Kaduttaa, että menin varaamaan ulkomaanmatkan ystävän kanssa
Tämä ystäväni osaa olla ihana, mutta välillä myös todella itsekeskeinen. Olen huomannut tulleeni hyväksikäytetyksi useita kertoja. Hän on yrittää aina mahdollisuuden tullen huijata minulta rahaa, esim jos ostetaan jotain puoliksi, hän inttää että minulla on suurempi osa maksettavaksi kuin todellisuudessa on. Tai jos sovitaan, että minä ostan jutun x ja hän maksaa osansa myöhemmin takaisin, saan aina vajaan summan. Baari-iltojen jälkeen on väittänyt tilailleensa meille molemmille useita juomia ja toivoisi, että maksaisin ”osani” hänelle.
Kyse ei ole siitä, ettäkö ystävälläni ei olisi rahaa. Tienaamme yhtä paljon ja lisäksi hänen vanhempansa ovat varakkaita ja vieläkin antavat hänelle kuukausittain rahaa (olemme molemmat yli 25v ja ystävä minua muutaman vuoden vanhempi).
Minulle on hirvittävän vaikeaa sanoa toisille ei tai sanoa omaa mielipidettäni ylipäätään. Pelkään kai konflikteja? Surettaa, että ystävyytemme on tullut tähän. Joka tapauksessa, suostuin varaamaan ulkomaanmatkan ystäväni kanssa, vaikka jo siinä vaiheessa tuli olo, että tämä on liian hätiköityä. En taaskaan saanut suustani sanaa, että olisin tarvinnut mietintäaikaa. Saan syyttää vain itseäni, sillä maksoin jo ystäväni tilille 300€ matkaa varten. Osaan jo nyt kuvitella, miten ystäväni siellä matkalla yrittää nyhtää minulta rahaa.
Mitä teen? Menenkö matkalle vai olenko menemättä ja näin menetän myös 300€ ja saan ystävän vihat niskoille? Olemme samassa hotellihuoneessa, eli jos menen, niin minun on pidettävä välit hyvinä, muuten saan oikeasti pelätä, että ystäväni esim varastaa minulta tai satuttaa jollain tavalla.
Kommentit (74)
Olen nelikymppinen perheenäiti ja mulla on tosi lokkeileva kaveri. Siinä on vaan pidettävä pää kylmänä että maksetaan kumpikin omamme, ei mitään että hän maksaa tarjous teatteriliput ja mä maksan sit illallisen ravintolassa( moninkertaisesti kalliimpi). Ja valitettavasti ei sovi että he koko perhe tulevat meille syömään, nähdään tällä kertaa kahvilassa.
Kylmästi vaan kumpikin maksaa omat kulunsa siellä matkallanne. En tajua miksi jotkut harrastaa tätä mä tarjoon tän, tarjoo sä sit myöhemmin. Kyllähän tarjoilijatkin ovat tottuneet katsomaan kuka syö mitä ja maksaa sitten ne omansa.
Anna kun arvaan, tarkemmin ketjua lukematta, että olette naisia ?
Ap, mene yksin reissuun,ei ne rahat mene hukkaan, tai jos kamu lähtee mukaan niin sitten lähtee.
En näe mitään ongelmaa nyt tässä.
Maksat omat menot ja hän omansa.
muttahei, haluaisitko maksaa minun sähkönsiirron? jos kyllä, niin ota yhteyttä.
Ap, vaikutat kivalta ja oikeasti mukavalta! Älä anna sen kiltteyden muuttua taakaksi. Opi pitämään puolesi. Ystävyys ei ole sitä että annat, annat ja annat saamatta mitään takaisin.
"Ja tutustua uusiin ihmisiin". Eli et olekaan ujo ym. Miten kuvittelet jossain ulkomaan matkalla tutustuvas uusiin ihmisiin. Jos tää ns. ystäväs on sun ainoo kaveri, niin eiklhön se pidä huolen, ettet pääse matkalla uusiin ihmisiin tutustuun.
Vierailija kirjoitti:
"Ja tutustua uusiin ihmisiin". Eli et olekaan ujo ym. Miten kuvittelet jossain ulkomaan matkalla tutustuvas uusiin ihmisiin. Jos tää ns. ystäväs on sun ainoo kaveri, niin eiklhön se pidä huolen, ettet pääse matkalla uusiin ihmisiin tutustuun.
mullakin on tosi vähän kavereita ja oon ujo jne mutta oon matkoilla kyllä tutustunut uusiin ihmisiin, niissä on vähän eri tilanne kun arkena kotisuomen kuvioissa
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti? Kuka tällaiseen provoon menee?
Hanki parempia ystäviä jos tilanne oikeasti on tuo.
No sinä ilmeisesti kun toimintaohjeetkin annoit :D
Mun tuttu teki vst. Ravintolassa söi ja joi enemmän ja aina piti maksaa puolet laskusta. Teki pari krt, sen jälkeen kävin syömässä enää subin tapaisissa paikoissa. Jonotin tiskille, maksetaan summa samantien. Oma vesipullo mukaan.
Kun halusi mennä hienompiin paikkoihin, sanoin aina mulla ei ole varaa maksaa sun ruokia enää.
Ei ystävä ota pankkikorttiasi lompakostasi.
Kun laitat omat rajasi, niin ystävät jää ja hyväksikäyttäjät häviää. Kokemuksesta tiedän, että rajojen laittaminen ei ole helppoa, jos ne on monesti rikottu, mutta toinen vaihtoehto on olla kynnysmattona. Tee sellainen ratkaisu, jonka kanssa voit elää.
Minkä takia sinä olet siirtänyt hänen tililleen rahaa, jos kerran sinä olet se, joka teki varaukset? Luulisi ennemminkin, että olisi toisin päin.
Sen verran sekavaa, että taitaa olla provo.
Ap täällä taas. Meidän matka olisi ensi viikolla, mutta mua ahdistaa aivan kamalasti. Riideltiin kaverin kanssa pari viikkoa sitten ja sanoin suoraan kaikista noista asioista, miten hän on kohdellut minua jne. Kaveri itse asiassa yritti taas lytätä minua ja kun heittäytyi marttyyriksi, minulla meni viimein hermo enkä voinut enää olla hiljaa.
Ei olla sen jälkeen nähty, mutta olen koittanut kysellä, voitaisiinko nähdä ja puhua asiat selviksi. Alan oikeasti epäillä, onko kaverini jotenkin narsistinen ihminen kun hän esittää nyt jotain ihme uhria tässä, vaikken ole koskaan tehnyt hänelle mitään pahaa, enkä tahallani mitenkään loukannut. En vain suostu enää hyväksikäytettäväksi.
Olen nyt miettinyt, perunko koko matkan omalta osaltani? Toisaalta sitten kaveri voittaisi ja menisi matkalle yksin. Haluaisin vain pistää välit poikki lopullisesti, sillä tämä ihminen vie niin paljon multa voimia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sinä olet siirtänyt hänen tililleen rahaa, jos kerran sinä olet se, joka teki varaukset? Luulisi ennemminkin, että olisi toisin päin.
Sen verran sekavaa, että taitaa olla provo.
En minä varannut, vaan kaverini varasi matkan (maksoi siis liput ja hotellin, minä siirsin hänen tililleen oman osani).
Valitat jo ennen matkaa rahojen vähyyttä ja pyydät ystävääsi lainaamaan rahaa matkalle. Lasket tasan tarkkaan mitä käytät ja jos ystäväsi pyytää sinulta rahaa voit antaa ja sanoa, että tämä vähennetään sitten lainasta.
Mun ystävä on kanssa vähän lokki, ei yhtä pahasti mitä sinun ystävä. Ei välttämättä muista olevansa velkaa ja jossain vaiheessa, kun huomasin, että syö aina mun luona ruoat tarjoamatta itse, niin lakkasin tarjoilemasta mitään. Puoliksi maksamiset menee lähes aina niin, että maksan enemmän, synttäreilleen kaveri pyysi minua hommaamaan vaikka mitä, mutta ei ole vieläkään tarjoutunut maksamaan mitään takaisin. Minun synttäreitä ei noteerannut millään tavalla.
Tavallaan ymmärrän, hänellä on vähemmän rahaa käytettävissä mitä minulla, mutta on alkanut ärsyttämään, ettei ystävä koskaan tarjoudu maksamaan esim. bensoista mitään, jos mennään pidemmälle matkalle. Siitä on tullut automaatio, että minä maksan suurimman osan. Jos tarjoan baarissa, niin ystävä ei ole koskaan tarjonnut takaisin.
Saan syyttää myös itseäni, olisi pitänyt olla jämäkämpi näiden asioiden suhteen alusta lähtien. Nykyisin en enää tarjoa mitään syömistä, harkitsen tarkkaan tarjoamista baarissa ja ehdotan liikkumista julkisilla kulkuvälineillä, jos ollaan menossa jonnekin matkan päähän.
Olen lopettanut ns. ystävän kanssa matkustamisen ulkomailla.En kestä v ttuilua ja syyllistämistä, jos kaikki ei suju suunnitelmien mukaan. Ei kyllä tuhoa omaisuuttani mutta mielellään maksattaisi mulla mahdollisimman paljon.Tapaamme ainoastaan Suomessa(asumme eri kaupungeissa), kaksi yötä vierailua vaihtunut yhteen Nyt ksikki ok
No niin, pää pystyyn nyt.
Matka tulossa ja sinne siis! Toimintasuunnitelma on nyt valmis:
- et maksa mitään ylimääräisiä niin ei jää sit saamisen puolelle
- suihkuun mukaan ne tavarat, joihin et halua kaverin missään olosuhteessa koskevan
- ja matkalle mukaan vain välttämättömin
Ja sit kun tuutte matkalta, mietit mikä on sulle tärkeintä ja oliko matka kummallekin kiva.
Jos päädyt siihen, että sulla oli kamalaa, niin ihmisistä pääsee kyllä helposti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen ystävä. En menis matkalle tai jos menisin, niin huolehtisin, että kumpikin maksaa aina vaan oman osansa. Paitsi mitä toi loppu tarkoittaa, että satuttaisi tai varastaisi sinulta? Jos on noin vakava juttu kyseessä niin älä ihmeessä lähde.
Lähinnä henkisesti satuttaa, mutta on myös mystisesti saanut rikottua uusia tavaroitani/vaatteita/meikkejä. Pelkään tosissani, että veisi esim pankkikorttini suihkussa käydessäni tmv.
Ap
No sitten otat visasi suihkuun (meikkipussissa mukaan). Passi ym säilytykseen - ainakin ennen vanhaan voi hotellin respaan jättää.
Onko mahdollista, että tietää pankkitunnuksesi? Niitähän ei saa paljastaa kenellekään - ovat pankin ja vain sinun välisei asia jo pankin kanssa tekemäsi sopimuksen mukaan. Jos tietää, vaihdat tunnukset.
Miten on mahdollista, että aiemmin kokemastasi huolimatta panet rahaa hänen tililleen?
Olisi jo korkea aika kasvaa aikuiseksi ja ymmärtää, että aikuiset päättävät asioistaan itse, eivät heidän epäluotettavat "ystävänsä".
Vierailija kirjoitti:
Molemmille käyttöön MobilePay, niin saat pyydettyä sovelluksella heti ystävän osuuden laskusta. Tai mikäli hän maksaa, niin maksat osuutesi hänelle suoraan sovelluksella.
No, jos on huono maksaja, niin miten se sen paremmin maksaisi millään sovelluksilla, kun ei ole tähän saakka maksanut käteiselläkään. Aina tuollaiset keksii verukkeita loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Mulla ei ole muita ystäviä, olen ujo ja helposti hyväksikäytettäväksi tuleva. Harmittaa, jos menetän tän ainoan ystävän, mutta toisaalta olen alkanut voida henkisesti vain huonommin hänen seurassaan.
Ap
Mä olen vähän samanlainen kuin sinä. En kehtaa sanoa ei ja jopa saatan tarjota apuani miettimättä onko minulla menoja tms. Tulisko meistä hyvät kaverukset? :)
Koeta tehdä jonkinnäköinen sovinto ja lähdette samalla lennolla. Pidä huoli, että sulla on myös lennon varausnumero tallessa. Jos kaveri heittäytyy hankalaksi jo menomatkalla, mene sinä toiseen hotelliin tai hotelliin, etsi niitä valmiiksi ennen matkaa, niin saat äkkiä varattua.
Jos sopu säilyy ja matka alkaa yhdessä, pidä rahat mukana 20€ ,10€ ja 5€ seteleinä. Ravintolassa katso listalta mitä sun osuutesi maksaa ja anna tarjoilijalle suoraan oma osuutesi pyöristettynä seuraavaan tasaeuroon.
Kaverisi saa hoitaa omat maksunsa. Ja jos yrittää maksattaa sulla, sano ettei oo enempää käteistä ja että et halua käyttää korttia.
No 5oi johtuu kyl ihan sosiaalisuudesta. Jos joku tyrkyttää seuraansa kaikkialla, tottakai se löytää myös sitä seuraa. Kyl kiltit ki löytää seuraa jos vaan menee tyrkylle.
Ja ei ehkä kannata perua matkaa, vaan myydä se eteenpäin niin et menetä rahoja.