Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaduttaa, että menin varaamaan ulkomaanmatkan ystävän kanssa

Vierailija
01.07.2019 |

Tämä ystäväni osaa olla ihana, mutta välillä myös todella itsekeskeinen. Olen huomannut tulleeni hyväksikäytetyksi useita kertoja. Hän on yrittää aina mahdollisuuden tullen huijata minulta rahaa, esim jos ostetaan jotain puoliksi, hän inttää että minulla on suurempi osa maksettavaksi kuin todellisuudessa on. Tai jos sovitaan, että minä ostan jutun x ja hän maksaa osansa myöhemmin takaisin, saan aina vajaan summan. Baari-iltojen jälkeen on väittänyt tilailleensa meille molemmille useita juomia ja toivoisi, että maksaisin ”osani” hänelle.

Kyse ei ole siitä, ettäkö ystävälläni ei olisi rahaa. Tienaamme yhtä paljon ja lisäksi hänen vanhempansa ovat varakkaita ja vieläkin antavat hänelle kuukausittain rahaa (olemme molemmat yli 25v ja ystävä minua muutaman vuoden vanhempi).

Minulle on hirvittävän vaikeaa sanoa toisille ei tai sanoa omaa mielipidettäni ylipäätään. Pelkään kai konflikteja? Surettaa, että ystävyytemme on tullut tähän. Joka tapauksessa, suostuin varaamaan ulkomaanmatkan ystäväni kanssa, vaikka jo siinä vaiheessa tuli olo, että tämä on liian hätiköityä. En taaskaan saanut suustani sanaa, että olisin tarvinnut mietintäaikaa. Saan syyttää vain itseäni, sillä maksoin jo ystäväni tilille 300€ matkaa varten. Osaan jo nyt kuvitella, miten ystäväni siellä matkalla yrittää nyhtää minulta rahaa.

Mitä teen? Menenkö matkalle vai olenko menemättä ja näin menetän myös 300€ ja saan ystävän vihat niskoille? Olemme samassa hotellihuoneessa, eli jos menen, niin minun on pidettävä välit hyvinä, muuten saan oikeasti pelätä, että ystäväni esim varastaa minulta tai satuttaa jollain tavalla.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 300 eurolla saa (lento?)liput ja puolikkaan hotellihuoneen, ei kyseessä voi olla kovin kallis kohde. Sinuna tutkisin paljonko ihan oma hotellihuone maksaa, ja jos ei hirveitä, ostaisin sellaisen itselleni ja jättäisin moisen kaverin omaan arvoonsa ja tekisin reissun ihan itsekseni. Tiedän kyllä hankaluuden jos sulla ei ole muita ystäviä, mutta loppujen lopuksi yksin on kuitenkin parempi kuin pas kassa seurassa...

Vierailija
22/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmille käyttöön MobilePay, niin saat pyydettyä sovelluksella heti ystävän osuuden laskusta. Tai mikäli hän maksaa, niin maksat osuutesi hänelle suoraan sovelluksella.

Tämä on hyvä idea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 300 eurolla saa (lento?)liput ja puolikkaan hotellihuoneen, ei kyseessä voi olla kovin kallis kohde. Sinuna tutkisin paljonko ihan oma hotellihuone maksaa, ja jos ei hirveitä, ostaisin sellaisen itselleni ja jättäisin moisen kaverin omaan arvoonsa ja tekisin reissun ihan itsekseni. Tiedän kyllä hankaluuden jos sulla ei ole muita ystäviä, mutta loppujen lopuksi yksin on kuitenkin parempi kuin pas kassa seurassa...

Saksaan ollaan menossa. Voisin tosiaan tutkia niitä muita hotelleja..

Ap

Vierailija
24/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nelikymppisenä tuollainen kaveri. Pisti mut aina maksamaan ravintoloissa ja baareissa, en osannut laittaa tarpeeksi hanttiin. Katkaisin välit häneen. Se oli hemmetin vaikeaa, koska kaveri ei millään tahtonut luopua hyväksikäyttösuhteesta. Vieläkin hän välillä jotain viestittelee, mutten vastaa tai sitten vastaan hitaasti jotain diibadaabaa. Ei mullekaan kauheesti kavereita jäänyt, mutta oon voinut henkisesti paremmin sen jälkeen.

Vierailija
25/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, jos minun pitäisi miettiä, että ystävä voisi tuhota jonkun vaatekappaleeni tai koruni, niin en missään nimessä lähtisi hänen kanssaan yhtään minnekään. Tai siis ylipäätään tuollaisen miettiminen olisi tarpeen, niin jarruni olisivat pohjassa. 

Vierailija
26/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt parempaa seuraa etsimään. Älä mene matkalle ja katkaise välit muutenkin. Minulla ollut myös nuorempana kaveri, joka oli vähän tuon tyylinen, sillä että itsekäs ja määräilevä.

Yhden rantaloman kävin ko. ihmisen ja muutaman muun kaverin kanssa. Siellä kiukutteli, määräili ja mökötti. Koko ajan. Matka oli tuskaa ja meitä oli sentään muitakin, kun minä ja hän. Varastamista en sentään joutunut miettimään. Väkivalta toista kaveria kohtaan katkaisi välit myöhemmin.

On paljon mukavampaa nykyään ilman tätä ihmistä. Eli rohkeasti vaan etäisyyttä ja uutta seuraa. Matkasta saa vain lääkärintodistuksella rahat takaisin, mutta kyllä enemmin menettäisin 300€, kun olisin viikon tossa seurassa. Ja matkasta jättäytymisestä sen kun laitat viestin, että olet kipeä. Esimerkiksi lähtöpäivänä niin ei matkaseura ehdi valittaa kauaa. Ja sitten vaan älä häiritse päälle.

Ja hyvä ihminen älä käytä sanaa ystävä. Ei kuvailemasi ihminen ole ystäväsi vaan narsistilta kuulostava kuspu. Tsemppiä sulle. Vaikea paikka, mutta ellette kimpassa asu niin kyllä se siitä.

Vierailija
27/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Mulla ei ole muita ystäviä, olen ujo ja helposti hyväksikäytettäväksi tuleva. Harmittaa, jos menetän tän ainoan ystävän, mutta toisaalta olen alkanut voida henkisesti vain huonommin hänen seurassaan.

Ap

Eli mielummin siedät p askaa kohtelua kuin olet yksin?

Vierailija
28/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen ystävä. En menis matkalle tai jos menisin, niin huolehtisin, että kumpikin maksaa aina vaan oman osansa. Paitsi mitä toi loppu tarkoittaa, että satuttaisi tai varastaisi sinulta? Jos on noin vakava juttu kyseessä niin älä ihmeessä lähde.

Lähinnä henkisesti satuttaa, mutta on myös mystisesti saanut rikottua uusia tavaroitani/vaatteita/meikkejä. Pelkään tosissani, että veisi esim pankkikorttini suihkussa käydessäni tmv.

Ap

No jos näin tosiaan on, niin katsoisin sen 300e menetetyksi omaisuudeksi ja oppirahaksi, koska sitä et tulene takaisin saamaan.

Perut matkan jollain tekosyyllä ja katkaiset välit "ystävään". Parempi yksin kuin huonossa seurassa.

Toisaalta mulla oli myös ystävä, joka kuvitteli minun haluavan satuttavan häntä ja rikkovan salaa tavaroitaan. Nyttemmin on suljetulla hoidossa, emme ole enää tekemisissä. Oletko varma, ettei tämä ongelma ole omassa päässäsi?

Vierailija
29/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samanlainen ystävä. En menis matkalle tai jos menisin, niin huolehtisin, että kumpikin maksaa aina vaan oman osansa. Paitsi mitä toi loppu tarkoittaa, että satuttaisi tai varastaisi sinulta? Jos on noin vakava juttu kyseessä niin älä ihmeessä lähde.

Lähinnä henkisesti satuttaa, mutta on myös mystisesti saanut rikottua uusia tavaroitani/vaatteita/meikkejä. Pelkään tosissani, että veisi esim pankkikorttini suihkussa käydessäni tmv.

Ap

No jos näin tosiaan on, niin katsoisin sen 300e menetetyksi omaisuudeksi ja oppirahaksi, koska sitä et tulene takaisin saamaan.

Perut matkan jollain tekosyyllä ja katkaiset välit "ystävään". Parempi yksin kuin huonossa seurassa.

Toisaalta mulla oli myös ystävä, joka kuvitteli minun haluavan satuttavan häntä ja rikkovan salaa tavaroitaan. Nyttemmin on suljetulla hoidossa, emme ole enää tekemisissä. Oletko varma, ettei tämä ongelma ole omassa päässäsi?

Ei ole omassa päässäni. Ylempänä kerroin myös siitä rahanhuijaamisesta. Jos olisikin käynyt vain kerran, olisin pistänyt hölmöyden piikkiin, mutta tätä on tapahtunut useamman kerran. Lisäksi kaverini ostaa aina samoja vaatteita ja asusteita kuin minä, eli kyllä hän osaa olla niin kateellinen, että ”vahingossa” pilaa jonkun vaatteeni tai meikkejä.

Ap

Vierailija
30/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin tässä tapauksessa on kyse oman pään sisäisestä asiasta, jos tarina vain on tosi. En usko, että esim. nämä rahoihin liittyvät asiat ovat vain pään sisäisiä.

Vierailija
31/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi ei takuulla anna sinun tutustua siellä matkalla muihin ihmisiin, sellaista toivoa ei kannata elätellä.

Vierailija
32/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte matkalla kirjaa kaikista menoista, se on ihan helppoa, on jopa appejä tähän. Kaikki summat puhelimeen ja lopuksi kristillinen tasajako. Ja kannattaa opetella sanomaan mielipiteensä, muutoin joutuu jatkuvasti toisten ylikävelemäksi.

Hyvää reissua!

Vierailija
33/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihamiehet ovat tarpeettomia, kun on tuollainen ystävä.

Vierailija
34/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nelikymppisenä tuollainen kaveri. Pisti mut aina maksamaan ravintoloissa ja baareissa, en osannut laittaa tarpeeksi hanttiin. Katkaisin välit häneen. Se oli hemmetin vaikeaa, koska kaveri ei millään tahtonut luopua hyväksikäyttösuhteesta. Vieläkin hän välillä jotain viestittelee, mutten vastaa tai sitten vastaan hitaasti jotain diibadaabaa. Ei mullekaan kauheesti kavereita jäänyt, mutta oon voinut henkisesti paremmin sen jälkeen.

No en yhtään ihmettele näiden tarinoiden perusteella, miksi on paljon kaverittomia ihmisiä. Ihan hirveetä..

Vierailija
35/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en kyllä ymmärrä miksi joku lähtee matkalle "ystävän" kanssa, jonka täytyy pelätä varastavan tavaroitasi. Eikö ole kivampi olla yksin tai etsiä uusia ystäviä kuin kuljeskella tuollaisen otuksen seurassa?

Vierailija
36/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota oma hotellihuone. Eri hotellista. Seikkaile omin nokkinesi.

Tai älä lähde.

Omat oppirahani olivat n. 700 € lainaa ja yhteisiä maksamattomia menoja. Epäluotettava ystävä/kollega, joka toki osasi rähjätäkin.

Löydät parempia kavereita.

Vierailija
37/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en yhtään ihmettele näiden tarinoiden perusteella, miksi on paljon kaverittomia ihmisiä. Ihan hirveetä..

Hirveetä tässä on se, että ap:n kaltaiset kiltit ihmiset on niitä jotka jää yksin, ja tuollaiset hänen kaverinsa kaltaiset on niitä joilla on kavereita joka sormelle. On todistettavissa ihan facebookissakin; ne koulukiusaajat, kaikesta valittajat, muita hyväksikäyttävät tyypit saa kuviinsa kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja ja aina on kaverimenoja ja drinksuja, kun taas itse ihan erilaisena tyyppinä voisin hävitä maan päältä ilman että kukaan huomaisi. 

Vierailija
38/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kaverille suoraa heti ennen matkaa,että mulla on tapana pitää käteistä tietty summa päivittäisiin menoihin (bussit,ruoka,pääsyliput,kaljat) ja kortilla aiot maksaa vain isommat ostokset kuten vaatteet ja shoppailut lentokentällä.

Kerrot,että sinusta on selkeämpää,että kumpikin huolehtii omista,myös pienistä kuten bussiliput ja vesipullot,että sun päiväbudjetti pysyy ja et joudu nostamaan käteistä.

Reissussa sitten muistutat ”kaveria” asiasta aina kun on kärkkymässä sun lompakolla.

Nauti lomasta ja jos pummi alkaa ärsyttää liikaa,sanot,että ois varmaan hyvä mennä päivä eri suuntiin ja lähdet omille teillesi päiväksi.

Vierailija
39/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ujo ja sellainen, että vähäinen määrä ihmissuhteita riittää. Minulla saattaa olla vain yksi oikeasti läheinen kerrallaan (jos aina sitäkään). Ongelma tällaisessa luonteessa on se, että jos ne vähäiset ihmissuhteet on mätiä tai jotenkin häiriintyneitä, niin oma normaaliudentaju saattaa kadota. Kun ei ole vertailukohteita. Jos sulla olisi enemmän kavereita, et ehkä hyväksyisi tuolta yhdeltä niin paljon hyväksikäyttöä. Olet helppo höynäytettävä sellaiselle, joka tietää ettei elämässäsi ole muita. Jos ainoalla kaverillasi on itsellään paljon kavereita ja myös muuta seuraa, hän ei välttämättä pidä sinua yhtä korvaamattomana kuin sinä häntä. Hän voi kohdella miten huonosti huvittaa, koska menetys hänelle ei välttämättä ole kovin suuri. Ja tietää ettei saa huonoa mainetta, jos sinulla ei ole ketään kelle juoruta.

(En tiedä koskeeko tämä huomio omasta elämästäni täysin tilannettasi.)

Vierailija
40/74 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista ja normaalia,että reissulle sovitaan säännöt.Myös perheet sopii,miten rahoja käytetään reissussa.Mulla on aina kavereiden kanssa sovittu,että kukaan ei lokkeile ja kaikki maksaa omansa.

Voi olla kaverillesi pienoinen yllätys,mutta ehdota jo ennen reissua sääntösi:

-Kumpikin maksaa omat menonsa

-Mitään sellaista ei tarvi tilata,mitä ei halua (esim alkupala platter kahdelle tai viinipullo tai skumppa jaettavaksi) Aina saa sanoa ei ja toinen ottaa sitten tai on ottamatta.Ravintolalaskusta maksetaan vain omat tilaukset ja tippi (pieni) jaetaan 50%.

-Jos käteinen loppuu,on sitä nostettava itselle.Ei lainaamista.

Jos alkaa ärsyttää,saa mennä omia teitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän