Miten kauan normaalia, että paino laskee 4-5kg viikossa (ylipainoa alottaessa 60kg)?
Tein reilu 4vk sitten ns. elämäntaparemontin ja vähensin hiilihydraatteja, syön paljon enemmän kasviksia, syön vaan kaksi ateriaa ns. kunnon ruokaa päivässä ja sen lisäksi aamulla kahvia kerman kanssa. Lisäks käyn 5-7kertaa viikossa 9-12km kävelylenkin ja tuon lenkin lisäksi muuta kävelyä tulee vaihtelevasti 3-6km tuohon lisää.
Paino on nyt laskenut yhteensä 18kg aloituspainosta, ekalla viikolla lähti 5kg, sitten 4kg, sit taas 5kg ja viimeisin oli taas 4kg.
Aiemmin söin siis hyvin paljon enemmän hiilihydraatteja ja monenmoisia herkkujakin meni ja liikuntana oli vaan ne pakolliset liikkumiset. Tiedän myös olevani tunnesyöjä, mutta tästä olen kyllä onneksi päässyt eroon, vaikkei se helppoa ole ollut.
Miten kauan näin nopea painonpudotus on vielä normaalia vai pitäiskö siitä olla huolissaan? Nälkä mulla ei ole, vaikka syön vaan sen pari kertaa päivässä. Jatkuva napostelu ei tunnu sopivan itselleni, kun sillon mietin myös niiden syömisten välissäkin, että mitä söis. Nyt kun ton pari kertaa syön niin en mieti niiden syömisten välillä, että mitä söis. Osaltaan tähän toki voi myös vaikuttaa se, että ruoan laatu on nyt ihan eri mitä se oli aiemmin.
Kommentit (13)
En osaa kysymykseesi vastata, mutta haluan sua vaan onnitella ja tsempata. Loistavaa työtä ja onnea jatkoon!
Sadan kilon kohdalla alkaa hidastuminen ja paino putoaa huomattavasti vähemmän sekä voi tulla niitä viikkoja kun junnaa paikoillaan. Onnittelut upeasta alusta!!
Hienoa, että aloitit elämäntapamuutoksen etkä "diettiä", sillä jälkimmäinen on yleensä turhan lyhytikäinen ja tuloksia sinulla näköjään tullut hienosti. Hieman kyllä mietityttää tuo sinun pudotusvauhti. Totta kai paino putoaa, jos kalorimäärä vähenee ja liikuntakerrat lisääntyy radikaalisti, sehän on aivan selvä. Itse laihdutin parikymppisenä 1. vuoden aikana 40 kg ja toisen vuoden aikana vielä 15 kg enkä kokenut tätä laihdutusvaihetta mitenkään vaikeana, sillä yksinkertainen kaavahan tuo on ja laihdutuksen aikana ei tarvitse keskittyä muuhun kuin siihen mitä ja milloin suuhunsa pistää - ja käydä kävelemässä. Ongelmat alkoi sitten, kun olin laihtunut "valmiiksi" ja olin normaalipainoinen. En osannut elää ja ylläpitää normaalipainoa ja senhän sanotaan olevan se vaikein vaihe. Vain 5% paljon laihduttaneista pystyy pitämään liikakilot poissa ja ikävä kyllä minä ainakaan en kuulunut tuohon viiteen prosenttiin. Kaikki kilot tulivat takaisin, korkojen kera.
En tällä halua lannistaa sinua, vaan kehoittaa miettimään ja varautumaan jatkoon, mitä sitten kun ylimääräiset kilot ovat poissa? Mitä keinoja nykyisten lisäksi otat avuksi, jotta saat kilot pysymään pois? Itse ehdottaisin esim. ravintoterapeutin ja PT:n harkitsemista loppuiän suunnitelman laatimista varten. Mutta tällä hetkellä, jatka valitsemallasi tiellä ja tsemppiä! Ikävä kyllä niitä tasanne-vaiheita painonpudotukseen tulee, jolloin paino ei tunnu putoavan millään. Minä aikoinani "huijasin" aineenvaihduntaani käymällä kerran kuussa pizzalla ja se tuntui auttavan *lol*
Hienolta kuulostaa, jatka ravaamista!
Jos sä siis olet ollut joku 130kg niin viikossa liki 20kg on tosi paljon, yleensähän aluksi lähtee tosi paljon kun on nestettä joka lähtee aluksi rivakammin. Suurin pudottaja ohjelmassa on yleensä ihmisiä joilla on ylipainoa sata kiloa tai enemmänkin ja todella kovaa treeniä ja tarkka ruokavalio, niin heillä voi lähteä tuota vauhtia, mutta heilläkin välillä aina hidastuu kun kroppa tottuu kuntoiluun jne.
Jos sulla jatkuu vieläkin tuo vauhti pudotuksessa niin sitten vois olla syytä jo vähän huolestua koska on aika mahdotonta pidemmän päälle ihan oikeasti rasvaa kuluttaa 5x7000 kaloria viikossa enemmän kuin syö.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että aloitit elämäntapamuutoksen etkä "diettiä", sillä jälkimmäinen on yleensä turhan lyhytikäinen ja tuloksia sinulla näköjään tullut hienosti. Hieman kyllä mietityttää tuo sinun pudotusvauhti. Totta kai paino putoaa, jos kalorimäärä vähenee ja liikuntakerrat lisääntyy radikaalisti, sehän on aivan selvä. Itse laihdutin parikymppisenä 1. vuoden aikana 40 kg ja toisen vuoden aikana vielä 15 kg enkä kokenut tätä laihdutusvaihetta mitenkään vaikeana, sillä yksinkertainen kaavahan tuo on ja laihdutuksen aikana ei tarvitse keskittyä muuhun kuin siihen mitä ja milloin suuhunsa pistää - ja käydä kävelemässä. Ongelmat alkoi sitten, kun olin laihtunut "valmiiksi" ja olin normaalipainoinen. En osannut elää ja ylläpitää normaalipainoa ja senhän sanotaan olevan se vaikein vaihe. Vain 5% paljon laihduttaneista pystyy pitämään liikakilot poissa ja ikävä kyllä minä ainakaan en kuulunut tuohon viiteen prosenttiin. Kaikki kilot tulivat takaisin, korkojen kera.
En tällä halua lannistaa sinua, vaan kehoittaa miettimään ja varautumaan jatkoon, mitä sitten kun ylimääräiset kilot ovat poissa? Mitä keinoja nykyisten lisäksi otat avuksi, jotta saat kilot pysymään pois? Itse ehdottaisin esim. ravintoterapeutin ja PT:n harkitsemista loppuiän suunnitelman laatimista varten. Mutta tällä hetkellä, jatka valitsemallasi tiellä ja tsemppiä! Ikävä kyllä niitä tasanne-vaiheita painonpudotukseen tulee, jolloin paino ei tunnu putoavan millään. Minä aikoinani "huijasin" aineenvaihduntaani käymällä kerran kuussa pizzalla ja se tuntui auttavan *lol*
Olen itse asiassa käynyt jo ravitsemusterapeutin luona, mutten siitä kokenut paljoa hyötyä olevan, koska hänelle ainoa oikea tapa syödä on se, jota joka paikassa virallisesti suositellaan. Mutta asiaa kyllä olen pohtinut, koska tiedän, että vaikeinta on se painon pitäminen normaalipainossa. Aion kuitenkin tulevaisuudessakin jatkaa liikuntaa, joskin ajatuksena jossain kohtaa kun lähempänä normipainoa niin tuo kävely juoksuksi. Samoin ruokavalio tulee pysymään samanlaisena, ei ole tarkoitus palata siihen aiempaan mitä aiemmin söin vaan pysyä tällä ruokavaliolla, koska kuten jo sanoin, tämä oli enemmänkin elämäntapamuutos kun pelkkä dieetti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sä siis olet ollut joku 130kg niin viikossa liki 20kg on tosi paljon, yleensähän aluksi lähtee tosi paljon kun on nestettä joka lähtee aluksi rivakammin. Suurin pudottaja ohjelmassa on yleensä ihmisiä joilla on ylipainoa sata kiloa tai enemmänkin ja todella kovaa treeniä ja tarkka ruokavalio, niin heillä voi lähteä tuota vauhtia, mutta heilläkin välillä aina hidastuu kun kroppa tottuu kuntoiluun jne.
Jos sulla jatkuu vieläkin tuo vauhti pudotuksessa niin sitten vois olla syytä jo vähän huolestua koska on aika mahdotonta pidemmän päälle ihan oikeasti rasvaa kuluttaa 5x7000 kaloria viikossa enemmän kuin syö.
Mun lähtöpaino oli 110kg ja viime pe painoa oli 92kg. Käyn siis vaan kerran viikossa vaa'alla.
Tiedostan sen kyllä, että tuosta pudottamastani painosta on myös sitä nestettä. Sitä mä tällä alotuksella nimenomaan pohdin, että missä kohtaa pitää huolestua, jos paino jatkaa laskemistaan tällä vauhdilla. Suosituksen tiedän olevan 0,5-1kg per viikko.
ap
Luultavasti painon lasku tasaantuu ajan kanssa. Itseltä ei ihan noin paljon lähtenyt viikossa, mutta parin kuukauden ajan sillon elämäntaparemontin alussa lähti n. 3kg viikossa, sen jälkeen painon lasku alkoi hidastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähtöpaino oli 110kg ja viime pe painoa oli 92kg. Käyn siis vaan kerran viikossa vaa'alla.
Tiedostan sen kyllä, että tuosta pudottamastani painosta on myös sitä nestettä. Sitä mä tällä alotuksella nimenomaan pohdin, että missä kohtaa pitää huolestua, jos paino jatkaa laskemistaan tällä vauhdilla. Suosituksen tiedän olevan 0,5-1kg per viikko.
ap
Sitä huolestuttavampaahan se on mitä vähemmän sä painat. Nyt jos laihdut 92 kilosta kuukaudessa 20kg niin epäilisin jo syöpää. Se ei ole normaalilla tavalla mitenkään mahdollista koska kilo vastaa 7000 kaloria.
Miten luulette mulla menevän? Oon karpannut ja lähtenyt kilo viikossa. Lähtöpaino oli 76, nyt 72, tavoite 64. Pituutta 169.
Kuulostaa kyllä tosi hyvältä ja kyllähän tuo tasaantuu sitten kun keho niin päättää. Saisinko kysyä ateriaesimerkkejä noista sun ruokavalion aterioista?
Hyvin sulla on kyllä painoa lähtenyt. Ei tarvitse olla huolissaan, kyllä se siitä vielä tasaantuu.
Tässä yhtenä päivänä kummastelin Instagramia selatessa kun yhdellä superylipainoisella naisella (painoa lähes 270 kg) oli lähtenyt painoa vain 50 kg 6 kk:n aikana. Hän karppaa, ja hyvin on liha-kananmuna-majoneesipainotteinen ruokavalio. Mutta siltikin, tuollaisesta kilomäärästä kuvittelisi lähtevän 50 kg ihan parissa kuukaudessa.