. Äiti ei osaa käyttää älykännykkää. Isä osaa nippanappa katsoa sähköpostin koneelta.

Nuorempi sukupolvi taas... Joo, face, snäppi ja instaa sujuu mutta siihen se yleensä jääkin.

Mun sukupolvi taas oli sellainen että moni koodasi jo yläasteella ammattilaisen tasolla. Moni kaveri pääsi piilaaksoon töihin, mm. googlelle.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tselitseli kirjoitti:

ei nyt ihan -80luvulla,vasta -95jälkeen alkoivat yleistymään. Tedän sen siitä kun lapseni sai 4v tietokoneen,on synt -89.  Ja sille tielle jäi,ammatti on ITC ja pelailee jne.

Itse käytän myös tietokonetta vaikka olen "vanha piaru" ja on mulla älykännykkä ollu niinkauan kuin niitä on saanut kaupasta ostettua.

EI pidä yleistää. KAikki ei ole kiinnostuneet tekniikasta,ei vanhat,ei nuoret.

olen syntynyt -71 ja meillä oli ensimmäinen kone Commandore 64 vuonna 1983. Joillakin kavereilla oli ollut Vic 20 koneita edellisenä vuotena. Pikkuveli innostui näistä enemmänkin ja osti IBM 286 PC:n 1989. Kun aloitin jatko-opinnot 1995, niin PC alkoi olla välttämättömyys opiskelijalle.

korjaus. jatko-opinnot aloitin 1993.

Vierailija
22/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin 80-luvulla syntyneet???? Hah!

Sain ensimmäisen tietokoneen - 85 ja se oli C64. Mukana tuli Radar Rat Race modulipeli ja täynnä virheitä oleva Basic-opas :D

Vasta muutamaa vuotta myöhemmin sain käsiini "raamatun" eli C64 Refetence Guide nimisen opuksen.

Itse opettelin koodaamaan ensin basicilla ja sitten assemblerilla. Ei ollut nettiä vaan akustisella modeemilla käytiin BBS-purkeissa huimalla 300 baudin nopeudella. Ja ne purkit oli auki esim. kello 24-06.00.

Nykyään olen edelleen IT-mies sormenpäitä myöten ja jokainen uusi sukupolvi näyttäisi ymmärtävän vähemmän ja vähemmän ytimestä tai edes aivan perusasioista. Käyttöliittymä kun kaatuu on sormi syvällä suussa. Jokainen koulusta tuleva uusi työntekijä joudutaan kouluttamaan uudelleen ennenkuin sitä uskaltaa laskea edes helpolle keikalle ja osaamisen raja tulee todella nopeasti vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta harhaa. Melkein kaikkihan on tehnyt lapsena/nuorena jotain spesiaalia ja tietää sen vuoksi perinpohjaisemmin jonkun tietyn asian tietystä aikakaudesta keskivertoa enemmän. Nykyajan pikkunassikalla on oma keinoäly ja he hohottavat yhdessä 80-luvun lapsien tiedon puutteelle, kun 80-luvun lapsi, nykyinen kyttyräniska tietää sanoa, ettei nassikka erota korppua lerpusta. Tarvittava tieto muuttuu. On harhaa, että juuri se oma tieto on sitä olennaisinta.

T: -81

Vierailija
24/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla syntyneet eivät todellakaan ole parempia tietotekniikan kanssa. Aika vähissä on ne kasarilapset, jotka naputteli VIC-20 -pelien ohjelmistolistauksia käsin omille koneilleen Mikrobitistä.

Vierailija
25/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa minkä vuosikymmenen sukupolvi on paras. Kerran nuorena matematiikan opettajana naureskelin vähän partaani kun vanhempi matikanopettaja ei osannut laittaa CD-levyä oikeinpäin asemaan. Windowsin asentaminen oli hänelle aivan mahdoton operaatio. 

Sitten hän kertoi että oli  ollut nuorempana 15 vuotta kaupallisena assembler-koodaajana tehden lähinnä ajureita.

Olin vähän että WTF. Itse osasin  jotain C++-konsolipohjaisia yksinkertaisia ohjelmia tehdä. 

Toisaalta on tosiasia, että nykyäänkin tehdään todella hyviä ohjelmia, ja monet nuoret osaavat. Monesti olen havainnut että myöhäiskeski-iän itsekehu on tiedoiltaan Out of Date-tyypin epävarmuutta ja yritystä paikata heikkeneviä taitojaan ja orastavaa mieskunnon puutetta. 

Itse näin vanhempana (43 v) konkarina toki osaan monia pikku niksejä mistä nuorempi polvi on hämmästyksissään mutta toisaalta kun katsoo miten nuoret jyrää tabletti- ja kännykkämaailmassa on parempi olla hiljaa vain. Kaikki yhdessä tässä mennään, eikö?

Vierailija
26/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tselitseli kirjoitti:

ei nyt ihan -80luvulla,vasta -95jälkeen alkoivat yleistymään. Tedän sen siitä kun lapseni sai 4v tietokoneen,on synt -89.  Ja sille tielle jäi,ammatti on ITC ja pelailee jne.

Itse käytän myös tietokonetta vaikka olen "vanha piaru" ja on mulla älykännykkä ollu niinkauan kuin niitä on saanut kaupasta ostettua.

EI pidä yleistää. KAikki ei ole kiinnostuneet tekniikasta,ei vanhat,ei nuoret.

olen syntynyt -71 ja meillä oli ensimmäinen kone Commandore 64 vuonna 1983. Joillakin kavereilla oli ollut Vic 20 koneita edellisenä vuotena. Pikkuveli innostui näistä enemmänkin ja osti IBM 286 PC:n 1989. Kun aloitin jatko-opinnot 1995, niin PC alkoi olla välttämättömyys opiskelijalle.

korjaus. jatko-opinnot aloitin 1993.

Mä aloitin lääketieteen opiskelut  v. 90, enkä koko opiskeluaikana tarvinnut tietokonetta muuta kuin tekstinkäsittelyyn. 

Vierailija
27/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ymmärsin tietotekniikkaa nuorena, nyt sen verran pää rikki että tekee vaikeaa. Mutta joo 80-luvulla syntynyt ja tietokoneen kasaaminen, ohjelmien asentaminen jne. onnistu hyvin. Ei sitä missään käyty oikeastaan opettelemassa, oppittiin ihan käytännössä kun koneella pelattiin ja sitä fiksattiin. Ja muut laitteet meni siinä samalla. Muistaa vielä dos:in ja windows 3.1 jne.

Vierailija
28/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla syntyneiden piti ymmärtää tietokoneiden toimintaa. Ei riittänyt se, että osasi käyttää masiinaa. 

HUUTONAURUA. 80-lukulaiset eivat osaa käydä itekseen edes vessassa!!!!!

MellÄ 60-luvulla syntyneille EI ymmärtäminenkään riittäny. Ne oli kaikki vehkeet niin bugisia, että aina piti olla virittelemässä jotain ja asentelemassa jotain drivereita tms. Siinä kehittyi kuudes aisti sen keksimiseen, että mikä nyt on vialla. 

EIKÄ OLLUT INTERNETTIÄ EIKÄ SIIS GOOGLEA, mistä etsiä vastausta siis,  repikää siitä 80-lukulaiset!!!!!!

Vaimo on vihainen kun pissasin kesken naurun housuun ja meni vähän sohvaan.

80-lukulaiset! EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ! Tämä oli vuosituhannen vitsi. 

Sellaista settiä sieltä, psykoosissa? Mikään god-tier koodari et taida itekään olla. Javascript on suoraa ripulia, vähän kuin sinappia ruiskuttaisi persiiseen, niin tökkö on, tarkoitettu paskahousuille, jotka eivät osaa koodata. Assembler, C ovat parhaita, rust, ripuli, ja mongoDB ovat sitä itheään. Vain 80-luvun ohjelmoijat osaavat god-tierillä ohjelmoida näitä.

Vierailija
29/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut 70-80 luvulla syntyneiden kesken suurta mielenkiintoa tietokoneisiin ja siihen miten he toimii. He ovat jaksaneet opiskella ja lukea. 

Tämä on totta. Olemme mieheni kanssa syntyneet 70-luvun alussa ja hyvin itsenäisiä tietotekniikan kanssa. Kaikki rauta ja softa on itse koottu, käyttiksenä on Linux, hakukoneena Ducki. Kun mies osti Chromebookin, niin ensin häkkeröitiin Google pois koneelta. Lisäksi löytyy tor-verkko ja Kodi. Mies keräilee vanhoja tietokoneita ja konsoleita. Perheen ja suvun nuorimmat jäsenet osaavat korkeintaan kuvata per seen sä ja ladata kuvan Instaan.

Vierailija
30/34 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos yleisellä tasolla taidot on hyvät kasareilla, mutta oma kokemus on päinvastainen osittain varmaan kouluaikojeni lamasta johtuen. Koneet kun tuli kouluun niin niitä oli se 2 kpl kun oppilaita oli 20. Aloitettiin suotaan netissä surfailusta, ei siinä kummosia kyl oppinut, mikä nyt aikuisena harmittaa.

Vierailija
31/34 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 60-luvulla syntyneiden porukka on aika kahtiajakautunutta. Harrastuksessa mulle alettiin ensin neuvoa ihan perusasioita, kun tulin porukkaan, mutta aika pian porukka tajusi, että  homma alkaa mennä toiseen suuntaan. Mä aloitin työelämän tietokoneiden parissa ja olen käynyt ihan aikani kuluksi ohjelmointikursseja. Kaikki ikäiseni ekonomit tuntuvat opiskelleen ohjelmointia opiskeluaikanaan. Sitten on se porukka, joka on tehnyt työn fyysisellä puolella ja heidän ei ole tarvinnut paljon koneita käyttää. 

Muistaakseni juuri tällä palstalla kauhisteltiin, kun kerroin kerran, että meillä on jokaisella adminoikeudet koneeseensa. Tarkoittaa sitä, että jokainen asentaa ohjelmansa ja uudet laitteensa itse, pyytää apua jos tarttee. Mä olen meillä se, joka auttaa, ikä 55. Olen myös tehnyt töitä atk-tukihenkilönä muun työn ohessa ja tiedän atk-tukihenkilöitä, jotka ovat jo eläkkeellä, ilman että heillä on varsinaista tietotekniikan koulutusta, vaan taustalla on joku ammattikoulu tai kaupallinen koulutus. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että kaikki asentaa ohjelmansa itse. Meillä ei ole tolloja töissä, eikä meille pääse, jos ei tuota osaa. 

Vierailija
32/34 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan vaan niillä taidoilla, mitä oli kouluaikaisen harrastuksensa myötä saavuttaneet.

Tässä yksi vuonna -75 syntynyt, harrastustaidoilla työelämään mennyt it-alalle.

Vierailija
33/34 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut 70-80 luvulla syntyneiden kesken suurta mielenkiintoa tietokoneisiin ja siihen miten he toimii. He ovat jaksaneet opiskella ja lukea. 

Tämä on totta. Olemme mieheni kanssa syntyneet 70-luvun alussa ja hyvin itsenäisiä tietotekniikan kanssa. Kaikki rauta ja softa on itse koottu, käyttiksenä on Linux, hakukoneena Ducki. Kun mies osti Chromebookin, niin ensin häkkeröitiin Google pois koneelta. Lisäksi löytyy tor-verkko ja Kodi. Mies keräilee vanhoja tietokoneita ja konsoleita. Perheen ja suvun nuorimmat jäsenet osaavat korkeintaan kuvata per seen sä ja ladata kuvan Instaan.

Itse -75 syntyneenä krackaan ja hackaan kaikki puhelimet, pelikonsolit yms yms

Vierailija
34/34 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla syntyneet eivät todellakaan ole parempia tietotekniikan kanssa. Aika vähissä on ne kasarilapset, jotka naputteli VIC-20 -pelien ohjelmistolistauksia käsin omille koneilleen Mikrobitistä.

Vuonna -75 syntyneenä noilla aloiteltiin ja vuonna -86 tuli ensimmäinen PC-186 kotiin, joka maksoi 12 000mk, eli oli todella kallis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä