Miten määrittelet hoikan?
Onko hoikka ihminen normaalipainon keskirajoilla vai alarajoilla? Vai peräti alipainoinen? Mikä on hoikan bmi? Miltä hoikka näyttää?
Kommentit (32)
Hoikka on alipainoinen tai normaalipainon alarajalla.
Hoikalla on vain ohut rasvakerros. BMI ei tätä kerro, rasvaprosentti varmaan paremmin.
Hoikempi kuin minä itse. Eli alipainon rajalla.
Hoikka on sellainen jolla ei ole silminnähtävin "ylimääräistä" rasvakerrosta löllöttämässä missään, eli näyttää sellaiselta sutjakalta. BMI ei kerro vielä mitään. Alipainoinen on sitten laiha. Toisaalta myös hoikkia voi hyvin sanoa laihaksi lihavan vastakohtana. Lihava on sellainen jolla on selkeästi silminnähtävästi ylimääräistä rasvaa eli ei näytä enää normaalipainoiselta eli sellaiselta jolle menee päälle 38-46 kokoiset vaatteet. Tosin pituus hämää tässäkin asiassa.
Normaalipainon alarajalla tai lievästi alipainoinen. Eli BMI 17-21. Mutta silmämääräisesti mä sen arvioin.
Mahtuu kulkemaan kapeasta 1800-luvun mallisesta ovesta ulos ja sisään ilman että jää mahastaan kiinni. Oven leveys on siis tosiaan vain noin 40cm leveä eli kulkuaukko on kapea.
Hoikka on yksi askel aliravitunnäköisestä ylöspäin. Eli anorektinen -> laiha->hoikka->normaalipainoinen->pyöreä->lihavahko->läski->obeesi
Mielenkiintoista. Mä olen aina kuvitellut hoikan tarkoittavan normaalipainon keskirajoilla olevaa henkilöä. Ilmeisesti monilla eri käsitys kuitenkin hoikasta.
Hoikka on normaalipainoinen, mutta siellä normaalin ja alipainoisen rajalla.
Hoikka ei ole liian laiha.
Vierailija kirjoitti:
Hoikka on sellainen jolla ei ole silminnähtävin "ylimääräistä" rasvakerrosta löllöttämässä missään, eli näyttää sellaiselta sutjakalta. BMI ei kerro vielä mitään. Alipainoinen on sitten laiha. Toisaalta myös hoikkia voi hyvin sanoa laihaksi lihavan vastakohtana. Lihava on sellainen jolla on selkeästi silminnähtävästi ylimääräistä rasvaa eli ei näytä enää normaalipainoiselta eli sellaiselta jolle menee päälle 38-46 kokoiset vaatteet. Tosin pituus hämää tässäkin asiassa.
Koko 38-46 ei todellakaan ole lihava vaan normaali. Omituisia käsityksiä ruumiinrakenteesta!
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Mä olen aina kuvitellut hoikan tarkoittavan normaalipainon keskirajoilla olevaa henkilöä. Ilmeisesti monilla eri käsitys kuitenkin hoikasta.
Että mitä :D normaalipainoinen ei ole hoikka jos on keskirajoilla vaan se keskiverto. Normaalipainon yläraja tarkoittaisi omalla kohdallani jo lihavuutta. Siis oikeasti 10kg läskiä liikaa. Olen 163/52 ja nyt pullea.
Normaalipainoinen on jossain normaalipainon "keskellä".
Hoikka on lähempänä normaalipainon alarajaa.
Laiha on ihan alarajalla tai sen ali.
Noin siis puhtaasti BMI:n avulla määriteltynä. Todellisuudessahan hoikkuuteen vaikuttaa myös ruumiinrakenne, siis luusto ym.
Mä ajattelen, että laiha on jo sellainen hieman luisevampi, hoikka on terveemmän näköinen. Olen itse 172cm/54kg ja mielestäni hoikka.
Pituus miinus 110 kiloina. Eli 170cm nainen = 60kg.
Hoikka on sellainen joka näyttää hoikalta. Ei liity painoindekseihin mitenkään vaan on termi jota käytetään kuvaamaan ihmistä.
Pituudesta vähennetään 110-120. Jos pituutta on 162 cm niin toivottava paino 47-55 kg. Näin minulle opetti diabeteslääkäri.
Hoikkaa on melko vaikea määritellä.
Silmämääräisesti. Hoikkuus on minulle näkyvä ominaisuus eikä mitenkään sidoksissa henkilön painoon tai painoindeksiin. Ennemminkin ruumiinrakenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Hoikka on alipainoinen tai normaalipainon alarajalla.
Ei. Tuollainen on jo laiha. Hoikka on positiivinen sana, siihen ei liity terveysriskejä. Eli hoikka on normaalipainoinen, mutta ei normaalipainon ylärajalla.
Emt, mut jotkut on sellasii luonnottoman hoikka, eli oikee paino kuuluis olla isompi. Näkee naamasta yms.